FORUM DE L' ENSEIGNANT منتدى الأستاذ


Description

Journal Description The Teacher's Forum is a semi-annual journal published by the Ecole Normale Supérieure - Asia Jabbar - Constantine (Algeria), founded in 2005 and published annually until the year 2015. It deals with serious, innovative and original scientific studies that comply to the terms and methodology of scientific research. It is characterized by thoroughness, accuracy, and clear scientific methodology. The journal publishes new, original research that tackles contemporary issues in Arabic, French and English, in the fields of literature and languages, humanities and social sciences, education, and didactics of humanities and social sciences. The journal does not accept research that has already been published in other journals or in scientific forums or parts of theses and dissertations The journal is supervised by an editorial board of qualified professors and experts in different disciplines from national and foreign universities and research centres. This body of experts applies rigorous scientific criteria to protect copyright and select original research work with its themes and approaches. Every research article submitted to the Journal will be subject to expertise by two experts in the subject matter for evaluation. When necessary, a third expert may be consulted to determine the outcome of the expertise. The experts’ comments will be sent to the authors for the purpose of making the required modifications to the text before publication. The article, which is accepted, is published only after it has been read and revised by specialists in language and translation. Each article must have a written summary in three (03) languages; Arabic and English are mandatory.

Annonce

دعوة للنشر في المجلد 18 في مجلة منتدى الأستاذ

  • تعلن هيئة تحرير مجلة منتدى الأستاذ المتخصصة في مجالات التّعليميّة واللّغات والعلوم الإنسانيّة، أنّ استقبال المقالات من داخل الجزائر وخارجها، والّتي لها صلة باهتمامات المجلّة سواء باللّغة العربيّة أو الإنجليزيّة أو الفرنسيّة، سيكون خلال الفترة الممتدّة من: 15 إلى 25 من أشهر: أفريل، ماي، جوان، جويلية 2022م.

وفي هذا الإطار تدعو هيئة التّحرير الباحثين إلى التّقيّد التّام بشروط النّشر المبيّنة على المنصة الوطنيّة للمجلات ASJP، وإلى الاحترام الكامل للقالب المعتمد من طرف المجلة.

فعلى الرّاغبين في النشر في المجلد 18 الذي سيصدر في ديسمبر 2022 إرسال مقالاتهم عبر رابط المجلة في المنصة الوطنيّة للمجلات العلميّة:

https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/80

المراسلة:

بريد المجلة الإلكتروني:

forumensc@ensc.dz

forumensc@gmail.com

12-04-2022


17

Volumes

26

Numéros

378

Articles


التشكيل الموسيقي في ديوان "للحزن ملائكة تحرسه" لخالدية جاب الله

صالحي منال, 
2021-01-23

الملخص: هذا المقال دراسة تحليليّة وصفيّة نحاول فيها إبراز مقوّمات التّشكيل الموسيقي في ديوان للحزن ملائكة تحرسه لخالديّة جاب الله ، وكيف انعكست أسس هذا التّشكيل على جماليّة الخطاب الشّعري، وهل اتّكأت الشّاعرة في تشكيل موسيقى قصائدها على تّقنيّات جديدة ومستحدثة أم اكتفت بالحفاظ على المقوّمات العروضيّة القديمة. انطلقت الدّراسة من مقدّمة عامّة، ثمّ بيان لمفهوم التّشكيل الموسيقي، مع تحديد أسسه، ليسلّط الضّوء بعدها، على ديوان للحزن ملائكة تحرسه ، لما فيه من بناء موسيقي محكم . Abstract This article is a descriptive analytical study of Sorrow's Gardin Angels by Khaldia Jaballah. In this study , we try to highlight the most important features of the musical composition. And how the bases of this formation were reflected on the poetic discourse, and whether the poet relied on modern techneques or just preserved the old ones. The study has started by a general introduction , and a clarification of the concept of musical composition .then, we .highlight the aesthetics of the poetic phrase in the poetry Sorrow's Gardian Angels

الكلمات المفتاحية: الشّعر الجزائري المعاصر، موسيقى الشّعر، خالدية جاب الله


مسرحة الأعمال الأدبية وإمكانية نجاحها رواية "الشهداء يعودون هذا الأسبوع " للطاهر وطار أنموذجا

