FORUM DE L' ENSEIGNANT منتدى الأستاذ

forum de l' enseignant

Description

Journal Description The Teacher's Forum is a semi-annual journal published by the Ecole Normale Supérieure - Asia Jabbar - Constantine (Algeria), founded in 2005 and published annually until the year 2015. It deals with serious, innovative and original scientific studies that comply to the terms and methodology of scientific research. It is characterized by thoroughness, accuracy, and clear scientific methodology. The journal publishes new, original research that tackles contemporary issues in Arabic, French and English, in the fields of literature and languages, humanities and social sciences, education, and didactics of humanities and social sciences. The journal does not accept research that has already been published in other journals or in scientific forums or parts of theses and dissertations The journal is supervised by an editorial board of qualified professors and experts in different disciplines from national and foreign universities and research centres. This body of experts applies rigorous scientific criteria to protect copyright and select original research work with its themes and approaches. Every research article submitted to the Journal will be subject to expertise by two experts in the subject matter for evaluation. When necessary, a third expert may be consulted to determine the outcome of the expertise. The experts’ comments will be sent to the authors for the purpose of making the required modifications to the text before publication. The article, which is accepted, is published only after it has been read and revised by specialists in language and translation. Each article must have a written summary in three (03) languages; Arabic and English are mandatory.


15

Volumes

22

Numéros

327

Articles


مولود فرعون والثورة الجزائرية من خلال كتابه LE JOURNAL

تيتة ليلى, 

الملخص: يتطرق هذا المقال الى شخصية أدبية جزائرية معروفة هي شخصية مولود فرعون الذي اغتيل يوم الإعلان عن وقف اطلاق النار على يد منظمة الجيش السري. يحاول هذا المقال التعرض لمؤلف له لم ينشر إلا بعد وفاته وبعد حصول الجزائر على استقلالها في 05 جويلية 1962 أين يبرز فيه الموقف الواضح والجلي لهذا الكاتب من الثورة التحريرية ومن تطوراتها وهو الموقف الذي يفند ما انتشر عنه وعن أفكاره.

الكلمات المفتاحية: مولود فرعون، الثورة الجزائرية، المذكرات الشخصية، المواقف، اعلان الثورة، 20أوت 1955، معركة الجزائر، المستوطنون، الجزائريون، الاستعمار


نظرية تصنيف المعرفة في الثقافة النقدية - قراءة في الفكر التصنيفي بين اللغة والأدب-

محتار ملاس, 

الملخص: الملخص: هناك صراع مفتعل بين ما أصبح يسمّى اليوم بالدراسات الّلغوية والدراسات الأدبية إلى الحدّ الّذي أصبحنا نسمع فيه من يسمّون بأهل اللغة ومن يسمّون بأهل الأدب. وكأنّ هناك عالمين مختلفين، لا علاقة بينهما. عالمان منفصلان لكلّ واحد منهما صورته وملامحه الخاصة. ومن هذا المنطلق يسعى هذا البحث إلى مقاربة في ثقافة الشرخ الّتي طالت عالم اللغة وعالم الأدب في ضوء الفكر التصنيفي الّذي تبنّته الثقافة النقدية المعاصرة. Résumé: Il y a un conflit artificiel entre ce qui appelé les études linguistiques et les études littéraires, au point que nous entendons maintenant qui on’ appelle les gens de la langue et les gens de la littérature. Comme s'il y a deux mondes différents ligament,et qu’ il n’y a aucune relation entre eux. Deux mondes séparés, chacun a sa propre image et ses caractéristiques particulier. En ce sens, cette recherche a le but de vise un' Approche de la culture crevasse qui a touché le monde du langue et littéraire à la lumière de la classification de la pensée adoptée par la culture critique contemporaine. Summary: There is an artificial conflict between what is called linguistic studies and literary studies, at to the point that we now hear who are called people of the language and people of literature. As if there are two different ligament worlds, and there is no relation between them. Two separate worlds, each one has its own particular image and characteristics. In this sense, this research aims to target an 'Approach to Rift culture that has touched the world of language and literature in light of the classification of thought adopted by critical contemporary culture.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: نظرية التصنيف، الثقافة النقدية المعاصر، اللغة والأدب. ; Mots-clés: classification, culture critique contemporaine, langue et littérature. ; Keywords: classification critical contemporary culture, language and literature.


