مجلة النص


Description

النص، مجلة علمية محكمة نصف سنوية (سداسية) ومجانية، تصدر في شهري جوان و ديسمبر من كل سنة عن مخبر النص المسرحي الجزائري ، جمع ودارسة في الأبعاد الفكرية و الجمالية -جامعة جيلالي ليابس ، سيدي بلعياس/ الجزائر.، تنشر المقالات العلمية الجادة والمبتكرة والأصيلة، تتناول القضايا المتعلقة بفنون العرض (الدراسات المسرحية و السينمائية و الموسيقية)وكذا الفنون البصرية ( نحت ، رسم، تصميم )، و تصدر باللغات الثلاث العربية، الفرنسية، الإنجليزية، اذ تحاول هاته المجلة بلوغ مكانة علمية في قضايا التراث والمعاصرة و تقديم ثلة من النقاد القدامي و الجدد و فتح باب النقاش علي مصرعيه في العديد من القضايا و المناهج و النظريات الحديثة والدراسات النقدية ، و وضع عدد من النصوص المسرحية و السينمائية العالمية علي طاولة التشريح البحثي جمعا ودراسة، و ربطها مع مختلف التخصصات و المعارف في العلوم الانسانية و الاجتماعية ، و هذا من خلال المقالات والدراسات العلمية الموافقة لشروط المقالات العلمية المحكمة. تصدر المجلة إلكترونيا، وهي متاحة للقراءة والتحميل.

Annonce

إعلان

 

في إطار التحضير للعدد القادم، المرتقب نشره في جوان 2022 تُعلم إدارة مجلة النص، كافة الأساتذة والباحثين عن فتح فترة استقبال أبحاثهم، في الآجال الممتدة من: 01 مارس إلى 20 مارس 2022، وأن يتم ذلك حصرا عبر منصة ASJP، مع ضرورة احترام قالب المجلة.

ملاحظات مهمة

  • يجب على الباحثين الالتزام بتخصص المجلة (الفنون بمختلف تخصصاتها، دراسات أدبية، دراسات نقدية، اللغات الأجنبية –فرنسة، إنجليزية)، وكل مقال خارج التخصص يرفض.
  • يرجى التقيد الصارم بقالب المجلة المعتمد (تحميل ومراجعة دليل المؤلف وتعليمات المؤلفين)، وأن تتراوح صفحات المقال بين 10-22 صفحة بما في ذلك الهوامش وقائمة المراجع والملاحق، وكل مقال لا يلتزم بشروط القالب يرفض. (البيانات الشخصية، حجم المقال، حجم الملخص، نوع وحجم الخط )
  • يجب كتابة عنوان وملخص المقال في البوابة بنفس لغة تحرير المقال فقط.
  • التأكد من ادراج جميع أسماء المؤلفين في البوابة مثلما أدرجت في المقال، لأن كل إضافة أو نقصان تؤدي للرفض
  • أن تكون الصور المدرجة في المقال بصيغة "jpeg" وبشكل ظاهر و واضح.
  • قد يتعرض المقال للإلغاء عند التأخر في إرسال التعديلات المطلوبة، ضمن المجال الزمني المقدر بـ 07 أيام كأقصى تقدير بعد القبول بتحفظ للمقال، و هذا من أجل إعادة إرساله للمحكمين مرة أخرى
  • عدم كتابة اسم ولقب الباحثين في "ملف الأجوبة"، في حالة المقالات المقبولة بتحفظ، وهذا للحفاظ على سرية التحكيم لأنها وثيقة ستصل آليا للمراجعين.
  • يجب على المؤلف المرسل إدراج المراجع بشكل دقيق وصحيح على مستوى بوابة ASJP، ضمن المجال الزمني المقدر بـ 07 أيام بعد القبول النهائي للمقال، بعد انقضاء الآجال يرفض مباشرة.
  • يجب إرسال وثيقة خطاب التعهد إلى الإيمايل الخاص بالمجلة، و هذا بعد قبول المقال.

تمنح المجلة شهادة وعد بالنشر للباحثين الذين يطلبونها بعد إرسال وثيقة خطاب التعهد، وإدراج المراجع في البوابة.

26-12-2021


9

Volumes

18

Numéros

353

Articles


مظاهر الحزن في الشعر العربي المعاصر "الشعراء الرواد أنموذجا"

جدي فاطمة الزهراء, 
2022-04-09

الملخص: نحاول في هذه الدراسة ملامسة مظاهر الحزن في الشعر العربي المعاصر، والتي تنوعت بين الإحساس بالكآبة والياس والشعور بالوحدة والغربة، وذلك بارتكاز على نموذج الشعراء الرواد، فقد خيم الحزن بضلاله منذ نشأة القصيدة العربية المعاصرة، والتي أضحت موضوعا لتجربة شعرية استطاع الشاعر العربي من خلالها أن يمارس تجربة الذات مع الواقع، الذي لم يرفضه احداثه المريرة بل قبل بها قبولا حزينا بلا تمرد من خلال إحساسه إزاء مجتمع تمكن منه الزيف والتخلف والجوع والمرض. وقد أخذنا الفضول العلمي لنلتمس أثر هذا الحزن العميق عند شعراء الرواد، من خلال كل من (نازك الملائكة وأحمد عبد المعطي حجازي، صلاح عبد الصبور، بدر شاكر السياب)، متسائلين عن أسباب هذا الحزن وكيف عبروا عنه في قصائدهم؟ In this study, we try to touch on the manifestations of sadness in contemporary Arab poetry, which varied between a sense of depression and despair, and a feeling of loneliness and alienation, based on the pioneer poets’ models. To practice the self-experience with reality, which he did not reject from his bitter events, but accepted them sadly without rebellion through his feeling about a society that enabled him to lie, backwardness, hunger and disease. And we took the scientific curiosity to seek the effect of this deep sadness among the pioneer poets, through each of (Nazik Al-Malaika, Ahmed Abdel Muti Hijazi, Salah Abdel-Sabour, Badr Shaker Al-Sayyab), wondering about the causes of this sadness and how they expressed it in their poems?

الكلمات المفتاحية: الحزن، القلق الوجودي، الكآبة، اليأس.. ; Grief, existential anxiety, depression, despair


النقد المسرحي عند محمد مصايف-دراسة تحليلية

مليح فايزة, 
2022-02-24

الملخص: تهدف الدراسة إلى كشف اللثام عن منهجية الدكتور محمد مصايف الخاصة في تناوله للأعمال المسرحية بالنقد والتحليل ، كما حاولنا كشف النقاب عن اللغة التي لطالما أرادها الدكتور محمد مصايف أن تكون لغة العروض المسرحية الموجهة خاصة لعامة الشعب.