قيدوش فاطمة,  بومالي حنان, 
2021-07-15

الملخص: يعد المسرح من أقدم الفنون التي ارتبط الإنسان بها ,وحاول ممارستها والتجريب فيها باستمرار، وشهد المسرح الجزائري ميلادا متأخرا بنظيره العربي ،ومع ذلك سعى جاهدا لتأسيس ركائزه والتأصيل لها من خلال الحفر الدائم في النصوص الفنيّة المختلفة حيث استمد منها مادته من خلا ل روافد مختلفة كالاقتباس وترجمة بعض الأعمال المسرحية الغربية ،كما تمّ توظيف التراث لخلق مسرح له هويّته ومقوماته المميزة . ظل التجريب قائما على مستوى النص و الممارسة منذ بداية تشكل النص المسرحي الجزائري ,إلى حين ظهر مؤخرا مصطلح مسرحة الأعمال الأدبية ؛قصة قصيرة ,قصيدة ,و رواية و أضحى التجريب جسرا لمدِّ وشائج وعلائق بين الأجناس الأدبية وكسْر الحواجز بينها . The theater is considered as one of the oldest arts to which man was associated, and tried to practice and experiment with it continuously. The Algerian theater was born late in comparison to its Arab counterpart. However, he endeavored to establish its foundations through constant search in the various artistic texts. Its material was gathered through various techniques like quoting and translating some western theatrical works. Moreover, heritage was used to create a theater with its identity and its distinctive feature Experimenting took place at the level of both the text and practice since the beginning of the Algerian theatrical text until recently with the appearance the term “dramatizing” literary workslike the short story, the poem and the novel. Experimentation has become another bridge to bring together the literary genres and break the barriers between them.

الكلمات المفتاحية: الدراما ؛ الرواية ؛ المسرحة ؛ المسرح .


حركية المركز والهامش في رواية "حارسة الظلال" لواسيني الأعرج

عالم موسى, 
2021-01-23

الملخص: يتناول هذا البحث بالدراسة موضوع الآليات الحوارية ودورها في توجيه دينامية الصراع بين المركز والهامش، في رواية "حارسة الظلال" التي وَلَجَ بها الفناّن عوالم التجريب عبر سرد مرارة الراهن العربيّ وأزمة المثقف الجزائري في ظل تنامي ظاهرتي الفساد والفكر المتطرّف، حيث استعان المؤلِّف بلغة حوارية راحت تشُقّ لنفسها طريقًا حرجًا بين الأحاديّة اللغويّة الموجّهة إيديولوجيّا، والتنوّع الحواريّ الذي تفرضه طبيعة اللغة الواسينيّة وحاجتها الفنيّة إلى الاختلاف. تمَكَّن واسيني الأعرج من بناء نموذج حواري يتوق إلى تحطيم الكلمة السلطوية وتقويض مركزيتها، فاستحضر عديد الإجراءات الحوارية من تهجين وأسلبة ومحاكاة ساخرة، كما أضفى على هذه الرواية طابعًا كارنفاليًا مميّزًا. الكلمات المفتاحية: حوارية، الخطاب السردي، التجريب الروائي، المركز، الهامش abstract : Mobility of the center and the margin in the novel "The Guardian of Shadows" by Wassiny Al - Aredj This research aims to study the dialogic mechanisms and their role in the orientation of the dynamics of the conflict between the center and the margin, in the novel "The Guardian of Shadows" by Wassiny Al – Aredj, in which he narrate the intellectuals and the Algerian society’s crisis, he therefore used using many dialogic procedures like hybridization, stylization and parody. Keywords: Dialogism, Narrative Speech, narrative experimentation, center, Margin Résumé: Esthétiques dialogiques et motifs de centralisation dans le roman "La gardienne des ombres" de Wassiny Al – Aredj. Cette recherche vise à étudier le pluralisme linguistique dans le roman "La gardienne des ombres", dans lequel Wassiny Al – Aredj se penche sur la narration de la crise du monde arabe et de l'intellectuel algérien, il a réussi à construire un modèle dialogique prêt à détruire le discours autoritaire et à saper sa centralité, en utilisant de nombreuses procédures de dialogue d'hybridation, de stéréotypes et de parodie. Mots clés: Dialogisme, Le discours narratif, l’expérimentation narrative, le centre, La marge

الكلمات المفتاحية: ح ; ارية ; الخطاب السردي ; التجريب الر ; ائي ; المركز ; الهامش


