المجلة الجزائرية للأمن والتنمية

algerian review of security and developement

Description

‘Algerian Review of Security and Development’ is an international, open access and double-blind peer-reviewed journal, published bi-annually by the research lab. on ‘Security in the Mediterranean’, University of Batna 1 Algeria. The journal is published free of charge in both print and online versions. Editorial policy favors variety in both subject-matter and methods and encourages publishing original and innovative research papers, reviews and reports in its fields of interest: Political Science and International Relations, Organizational Behavior and Human Resources Management, Law, Urban and Community Development, Governance, Sociology, Cultural Studies, with a special focus on trans-disciplinary contributions on security studies and development studies. The journal aims at developing research on the entanglements between security and development with all their political, economic, sociological and cultural implications. The journal welcomes contributions from academics and research students in related disciplines from all around the world. The process of transmitting manuscripts for reviewing is open throughout the year.

Annonce

بخصوص استقبال المقالات

                                                                                                    Image associée

نلفت انتباه أعزاءنا الباحثين من داخل الوطن وخارجه عن انتهاء فترة استقبال البحوث والدراسات للنظر في امكانية قبولها من الناحية الشكلية والمنهجية لإحالتها للتحكيم ونشرها ضمن مقالات العدد القادم العدد 17 جويلية 2020.

 

هذا وقد حددت هيئة تحرير المجلة بداية فترة إستقبال البحوث والدراسات للنظر في امكانية قبولها من الناحية الشكلية والمنهجية لإحالتها للتحكيم ونشرها ضمن مقالات العدد 18 جانفي 2021، وفق الرزنامة التالية:

من01 جويلية 2020 الى غاية 01 اوت 2020

وكذلك الفترة ما بين:

01 سبتمبر 2020 الى غاية 15 سبتمبر 2020

01-04-2020


9

Volumes

16

Numéros

319

Articles


تحديات التحول الديمقراطي في دول المغرب العربي بعد 2011.

بوزريدة ضاوية,  بوريش رياض, 

الملخص: تعتبر الديمقراطية واحدة من الأهداف الأساسية للدولة لتحقيق الهدف الأكبر هو الأمن والإستقرار. لذا تهدف الإنتفاضات الشعبية في منطقة المغرب العربي لتحقيق التحول نحو الديمقراطية مطلب الشعوب العربية في ظل الاستبداد واحتكار السلطة، وعند هذه النقطة تسلط هذه المقالة الضوء على أهم التحديات التحول الديمقراطي في المنطقة بالتطرق بداية لنظرة عامة حول مفهوم الديمقراطية والتحول الديمقراطي، ومن ثم ديناميات وأسباب التحولات السياسية في منطقة وأهم التحديات التي تحول دون تطبيق مبادئ الديمقراطية. الكلمات المفتاحية: التحول الديمقراطي،التحولات السياسية، تحديات التحول الديمقراطي،. Abstract: The democracy is one of the basic goals of the state To achieve the broader and larger goal is security and stability Therefore, the popular uprisings in the Maghreb region are aimed at achieving democratic transformation Which is the demand of the Arab peoples under tyranny and monopoly of power At this point, this article sheds light on the most important challenges of democratization in the region To begin with an overview of the concept of democracy and democratic transformation and then the dynamics and causes of political transformations in the region And the most important challenges to the application of the principles of democracy. key words: Democratic Transformation, Political Transformation, challenges of democratic Transformation.

الكلمات المفتاحية: التح ; ل الديمقراطي التح ; لات السياسية تحديات التح ; ل الديمقراطي


دور الإبداع و الإبتكار في تعزيز المركز التنافسي للمؤسسات الإقتصادية والدول

بهلول لطيفة, 

الملخص: تشهد بيئة الأعمال الحالية العديد من التغيرات في ظل عولمة الأسواق وحدة المنافسة مما يتوجب على منظمات الأعمال والاقتصاديات التي تسعى إلى الريادة و تعزيز مركزها التنافسي تبني أحد المفاهيم الحديثة، ولعل من أهمها الإبداع والابتكار سواء على مستوى المؤسسات أو على مستوى الدول.فقد هدفت هذه الدراسة إلى تحليل أثر الإبداع والابتكار المنظمي في تنمية وتعزيز المركز التنافسي للمؤسسات الاقتصادية والدول . خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها أن المؤسسات الأكثر إبداعا وابتكارا هي التي تحقق مزايا تنافسية، كما أن الابتكار وقوة البيئات المؤسسية وتطور الأعمال والتكنولوجيا المستخدمة من أهم الركائز الأساسية التي تقوم عليها تنافسية الدول.