الكلمات المفتاحية: المسرح ; النقد المسرحي ; محمد مصايف ; العامية ; اللغة الفصحى


الخيال ودوره في تحديد المنظور التشكيلي في الفن الغربي بالجزائر

بن شعيب رياض, 
2022-03-12

الملخص: ملخص: تعالج هذه الدراسة مسألة الخيال الذي لعب دورا بالغ الأهمية في تحديد المنظور التشكيلي في الفن الغربي بالجزائر، وبخاصة لمّا تعلّق الأمر بصورة المرأة التي تناولها الفنان الغربي من زاوية رآها النقد الشرقي على أنها زائفة تماما، وذلك لطريقة معالجة موضوع الحريم الذي مزج فيه الفنان الواقع بالخيال لتشكيل صورة فنية جديدة، والحقيقة أن الفنان التشكيلي ليس مجبرا على تسجيل الواقع كما هو مثلما تفعل آلة التصوير، فالفن أبعد وأعمق من أن تنحصر وظيفته على المحاكاة فقط. فهل كان هدف الفنان الغربي تزييف الواقع حقا من خلال توظيف الخيال بالعمل الفني؟ وما هي الوظيفة الجمالية للخيال في الصورة الفنية؟ وما هو الدور الاستطيقي للخيال في في أعمال أوجان دولاكروا ؟

الكلمات المفتاحية: الخيال ; الفن الغربي ; الفن التشكيلي ; أوجان دولاكروا


صورولوجيا الثّقافة الجزائرية إبّان الاحتلال الفرنسي من خلال الفن الاستشراقي والصّور الفوتوغرافيّة

تروش حسين, 
2022-05-19

الملخص: يهدف هذا البحث إلى إبراز صورولوجيا الجزائر في حقل مهم من حقول الاستشراق، هو الاستشراق الفنّي الذي واكب عملية احتلال الجزائر، فساهم في الحفاظ على الكثير من أشكال الثقافة الغنيّة التي ميّزت المجتمع الجزائري في النصف الثاني من القرن التاسع عشر والنصف الأول من القرن العشرين، من خلال شكليين فنيين هما الرسم التشكيلي والتصوير الفوتوغرافي. وتتوزّع محاور هذا البحث في ثلاث نقاط أساسية تدور الأولى حول مفهوم الصورولوجيا وعلاقتها بالثقافة، وترتبط الثانية بالصورولوجيا التشكيلية وأهمية الرسم الاستشراقي في الحفاظ على صور الثقافة الجزائرية، لتبرز الثالثة دور الصورولوجيا الفوتوغرافية في الحفاظ على أهم أشكال هذه الثقافة.

الكلمات المفتاحية: الصورولوجيا ; الجزائر ; الثقافة ; الفن الاستشراقي ; التصوير الفوتوغرافي


المصطلح النقدي المسرحي: معجم المسرح لباتريس بافي ترجمة ميشال ف.خطَّار أنموذجا

عيسي أحمد,  بخيرة الحسين, 
2022-03-25

الملخص: عرفَ المصطلح النَّقدي المسرحيُّ منذ ظهوره على السَّاحة الفنيَّة العربية عدة عوائق على مستوى التوظيف وعلى مستوى الثبات والاستقرار، ومَردُّ ذلك إلى عدم الإجماع على مصطلح واحد، وإلى تعَدُّد التأويلات في اللغة العربية، وإلى فوضى عريضة في باب التعريب، ونتيجة لهذا فقد رصَدَ النُّقادُ المسرحيون العرب إشكالية هذا التعريب ومدى أثره العميق على بروز فوضى المصطلح النقدي العربي المسرحي، وحاولوا أن يبحثوا في عوارض هذه الترجمة ونتائجها. وعلى هذا الأساس حاولت ورقتنا البحثية هذه الكشف عن إشكالية تعريب المصطلح النقدي المسرحي، وذلك في نموذج ترجمة ميشال ف.خطَّار لمعجم المسرح (باتريس بافي)، حيث يظهرُ الصِّراعُ الكبير للمترجم مع إشكالية التعريب السليم.

الكلمات المفتاحية: المصطلح النقدي المسرحي ; الترجمة ; معجم المسرح باتريس بافي ; ميشال ف.خطَّار


Pour une analyse des besoins langagiers chez des employés du showroom Autoval Bejaia

كربوب نسيم,  بونوني وداد, 
2022-04-15

Résumé: Cet article s’intéresse aux besoins langagiers chez des employés du showroom automobile Autoval de Bejaia. Nous nous sommes intéressés aux besoins spécifiques en langues de certains employés de cette concession, notamment ceux qui sont en contact avec les clients de l’entreprise. Nous nous sommes interrogés sur leur degré d’avancement en langues et les besoins qu’ils expriment, mais aussi sur les compétences qu’ils recherchent à travers les composantes des besoins langagiers exprimés. L’objectif est de dégager les tendances qui se dessinent quant à la place des langues en entreprise de manière générale afin d’entamer la réflexion sur d’éventuelles formations en langues. Pour cela, nous avons mené une enquête sociolinguistique auprès de ces employés.

Mots clés: besoins langagiers ; comminication ; français ; objectifs spécifiques ; compétence


خطاب الجندر في الرسوم الكارتونية المتحركة حلقة "Dc Super Hero Girls" من كرتون "الفتيات الخارقات" نموذجا

حدور ربيحة, 
2022-04-17

الملخص: يهدف البحث إلى استقراء خطاب الجندر في حلقة رسوم متحركة منتقاة من مسلسل "الفتيات الخارقات" المعروض في قناة كرتونات بالعربي ( CN بالعربية)، ومفاهيمِه الأساسية كجدل الأنوثة والذكورة والتمايز الاجتماعي والهيمنة الذكورية، واستنتاج كيفية تيسير وتمرير هذه المفاهيم في الخطاب الكرتوني. تحاول الدراسة استكناه أهمّ التمظهرات الاجتماعية للتمييز الجندري التي أضمرت نسقا إيديولوجيَّا وبنية فكرية غربية تكرس لفكرة الصراع الدائم بين الرجل والمرأة وضرورة إقصاء أحدهما لبقاء الآخر. The research aims to uncover the gender speech in our animated episode of "Super Girls," presented in CN Arabic, and its basic concepts such as femininity, masculinity, social differentiation and male dominance, and to conclude how these concepts are passed on in cartoon speech. The study attempts to monitor the most important social manifestations of gender discrimination, which have established a Western ideology and intellectual structure devoted to the idea of permanent conflict between men and women and the need to exclude one for the survival of the other. Keywords: Gender, animation, discrimination, power, masculinity

الكلمات المفتاحية: جندر ; رسوم متحركة ; تمييز ; سلطة ; ذكورية.


