FORUM DE L' ENSEIGNANT منتدى الأستاذ

forum de l' enseignant

Description

Journal Description The Teacher's Forum is a semi-annual journal published by the Ecole Normale Supérieure - Asia Jabbar - Constantine (Algeria), founded in 2005 and published annually until the year 2015. It deals with serious, innovative and original scientific studies that comply to the terms and methodology of scientific research. It is characterized by thoroughness, accuracy, and clear scientific methodology. The journal publishes new, original research that tackles contemporary issues in Arabic, French and English, in the fields of literature and languages, humanities and social sciences, education, and didactics of humanities and social sciences. The journal does not accept research that has already been published in other journals or in scientific forums or parts of theses and dissertations The journal is supervised by an editorial board of qualified professors and experts in different disciplines from national and foreign universities and research centres. This body of experts applies rigorous scientific criteria to protect copyright and select original research work with its themes and approaches. Every research article submitted to the Journal will be subject to expertise by two experts in the subject matter for evaluation. When necessary, a third expert may be consulted to determine the outcome of the expertise. The experts’ comments will be sent to the authors for the purpose of making the required modifications to the text before publication. The article, which is accepted, is published only after it has been read and revised by specialists in language and translation. Each article must have a written summary in three (03) languages; Arabic and English are mandatory.


16

Volumes

24

Numéros

343

Articles


تعليمية اللغة لذوي الكفاءات الخاصة بالتقنيات الحديثة (مقاربة في الإجراءات والوسائل)

كنتاوي محمد, 

الملخص: إن فئة ذوي الكفاءات الخاصة جزءٌ لا يتجزأ من مجتمعنا ، لذلك فإن مواجهة المشكلات التي تعانيها هذه الفئة تقع على عاتق الفرد والجماعة في أي مجتمع ؛ وعلينا أن نجتهد بغرض وضع برامج تساعد هذه الفئة على استرداد أقصى ما يمكن من قدراتهم التي غابت عنهم؛ ودعمهم في الحد من الاستهلاك السلبي من جهة فلا تكون هذه الفئة عالة على المجتمع ومن جهة أخرى فإنّ كل فرد بوصفه الحضاري منوط بالسعي إلى خدمة مجتمعه وبالتالي على الشخص ذو العاهة أن يكون عنصراً منتجاً وفاعلاً في المجتمع؛ ولتحقيق هذا الغرض وإدماج هذه الفئة في مجتمعاتها تم التوصل حديثا إلى تطوير عمليات بديلة لتعليم هؤلاء الأشخاص وذلك بإخضاعهم لبرامج تدريبية حيث يكتسبون مهارات معادلة لمهارات الأفراد العاديين ويكون بمقدورهم مواكبة الحياة مع الآخرين متجاوزين بذلك كل الإكراهات والضغوطات التي كانت عائقا بسبب وضعهم الصحي. The category of people with special competencies is an integral part of our society, so facing the problems that this group suffers from rests with the individual and the group in any society; and we have to strive for the purpose of developing programs that help this group to recover the maximum of their abilities that were absent from them; and support them in Reducing negative consumption, on the one hand, and this category is not dependent on society, on the other hand, everyone, as a civilized person, is entitled to seek to serve his community, and therefore a person with a disability must be a productive and active element in society; to achieve this purpose and integrate this group in their societies, a newly arrived To develop alternative operations to leverage These people are fulfilled by subjecting them to training programs where they acquire skills equivalent to the skills of ordinary individuals and are able to keep pace with life with others, thereby bypassing all the constraints and pressures that were an impediment due to their health status.

الكلمات المفتاحية: تعليمية ; تقنية ; مهارة ; الاستماع ; تواصل


عبقرية الفراهيدي في ميزان الرياضيات المعاصرة

طيار نذير, 

الملخص: يهدف هذا المقال إلى بيان عبقرية الخليل ابن أحمد الفراهيدي في اكتشاف بحور الشعر العربي بلغة الرياضيات المعاصرة، وتفكيك الآلية الذهنية المستعملة بلغة التحليل التوفيقي، كما يغوص قي أسباب العبقرية الخليلية، ويفصل في الحديث عن قصة الشعر العربي مع الرياضيات من العصر الجاهلي إلى العصر الرقمي. This paper aims to demonstrate the genius of Alkhalil Ibn Ahmed Al-Farahidi in discovering the poetry Arabic prosody in the contemporary mathematics language, and to explain the mechanism of discovering Arabic prosody in Combinatorial analysis language, as it delves into the causes of the Alkhalil’s genius, and shows the story of Arab poetry with mathematics from the pre-Islamic era to the digital age.

الكلمات المفتاحية: الخليل ابن أحمد ; بحور الشعر العربي ; الرياضيات ; التحليل التوفيقي ; عبقرية


صورة المرأة في شعر بشارة الخوري "الأخطل الصغير" Woman Image in Bechara El-Khoury Poetry "Al-Akhtal Al-Saghear"

