FORUM DE L' ENSEIGNANT منتدى الأستاذ

FORUM DE L' ENSEIGNANT

Description

Journal Description The Teacher's Forum is a semi-annual journal published by the Ecole Normale Supérieure - Asia Jabbar - Constantine (Algeria), founded in 2005 and published annually until the year 2015. It deals with serious, innovative and original scientific studies that comply to the terms and methodology of scientific research. It is characterized by thoroughness, accuracy, and clear scientific methodology. The journal publishes new, original research that tackles contemporary issues in Arabic, French and English, in the fields of literature and languages, humanities and social sciences, education, and didactics of humanities and social sciences. The journal does not accept research that has already been published in other journals or in scientific forums or parts of theses and dissertations The journal is supervised by an editorial board of qualified professors and experts in different disciplines from national and foreign universities and research centres. This body of experts applies rigorous scientific criteria to protect copyright and select original research work with its themes and approaches. Every research article submitted to the Journal will be subject to expertise by two experts in the subject matter for evaluation. When necessary, a third expert may be consulted to determine the outcome of the expertise. The experts’ comments will be sent to the authors for the purpose of making the required modifications to the text before publication. The article, which is accepted, is published only after it has been read and revised by specialists in language and translation. Each article must have a written summary in three (03) languages; Arabic and English are mandatory.

Annonce

دعوة للنشر في المجلد 18 في مجلة منتدى الأستاذ

  • تعلن هيئة تحرير مجلة منتدى الأستاذ المتخصصة في مجالات التّعليميّة واللّغات والعلوم الإنسانيّة، أنّ استقبال المقالات من داخل الجزائر وخارجها، والّتي لها صلة باهتمامات المجلّة سواء باللّغة العربيّة أو الإنجليزيّة أو الفرنسيّة، سيكون خلال الفترة الممتدّة من: 15 إلى 25 من أشهر: أفريل، ماي، جوان، جويلية 2022م.

وفي هذا الإطار تدعو هيئة التّحرير الباحثين إلى التّقيّد التّام بشروط النّشر المبيّنة على المنصة الوطنيّة للمجلات ASJP، وإلى الاحترام الكامل للقالب المعتمد من طرف المجلة.

فعلى الرّاغبين في النشر في المجلد 18 الذي سيصدر في ديسمبر 2022 إرسال مقالاتهم عبر رابط المجلة في المنصة الوطنيّة للمجلات العلميّة:

https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/80

المراسلة:

بريد المجلة الإلكتروني:

forumensc@ensc.dz

forumensc@gmail.com

12-04-2022


18

Volumes

27

Numéros

424

Articles


التشكيل الموسيقي في ديوان "للحزن ملائكة تحرسه" لخالدية جاب الله

صالحي منال, 
2021-01-23

الملخص: هذا المقال دراسة تحليليّة وصفيّة نحاول فيها إبراز مقوّمات التّشكيل الموسيقي في ديوان للحزن ملائكة تحرسه لخالديّة جاب الله ، وكيف انعكست أسس هذا التّشكيل على جماليّة الخطاب الشّعري، وهل اتّكأت الشّاعرة في تشكيل موسيقى قصائدها على تّقنيّات جديدة ومستحدثة أم اكتفت بالحفاظ على المقوّمات العروضيّة القديمة. انطلقت الدّراسة من مقدّمة عامّة، ثمّ بيان لمفهوم التّشكيل الموسيقي، مع تحديد أسسه، ليسلّط الضّوء بعدها، على ديوان للحزن ملائكة تحرسه ، لما فيه من بناء موسيقي محكم . Abstract This article is a descriptive analytical study of Sorrow's Gardin Angels by Khaldia Jaballah. In this study , we try to highlight the most important features of the musical composition. And how the bases of this formation were reflected on the poetic discourse, and whether the poet relied on modern techneques or just preserved the old ones. The study has started by a general introduction , and a clarification of the concept of musical composition .then, we .highlight the aesthetics of the poetic phrase in the poetry Sorrow's Gardian Angels

الكلمات المفتاحية: الشّعر الجزائري المعاصر، موسيقى الشّعر، خالدية جاب الله


مسرحة الأعمال الأدبية وإمكانية نجاحها رواية "الشهداء يعودون هذا الأسبوع " للطاهر وطار أنموذجا

