مجلة النص


Description

النص، مجلة علمية محكمة نصف سنوية (سداسية) ومجانية، تصدر في شهري جوان و ديسمبر من كل سنة عن مخبر النص المسرحي الجزائري ، جمع ودارسة في الأبعاد الفكرية و الجمالية -جامعة جيلالي ليابس ، سيدي بلعياس/ الجزائر.، تنشر المقالات العلمية الجادة والمبتكرة والأصيلة، تتناول القضايا المتعلقة بفنون العرض (الدراسات المسرحية و السينمائية و الموسيقية)وكذا الفنون البصرية ( نحت ، رسم، تصميم )، و تصدر باللغات الثلاث العربية، الفرنسية، الإنجليزية، اذ تحاول هاته المجلة بلوغ مكانة علمية في قضايا التراث والمعاصرة و تقديم ثلة من النقاد القدامي و الجدد و فتح باب النقاش علي مصرعيه في العديد من القضايا و المناهج و النظريات الحديثة والدراسات النقدية ، و وضع عدد من النصوص المسرحية و السينمائية العالمية علي طاولة التشريح البحثي جمعا ودراسة، و ربطها مع مختلف التخصصات و المعارف في العلوم الانسانية و الاجتماعية ، و هذا من خلال المقالات والدراسات العلمية الموافقة لشروط المقالات العلمية المحكمة. تصدر المجلة إلكترونيا، وهي متاحة للقراءة والتحميل.

Annonce

إعلان للنشر في العدد القادم

يعلن رئيس التحرير كل الباحثين أن إستقبال مقالات العدد القادم و الذي سيصدر شهر ديسمبر، سوف يكون من

1 سبتمبر حتى 20 سبتمبر 2021،. و أي مقال يصل قبل أو بعد هذه الفترة يرفض مباشرة.

و على الباحثين التقيد بقالب المجلة موجودة في تعليمات المؤلف و كذا دليل المؤلف.

بالتوفيق للجميع

رئيس التحرير

 

16-07-2021


8

Volumes

15

Numéros

250

Articles


Algerian EFL Learners’ Vocabulary Deficiency: Insights and Suggestions

بوشفرة ميلود, 

Résumé: One of the major areas in which Algerian EFL learners struggle the most is acquiring enough vocabulary to be able to comprehend English language materials and express themselves properly. Yet as data regarding Algerian EFL learners’ vocabulary size and factors influencing its development is notably lacking, no informed measures can be taken to remedy the situation. Hence, the current study aims at measuring the vocabulary repertoire of secondary school pupils and investigating their reading habits, in addition to analyzing the texts of the coursebooks to gauge their suitability to the current level of the learners and make recommendations in the light of the ensuing findings. The results of the Vocabulary Size Test (VST) for both first-year and third-year pupils revealed the opposite of what would be expected as the former group outperformed their senior counterparts, meanwhile the survey revealed that reading is still largely marginalized amongst Algerian learners. A situation that can only be reversed through a national reading program that aspires to systematically instill reading habit in young learners.

Mots clés: EFL ; Reading skills ; Test ; Vocabulary size


Reading the Text through the Prism of the Screen, a Teaching of Literature Based on Film Adaptations

رحمون عمر, 

Résumé: In a world characterised by a media-centric culture that influences the minutiae of our everyday routine, the apex of all teachers practice is to think about conformable tools apt to respond to twenty-first century students’ needs. Literature as an integral parcel of EFL teaching is not exempted from being concerned with the impact of the omnipresence of audiovisuality in students’ daily life. Reckoned to be a potent instrument to meet literature teaching aims, film adaptations have been gaining momentum among a plethora of researchers and practitioners who have been suggesting methods and theories to capitalise its utilisation. In its turn, the present paper aims at providing a theoretical framework to approach the pedagogy of literature through its filmic adaptation that takes into account the issue of fidelity to the source, the intertextual chiasm, the required comparison and the response of the students to the adaptation.