التوحد و التوحد الإفتراضي مقاربة إكلينيكية دراسة ميدانية ل 11 حالة

شرابة عبدالرحمان, 
2022-04-15

الملخص: هدفت الدراسة الحالية للتعريف بالتوحد الافتراضي ، أسبابه، مؤشراته وتداخله مع اضطراب التوحد،كما هدفت الدراسة الحالية لمناقشة المشكل وإشكالية التشخيص،إذ أجمعت عدة دراسات علمية على ما اصطلح على تسميته بالتوحد الافتراضي،الذي يشترك في معالم كثيرة مع متلازمة التوحد،أو طيف التوحد غير أنه ليس كذلك،ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة استعان الباحث بالأدوات الكشفية المعروفة والمعتمدة والمقننة: MCHAT ـ CHAT-FR-CARS من أجل تحديد المؤشرات الأولية، أو تحديد شدة ودرجة التوحد، أو الأعراض الموحية لوجود الاضطراب، بالإضافة لتقنيات جمع المعلومات الأساسية والموضوعية في مجال المتابعة والتشخيص النفسي،وهما الملاحظة والمقابلة،حيث أثبت كل الأدوات المستعملة وأدوات القياس المقننة المعتمدة في البحث ،بالإضافة لنوعية التوجيهات والمتابعة الطبية والنفسية والأورطوفونية،تغير وتلاشي السلوكيات الخاصة باضطراب طيف التوحد. وبذلك أكدت الدراسة الحالية نتائج الدراسات السابقة التي من أهمها دراسة ZAMFIR التي أجراها في رومانيا سنة 2017 ،وأشار فيها إلي أن استهلاك البيئة الافتراضية لأكثر من 04 ساعات يوميا للأطفال بين(0 -(3سنوات يمكن أن يسبب متلازمة مماثلة للاضطراب طيف التوحد.

الكلمات المفتاحية: التكفل ; التوحد ; التوحد الافتراضي


المسرح وجدلية المدينة والفلسفة

خوجة بوعلام, 
2022-04-27

الملخص: ملخص: شهدت أثينا المدينة الإغريقية ميلاد الفلسفة، كما أنّها كانت شاهدة على ميلاد المسرح وتطوره، ونحاول من خلال هذا البحث أن نبرز علاقة المدينة والفلسفة بميلاد المسرح عند الاغريق دون غيرهم من الأقوام، لنصل الى إبراز التأثير المباشر للمدينة والفلسفة في ميلاد المسرح والتطبيق على تجربة مسرحية عربية رائدة ألا وهي تجربة المسرح الاحتفالي. وتعتبر الاحتفالية من أهم التجارب الطلائعية في المسرح العربي، والتي حاولت أن تؤسس لمسرح عربي انطلاقا من نظرة فلسفية تتماشى والصيرورة الثقافية للمتلقي العربي. Abstract: The theater was born in Athens at the moment of the meeting of a group of factors, such as the richness of Greek culture with myths, and democracy that characterized Greek life, in addition to the city and philosophy. We will discuss the influence of the city and philosophy and its contribution to the birth of the theater of the Greeks. The reseach concluded the city and philosophy contributed to the birth of the theater of the Greeks.

الكلمات المفتاحية: المدينة-الفلسفة- الاحتفالية–الفضاء-الديمقراطية ; The city, Philosophy, Ceremonial, Space, Democracy.


خاصية وأبعاد اللغة في مسرح الطفل عند عبد القادر بلكروي قراءة تحليلية لمسرحية "الأرنب والقنفوذ"

بوشيخ عبدالرحمان,  بحري قادة, 
2022-04-15

الملخص: ملخص: تشكل ثنائية اللغة والحوار في مسرح الطفل أهم وسائل الاتصال التي تعمل على تحقيق التقارب بين الرؤية الفكرية للمؤلف من جهة، ومن جهة الرؤية الإخراجية. وفي خضم الصراع القائم بين الفصحى والعامية وتداخلها مع الحوار في الكتابات المسرحية. نهدف من خلال هذه الورقة البحثية إلى الوقوف عند أهم خصائص أسلوب الكتابة المسرحية عند المؤلف عبدالقادر بلكروي من خلال مسرحية"الأرنب والقنفوذ" Summary: Bilingualism and dialogue in children's theater are the most important means of communication that work to achieve convergence between the author's intellectual vision on the one hand, and the director's vision on the one hand. In the midst of the conflict between classical and colloquial and its overlap with dialogue in theatrical writings. We aim through this research paper to stand at the most important characteristics of the playwriting style of the author Abdel-Qader Belkroi through the play "The Rabbit and the Hedgehog".

الكلمات المفتاحية: أبعاد اللغة ; مسرح الطفل ; التداخل اللغوي ; الفصحى ; العامية


التصوير الاستشراقي في الجزائر

مقدس حفيظة, 
2022-04-09

الملخص: يروم هذا البحث رصد نوايا المستشرقين في الجزائر من خلال أعمالهم الفنية التي كانت اختراقا للبلاد و تغلغلا في أعماقها، و تجديدَ نظراتها و تحويل تحليل تفاصيلها الدّقيقة في اللّوحة التشكيلية إلى محضرٍ تاريخي مُنقّب، غير خال من الشعرية، والنّشوة، والرّفعة، والتعظيم. كما زوّدت الاستعمار الفرنسي بمجمل الدراسات والتفاصيل بهدف تغيير صورة شمال إفريقيا بشكل ملائم لاحتياجات الاستعمار الثقافية و الاجتماعية و مدمّر للثقافة الجزائريّة و الديانة الإسلامية و الهويّة الوطنية؛ كلّه بخطاب تشكيلي جديد و مبدع خاصّة من حيث اللّون والإضاءة و الحركة، اعتمد على الألوان الحارة واستخدام اللون الأحمر والأصفر والبني بتفاوت في التشكيلة اللونية. This research aims to monitor the intentions of orientalists in Algeria through their artworks that penetrated the country and penetrated its depths, renewing its views and transforming the analysis of its minute details in the plastic painting into a historical record excavated, not free of poetic, ecstasy, elevation, and glorification. It also provided the French colonialism with all studies and details with the aim of changing the image of North Africa, appropriately to the cultural and social needs of colonialism and destroying Algerian culture, Islamic religion and national identity; All with a new and creative plastic discourse, especially in terms of color, lighting and movement, it relied on warm colors and the use of red, yellow and brown colors with varying color range.

الكلمات المفتاحية: الاستشراق، المستشرقين، التصوير المسندي، الفنون الجميلة، التصوير الاستشراقي، الاستشراق في الجزائر. ; Keywords : Orientalism, Orientalists, easel painting, fine arts, Orientalist painting, Orientalism in Algeria.