حضور النص في "أصل العدل" عند المعتزلة

عبد المجيد مسالتي, 

الملخص: Abstract: The presence of the text in "the origin of justice" at the "Mu'tazilah" The Mu'tazilites have interpreted the similar verses that suggest the creation and the imposition of human deeds so it agree with those clear and explicit verses they have adopted as transitional evidence that defines God's connection to man through kindness and reform. This former must not fail to meet the justice of God on the one hand, and the freedom of worship on the other hand. To what extent did Mu'tazilites use the religious text? In this article, I adopted a critical analytical approach, not to mention the historical approach, to conclude at the end of the research that the Mu'tazilites used the text alongside reason to defend beliefs. Keywords: The Mu'tazilites, the imposition of human, transitional evidence, mental reasoning, the justice of God. Résumé: La présence du texte dans "l'origine de la justice" à la" Mu'tazilah" Les " Mu'tazilites" ont interprété des versets similaires, ce qui suggère la restriction et la création d’actions humaines, pour que ces versets consensus avec des versets clairs qu'ils ont adopté comme preuves religieuse déterminant la relation de Dieu avec l'homme, grâce à la bonté et à la réforme, ce qui ne doit pas nuire à la justice de Dieu d'une part, et la liberté de leur êtres humains d'autre part. Dans quelle mesure les mu'tazilites ont-ils utilisé le texte religieux? Dans cet article, j'ai adopté une approche analytique critique, sans oublier l'approche historique, pour conclure à la fin de la recherche que les Mu'tazilites ont utilisé le texte à côté de la raison pour défendre les croyances. Mots clés: "Les Mu'tazilites" , actions humaines, preuves religieuse, l'interprétation mentale, la justice de Dieu. ملخص: أَقْدَمَ المعتزلة على تأويل الآيات المتشابهة، التي توحي بالجبر وخلق أفعال العباد، حتى توافق هذه الآيات المتشابهة الآيات المحكمة الصريحة والتي اعتمدوها كأدلة نقلية تحدد صلة الله بالإنسان من خلال اللطف والإصلاح الذي يجب أن لا يُخِل بعدل الله من جهة، وبحرية عباده من جهة أخرى. فإلى أي مدى وظّف المعتزلة النص الديني؟ وقد أُعتمِد في هذا المقال المنهج التحليلي النقدي، دون إغفال المنهج التاريخي، لنصل في نهاية البحث إلى أنّ المعتزلة وظفوا النص إلى جانب العقل للدفاع عن العقائد. الكلمات المفتاحية: المعتزلة، أفعال العباد، أدلة نقلية، التأويل العقلي ، عدل الله.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: المعتزلة، أفعال العباد، أدلة نقلية، التأويل العقلي ، عدل الله. ; Keywords: The Mu'tazilites, the imposition of human, transitional evidence, mental reasoning, the justice of God. ; Mots clés: "Les Mu'tazilites" , actions humaines, preuves religieuse, l'interprétation mentale, la justice de Dieu.


الحذفُ والاستبدالُ بوصفهِما آليتَا اتساقٍ نصي: دراسة لسانية في قصيدة أندلسية لأحمد شوقي

الوافي سامي, 

الملخص: الملخص ركّزنَا في مقالِنا هذا على آليتي الحذفِ والاستبدالِ بوصفهِما آليتَا اتساقٍ نصي، تحدّدَتا كمعيارٍ تحليلي، اكتسبَ أهميةً كبرى في تحقيقِ الترابطِ والتماسكِ داخلَ نصِ "قصيدة أندلسية" لأحمد شوقي؛ إذ بتركيزِنا على ما يتَّصلُ بالنصِ ذاتهِ، سيتضافرُ الاتساقُ بعلاقاته النحوية لفهمِ النص، ولن يتأتى ذلك إلاّ عبر وسائل وأدواتٍ تعملُ فيما بينها على تعلُّقِ الخطابِ بعضه ببعض، خاصةً حينَ لمَحنا قُدرةَ الشاعرِ على الابتكارِ والإبداعِ وتوليدِ الأفكارِ والمعاني الجديدةِ، دون اللجوءِ إلى التَكرار، ليكونَ بذلكَ الحذفُ والاستبدالُ قد سدَّا ثغرات النصِ، بجعلهِ مُتماسكا من بدايتهِ إلى نهايتهِ. of textual coherence, identified as an analytical standard, which gained great importance in achieving coherence and consistency within the text of the poem “ Andalusia” of Ahmed Shawki. Via focusing on what is related to the text itself, coherence will combine with its grammatical relationships to understand the text. This cannot be realized only through means and tools that work together to relate the discourse to one another, especially when we have seen the poet's ability to innovate and create new ideas and meanings, without resorting to repetition, this way, elimination and substitution would have filled the gaps in the text and make it coherent from the beginning to the end. abstract: In this article, we focused on the mechanisms of elimination and substitution as mechanisms Résumé: Dans le présent article, nous avons mis l’accent sur les strategies de substitution et d’élimination comme mécanismes de cohérence textuelle. Evoquées comme élément d’analyse qui représente l’importance et l’intéret dans la liaison au sein du poème “Indalousia” du poète Ahmed CHAOUKI , nous nous sommes concentré ssur ce qui est relative au texte lui-meme. La coherence textuelle ne serait possible qu’avec les connecteurs syntaxiques de liaison du discours. Ceci est observable surtout dans le style performant du poète voire la présentation et la médiation du sens sans redandance qui ont ouvert le champ aux nouvelles idées créatives en interpellant l’élimination et la substitution et présentant un texte compréhensible claire de l’introduction à la conclusion.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الحذف - الاستبدال -الاتساق - النصية - اللسانيات. ; Key words: Elimiation, Substitution, Coherence, Textuality, Linguistics. ; Mots clés: elimination, substitution, coherence textuelle, linguistique.