قيدوش فاطمة,  بومالي حنان, 
2021-07-15

الملخص: يعد المسرح من أقدم الفنون التي ارتبط الإنسان بها ,وحاول ممارستها والتجريب فيها باستمرار، وشهد المسرح الجزائري ميلادا متأخرا بنظيره العربي ،ومع ذلك سعى جاهدا لتأسيس ركائزه والتأصيل لها من خلال الحفر الدائم في النصوص الفنيّة المختلفة حيث استمد منها مادته من خلا ل روافد مختلفة كالاقتباس وترجمة بعض الأعمال المسرحية الغربية ،كما تمّ توظيف التراث لخلق مسرح له هويّته ومقوماته المميزة . ظل التجريب قائما على مستوى النص و الممارسة منذ بداية تشكل النص المسرحي الجزائري ,إلى حين ظهر مؤخرا مصطلح مسرحة الأعمال الأدبية ؛قصة قصيرة ,قصيدة ,و رواية و أضحى التجريب جسرا لمدِّ وشائج وعلائق بين الأجناس الأدبية وكسْر الحواجز بينها . The theater is considered as one of the oldest arts to which man was associated, and tried to practice and experiment with it continuously. The Algerian theater was born late in comparison to its Arab counterpart. However, he endeavored to establish its foundations through constant search in the various artistic texts. Its material was gathered through various techniques like quoting and translating some western theatrical works. Moreover, heritage was used to create a theater with its identity and its distinctive feature Experimenting took place at the level of both the text and practice since the beginning of the Algerian theatrical text until recently with the appearance the term “dramatizing” literary workslike the short story, the poem and the novel. Experimentation has become another bridge to bring together the literary genres and break the barriers between them.

الكلمات المفتاحية: الدراما ؛ الرواية ؛ المسرحة ؛ المسرح .


حركية المركز والهامش في رواية "حارسة الظلال" لواسيني الأعرج

عالم موسى, 
2021-01-23

الملخص: يتناول هذا البحث بالدراسة موضوع الآليات الحوارية ودورها في توجيه دينامية الصراع بين المركز والهامش، في رواية "حارسة الظلال" التي وَلَجَ بها الفناّن عوالم التجريب عبر سرد مرارة الراهن العربيّ وأزمة المثقف الجزائري في ظل تنامي ظاهرتي الفساد والفكر المتطرّف، حيث استعان المؤلِّف بلغة حوارية راحت تشُقّ لنفسها طريقًا حرجًا بين الأحاديّة اللغويّة الموجّهة إيديولوجيّا، والتنوّع الحواريّ الذي تفرضه طبيعة اللغة الواسينيّة وحاجتها الفنيّة إلى الاختلاف. تمَكَّن واسيني الأعرج من بناء نموذج حواري يتوق إلى تحطيم الكلمة السلطوية وتقويض مركزيتها، فاستحضر عديد الإجراءات الحوارية من تهجين وأسلبة ومحاكاة ساخرة، كما أضفى على هذه الرواية طابعًا كارنفاليًا مميّزًا. الكلمات المفتاحية: حوارية، الخطاب السردي، التجريب الروائي، المركز، الهامش abstract : Mobility of the center and the margin in the novel "The Guardian of Shadows" by Wassiny Al - Aredj This research aims to study the dialogic mechanisms and their role in the orientation of the dynamics of the conflict between the center and the margin, in the novel "The Guardian of Shadows" by Wassiny Al – Aredj, in which he narrate the intellectuals and the Algerian society’s crisis, he therefore used using many dialogic procedures like hybridization, stylization and parody. Keywords: Dialogism, Narrative Speech, narrative experimentation, center, Margin Résumé: Esthétiques dialogiques et motifs de centralisation dans le roman "La gardienne des ombres" de Wassiny Al – Aredj. Cette recherche vise à étudier le pluralisme linguistique dans le roman "La gardienne des ombres", dans lequel Wassiny Al – Aredj se penche sur la narration de la crise du monde arabe et de l'intellectuel algérien, il a réussi à construire un modèle dialogique prêt à détruire le discours autoritaire et à saper sa centralité, en utilisant de nombreuses procédures de dialogue d'hybridation, de stéréotypes et de parodie. Mots clés: Dialogisme, Le discours narratif, l’expérimentation narrative, le centre, La marge

الكلمات المفتاحية: ح ; ارية ; الخطاب السردي ; التجريب الر ; ائي ; المركز ; الهامش