دراسة في أبعاد العلاقة الفعلية والمفترضة بين الفن والعلم

خواني زهرة,  بن عزة أحمد, 
2022-04-17

الملخص: حين نذهب إلى اعتبار الفن مسألة تخص الذات فقط لا موضوعها، وإلى اعتبار العلم أصل كل شيء تجريبي ومنطقي لكل حقيقة، تجعلنا نتوقع الجواب منذ الوهلة الأولى، أنّ الفن والعلم لا يتقاطعان، وعليه يصبح من الضروري أن تنطوي العلاقة على أبعاد لتناقضات عديدة، وتساؤلات متوالية استفهامية، تُحقّق لنفسها حضوراً وانّحيازًا لطرف لا يتجزأ في حدّ ذاته من الكينونة الذاتية، ويصبح منحنى ذاتي شخصي أحادي الطرف، بالرغم من إقرارنا المسبق بوجود فارق بين المعرفة العلمية والمعرفة الفنية، ويتعذر عندئذ التمييز في رؤية الحقائق في العالم المرغوبة في العلم، أو المشتهاة في الفن. غايةُ هذه الدراسة استقراء بعض جوانب العلاقة المشتبكة والمتعددة الأبعاد بين الفن والعلم، من خلال آراء العالم بالفلسفة والمبدع في الفن، للارتقاء بمسيرة تعكس مخاضات التغيير الفكري الحديث تحليلاً وكشفاً، وكيف انتهت إلى إزالة هذا التصادم أو التفرقة أو الخلط. When we are going to consider art as a question of self only rather than its subject, and consider science as the origin of everything experimental and logical basis of each fact, it makes us for the answer from the beginning, that not relation between art and science, in a real or hypothetical relationship, and therefore it becomes necessary that the relationship involves dimensions of many contradictions, Successive questions, which lead to a presence and bias towards an integral part in itself of the being of oneself, become a one-sided personal self-curve, although there is a prior recognition of a difference between scientific and artistic knowledge. The aim of this study is to extrapolate aspects of the interdependent and multidimensional relationship between art and science, through the views of the world of philosophy and knowledge of the field of art, to advance a process that reflects the struggles of analysis and disclosure of modern intellectual change, and how it ended up reflecting that entanglement or distinction and confusion.

الكلمات المفتاحية: العلاقة، الفن، العلم، الفعلي، المفترض


واقع القطاع السينمائي بالجزائر في ظل السياسات الجديدة. -قراءة في ضوء المراسيم الرئاسية والتنفيذية الصادرة سنة 2021-

بوحوالي محمد, 
2022-03-31

الملخص: يعيش القطاع السينمائي في الجزائر أوضاع متدهورة بسبب السياسات الفاشلة التي عرفها خلال فترات طويلة، واتخاذ قرارات كان من شأنها تهميش الكفاءات والمتخصصين في مجال السينما.الأمر الذي أحدث هجرة جماعية أثرت بشكل كبير على الصناعة السينمائية. هذه الأخيرة التي فقدت أمجادها التي صنعتها في المحافل الدولية الكبرى خلال فترة الستينيات والسبعينيات إلى غاية منتصف الثمانينيات. فكان ضروريا على الجهات الوصية بالدرجة الأولى إعادة النظر في هذه المنظومة التي تسير وتشرف على هذا القطاع وبالخصوص جملة القوانين والمراسيم التي من شأنها إعادة هيكلة هذا القطاع وترتيب أوضاعه. حيث عرفت نهاية سنة 2020 وسنة 2021 إصدار مجموعة من المراسيم التي قد تكون دافعا هاما في إعادة بعث الصناعة السينمائية وإخراجها من الأزمة التي تعيشها منذ فترة.

الكلمات المفتاحية: قطاع سينمائي ; دور العرض ; مراسيم تنفيذية ; صناعة الأفلام


الرؤيا الإخراجية تشكيل خلاق للفيلم اللاروائ

أيوب ونسة, 
2022-05-05

الملخص: يعتبر هذا البحث خطوة مهمة في فهم عملية الإخراج داخل الأفلام، وفهم آليته وأدواته التي تمكننا من رواية الأفلام الغير الروائية وخاصة الفيلم التسجيلي، ثم البحث في خصائصه التي يطوعها المخرج وتسمح له بروايته داخل قصة بحبكة محكمة، مبتعدا بذلك عن التسطيح وتقديم مجموعة صور التقطتها الكاميرا ميكانيكيا لا علاقات بينها ولا روح فيها، ليتضح الخط الفاصل بين ما هو روائي وما هو تسجيلي.

الكلمات المفتاحية: الرؤيا الإخراجية، المخرج السينمائي، الفيلم اللاروائي، رواية الواقع، الفيلم التسجيلي


دور المسرح الجزائري في المقاومة الثقافية والفعل الثوري ضد الاستعمار الفرنسي

تيرس سعاد, 
2022-03-25

الملخص: استطاع المسرح الجزائري أن يكون أحد المعاول القوية التي حطم بها غطرسة السلطات الفرنسية وأساليبها للقضاء على نضال الشعب الجزائري بكل فئاته عبر مراحل تاريخه الطويل، فرغم الظروف المعيشية الصعبة وضعف تعليمه إلا أن وعيه بقضيته ووطنيته الخالصة كانت النور الذي بفضله شكل وعيا جمعيا رافضا للاستعمار ومدافعا عن مقومات هويته ودينه ولغته، فقد تفاعل مع النشاط المسرحي وفهم رسائله المشفرة، صنع جبهة للمقاومة الثقافية أشد صلابة وتأثيرا على قوى الاستعمار الفرنسية وسياساته المختلفة، بأعمال خالدة وشخصيات فذة صنعت أمجاد المسرح في معركة تحرير الفكر والعقل للإنسان الجزائري قبل الثورة أثناءها وبعدها. The Algerian theater was able to be one of the powerful shovels with which it broke the arrogance of the French authorities and their methods to eliminate the struggle of the Algerian people in all its stages throughout its long history. The elements of his identity, religion and language, he interacted with theatrical activity and understood its encrypted messages, creating a front for cultural resistance more solid and influential on the French colonial forces and its various policies, with immortal works and outstanding personalities who made the glories of theater in the battle to liberate the thought and mind of the Algerian man before, during and after the revolution.

الكلمات المفتاحية: المسرح - المقاومة – الثقافة- الاستعمار الفرنسي – الوعي. ; Theatre, resistance, culture, French colonialism, awareness.


