مجلة الأثر للدراسات النفسية والتربوية
Volume 2, Numéro 3, Pages 44-57
2021-06-30

مستوى الرّضا الأسري عن الخدمات المقدّمة لذوي اضطراب طيف التّوحّد في مراكز التّربية الخاصّة (دراسة ميدانية على الأولياء)

الكاتب : أميطوش موسى . سكاي سامية .

الملخص

هدفت الدّراسة إلى معرفة مستوى رضا الأسر عن الخدمات التي يتلقاها أبناؤهم في مراكز التربية الخاصة، ومعرفة ما إذا كانت توجد فروق دالة إحصائيا في الرّضا الأسري لهذه الخدمات بدلالة الجنس والمستوى التّعليمي للأولياء. تكونت عينة الدراسة من سبعة وخمسين (57) ولي، اختيروا بطريقة عشوائية من مراكز التربية الخاصة بولاية تيزي وزو والمركز الاستشفائي المتواجد بذراع الميزان (ولاية تيزي وزو)، للسنة الجارية (2019). ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثان المنهج الوصفي، ومقياس الرضا الأسري الذي أعده "بندر بن ناصر العتيبي" سنة 2007، وهذا بعد تعديله ليتلاءم مع طبيعة هذا الاضطراب. أسفرت نتائج تفريغ وتحليل البيانات على ما يلي: - مستوى رضا الأسر عن الخدمات التي يتلقاها أبناؤهم في مراكز التربية الخاصة مرتفع. - عدم وجود فروق دالة احصائيا بين الأولياء في الرضا عن الخدمات التي يتلقاها أبناؤهم بدلالة الجنس. - وجود فروق دالة إحصائيا بين الأولياء في الرضا عن الخدمات التي يتلقاها أبناؤهم بدلالة المستوى التعليمي (لصالح ذوي المستوى التعليمي المرتفع). الكلمات المفتاحية: الرّضا الأسري، ذوي طيف التوحد. Abstract: The purpose of this study was to determine the level of family satisfaction with the services received by their children in special education centers, and to determine whether there were statistically significant differences in the family satisfaction of these services, in terms of gender and educational level of parents. The study sample consisted of fifty-seven (57) parents, randomly selected from the special education centers in Tizi Ouzou state, and the hospital center located in Draa el mizan (Tizi Ouzou Prefecture) for the current year (2019). To achieve the objectives of the study, the researchers used the descriptive approach, and the scale of family satisfaction prepared by Bandar bin Nasser Al-Otaibi in 2007, which was modified to suit the nature of this disorder. After statistical analysis of the data, we obtained the following results: - The level of family satisfaction with the services received by their children in special education centers is high. - There are no statistically significant differences between the parents in the satisfaction with the services received by their children in terms of sex. - There are statistically significant differences between the parents in the satisfaction with the services received by their children in terms of educational level (for the benefit of those with higher education level). Keywords: family satisfaction, autistic spectrum.

الكلمات المفتاحية

الرّضا الأسري ; ذوي طيف التوحد