Mots clés: Film adaptations ; Literature ; Teaching ; Fidelity ; Intertextuality


جمــــالية النظم في رواية زهوة للحبيب السائح

يماني رابحة,  كرومي لحسن, 

الملخص: لقد تطرق علماؤنا لظاهرة عدت من الظواهر اللغوية، التي أبانت عما تميزت به العربية من خصائص فنية، جعلتها تتبوأ المكانة للنظم البنائي في رصف الكلم، فتارة يجد المؤلف أو المبدع نفسه تتوق إلى إطناب ليس له منه بد، وكثير من الأحايين ينأى بجانبه عن هذه الظاهرة إلى ظواهر أخرى، تلكم هي ظاهرة الاختزال والاختصار، فما كان من اختصار أدخله الجرجاني إلى منظومة المحذوفات من الرصف التأليفي للكلام، قد نجد فيه من الحلاوة، ومتانة السبك والإبانة ما يغنينا عن الحشو في الكلام، فتحدث كثيرا عن الحذف، والتقديم والتأخير، في نظرية النظم، ولم يكن ابن جني بمعزل عن صنوه، فانبرى واصفا هذه المسألة " بشجاعة العربية. Our scientist have touched on a phenomenon of linguistic phenomena that characterized Arabic. technical characteristics and this phenomenon made arabic language. takes the first place in the structurl systems speech and gave language synthetic power classe and its section in the composition of speech deietion presentation and delay what the called Jorjani theory systems.

الكلمات المفتاحية: جمالية- نظم- رواية- الشعرية- الحذف. ; aesthetics- novel- lattice- epilepsy


فاعلية مسرح الأطفال في تنمية مهارات التعبير الحركي لدى الطفل (العرض المسرحي "مدينة النانو" للمؤلفة كنزة مباركي انموذجا) The effectiveness of children's theater in developing the skills of child’s movemental expression (the theatrical performance "Nano City" by Kenza Mebarki as a study case)

لخذاري سارة,  بلغربي عبدالقادر, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أهم فن من فنون أدب الأطفال والمتمثل في "المسرح الطفلي" الذي يمتاز بقدرته على الجمع بين شتى الأجناس الأدبية والفنون الأدائية المختلفة، والعديد من التقنيات السمعية والبصرية، فضلا عن تنوع ممارسة الطفل له إما قراءة أو تمثيلا أو مشاهدة، كل هذا يتيح له اكتساب الكثير من الأشكال التعبيرية المختلفة لغويا وحركيا، فيترك بذلك أثرا ايجابيا في تكوين شخصيته وفي هذا المقام تم التركيز على فاعلية المسرح الطفلي ودوره في تنمية المهارات الحركية للطفل، فكان عرض "مدينة النانو" للمؤلفة كنزة مباركي ميدانا للعمل باعتباره عرضا زاخرا بالصورة والحركية، وذلك بالاعتماد على المنهج السيميائي، الذي يقوم بدراسة العلامات اللسانية وغير اللسانية الموجودة في العرض، والاستعانة بآليات الوصف والتحليل في تفسير الظواهر الحركية وتحليلها. Abstract : This study aims to identify the importance of "child theater", the latter is distinguished by its ability to bring together the various literary genres, the different performing arts, and the various audio-visual techniques .It is practiced in various ways such as reading, acting and watching, all of this allows the child to acquire many different expressive forms linguistically and dynamically, thus leaving a positive impact on the formation of his personality. In this regard, emphasis was placed on the effectiveness of child theater and its role in developing the motor skills of the child, so the play of "Nano City" by Kenza Mebarki was a suitable study case because its rich image and movement, relying on the semiotic method, and the mechanisms of description and analysis in the interpretation and analysis of movemental phenomena.