في مفهوم الصورة، الفيلم والأفلمة / The conceptual field of the image, the film, and the filmic transition

بومسلوك خديجة, 
2022-03-25

الملخص: نتناول في هذا المقال حيزا إصطلاحيا ومفاهيميا للصورة والتصوير و الفيلم، عبر إستعراض تاريخي وجيز للصورة والتصوير والنشأة السينمائية، في محاولة لربط الفني بالتقني وكذلك مقاربة العنصر الجمالي ونظيره الفكري من الجهاز المفاهيمي للتصوير عبر وسائطية ذات خصوصية (فنان- آلة )، ثم نعرج إلى مفهوم الأفلمة الذي يقارب المشهد الفيلمي بنوعيه: الوثائقي والخيالي من الإبداع. Abstrait: In this article we take a conceptual and conceptual space for photography, photography and film. Through a brief historical review of the image, photography and cinematic development. In an attempt to connect art with technique, as well as approach the aesthetic element and intellectual counterpart of the conceptual system of photography through media special (artist - machine) and then lapse into the concept of film, which is close to the film scene of two types: documentary and fictional creativity.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الصورة، الأفلمة، الفيلم، السينما، الوسائطية، الوثائقية، الفيلم الخيالي، السينماتوغراف، إيماغو، فيلمن. ; Keywords: Photography, image, film, transition, mediology, documentary, fiction film, cinematograph, imago, filmen.


الفنان قادة بن شميسة ودوره في تطوير مسرح العرائس محليا وعالميا

شرقي نورية, 
2022-03-25

الملخص: ان الحديث عن مسرح الطفل و خاصة مسرح العرائس في الجزائر يجرنا الى الحديث عن مسرح سيدي بلعباس الذي يعتبر من أولى المسارح التي أعطت اهتماما خاص لمسرح العرائس على الرغم من انطلاقته المتأخرة ،حيث لم تظهر أولى التجارب لمسرح العرائس الا سنة 1983 أي قرابة العشر سنوات من افتتاح هذا المسرح و من غير الممكن أيضا أن نتكلم عن مسرح العرائس في سيدي بلعباس و لانقف وقفة مطولة عند الكاتب المسرحي قادة بن شميسة فهو شخصية متعددة المواهب و الخصائص ، أحب المسرح و تعلق به و تغذى من الحراك المسرحي الهاوي آنذاك ، بالإضافة الى كونه مخرجا مسرحيا و ممثلا ،و صانعا للعرائس. Talking about children’s theater, especially puppet theater in Algeria, leads us to talk about the Sidi Bel Abbes theater, which is considered one of the first theaters that gave special attention to puppet theater despite its late launch. Years from the opening of this theater, and it is also not possible to talk about the puppet theater in Sidi Bel Abbes, nor to stop for a long time with the playwright Qaida Ben Chmaysa, as he is a multi-talented personality and characteristics. He is a theater director, actor, and puppet maker

الكلمات المفتاحية: مسرح الطفل، مسرح العرائس، قادة بن شميسة، الدمية ; children s theheatre- puppet theatre- Qaida Bin Shmaisa- the puppet


مشكلات أدب الطفل في الجزائر دراسة تحليلية

فتحي خيرة,  مسيردي مصطفى, 
2022-03-30

الملخص: يمثل أدب الطفل ركيزة مهمة في بناء شخصية الطفل وتنمية فكره وإبداعه ، لأن هذا الأدب بما يحمله من قيم ومبادئ ومعلومات وفنون ، يشغل دورا لا يستهان به في تربية الطفل وإثراء مخيلته وتطوير مستوى فكره . فالكتابة للطفل ليست أمرا هينا ، فهي موجهة لفئة حساسة وجب مراعاة شروط عدة أثناء كتابة نص قصصي أو مسرحي موجه للأطفال . وهذا ما خلق عدة تحديات ومشكلات تواجه الكتابة والتلقي ، و تستدعي تضافر جهود كل المعنيين بالكتابة للطفل ، من الكتاب و دور النشر، وأساتذة علم النفس التربوي ، للبحث في سبل ترشيد أدب الطفل إلى ما يتوافق مع طبيعة مراحله العمرية واحتياجاتها ، مع إعادة النظر في مناهجه الدراسية والنصوص الموجهة للطفل والتي لا تُحين بما يناسب المتغيرات العلمية والاجتماعية التي يعيشها الطفل في محيطه . Children’s literature represents an important pillar in building a child’s personality and developing his or her thought and creativity, because this literature, with its values, principles, information and arts, plays a significant role in raising a child, enriching his imagination and developing his level of thought. Writing for a child is not a simple matter, as it is directed to a sensitive category. Several conditions must be observed while writing a fictional or theatrical text directed to children. This is what contributed to the creation of several challenges and problems facing writing and receiving. And it calls for the concerted efforts, of all those involved in writing for the child, from writers, publishing houses, and educational psychology professors, To search for ways to rationalize children's literature in line with the nature and needs of their age stages; With a review of its educational subjects and texts directed to the child, which are not updated to suit the scientific, and social changes that the child lives in his surroundings.

الكلمات المفتاحية: الطفل ـ مشكلات ـ القصة ـ التشويق ـ اللغة . ; Child - problems - story - suspense – language


جماليات اللباس التقليدي الجزائري في اللوحة التشكيلية دراسة انتقائية لبعض اللوحات الفنية للفنان محمد راسم.

معروف مختارية حنان, 
2022-04-30

الملخص: يعد اللباس التقليدي المظهر المادي والموروث الثقافي لدى الشعوب، كونه يعبر عن تاريخها ورقيّ حضارتها وما حقّقته تلك الشعوب من تطوّر في الميدان الثقافي والفني والاقتصادي ...الخ. وقد كان الاهتمام باللباس منذ القدم عبر تاريخ طويل منذ ظهور الإنسان على وجه الأرض، إذ كانت الحاجة ماسة إليه إما لوقاية الجسم من البرد والحر، أو معبّرا عن مكانة الإنسان داخل مجتمعه، أو أنّه اتخذ كوظيفة جمالية تعبر عن رقي الفن والحضارة في أي مجتمع من المجتمعات. ولأنّ الفنان التشكيلي سفير مجتمعه وابن بيئته فقد تفتّحت عيناه على هذا النوع من التراث المادي ألا وهو اللباس التقليدي، حيث انكب عليه العديد من الفنانين التشكيليين على غرار محمد راسم ومحمد تمام وإتيان دينيه ...وغيرهم ممن استمدوا منه موضوعاتهم لبناء لوحات فنية خالدة ومتميّزة تؤكّد القدرة الإبداعية الجمالية لهؤلاء الفنانين أمام زخم تراثي متنوع تزخر به بلادنا الحبيب يجمع بين النايلي والأمازيغي والعاصمي والوهراني ...الخ. Traditional clothes are considered as material significance and cultural heritage of people ,as it expresses their history and the progress of their civilisation which achieved by them in different field such as cultural , artistic and economic field ...ect. Since the age of primitive man, there was interested of clothing, as the need for it was urgent either to protect the body from cold and heat , or to express the position of man within his society or that it was taken as an aesthetic function that express the sophistication in any society from communities. It seems that plastic’s artist ,as the ambassador of his community, is considered as the son of his environment. He was founded this material heritage which is the traditional clothes .amoung these artists, such as Mohamed Racim, Mohamed Temmam, Eteinne Dinah… and other. This latter could build immortal and district artistic paintins that confirm the aesthetic creative ability of these artists in front of a diverse and greatness heritage that abounds in our beloved country such as:The Nily, The Amazigh, The Assimi, The Orani…and so on.

