مجلة سيميائيات
Volume 18, Numéro 1, Pages 181-195
2022-09-18

البشرة الثالثة: الهجنة الجسدية وحديّة الهوية في رواية *زرايب العبيد* لنجوى بن شتوانthird Skin: Physical Hybridity And Unity Of Identity In Najwa Bin Shatwan’s Novel “slave Corrals”

الكاتب : زغودي دليلة . مجاهد سامية .

الملخص

يعرض هذا البحث بالدراسة الثقافية لـ "واقعة السّواد"-كما يدعوها فرانتز فانون-في رواية "زرايب العبيد" للكاتبة الليبية نجوى بن شتوان. وهي رواية تتناول مآسي العبودية في ليبيا عبر نسيج قصة حبّ مستحيل بين أمة سوداء وسيدها الأبيض دفعا فيها، معا، ثمن مشاعر إنسانية خالصة لم يتسن لها الإفلات من حسابات أسواق تجارة الأعراق والصّبغيات والصنافات الجندرية...وأنجبا فتاة هجينة، جمع وجودها بين كونين ثقافيين متناقضين، وتقاطعت، على جسدها، خصائص العرقين المتقابلين؛ وظلت متمزقة بين هويتين تقهر إحداهما الأخرى وتستعبدها وتنازعها "نصيبها من الوجود"، قبل أن تجد قرارها في بشرة ثالثة؛ تتعايش، فيها، الأعراق دون صدام، وتسكن فيها ازدواجات البنية إلى بعضها بلا غلبة . وقد اعتمدت الدراسة على المقاربات الثقافية – ما بعد الكولونيالية لكل من "هومي بهابها" و" إدوارد سعيد".. وخلصت إلى انحسار التقاطب الثنائي التصارعي الذي هيمن على المقولات الثقافية مسفرا عن جدل: المركز/ الهامش، الشرق /الغرب، المستعمِر /المستعمَر، الأبيض /الأسود.. في الدراسات الثقافية، وصعود مقولات البينية الثقافية، والهجنة العرقية، والتجاذب الهوياتي ضمن فضاء ثالث غير مستقطب. This research deals with the "incident of blackness" - as Frantz Fanon calls it - within the perspective of cultural studies, through the novel " Slave corrals " by the Libyan writer Nadjwa bin Shatwan, which deals with the tragedies of slavery in Libya through the fabric of an impossible love story between a black nation and its white master who pushed it, Together, the price of pure human feelings that could not escape the accounts of the markets of the trade of races, chromosomes, and genders... and they produced a hybrid girl, whose existence combined two contradictory cultural universes, and whose body intersected the characteristics of the two opposite races; It remained torn between two identities that subjugate, enslave, and contest each other's "share of existence", before finding its decision in a third skin, in which races coexist without clashing and in which the dualities of structure settle into each other without domination. Homi Bhabha" and "Edward Said"... They concluded that the opposing binary polarization that dominated cultural categories had declined, resulting in a controversy: center/margin, east/west, colonizer/colonizer, white/black..and the rise of intercultural categories, ethnic hybridity, and identity polarization. Within a third unpolarized space.

الكلمات المفتاحية

البينية ; الهجنة ; اله ; ة الحدية ; السؤال الثقافي ; الفضاء االثالث ; interlayer ; hybrids ; borderline identity ; cultural question ; third space