الكلمات المفتاحية: مسرح الأطفال، مهارات التعبير الحركي، المنهج السيميائي، مدينة النانو، كنزة مباركي. ; Children's theater ; motor skills ; semiotic approach ; Nano city ; Kenza Mebarki


مسرح الطفل تاريخ وافاق

بدار عبد الاله,  بنعمر عزوز, 

الملخص: لما كان المسرح ضرورة أساسية في التوجه نحو المستقبل ، ليس من حيث الرقي بالذوق الفني و الإحساس الجمالي فحسب ، بل من اجل بناء الشخصية فكريا و اجتماعيا ، و ان كان المسرح بأساليبه و ادواته الفنية العديدة قادرا على التعامل مع الطفل و توجيهه ، فهذا يؤكد على ضرورة تدعيم و جود مسرح خاص بالطفل و النهوض به في ضل الضغوطات الراهنة عليه ، ليكون اليد التي تصنع العنصر الحضاري في المجتمعات له فعاليته و تصوره في عملية التنشئة الثقافية و الفنية ، ناهيك على أنه من أقدم الأدوات الاتصالية التي سعت على نقل القصة و مساعي التربية و الاخلاق و صراع الخير و الشر ، حتى أصبح ضرورة فنية تلقن للطفل ... و أسلوب علاجي يوجه للطفل و لمختلف سلوكياته ، و ذلك لما له من علاقة بديهية مع مستوى ادراك الطفل و تحول خياله الفطن الى احتياجاته بطريقة منضمة و سليمة ..، يلعب فيها العنصر التربوي و الفني .. الدور الفعال لنجاح العملية الحياتية لما يصنع تطور المجتمعات وحضاراتها. Abstract : Since theater is a basic necessity in heading towards the future, not only in terms of advancing artistic taste and aesthetic sense, but in order to build the personality intellectually and socially, and if the theater, with its many artistic methods and tools, is able to deal with and direct the child, this confirms the The necessity of strengthening the existence of a special theater for the child and promoting him in light of the current pressures on him, so that the hand that makes the civilized element in societies has its effectiveness and its perception in the process of cultural and artistic upbringing, Not to mention that it is one of the oldest communicative tools that sought to convey the story, the endeavors of education, morals, and the struggle of good and evil, until it became a technical necessity to inculcate the child ... and a therapeutic method directed to the child and his various behaviors, because of its intuitive relationship with the level of The child’s awareness and the transformation of his clever imagination into his needs in an organized and sound manner, in which the educational and technical element plays an effective role in the success of the life process, which makes the development of societies and their civilizations.

الكلمات المفتاحية: الطفل ; مسرح الطفل ; الدراما ; مسرح العرائس


المسرح التربوي في المدرسة الجزائرية الواقع والحلول Educational theater in the Algerian school: reality and solutions

حرايز العلجة, 

الملخص: يعتبر المسرح المدرسي التربوي أهم وسائط ثقافة الطفل لأنه يجمـع العناصـر التربويـة والثقافيـة والفنيـة كلهـا فـي آن واحـد فهو قادر أن يقدم للطفل ما عجزت الأسرة والمجتمع والمدرسة عن تقديمه لأنه فن يتفاعل معه الطفل ويعيش أحداثه مباشرة ويهدف هذا البحث إلى التعرف على مساهمة المسرح المدرسي في العملية التربوية لأطفال المدارس، والتعرف ، والتعرف على أبرز معوقات النشاط المسرحي في أداء رسالته في العملية التربوية في المدارس الجزائرية ، وتقديم بعض الحلول التي يمكن أن تفعل حضور المسرح التربوي في المدارس الجزائرية. The educational school theater is considered the most important media of a child’s culture because it combines the educational, cultural and . artistic elements all at the same time This research aims to identify the contribution of school theater to the educational process of school children, and to identify and identify the most prominent obstacles to theatrical activity in performing its mission in the educational process in Algerian schools, and to provide some . .solutions that can activate the presence of educational theater in Algerian schools

الكلمات المفتاحية: المسرح المدرسي ; المسرح التربوي ; واقع المسرح التربوي في الجزائر ; الحلول المقترحة ; School theater ; educational theater ; the reality of educational theater in Algeria ; suggested solutions


مداخلة الخطاب المسرحي التجريبي للطفل من صرامة التشكل إلى حوارية النص الجامع مقاربة في استراتيجيات الممارسة الكتابية