التطرف والإرهاب دراسة تاريخية

مفلح السرحان خصر عيد, 
2021-01-23

الملخص: شغل الإرهاب العالم ويعتبر من اهم الاحداث التي شغلت المجتمع الإنساني ، حيث لا تقاس خطورة جريمة الإرهاب بالقدر من الدماء التي تراق نتيجة للعمليات الإرهابية ، إنما نوعية الضحايا من المدنيين الأبرياء الذين يقعون ضحية للعمليات الإرهابية ، كما تقاس تلك الخطورة بقدرة الإرهاب على نشر الذعر والخوف ، فانفجار مروع جديد في أية بقعة في العالم يولد احساساً بالخوف والقلق على مستوى العالم أجمع، وليس على مستوى البلد الذي وقع فيه فحسب ، ذلك أن الإرهاب ذاته غير محدد بمنطقة جغرافية معينة أو دولة بعينها ، أو اشخاص بذواتهم؛ علماً أن الإرهاب في الكتب السماوية وبمختلف الديانات محرم تحريماً مطلقاً، وعليه فإن هذه الدراسة جاءت لتلقي الضوء وبصورة شمولية على الجذور التاريخية للارهاب وفروعه، فتناولت الدراسة الإرهاب في اللغة، مستأنسة بالآيات القرآنية و بالأحاديث النبوية، ثم تطرقت إلى تطور مفهوم الإرهاب تاريخياً وصولاً إلى مفهومه المعاصر Terrorism has occupied the world and is considered one of the most important events that have preoccupied the human community, as the seriousness of the crime of terrorism is not measured by the amount of blood that is shed as a result of terrorist operations, but rather the type of innocent civilians who fall victim to terrorist operations, as this risk is measured by the ability of terrorism to spread terror and fear, A new horrific explosion in any part of the world generates a sense of fear and anxiety at the level of the whole world, not just at the level of the country in which it occurred, because terrorism itself is not limited to a specific geographic region or a specific country, or individuals themselves. Note that terrorism in the divine books and in various religions is absolutely forbidden, and therefore this study came to shed light in a comprehensive manner on the historical roots of terrorism and its branches, The study dealt with terrorism in the language, domesticated by the Qur’anic verses and the hadith of the Prophet, then it dealt with the historical development of the concept of terrorism, up to its contemporary concept.

الكلمات المفتاحية: إرهاب ; الدين ; سياسة ; العرب ; الغرب


Project Work and Creative Thinking Skills in the EFL Classroom

Sahed Bachir,  Djouima Leila, 
2021-10-11

Résumé: Current trends to English language teaching and learning advocate the use of the project work as a pedagogical task to foster the 21st century learner’s creativity. The present study scrutinizes the role of the project work in enhancing learner’s creative thinking skills in the Algerian EFL classroom. A project work analysis is used as a tool to examine learners’ creative thinking skills. Project work analysis comprises of the observation and the analysis of first year Tarek Ibn Ziad secondary school-Constantine learners’ projects using an observation grid. The findings reveal that the learners were highly creative in processing information and generating ideas and solutions.

Mots clés: The project work ; Creative thinking skills ; EFL ; Secondary education


قصيدة الهايكو في الشعر الجزائري المعاصر ديوان (هايكو القيقب) لمعاشو قرور أنموذجا The Haiku Poem in the Contemporary Algerian Poetry - (The Maple's Haiku) by Maachou Krour as a model-

جاب الله خالدية, 
2021-11-16

الملخص: تسعى هذه الدراسة إلى تتبّع شكل الهايكو في الشعر الجزائري المعاصر، من خلال تحديد مفهوم قصيدة الهايكو، والوقوف على تجلياتها عند أبرز روادها الجزائريين (عاشور فني، الأخضر بركة، فيصل الأحمر، ...)، ثمّ اختيار ديوان (هايكو القيقب) للشاعر معاشو قرور نموذجا لرصد خصائص هذا الشكل الشعري القصير عند هذا الشاعر الذي خصّ الهايكو بدواوين كثيرة. This study seeks to trace the form of the haiku in the contemporary Algerian poetry, by defining the concept of the haiku poem, and examining its manifestations among the most prominent Algerian pioneers (AchourFenni, El-AkhdarBarka, Faissal El-Ahmar,...), and then choosing the collection (The Maple's Haiku) by the poet MaachouKrour as a model to check on the characteristics of this short poetic form of this poet who assign a lot of poetic collection to the haiku.

