الآداب
Volume 23, Numéro 1, Pages 103-118
2023-12-15

كتابة المقدس في رواية "خاتم" لرجاء عالم The Writing Of The Sacred In Khatam’s Novel By Raja’a Alim

الكاتب : زغودي دليلة .

الملخص

تطرق هذه الدراسة مطافات المقدّس التي تتقراها كتابة "رجاء عالم" في رواية "خاتم"، وتطوف بمساعيها المفضية – على تشعّب- إلى الغاية ذاتها؛ إلى حيث يستقر الحرم المكّي مرسلا طاقته وفاعليته المفارقة تحوط كل محيط بهالتها القدسية. فللمقدس إيقاع كمين يجتذب إليه توق الكتابة لاستشعار الكمال السليب من الوجود الدنيوي المحدود. ويستميل حرف كاتبة تشربت قيمه حد الطفح، وفاضت به كتابة وحبكا لمتخيل سردي؛ سرت في لغته طاقة المقدس إيحاء يلاحق ذاك المفارق اللا مسمى المغدق بقرائنه السخية على الفضاء، ويحيك منه نسيجه للمتجاوز. تلهج به رجاء عالم إشارة تشق اللغة شهقة تعلو بها صوب المتسامق السماوي، وتحمّلها شيئا من روح المجاوزة والإزاحة Abstract: This study deals with the orbits of the sacred that Raja Alem follows in Khatam’s novel, it circumambulates its conducive paths, despite its ramifications to the same end. To where the great Mosque of Mecca settles, sending its paradoxical energy and effectiveness, it surrounds the entire surroundings with its sacred aura. The sacred has a latent rhythm that attracts the yearning for writing in order to sense the completeness robbed of the limited wordly existenc. And he tends to write a writer who was saturated with the value of the limit of rashness and overflowed with it in writing and love for a narrative imaginary in whose language the energy of the sacred pleased, suggesting that he pursues the inseparable and the nameless that fills the space with his generous clues and weaves from it the fabric of the transcendent. It is invoked by Raja Alem in the form of a sign that splits the language, such as a gasp, which rises towards the heavenly transcendent, and carries something of the spirit of transcendence and displacement

الكلمات المفتاحية

الكتابة ; المقدس ; الحرم ; الاستعارة ; رجاء عالم ; writing ; holy ; campus ; metaphor ; Raja’ a Alim