التطرف والإرهاب دراسة تاريخية

مفلح السرحان خصر عيد, 
2021-01-23

الملخص: شغل الإرهاب العالم ويعتبر من اهم الاحداث التي شغلت المجتمع الإنساني ، حيث لا تقاس خطورة جريمة الإرهاب بالقدر من الدماء التي تراق نتيجة للعمليات الإرهابية ، إنما نوعية الضحايا من المدنيين الأبرياء الذين يقعون ضحية للعمليات الإرهابية ، كما تقاس تلك الخطورة بقدرة الإرهاب على نشر الذعر والخوف ، فانفجار مروع جديد في أية بقعة في العالم يولد احساساً بالخوف والقلق على مستوى العالم أجمع، وليس على مستوى البلد الذي وقع فيه فحسب ، ذلك أن الإرهاب ذاته غير محدد بمنطقة جغرافية معينة أو دولة بعينها ، أو اشخاص بذواتهم؛ علماً أن الإرهاب في الكتب السماوية وبمختلف الديانات محرم تحريماً مطلقاً، وعليه فإن هذه الدراسة جاءت لتلقي الضوء وبصورة شمولية على الجذور التاريخية للارهاب وفروعه، فتناولت الدراسة الإرهاب في اللغة، مستأنسة بالآيات القرآنية و بالأحاديث النبوية، ثم تطرقت إلى تطور مفهوم الإرهاب تاريخياً وصولاً إلى مفهومه المعاصر Terrorism has occupied the world and is considered one of the most important events that have preoccupied the human community, as the seriousness of the crime of terrorism is not measured by the amount of blood that is shed as a result of terrorist operations, but rather the type of innocent civilians who fall victim to terrorist operations, as this risk is measured by the ability of terrorism to spread terror and fear, A new horrific explosion in any part of the world generates a sense of fear and anxiety at the level of the whole world, not just at the level of the country in which it occurred, because terrorism itself is not limited to a specific geographic region or a specific country, or individuals themselves. Note that terrorism in the divine books and in various religions is absolutely forbidden, and therefore this study came to shed light in a comprehensive manner on the historical roots of terrorism and its branches, The study dealt with terrorism in the language, domesticated by the Qur’anic verses and the hadith of the Prophet, then it dealt with the historical development of the concept of terrorism, up to its contemporary concept.

الكلمات المفتاحية: إرهاب ; الدين ; سياسة ; العرب ; الغرب


المثاقفة وكتابة الأنا والآخر –آسيا جبار أنموذجا

يعقوبي نسيمة, 
2022-11-21

الملخص: المثاقفة وكتابة الآن والآخر، أو حوار الثقافات من المواضيع الكبرى التي جلبت اهتمام الدّارسين والباحثين على مستوى الدّراسات العلمية والأكاديمية وذلك لأهميتها، لأن الحوار أصبح لغة الشعوب والثقافات والآداب العالمية بصفة عامة، فالمثاقفة تفتح العلاقة بين الأنا والآخر. إنّ التفاعل بين الشرق والغرب لا يزال قائما إلى يومنا هذا، وقد أصبح كلّ منهما لا يستطيع التخلّي عن الآخر، فجاء الأدب وسيلة للتعرّف على الأنا من خلال الانفتاح على الآخر والانبهار به دون التماهي فيه. The acculturation and writing ego and other or the cultures dialogue is one of the major topics that attracted the learners and the researchers’ attention at the scientific and academic studies level for the dialogue generally become the peoples, the cultures and the global arts language as the acculturation opens the relationship between the ego and the other .Until nowadays; the interaction between the East and the West exists and both them are unable to renounce each other; then the literature seems as a tool to identify the ego through the openness to the other and to be fascinated by it without overlapping with it.

الكلمات المفتاحية: المثاقفة، التفاعل، الأنا، الآخر، الحوار، الانفتاح، الأدب. ; The Acculturation The Interaction The Ego The Other The Dialogue The Openness The Literature


Occidentalism: the Inversion of Orientalism

Mihoubi Houria, 
2022-11-11

Résumé: The major purpose of this paper is attempting to give a comprehensive idea about how each culture others the other one. The analytical approach is to be used to answer the following questions: how does Orientalism refer to the Orient? In addition, how did Occidentalism become the inversion of Orientalism? Moreover, why do both concepts seem to be engaged in a tit- for- tat battle?.

Mots clés: Orientalism ; Occidentalism ; a Tit-for-Tat ; Battle ; Ideology


المكوّنات النصيّة وجماليّاتها في شعر "تميم البرغوثي" قصيدة "تقول الحمامة للعنكبوت" -أنموذجًا-

بوفروك الجودي,  شيبان سعيد, 
2022-12-20

الملخص: يروم هذا المقال ولوجَ عالم القصيدة التّميمية الفصيحة الفكري والجمالي، من خلال قصيدة "تقول الحمامة للعنكبوت". بالوقوف على مكوّناتها النصيّة بدءا بعتبة العنوان، فبنيتيها التّصويريّة والإيقاعية، وقد اعتمد البحث مقاربة نصّانية وصفية تحليلية، بغية الكشف عن الجوانب الفكرية والجمالية فيها. وهنا يُمكن أن نتساءل: كيف عالجت القصيدة التّميمية قضايا الشّاعر الرّاهنة بأبعادها المختلفة؟ ما العناصر التي أسهمت في تحقيق الغايتين الفكرية والجمالية؟ ما الإضافة التي يمكن أن تقدّمها القصيدة التّميمية للشّعر العربي المعاصر فكريا وجماليا؟ This article tends to cross the intellectual and aesthetic world of Tamim's eloquent poem, through the poem "The dove says to the spider". Adopting a textual, descriptive and analytical approach. Here we can ask: how does Tamim's poem deal with his different current issues? What are the elements that have contributed to achieve these objectives? What can Tamim’s poem add to the contemporary Arab poetic arena?

الكلمات المفتاحية: المكونات النصية ; الفكرية ; الجمالية ; البنية التصويرية ; البنية الإيقاعية ; textual components ; intellectual ; aesthetic ; pictorial structure ; rhythmic structure