كديد أم الخير, 

الملخص: ملخص تسعى الفنون الأدبية اليوم إلى كسر رتابة الفن و تجاوز استقلالية النوع عن طريق التداخل والانفتاح على بعضها البعض، تتجلى أهمية هذه الدراسة في تناولها لقضية يمكن أن يستفيد منها أدب الطفل على مستوى فن المسرحية الموجهة إليه، و هي تداخل الفنون القولية و غير القولية معها، عن طريق استعارة آليات فنية أخرى، يصبح معها نص المسرحية خطابا جامعا تتعدد فيه الفنون و الأجناس، و في ذلك تجديد لمسرح الطفل و ارتقاء به، و هو ما يضاعف استجابة الطفل لطبعه الميال إلى التجريب و التجديد. تستهدف هذه الدراسة الدعوة إلى انفتاح الخطاب المسرحي للأطفال على الأنواع و الأجناس الأخرى و اتخاذ ذلك وسيلة ترغيبية للطفل، بالإضافة إلى تبيان جماليات هذا التداخل على مستوى النص و العرض، و هو ما سيقوي حاسة الطفل الجمالية، مع البحث في استراتيجيات و آليات الكتابة المسرحية للأطفال في مستوياتها الجمالية و البنائية . الكلمات المفتاحية: المسرحية – تداخل – انفتاح – الأجناس –استراتيجيات – آليات . Abstract: Nowadays, literary arts seek to break the monotony of art and to bypass the independence of the genre by interference and openness to each other. This piece of paper aims at dealing with an issue a child's literature can benefit from, in terms of the art of the theater directed to it; which is its overlap with the fictional and non-fictional arts, through the borrowing of other artistic mechanisms, with it ,the text of the play becomes a comprehensive discourse with many arts and genders. In doing so, the child's theater renews and develop. Thing that doubles the child's response to his nature inclined to experimentation and renewal. This study endeavor to advocate the openness of children theatrical discourse to other types and genders, and to take that as an appealing method for the child, in addition to showing the aesthetics of this overlap at the level of text and presentation, and thus strengthening the child's aesthetic sensitivity. The study also examines the strategies and mechanisms of children's play-writing on its aesthetic and structural levels. Keywords: Play, interference, openness , genders, strategies, mechanisms

الكلمات المفتاحية: المسرحية – تداخل – انفتاح – الأجناس –استراتيجيات – آليات ; Play, interference, openness , genders, strategies, mechanisms


البنية الدرامية في المسرح الموجه للطفل "ديوان القراقوز لولد عبد الرحمن كاكي دراسة وتحليل"

بوقفة صبرينة, 

الملخص: يعد المسرح أحد أهم وسائل الاتصال بين الممثل والجمهور، فالعرض المسرحي يوصل رسالة معينة إلى المجتمع، ولهذا لم يقتصر المسرح على جمهور المتلقين الكبار بل توجه أيضا إلى مخاطبة جمهور الأطفال، بوصفه سبيلا مهما للوصول إلى عقل الطفل ووجدانه، لهذا فقد استغل لنقل رسالة -أو فكرة معينة- بطرق بسيطة أو فكاهية مضحكة تناسب عقل الطفل؛ ويعد مسرح الطفل من الوسائل الفنية الدرامية الممتعة التي تسهم في تنمية فكر الطفل ولغته، كما تؤثر على عقله ومشاعره، مما يجعله وسيلة من الوسائل المساعدة على تنشئته تربويا وفنيا. وانطلاقا من أهمية مسرح الطفل بدت العناصر التي يبنى على أساسها المسرح الموجه للطفل في ديوان (القراقوز) لــ: (ولد عبد الرحمن كاكي) مرتكزة على بنية درامية خاصة نعمل على إبرازها في هذه الدراسة. And based on the importance of child theater, the idea of addressing the elements on which the theater directed to this group is built, seemed to me to be the subject of the intervention: the dramatic structure in theater directed at children, and the choice was made on the "Diwan of Al-Qaraqouz" for the son of Abd al-Rahman Kaki as a model for the study.

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحية: المسرح، البنية الدرامية، الطفل، ديوان القراقوز، الممثل.