الكلمات المفتاحية: الفن التشكيلي ; الفن التشكيلي في الجزائر ; اللباس التقليدي ; Plastic art ; Plastic art in Algeria ; Traditional cloth


تذهيب و زخرفة المخطوطات الدينية مخطوطات القرآن نموذجا

غماز مريم,  خالدي محمد, 
2022-03-26

الملخص: يهدف هذا البحث إلى دراسة فن التذهيب و زخرفة المخطوطات الدينية، التي نالت اهتمام الحضارات عبر العصور المختلفة اهتماما بالغا ;فاستخدمت أثمن المواد و أجود الخامات ،وارتبط هذا الفن بالدين ارتباطا وثيقا و عبرت به الشعوب عن تقديسها لكلمة الله المنزلة ،و شملت هذه الدراسة نماذج من المخطوطات المضيئة في الديانة اليهودية والمسيحية و التي رغم اختلافها في التعبير و الأسلوب إلا أنها تشابهت في طرح المواضيع و القصص الدينية المصورة و المزخرفة ،و نماذج من فن تذهيب المخطوطات القرآنية و التي اقتصرت على فن الزخرفة نظرا لحظر التمثيل البشري في الفنون المتعلقة بالدين الإسلامي. This research aims to study the art of gilding and ornamentation of religious manuscripts, which have received great attention from civilizations through different ages, and this art was closely related to religion, and peoples expressed with it their reverence for the revealed word of God, and this study included examples of illuminated manuscripts in Judaism and Christianity, and examples of the art of gilding Quranic manuscripts, which were limited to the art of decoration due to the prohibition of human representation in the arts related to the Islamic religion.

الكلمات المفتاحية: تذهيب، زخرفة نباتية إسلامية، المخطوطات، المصحف الشريف، إضاءة.


الأداء بالمشهد و إنتاجية المعنى " قراءة في شعر أبي القاسم الشابي"

العشابي عبدالقادر, 
2022-04-25

الملخص: تختلف ضروب القراءة، غير أنها تخلص جميعها إلى استثمار رؤية صاحبها وقدرته على تحوير الأشياء وبلورتها في مفردات وترميزات قد تختلف من فن إلى فن آخر، من سردية إلى درامية فتشكيلية وشعرية، تتنوع فيها اللغة حسب احتياجات الفن، وقدرة المبدع على استعمال تقنيات يستمدها من حقول فنية أخرى وجعلها طيعة في فلكه الخاص معبرة عن أفكاره ورؤاه، وهذا ما حاولنا اكتشافه لدى استنطاقنا لنصوص الشاعر أبي القاسم الشابي التي رأينا فيها مادة خصبة جسد فيها تقنية المشهد في هندسة البنية الكلية لبعض قصائده، ومن هنا ارتأينا أن نطرح جملة من التساؤلات منها: هل يمكن استثمار تقنيات وآليات من فنون مسرحية أو سينمائية قصد قراءة نصوص شعرية؟، هل استطاع الشابي تجسيد التقنية المشهدية في بناء جماليات نصوصه الشعرية؟ كلمات مفتاحية: المشهد، الشّعر، المعنى، أبو القاسم الشابي. Abstract: The forms of reading differ, but they all conclude to investing the vision of their owner and his ability to transform things and crystallize them into vocabulary and symbols that may differ from one art to another, from narrative to dramatic, plastic and poetic, in which the language varies according to the needs of art, and the creator’s ability to use techniques he derives from fields other art and made it pliable in his own orbit, expressing his thoughts and visions, This is what we tried to discover when we interrogated the texts of the poet Abi al-Qasim al-Shabi, in which we saw a fertile material in which he embodied the technique of the scene in the engineering of the overall structure of some of his poems, Hence, we decided to ask a number of questions, including: Is it possible to invest techniques and mechanisms from theatrical or cinematic arts in order to read poetic texts? Was al-Shabi able to embody the spectacle technique in building the aesthetics of his poetic texts? Keywords: The scene, the poetry, the meaning, Abu al-Qasim al-Shabi. 

الكلمات المفتاحية: المشهد - الشعر - المعنى - الشابي


أثر تمثيل الدور المسرحي في فهم المنطوق وإنتاجه -دراسة ميدانية في ولاية المسيلة-

شيخاوي شعيب,  باهي عمر, 
2022-03-27

الملخص: إن المسرح وسيلة مهمة في تنمية قدرات الفرد الذهنية والبدنية والسلوكية، إذ نجده يتبادل حوارات وانفعالات تمثيلية تبعث حسه التواصلي. ويعد الطور الابتدائي والمتوسط مرحلة تعليمية خصبة تزخر بالطاقات المسرحية والفنية، كما أنها تحتوي على إجراءات تربوية تهتم بتنشيط الجو الثقافي من طرف المتعلمين وأساتذتهم بالمؤسسات التعليمية. يبرز ذلك جليا في حصص إنتاج المنطوق، فمهارة فهم المنطوق وإنتاجه من أهم القدرات التي يهدف التمثيل المسرحي إلى تحفيزها وتنميتها عبر توزيع الأدوار وخلق جو تفاعلي في القسم. نريد بدراستنا هذه إلقاء الضوء على التقاطع بين المسرح وحقل تعليمية اللغات، وقد توصلنا -وفق دراسة ميدانية مع أساتذة مرحلتي الابتدائي والمتوسط (على مستوى ولاية المسيلة)- إلى أي مدى يمكن للمسرح أن يعين العملية التعليمية، وكيف نستطيع توظيف التمثيل المسرحي لنستفيد منه في فهم المنطوق، فضلا عن عوائق تفعيل المسرح للتأثير في الانتاج الشفهي.