أستاذ مساعد د. منى بشير محمَّد الجرَّاح, 

الملخص: الملخص تكمن أهميَّة البحث عن صورة المرأة وتشكّلاتها في تجربة بشارة الخوري بتزامنها والحقبة التاريخيَّة التي يمثّلها، فهو ضمن كوكبة الشعراء الذين يحسبون على المرحلة الانتقاليَّة في الشعر؛ أواخر القرن التّاسع عشر، وأوائل القرن العشرين، تحديدًا في النصف الأوَّل من القرن العشرين الذين ثاروا على كل أنظمة الاستعمار بأشكاله كافّة. وبالتالي؛ فإنَّه يقع في المنطقة الوسطى بين شعراء الكلاسيَّة الحديثة ممثَّلة بأحمد شوقي، وشعراء التيار الرومانسي ممثلا بجماعة أبولو، إذ نراه ذا ثقافة مزدوجة تنبئ عن حساسية إزاء الكلاسيكيَّة بمفهومها القديم، والرومانسيَّة في العصر الحديث. من هنا تنبع إشكاليَّة البحث، فرومانسيّو القرن ما قبل المنصرم في الشعر الحديث كلاسيكيّون بالفطرة، إنّه الخيط الرَّفيع الذي يجعلنا ننظر بذات عين التقدير لكلاسيكيَّة شوقي في معارضاته، ورومانسيّة عبد الرحمن شكري في غزليَّاته ممَّن يقيمون حدود الأدب في الشعر والفن بالتأصيل والاندماج، لا بالمسخ والانسلاخ؛ فنجد لدى الأخطل الصغير الشعر المنبري، والشعر القصصي، والمقطعي، والقريب من الموشّحات بجميع التموّجات التي لا يفقد معها حسّه في النزوع إلى الرومانسيَّة وإبراز ذاته في إطار (الكل/ العام). وعليه؛ لا يمكن فصل صورة المرأة في شعر الخوري بعيدًا عن استغراقه التأمّلي بقضايا العامّة فهو لم يتحيَّز إلى الرومانسيّة الخالصة في تشكيله صورة المرأة رغم تأثّره بالتيّار الرومانسي في الثقافة الفرنسيَّة لغةً وترجمةً وأدبًا، ولم يتخلَّ كذلك عن دور الشاعر التقليدي الذي يكشف عن توازن راسخ بين الحب وهيمنة أحداث العامّة التي أسهمت في إبراز الحسّ الوطني من خلال صورة المرأة. الكلمات المفتاحيَّة: التشكيل الفنّي، الحضور، الغياب، الإيقاع الصوتي، الآخر، الرمزيَّة. Abstract The significance of this study is illustrated by shedding light on woman’s image and problems in El-Khoury poetic experience and the historical period he lived in. he is one of the most famous poets considered as representing poem transition in the late 1800’s and the beginning of the 20’s century; specifically the first half of 20’s century witnessing many revolutions on all forms of colony. As a result, he is between the middle zone among model classic poets led by Ahmed Shawqi and the romance current poets represented by Apollo Group, as we see this poet as having a dual culture reflecting a sensitivity toward classic in its all notions and romance in the modern age. For the above reasons, the problem of the study emerges as 1800’s century romantic poets in modern poem are intuitive classics. It’s the fine line that makes us look at the appreciation level of Shawqi classic in his opposition and Abdel Rahman Shokry romance in his love poetry for those who are able to evaluate literature in poetry are by routing and integration. We find that "Al-Akhtal Al-Saghear" wrote enlightenment, narrative and incremental poetry close to "Mwashahat" with all their fluctuations without using his sense of showing a disposition to romance while clarifying his self within a total frame. For these reasons, the woman's image in El-Khoury poetry cannot be separated from his reflective engagement in nation’s problems as he was not biased to pure romance in forming woman's image despite his influence by the romance current in the French culture as he spoke this language, wrote literature works in it, and translated it. He did not abandon the rule of the traditional poet revealing a deep balance between love and public circumstances domination which contributed to a great extent in showing his patriotism by woman's image. Key Words: Artistic Form, Presence, Absence, Rhythm, The Other, Symbolism.

الكلمات المفتاحية: التشكيل الفنّي ; الحضور ; الغياب ; الإيقاع الصوتي ; الآخر ; الرمزيَّة


الدعم النفسي الأسري وعلاقته بقلق الإصابة بفيروس كورونا لدى عينة من المراهقين في محافظة المفرق

الاستاذ الدكتور محمد سليمان بني خالد,  الدكتور عمر عطاالله العظامات, 

الملخص: هدفت الدراسة معرفة الدعم النفسي الأسري، وقلق الإصابة بكورونا، والعلاقة بينهما لدى المراهقين بمحافظة المفرق، تكوّنت العينة من (600) مراهق اختيروا بالطريقة المتيسرة. تم بناء مقياسي الدعم النفسي، وقلق الإصابة بكورونا. أظهرت النتائج أن الدعم النفسي الأسري، وقلق الإصابة بكورونا كان متوسطاً، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق في الدعم النفسي الأسري تعزى إلى النوع الاجتماعي، ووجود فروق تعزى لمكان السكن ولصالح القرية، ووجود فروق تعزى لدخل الأسرة ولصالح 500 دينار فأقل. وأظهرت النتائج وجود فروق في قلق الإصابة بفيروس كورونا تعزى للنوع الاجتماعي ولصالح الإناث، ووجود فروق تعزى لمكان السكن ولصالح القرية، ووجود فروق تعزى لدخل الأسرة ولصالح أكثر من 500 دينار، وأشارت النتائج إلى وجود ارتباط موجب بين قلق الإصابة بكورونا وبُعدي الثقافي الترفيهي، والوعي الديني. وأخيرا وجود علاقة سالبة بين قلق الإصابة بكورونا والبُعد الصحي والطبي.

الكلمات المفتاحية: الدعم النفسي الأسري، قلق الإصابة بفيروس كورونا، المراهقون