مسرح الطفل وتوظيف الإيقاع الشعري في النَّص الدرامي مسرحية غاب القط العب يا فار سليم أحمد حسن أنموذجا

بخيرة الحسين,  عيسي أحمد, 

الملخص: تنوعت أساليب الكتابة الدرامية تنوعا لا حصر له إثر موجة التجريب الحديثة، وبالنسبة لمسرح الطفل فقد عرف هو الآخر ذلك التنوع الشديد، ومَرَدُّ ذلك إلى قاعدة التوافق بين النص الدرامي وسيكولوجية الطفل، وتماشيا مع هذا فقد وظَّف جم غفير من كتاب مسرح الطفل الشعر والإيقاعات الشعرية في بناء هذه النصوص الدرامية، ومقصديتهم في ذلك الاستفادة من الإيقاع الشعري الموسيقي في تحفيز نفسية الطفل على الإقبال والتوافق التام مع العرض المسرحي حتى يحصل المقصود التربوي والفرجوي من المسرحية. إنَّ الغاية التي تهدف إليها هذه الورقة البحثية الكشف عن حقيقة توظيف الإيقاع الشعري في النص الدرامي الموجه للطفل، وذلك في مسرحية غاب القط العب يا فار للكاتب المسرحي الأردني سليم أحمد حسن. Dramatic writing styles varied countless following the modern wave of experimentation, and for children's theater, he also knew that great diversity, and this was due to the basis of compatibility between the dramatic text and the psychology of the child, and in line with this, a large number of children in the children's theater book employed poetry and poetic rhythms in Building these dramatic texts, and their intent in that is to benefit from the poetic musical rhythm in stimulating the psyche of the child to turnout and in full conformity with the theatrical presentation so that the educational and watching intent of the play gets. The purpose of this research paper is to reveal the reality of employing poetic rhythm in the dramatic text directed at the child, in the play “Absent the Cat, Play Oh Farr” by the Jordanian playwright Salim Ahmed Hassan. Keywords: Child Theater; Poetic Rhythm; Dramatic Text; Salim Ahmed Hassan; Missed the cat play, the mouse.

الكلمات المفتاحية: مسرح الطفل ; الإيقاع الشعري ; النَّص الدرامي ; سليم أحمد حسن ; مسرحية غاب القط العب يا فار


مسرح الطفل: المفهوم، والأنواع، والخصوصيّة العربية "دراسة نقديّة"

الأستاذ الدكتور مصطفى فاروق عبدالعليم محمود, 

الملخص: ملخص: ركّزت هذه الدراسة على مصطلح مسرح الطفل، وما يحمله هذا المصطلح من إشكاليات، والفئة العمريّة التي يوجّه إليها، والمرسل لهذا المسرح، والمستقبل له، وأنواعه، والتحولات التي لحقت به، إلى أن وصلنا إلى هذا العصر الرقميّ، وكيفية معالجة الكُتّاب لموضوعات الطفل، كما رصدت الدراسة بعضًا من المآخذ على كُتّاب مسرح الطفل، ووجّهتهم إلى آلية تصويبها بما يتماهى مع طبيعة الطفل... Abstract: This study focused on the term child theater, and what this term carries in terms of problems, the age group to which this theater is directed, the producer of this theater, the future for it, its types, and the changes that have befallen it to this digital age, and how playwrights deal with children's issues. The study has some of the defects of playwrights who write for children, and directed them to a mechanism to correct it in proportion to the child ...

الكلمات المفتاحية: المسرح ; مسرح الطفل ; المنهج الوصفي والتحليلي


مسرح العرائس ودوره التربوي للطفل Puppet theater and its educational role for the child