الكلمات المفتاحية: الإبداع، الابتكار، التنافسية، مؤشر الابتكار العالمي، تقرير التنافسية العالمية


نقاش العلاقات المدنية – العسكرية ضمن عملية التحول الديمقراطي في دول الربيع العربي: حالتي تونس ومصر

كرواز الأمين, 

الملخص: ملخص: يتناول المقال بالدراسة والتحليل، جدلية العلاقات المدنية - العسكرية خلال المراحل الانتقالية في دول الربيع العربي، وتأثيرها على عملية التحول نحو الديمقراطية، حيث سيكون من الصعب التحكم في نخبة مؤسسة الجيش وضمان السيطرة المدنية عليها من أجل نجاح فرص التحول نحو الديمقراطية، بالنظر لدورها المهم في الحياة السياسية لهده الدول طوال عقود من الزمن، كما أن الجيش يعتبر أكثر القوى المتنافسة على السلطة السياسية تنظيما، الأمر الذي مكنه من بناء الدولة الحديثة في الكثير من الأحيان، والتأسيس لأنظمة حكم تسلطية استمرت لسنوات طويلا، لذا سيكون من الأهمية إعادة طرح النقاش حول الدور السياسي لنخبة الجيش في دولتي تونس ومصر منذ العام 2011. Abstract: The article examines the dialectic of civil-military relations during the transitional periods in the arab spring countries, and its impact on the democratization . Where It will be difficult to control the army elite and ensure civil control over it, to success of democratization, because of its important role in the political life, In these countries the army is the most organized forces among the competitors for political power, this matter enabled him to build the state in many cases, and authoritarian regimes that lasted for many years, so it will be important to re-debate the political role of the army elite in Tunisia and Egypt since 2011.

الكلمات المفتاحية: الحكم المدني – الجيش – الديمقراطية – تونس – مصر


المقاربة الجزائرية في دعم البنية المؤسساتية للإتحاد الإفريقي بين البعد الأمني والتنموي

كواشي وهيبة, 

الملخص: تهدف هذه الورقة البحثية إلى تحليل المقاربة الجزائرية في دعم البنية المؤسساتية للإتحاد الإفريقي، على ضوء رصد الدور الجزائري في إرساء أجهزة منظمة الإتحاد الإفريقي، ومن ثم تحليل البعدين الأمني والتنموي لتفعيل منظمة الإتحاد الإفريقي وفق المقاربة الجزائرية. تعالج هذه الورقة البحثية الإشكالية المحورية المتعلقة بمدى فعالية المقاربة الجزائرية في دعم البنية المؤسساتية للإتحاد الإفريقي في تعزيز الأمن على المستوى الوطني والقاري من جهة ، وتفعيل المبادرات التنموية الإقليمية من جهة أخرى. توصلت هذه الدراسة إلى نتيجة مفادها أن تنامي التهديدات الأمنية الجديدة في القارة الإفريقية، جعل الجزائر تعتمد على الآليات الدبلوماسية لتحقيق الأمن من خلال دعم منظمة الإتحاد الإفريقي عبر تفعيل دور مجلس الأمن والسلم الإفريقي على المستوى الأمني، وتعزيز وتفعيل مبادرة الشراكة الجديدة لتنمية إفريقيا النيباد على المستوى التنموي.غير أن هذه الآليات تحتاج تفعيل أكثر من أجل الحصول على مكاسب أكثر على المستوى العملي تنعكس على الوضع الأمني والتنموي على المستويين الوطني والإقليمي. This paper aims to analyze the Algerian approach to support the African Union institutional structure. By monitoring the Algerian role in the establishing of African Union organs, then analyze the security and development dimensions of the African union activating according to the Algerian approach. This paper addresses the central problem of the effectiveness of the algerian approach inAfrican union instutional structure support in enhancing security at the national and continental levels in a way , and supporting regional development initiatives in the other way. This study concluded that the growing of the new security threats on the African continent have made Algeria rely on diplomatic mechanisms to achieve security through the supporting the African Union by activating the role of the african security and peace council on the security level, and strengthening and supporting the new partnership for Africa's development(NEPAD) at the developmental level. However, these mechanisms need more activation for more practical gains, which will reflect the security and development situation at the national and regional levels.