الكلمات المفتاحية: تعليمية المسرح ; فهم المنطوق ; التمثيل المسرحي ; الإنتاج الشفهي


تجريب اللغة السردية في الرواية الجزائرية المعاصرة " "الحالم " لسمير قسيمي –نموذجا –

بوشويشة إكرام,  براهمي فطيمة, 
2022-03-26

الملخص: عرفت الساحة الأدبية تدفقا لأجناس مختلفة ساهمت في ظهورها عوامل عديدة ، أهمها الإحتكاك بالغرب ، وهو ما أسهم في ميلاد ما يعرف بالرواية التجريبية الجديدة ، التي تهب نفسها للمتلقي في توافق و انسجام كلي مما يجعلها من أكبر تجارب الإبداع العربي في العصور الحديثة هي الرواية التي خطت خطوة كبيرة متجاوزة التقنيات السابقة ، فكانت أول تجربة روائية عند العرب بسبب التأثر بالآداب الغربية ، لذلك تعددت أشكال الإبداع السردي و بروز عدة صور يستعين بها الروائي في رسم نصوصه ، خاصة اللغة السردية لما تزخر من مقومات جمالية تجذب القارئ للتمعن في عالم الرواية و تتبع سير وقائعها و أحداثها من هنا جاء الإهتمام بموضوع " تجريب اللغة السردية في الرواية الجزائرية المعاصرة " (الحالم لسمير قسيمي نموذجا ) ، رغبة في التطلع على كيفية توظيف الكاتب للغة السردية في أعماله ، وكذا البحث عن تقنيات و آليات جديدة مست الكتابة الروائية شكلا و مضمونا. The literary arena has known on influx of different races , which many factord contributed to its emergence , the most important of which is contact with the west , which is what helped them in the birth of what is xontact with the west , which is presrnts itself to the recipient in complete harmony and harmony , making it one of the largest experiences of Arab creayivity in modern times It is the novel that took a big step beyond previous techniques , and was the first fictional experience among Arabs due to being influenced by western literature . Therefore , there were many forms of narrative creativity and the emergence of several images that the novelist uses in drawing his textc , especially the narrative language , because of its aesthetic components that attract the reader . To reffect on the world of the novel and follow the course of its facts and events Form here came the interest in the topic of « experimenting with the narrative language in the contemporary Algerian novel « (the dreamer of samir kassimi as an example ) ; à desir to see how the writer uses narrative language in his work , as well as the search for newas techniques and mechanisms that touched fictional writing in form and content.

الكلمات المفتاحية: : التجريب – اللغة السردية – الرواية – الحالم ; experminentation , narrative language , novel , dreamer.


تجليات التنوع الثقافي و التراسل الموسيقي في مسرحية "أرلوكان خادم السيدين لعبد القادر علولة-مقاربة سوسيو ثقافية- The manifestations of cultural diversity and musical correspondence in the play "Arleqin, servant of the two masters" by Abdelkader Alloula - A socio-cultural approach -

حمداني قدور,  بويران وردة, 
2022-04-15

الملخص: لما كانت حياة الإنسان سلسلة من الأحداث و مدارا حيا من التطورات عبر العصور و الأزمنة و ما تكتنفها من اختلافات على عديد السياقات الأنثروبولوجية و الثقافية و الفكرية فهي بحاجة على الدوام إلى التعبير عنها و تمثلها فيما استساغ من الأساليب التعبيرية ، ولعل الأدب باختلاف أجناسه و الفن بتعدد أشكاله كان السبيلين البارزين للتعريف بتلكم الخصوصيات التي تمتاز بها أمة أو فئة من أخرى. عمادا على هذا جاء استعراض شريط الأحداث و معايشتها أدبيا أو فنيا شبيها بإعادة كتابتها أو بعثها من جديد لتتعرف عليها الأجيال اللاحقة و تكاشفها الأمم الأخرى في قسمات هذا الإبداع الإنساني، اقتباسا و ترجمة أو قراءة بلغتها الأم ، و لعل في هذا المسلك من مكاشفة الآخر و محاولة التعرف عليه ، و إعادة لاكتشاف واقعنا في هذا العالم المترامي، و الترجمة المسرحية في ثقافتنا العربية ليست وليدة اليوم فهي رافد نطل من خلاله على ثقافة الأخر، و كان مارون نقاش سباقا في ذلك من خلال سفره إلى ايطاليا و تعرفه على فن الكوميديا دي لارتي و جد فيه ما يتلاءم مع بيئتنا العربية، و حذا حذوه عبد القادر علولة حينما نهل من التراث الايطالي رائعة كارلو غولدوني "أرلوكان خادم السيدين". Since human life is a series of events and a living course of developments throughout the ages and times and the differences that surround it in many anthropological, cultural and intellectual contexts, it always needs to be expressed and represented in the palatability of expressive styles, and perhaps literature with different races and art With its multiplicity of forms, the two prominent ways of introducing these are the peculiarities that characterize one nation or class from another. Based on this, the review of the tape of events came and lived literally or artistically similar to rewriting or resurrecting it so that subsequent generations could discover it and discover it by other nations in the features of this human creativity, by quoting, translating or reading in its mother tongue, and perhaps in this way of revealing the other and Trying to get to know him, and to rediscover our reality in this vast world, and the theatrical translation in our Arab culture is not a newborn today, as it is a tributary through which we look at the culture of the other, and Maroun was a discussion who preceded this through his travels to Italy and acquainted him with the art of comedy de larte And he found in it what is compatible with our Arab environment, and Abdelkader Alloula followed suit when he drew from the Italian heritage the wonderful Carlo Goldoni, "Arleqin, the servant of the two masters."

الكلمات المفتاحية: التنوع الثقافي؛ اللغة؛ المسرح؛ الموسيقى. ; cultural diversity; the language; the theater; Music.


السرد البصري والتشكيلي في الفن

بن مخلوف سلبمة, 
2022-04-09

الملخص: الملخص: استخدم الإنسان منذ أقدم العصور الصورة البصرية للإفصاح عما يجتاح ذاته من مشاعر وأحاسيس وكان هناك دائماً علاقة متداخلة بين الفن التشكيلي والأدب، وقد اتخذ الإنسان الأول من فنه وسيلة لتسجلي خبراته، وتوثيق تاريخ أجداده وكرسالة بصرية تروى للآخرين حياة الشعوب وتسرد الحقائق الثقافية والتطلعات العامة. فقد بدأ السرد مع تاريخ البشرية ذاته، ولا يوجد ولم يكن هناك في أي مكان شعب بدون سرد، شهدت أساليب السرد في الفنون البصرية تغييرات في الشكل والوظيفة عبر التاريخ وكان الموقف منها والوعي بها متغيرا من عصر إلى آخر حيث اختلفت الطرق والفلسفات ومن ثم يتجه هذا البحث إلى دراسة مفهوم السرد الفني البصري مع التعرض للنشأة التاريخية للسرد الفني البصرى، وأنواع الفنون السردية وطرقه. Abstract Man has used since ancient times the visual image for revealing the feelings and sensations he want to express, and there was always an interlacing relationship between the fine art and literature. The first human has taken, from his art, a means to record his experiences and document his ancestor's history, and as a visual message to be narrated to the others of the peoples' lives Aspiration has started with the very humanity history itself, and there is no, and had not been anywhere a people without narrative. The narrative methods in visual arts have witnessed changes in form and function across history, and the attitude towards it and the awareness there of was variable across ages Then the research does turn to the study of the, the visual artistic narrative, broaching the historical evolution of the visual artistic narrative., Aspiration has started .