حميدة سعاد, 

الملخص: يعدّ الطفل الركيزة الأساسية في بناء المجتمع، ومنه تسعى الأمم جاهدة لبنائه عقليا ونفسيا وبدنيا، ومن وسائل إعداده الاعتماد على المسرح المدرسي، الذي يلعب دورا مهما في بناء شخصية الطفل وتشكيل ثقافته وذلك من خلال توجيه وبث القيم التربوية في داخله. ويعد مسرح العرائس جزء لا يتجزأ من مسرح الأطفال، ويشترك معه في تنمية مهارات الطفل وإكسابه العديد من القيم والمفاهيم والمبادئ، وتحقيق الوعي الكافي له وفي هذه المداخلة سنعرف على هذا الشكل المسرحي، ودوره التربوي للأطفال. كلمات مفتاحية: المسرح المدرسي، مسرح العرائس، الدمى، التربية، التعليم The child is the main pillar in building society, and from it the nations strive to build it mentally, psychologically and physically, and one of the means of preparing it is relying on the school theater, which plays an important role in building the child's personality and shaping his culture by directing and disseminating educational values within it. Puppet theater is an integral part of children's theater, and it participates with it in developing the child's skills and acquiring many values, concepts and principles, and achieving adequate awareness for him and in this intervention we will know about this theatrical form and its educational role for children.

الكلمات المفتاحية: المسرح المدرسي، مسرح العرائس، الدمى، التربية، التعليم. ; School theater, puppet theater, puppets, education, education.


مسرحية الطفل بين سلطة النموذج وإغراءات التجريب (مسرحيات عزالدين جلاوجي أنموذجا)

لعواس ريمة, 

الملخص: الملخص: يهدف هذا البحث إلى تتبع مسار الكتابة المسرحية الموجهة للأطفال عند عزالدين جلاوجي لمعرفة نقطة الانعطاف التي انتقلت به من التقليد إلى التجريب، معتمدين في ذلك على المقاربة البنيوية لنماذج مختارة من نصوصه المسرحية الموجهة للطفل. وقد توصلنا في هذا البحث إلى أن النصوص المسرحية التجريبية لعزالدين جلاوجي تحمل قيمة مضافة سواء على مستوى الرؤية أو على مستوى البناء الفني، باعتبار أنه استطاع أن يلغي فكرة النموذج الجاهز في الكتابة المسرحية واستحداث نمط كتابي مغاير من خلال ممارسة التجريب على مستوى الشخصيات المسرحية، واستحداث نمط الحواشي، والكتابة في جنس المسردية. كلمات مفتاحية: مسرحية الأطفال، التجريب، التقليد، الوعي الجمالي، البناء الفني. Abstract: This research aims to trace the path of playwriting directed to children at Ezzedine Galaouji to know the turning point that moved him from imitation to experimentation, relying on the structural approach of selected models of his child-oriented theatrical texts. In this research, we have concluded that the experimental theatrical texts of Ezzedine Jalawji carry an added value, both at the level of vision or at the level of artistic construction, considering that he was able to cancel the idea of a ready-made model in playwriting and create a different writing style through the practice of experimentation at the level of theatrical personalities, and the creation of The style of footnotes, writing in glossary genus Keywords: children's theater, experimentation, imitation, aesthetic awareness, artistic construction.

الكلمات المفتاحية: مسرحية الطفل ; التقليد ; التجديد ; البناء الفني


خصائص مسرح الطفل/Characteristics of a child's theater

بن عاشور فريدة, 

الملخص: الملخص: يعدّ مسرح الطفل من أهم وسائط أدب الطفل المختلفة،التي تشترك في الغاية وتختلف في الوسيلة تبعا لخصوصية كلّ وسيط ،وما ينطوي عليه من إمكانيات.كما يمكن اعتبار مسرح الطفل وسيطا جيدا لما يتوفّر عليه من قدرة التواصل مع الطفل بالصّوت والصورة والحركة واللّون،وهو ما يجعله أكثر تأثيرا. وتنقسم الطفولة إلى مراحل وهو ما يوحي باختلاف خصائصها وذلك ما يجب مراعاته حين الكتابة للطفل.ومراعاة خصائص مراحل الطفولة العمرية هو ما يولّد خصائص مسرح الطفل،وهذا ما تهدف هذه الورقة البحثية إلى معالجته.ولعلّ أهم ما توصّل إليه البحث هو أنّ مسرح الطفل استمدّ خصوصيته من خصوصية الجمهور الموجّه إليه،وأنّ الكتابة المسرحية للطفل تنبني على معرفة موسّعة بخصائص مراحل الطفولة المختلفة. Abstract Children's theater is one of the most important media of children's literature, which shares in the goal and differs in the means. This seems clearly depending on the specifics and capabilities of each medium. Indeed, the children's theater can also be considered as a good medium, due to its ability to communicate with the child through sound, image, movement and color, which makes it more effective. In fact, childhood is divided into stages, which suggests that its characteristics differ, so writing for children was so specific. Thus, taking into account the characteristics of the stages of childhood is what generates the characteristics of the child's theater, and this is what this research paper aims to address. Research found that the specificity of the children's theater stems from the specificity of the intended audience. It also found that children's playwriting is based on an extensive knowledge of the various characteristics of childhood stages.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: خصائص-مسرح-الطفل-مراحل الطفولة-الكتابة المسرحية. ; Keywords: characteristics - theater – children - childhood stages - playwriting.