الكلمات المفتاحية: المقاربة الجزائرية ; الإتحاد الإفريقي ; البنية المؤسساتية ; الأمن الإفريقي ; مبادرة النيباد


وفرة عائدات النفط وتحقيق التنمية المستدامة في الجزائر بين التحديات والفرص: 1999-2019

بن أعمارة لعربي, 

الملخص: يتناول هذا المقال دور عائدات النفط في تحقيق التنمية المستدامة بالجزائر، مع التركيز على الفترة الممتدة بين 1999 و2019. فمنذ نهاية الألفية الثانية واسترجاع الجزائر للسلم والاستقرار، الذي تزامن معه ارتفاع تدريجي لأسعار النفط، حققت البلاد عائدات هامة من العملة الصعبة، وسنناقش على ضوء ذلك أبرز الفرص التي منحتها هذه الراحة المالية، وكيفية استغلالها من طرف صناع القرار الاقتصادي في الجزائر. كما تم التطرق أيضا إلى تحديات هذه الوفرة المالية، وانعكاساتها على مساعي تنويع الاقتصاد الوطني. حاولنا من خلال هذه الدراسة، الرجوع إلى أهم ما ميز التسيير الاقتصادي في الجزائر إبان عقدين من الزمن (1999-2019)، أين تم التركيز على المنشآت الاقتصادية الكبرى والبنى التحتية، كما شهدت هذه المرحلة أيضا مضاعفة مختلف أشكال الدعم الاقتصادي والاجتماعي للمواطن الجزائري، وهو ما قابله ضعف الاستثمار في رأس المال البشري وتعميق التبعية لقطاع المحروقات، رغم الإمكانيات الهائلة التي تتمتع بها الجزائر، حيث لم تتمكن من تحقيق التنويع الاقتصادي، ولا الحد من التبعية للريع النفطي. وقد خلص المقال إلى ضرورة الاستثمار في رأس المال البشري، محاربة الفساد، ضرورة دعم الاستثمارات الصغيرة والمتوسطة من أجل التحرر التدريجي من التبعية لعائدات النفط، وبناء اقتصاد متنوع. Abstract: This article discusses the role of oil revenues in achieving sustainable development in Algeria, focusing on the period between 1999 and 2019. Since the end of the second millennium and Algeria's restoration of peace and stability, which coincided with a gradual rise in oil prices, the country has achieved significant revenues from hard currency, and we will discuss in this light the most important opportunities offered by this financial comfort, and how to exploit them by economic decision makers in Algeria. The challenges of this financial abundance and their implications for the diversification of the national economy were also discussed. Through this study, we attempted to refer to the most important characteristic of the economic management in Algeria during two decades (1999-2019), where the focus was on the major economic facilities and infrastructure, also witnessed the doubling of various forms of economic and social support for the Algerian citizen, which is This was offset by weak investment in human capital and deepening dependence on the hydrocarbon sector, despite Algeria's enormous potential, where it was unable to achieve economic diversification or reduce dependency on oil revenues. The article concluded that it is necessary to invest in human capital, fight corruption, and support small and medium-sized investments in order to gradually free from dependence on oil revenues and build a diversified economy.

الكلمات المفتاحية: الجزائر، النمو الاقتصادي، التنمية المستدامة، التنويع الاقتصادي. Algeria, Economic growth, sustainable development, economic diversification.


استراتيجية الطاقات المتجددة في المغرب 2009- 2020: دراسة تحليلية

بن ربيعة رجاء,  بوروبي عبد اللطيف, 

الملخص: تستغل دولة المغرب طاقاتها المتجددة من خلال صياغة استراتيجية للطاقات المتجددة لمدة 10 سنوات تقريبا (للفترة 2009 -2020). ليعالج هذا المقال كيفية تحقيق الأهداف المسطرة لهذه الاستراتيجية الطاقوية انتقالا من فرضية مفادها كلما ازداد الاهتمام بتقويم استراتيجية الطاقات المتجددة ارتفعت نسبة تحقيق الأهداف في أقصر مدى زمني. من خلال تحليل المراحل التي مرت بها الاستراتيجية انطلاقا من عملية صياغة الاستراتيجية. ثم الانتقال إلى عملية الصنع والتنفيذ للوصول إلى عملية التقييم والتقويم بالاعتماد على المنهجين الوصفي والإحصائي في الدراسة و المقترب المؤسسي في التحليل. لإدراك النقائص التي تشوب هذه الاستراتيجية واستغلالها في استراتيجية القطاع آفاق 2030 وجب العمل على توسيع النمط اللامركزي في التنفيذ إلى جانب توسيع المشاركة المجتمعية في صنع وتنفيذ البرامج المصاغة. Morocco is exploiting its renewable energies through the formulation of a renewable energy strategy for 2009-2020. This article discusses how to achieve the objectives of this strategy, moving from the hypothesis that whenever The greater of more interest for evaluating the strategy of renewable energies the higher the percentage of achieving the goals in the shortest time. By analyzing the stages they have gone through from the strategy formulation process. Then move to the process of manufacture and implementation to access the process of evaluation and adjustment based on the descriptive and statistical approaches in the study and the institutional approach in the analysis. To recognize the Deficiencies of this strategy and to exploit it in the Sector Strategy onset 2030, the decentralized pattern of implementation must be expanded, along with the broader community participation in the formulation and implementation of formulated programs.

