المداد
Volume 12, Numéro 1, Pages 52-69
2022-07-21

الدراما والمسرح التربوي كمدخل علاجي لصعوبات التعلم

الكاتب : مكاوي عشور .

الملخص

من بين المشكلات التي يعاني منها المتعلمون في مجال التربية، والتعليم صعوبات التعلم التي من شأنها أن تعرقل مسار المتعلم التعليمي بحيث لا يمكن أن يحصل على المستوى الأدنى المطلوب للانتقال من مرحلة تعليمية إلى أخرى، وعليه لابد من استراتيجيات تعليمية يضعها المعلم، ويطبقها على المتعلمين لتذليل صعوبات التعلم لديهم، وتحسين مستواهم التعليمي، ومن بين هذه الاستراتيجيات الدراما والمسرح التربوي أو التعليمي، وهنا قمنا بورقة بحثية حول الدراما، والمسرح التربوي كمدخل علاجي لصعوبات التعلم من خلال التطرق إلى السياق المفاهيمي، ومن حيث الأهداف والأهمية، إضافة إلى عناصر المسرح المدرسي، والنماذج المعرفية للعمل الدرامي في التعليم، وذكر بعض مزايا استخدام الدراما في الصف الدراسي، وأيضا إسهام كل من الدراما، والمسرح في تعلم اللغة والقراءة والحساب، واكتساب مختلف المهارات الاجتماعية، وفي الأخير ذكر بعض الدراسات العلمية حول استخدام الدراما، والمسرح في مجال التعليم. Among the problems experienced by learners in the field of education, teaching are learning difficulties that would hinder the path of the teaching learner so that he cannot obtain the minimum level required to move from one teaching stage to another, and therefore must be teaching strategies developed by the teacher and applied to learners to overcome difficulties Learning with them, and improving their teaching level. Among these strategies is the drama and educational theater or teaching, and here we did a research paper on drama and educational theater as a therapeutic introduction to learning difficulties by examining the conceptual context, and in terms of goals and importance in addition to the elements of the school theater, cognitive models of dramatic work in education, and mentioned some advantages of using drama in the classroom, and also the contribution of both drama and theater to language learning, reading and numeracy, and the acquisition of various social skills, and in the latter mentioned some scientific studies about the use of drama and theater in teaching Field.

الكلمات المفتاحية

الدراما؛ المسرح؛ الدراما التربوية؛ المسرح التربوي؛ صعوبات التعلم. ; Drama; theater; educational drama; educational theater; learning difficulties.