مسرح الطفل الماهية و الحدود أنواعه و خصائصه

براهمي فطيمة,  بوشويشة إكرام, 

الملخص: الملخص : حظي موضوع الطفل باهتمام المفكرين و المبدعين ، فتوالت الأبحاث و الدراسات حوله ، نجده في الشعر، و الرواية ، و القصة ، و المسرح ، فهذا الأخير أولاه باهتمام خاص ، فتعددت الكتابات الإبداعية ، و تنوعت القضايا و المواضيع . و منه يهدف هذا البحث إلى الوقوف على رصد مفهوم مسرح الطفل ، و أنواعه ، بالإضافة إلى مختلف الخصائص التي يتسم بها. و في هذا السياق تطرح الإشكالية الآتية : ماهي التحديدات التأثيلية لمصطلح الطفل؟ و ماهي أنواعه ؟ و ماهي الخصائص التي تميز بها مسرح الطفل ؟ هذه الإشكاليات و غيرها سيتم الإجابة عنها من خلال هذه المداخلة. الكلمات المفتاحية : مسرح ، الطفل ، الماهية ، الحدود ، الأنواع ، الخصائص . Abstract : The topic of the child was taken with the interest of thinkers and creators, and researches and studies began to follow, we find it in poetry, novels, stories, and theater. The latter gave it special attention, so creative writings multiplied, and issues and topics varied. And from it this research aims to stand on monitoring the concept of child theater, its types, in addition to the various characteristics that characterized it. In this context, the following problem arises: What are the representational determinations of the term child? And what are its types? And what are the characteristics that distinguish the child's theater? These problems and others will be answered through this intervention. Keywords: theater, child, essence, boundaries, types, characteristics.

الكلمات المفتاحية: مسرح ، الطفل ، الماهية ، الحدود ، الأنواع ، الخصائص .


البعد الفني والجمالي في كتابة القصص الشعري الطفولي - قراءة في أعمال كامل الكيلاني- The artistic and aesthetic dimension in writing childish poetic stories - a reading in the works of Kamel Al-Kilani -

خرواع توفيق, 

الملخص: نحاول من خلال هذا المقال التطرق لأحد أهم التجارب الموجودة في الوطن العربي على مستوى فن الكتابة الأدبية للأطفال، ونحن نقصد بذلك الأديب المصري كامل الكيلاني الذي اشتغل في جل كتاباته الأدبية على قصص الأطفال، وقد حاول من خلالها التطرق إلى الجانب الأدبي ثم الجانب النفسي للطفل، مع مراعاته الكبيرة للمراحل العمرية لهم، وتصنيف الأعمال الأدبية حسب هذه المراحل. Abstract: Through this article, we try to address one of the most important experiences in the Arab world at the level of the art of literary writing for children, and by this we mean the Egyptian writer Kamel Al-Kilani, who worked in most of his literary writings on children’s stories, and through it he tried to address the literary aspect and then the psychological aspect of the child, Taking into account the great stages of their age, and the classification of literary works according to these stages

الكلمات المفتاحية: أدب الأطفال – كامل الكيلاني – القصص الطفولية- الكتابة الأدبية- القصائد الشعرية. ; Children's literature - Kamel Al Kilani - children's stories - literary writing - poetic poems.