الكلمات المفتاحية: السرد، الفنون التشكيلية، المشهد، عصر النهضة، اللوحة الفنية.


خصائص بناء الحبكة الدرامية في الفيلم الأمريكي - المدرسة الأمريكية أنموذجا -

العزيزي جمال الدين,  شرقي نورية, 
2022-04-17

الملخص: ملخص: ما ميز أفلام المدرسة الأمريكية هو البناء المحكم والمبدع لحبكاتها الدرامية ، وقد كانت أهم أسباب نجاحها ورواجها ونيلها المراتب الأولى في المحافل السينمائية العالمية. فلم يتأخر كتاب السيناريو في المدرسة الأمريكية عن السعي لسقي مخيلاتهم وتطوير أساليب الكتابة، وكذا الاطلاع على تجارب المدارس العالمية بهدف تطوير احتراف تصميم الحبكات الدرامية، والغاية كانت الوصول إلى المثالية في تحقيق ترابط وحداث الحدث وإضفاء الصيغة الفنية والجمالية للعمل السينمائي وترك أثر لدى المتلقي. :Abstract .The America school’s Films are characterized by the solid and creative construction of their dramatic plot connections, and the most important reasons for their success, have been the first places in the world’s cinema forums The screenwriters at the American School did not delay seeking to water their imaginations and develop writing methods, as well as to learn about the experiences of international schools with the aim of developing the professionalism of the design of the Dramatic plots, and the goal was to reach the ideal in achieving the interdependence and events of the event and to add the artistic and aesthetic formula of the film work and leave an impact on the recipient

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحية: الحبكة الدرامية ، السيناريو ، أفلام المدرسة الأمريكية، المدارس العالمية، المتلقي . Keywords: Dramatic plot ,screenplay ,American school movies, world schools ,recipient.


دراسة تيماتية لمسرحية الحارس لهارولد بنتر -الحائزة على نوبل الآداب- وإخراج عز الدين عبار للمسرح الجهوي بسيدي بلعباس

بوخموشة إلياس, 
2022-04-09

الملخص: يمكن للدراسة طرح سؤال إشكالي حول البحث وهو: كيف أثر سياق النص الأصلي لكاتبه "هارولد بنتر" على العرض المسرحي الجزائري "الحارس" الذي أعاد إحياء هذا النص المرجعي من المسرح العالمي المعاصر؟ يعتمد البحث المنهج التيماتي مستعينا بأدوات بحث تتمثل في المقاربة السيميولوجية، والسبرانية، والتاريخية، والاجتماعية، والسياسية. خلال هذا البحث المقتضب استطاعت الدراسة التحليلية التي ترتكز المنهج التيماتي أن ترصد أحد التيمات الجوهرية لعرض مسرحية "الحارس" التي أجادت البناء الاقتصادي دون إهمال البعدين الجمالي للعرض، والفكري للنص المسرحي الذي ترجع بذوره لكاتب معاصر أجاد في الجمع بين الطرح السياسي الناقد والبناء العبثي اللامعقول، كشكل مسرحي لم يعد طليعيا الآن، بحكم انتشاره في كل الفنون الأخرى خصوصا السينما التي هي مجال بحث مقدم هذه الدراسة علما أن ل "هارولد بينتر" إسهامات سينمائية -كتابة سيناريوهات- ملفتة جديرة بالمتابعة. The study can raise a problematic question about the research, which is: How did the context of the original text of its writer "Harold Pinter" affect the Algerian theater performance "The Guardian", which revived this reference text from the contemporary world theater? The research adopts the thematic (thematic) method. With the help of research tools represented in the semiological, cybernetic, historical, social and political approach. During this brief research, the analytical study was able to monitor one of the essential themes of the presentation of the play “The Watchman”, which perfected the economic construction without neglecting the aesthetic dimensions of the presentation and the intellectual theatrical text whose seeds go back to a contemporary writer who excelled in combining critical political proposition with absurd and absurd construction, as a theatrical form no longer Avant-garde now, due to its prevalence in all other arts, especially cinema, which is the field of research of the presenter of this study, knowing that "Harold Pinter" has made remarkable cinematic contributions - writing screenplays - worthy of follow-up.

الكلمات المفتاحية: مسرح جزائري.هارولد بينتر.، محمد بن بكريتي. عبار.، مقاربة تيماتية. سيميولوجيا.، سبرانية. فلسفة العبث.، الوجودية. الفكر. ; سينما


تبادل السمات الأجناسية بين رواية السارد العليم والمونودراما

عوشاش خليفه, 
2022-05-07

الملخص: ملخص: تتناول الورقة البحثية موضوع التداخل بين الأجناس الأدبية، والتبادل بالعناصر المميزة مما ينفي نقاء النوع النصي في الاستعمال الفعلي، وقد سلط الضوء في هذا الموضوع على جنسين أحدهما مسرحي هو المونودراما أو المسرحية ذات الممثل الواحد والآخر هو الرواية ذات السارد العليم، وقد تبين من خلال الدراسة التي ركزت بشكل نظري على الملامح الكبرى أن بينهما تبادلا ظاهرا بالسمات الأجناسية مما يمكن وصفه بالتداخل الأجناسي. Abstract: This paper discusses the issue of Literary Genres exchanges, and the exchange of distinctive elements, which negates the purity of the text type in actual use, has highlighted in this subject on the two Genres, one is theatrical the monodram or the play with one actor and the other is the novel, has been shown that the exchange of apparent elements Through the study, which focused theoretically on the major features, it was found that between them there is an apparent exchange of gender traits, which can be

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحية: الأجناس الأدبية، التبادل، المونودراما، رواية السارد العليم. ; Keywords: Literary Genres, Interference, monodram, omniscient narrator novel


ضروب الاختزال اللغوي في شرح المعلقات .

يماني مبيريك, 
2022-05-17

الملخص: تناولت هذه الدراسة مسألة صوتية ، لسانية في الشعر الجاهلي من خلال المعلقات، و هي ظاهرة صوتية تتميز بها العربية متعددة الأنواع . و أظهر البحث منها ظاهرتين : ظاهرة التصغير و ظاهرة الترخيم . الكلمات المفتاحية : اختزال ، تصغير ، ترخيم ، أنواع ، لسانية . This study deallt with a lunguistic and phonetic issue in poetry , through the pendants , it’s a phonrtic phenomenon , characterized by arabic , of various types . Key words : Reduction – minimization – marbeling – types – lungual .

الكلمات المفتاحية: اختزال ، تصغير ، ترخيم ، أنواع ، لسانية . ; Key words : Reduction – minimization – marbeling – types – lungual .