الكلمات المفتاحية: الشعر الجزائري المعاصر؛ قصيدة الهايكو ؛ شجرة القيقب ؛ التانكا ؛ الكلمة الفصلية ؛ ; The contemporary Algerian poetry, The Haiku poem, The Maple tree, Tanka, Kigo,


Cultural Untranslatability: Language and Culture in Susan Abulhawa's Mornings in Jenin

كحلة نريمان,  بن يلس بجاوي فوزية, 
2021-12-12

Résumé: In order to investigate the limitations of using foreign language as a tool of expression and cultural representation in Arab Literature, Susan Abulhawa’s Mornings in Jenin is examined from the standpoint of cultural and translation studies. Therefore, two major issues will be highlighted: the relationship between culture and linguistic representation, and the untranslatability of culture. Both will be studied in the context of Anglophone Arab Literature. This investigation culminates in asserting the fact that all sorts of communication take place in relation to and within a cultural setting. The latter can serve as a tool to facilitate or as an obstacle that hinders communication. Hence, deploying Arabic expressions within literary works that are originally written in English is a necessary procedure for the comprehension of the cultural context of the work in question.

Mots clés: Cultural Untranslatability ; Adaptation ; Cultural Representation ; Domestication ; Language


التداولية في المثل الشعبي الجزائري

عساسلة فوزية, 
2022-01-23

الملخص: يعد المثل الشعبي الجزائري أقصر الفنون الأدبية الشعبية تعبيرا، وأكثفها دلالة، لذا فهو شائع الاستعمال بين مختلف الشرائح الاجتماعية الجزائرية. نحاول في هذه المداخلة، النظر في تداولية الأمثال الشعبية الجزائرية، فرغم أنها أحادية النشأة من حيث السياق، إلا أنها متعددة السياقات من حيث الاستعمال، فهي تخرج إلى سياقات مختلفة سياسية واقتصادية واجتماعية. أو بمعنى آخر ماهي الأفعال الكلامية التي أدتها هذه الأمثال؟ وللاستدلال على ذلك سنختار نماذج عديدة. The Algerian folk proverb is the shortest expression of the popular literary arts, and the most indicative, so it is commonly used among the various Algerian social strata. In this intervention, we try to consider the deliberativeness of Algerian folk proverbs, although they are singular in origin in terms of context, yet they are multi-contexts in terms of use, as they come out to different political, economic and social contexts. Or in other words, what are the verbal acts performed by these proverbs? To infer that we will choose several models.

الكلمات المفتاحية: تداوليـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــة؛ مثـــــــــــــــــــــــــــــل شعـــــــــبي؛ دلالـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــة؛ سيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاق؛ أفعــــــــــــــــــــــــال الكلام ; pragmatic , popular proverb , semantics , Context  , speech acts


Pratique interactionnelle et son potentiel interculturel dans l’apprentissage du fle

سعداني بوبة,  الباقي حفيظة, 
2022-02-20

Résumé: RESUME:Dans le présent article, nous proposons une réflexion sur le rôle et les effets des pratiques langagières dans le processus acquisitionnel de l’aspect inter(culturel) en classe de fle pour un public d’ étudiants universitaires. Dans une perspective interculturelle, l’interaction verbale exige aux participants de faire appel à des connaissances culturellement associées à l’univers de l’Autre pour une prise de conscience de la diversité culturelle. De ce fait, le traitement des données recueillies s’est effectué selon à partir d’une analyse interactionnelle. Ainsi, l’étude a révélé la pertinence de la pratique langagière dans le développement de la compétence interculturelle qui se manifeste par le réinvestissement d’un savoir culturel à travers l’image d’une identité étrangère. ABSTRACT:In this article, we offer a reflection on the role and effects of language practices in the acquisition process of the intercultural aspect in the classroom for a university student audience. From an intercultural perspective, verbal interaction requires participants to draw on knowledge culturally associated with the universe of the other for an awareness of cultural diversity. As a result, the processing of the data collected was carried out using a interactional analysis. Thus, the study revealed the relevance of language practice in the development of intercultural competence which manifests itself in the reinvestment of cultural knowledge through the image of a foreign identity.

Mots clés: Mots clés: Interaction verbale, compétence interculturelle, apprentissage du fle , interulturel , ; Keywords: Verbal interaction, intercultural competence, language learning, intercultural ,