الكلمات المفتاحية: الطاقات المتجددة ; المغرب ; القدرات الطاقية المثبتة ; البرامج


دور الممارسة الديمقراطية في تعزيز الأمن الإنساني.The role of democratic practice in enhancing human security

زروال سهام, 

الملخص: شهد النظام الدولي مند نهاية الحرب الباردة تحولات عديدة نجم عنها تحديات جمة، حتمت من إعادة التفكير في مفهوم الأمن ليتجاوز المقاربة التقليدية المتمركزة على أمن الدولة ، ليتم الإهتمام بأمن الفرد وجعله القضية المحورية في إطار ما يعرف بالأمن الإنساني، الذي يرتكز على قيم وحريات أساسية وثيقة الصلة بالديمقراطية سواء على مستوى الفكر أو الممارسة، خاصة هذه الأخيرة التي أقر العديد من الباحثين والمفكرين على أهميتها ودورها في تعزيز الأمن الإنساني، بإعتبارها أمرا حيويا للنهوض بأمن الإنسان بمختلف أبعاده (السياسي، الاقتصادي، البيئي، المجتمعي...)، لذا فإن دراسة دور الممارسة الديمقراطية في ترقية الأمن الإنساني هي في غاية الأهمية، الأمر الذي يتطلب الإلمام بمختلف جوانب متغيرات الدراسة. الكلمات المفتاحية: الممارسة الديمقراطية ؛ الأمن ؛ الأمن الإنساني. Abstract: Since the end of the Cold War, the international system has witnessed many transformations, which resulted many challenges that necessitated the re-thinking of the concept of security to go beyond the traditional approach ,which centered on state security, to the attention of the individual’s security and makes it the central issue within the framework of what is known as human security which based on values and essential liberties linked to Democracy, whether at the level of thought or practice, especially the latter, which many researchers and thinkers have recognized its importance and role in promoting human security as a vital matter for the advancement of human security in its various dimensions (political, economic, environmental, societal ...), so the study of the role of democratic practice in enhancing human security is extremely important, which requires knowledge of various aspects of the study variables.

الكلمات المفتاحية: الممارسة الديمقراطية ؛ الأمن ؛ الأمن الإنساني.


إشكالية مساهمة الإطارات التنفيذيين في عملية التوظيف في المؤسسة الجزائرية الخاصة ـ مؤسسة كوندور انموذجا

زياد العمري,  دنبري لطفي, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة دور الإطارات التنفيذيين في عملية توظيف الموارد البشرية في المؤسسة الخاصة الجزائرية. ومن أجل تحقيق ذلك قام الباحثان بدراسة حالة مؤسسة رائدة من المؤسسات الخاصة الصناعية في الجزائر وهي مؤسسة كوندور، أين تم اختيار عينة عشوائية من مجتمع الدراسة المتمثل في الإطارات التنفيذيين في مؤسسة كوندور بولاية برج بوعريريج، وكانت أداة جمع البيانات هي المقابلة، وقد توصلت الدراسة إلى أن الإطارات التنفيذيين لا يتم إشراكهم فعليا في عملية التوظيف، حيث لا يساهمون في تخطيط الموارد البشرية ولا في توصيف الوظائف، كما لا يساهمون في اختيار وتعيين الموارد البشرية This study aims to understand the role of executive managers in the recruitment process of human resources in the Algerian private enterprise. To do this, the researchers conducted a case study of the Condor Foundation, where a random sample of executives was chosen, and the data collection tool was the interview, and the study concluded that the executive managers are not actually involved in the recruitment process, as they do not contribute to human resources planning or job descriptions, and also do not contribute to the selection and appointment of human resources

الكلمات المفتاحية: الإطارات التنفيذيين ; الموارد البشرية ; التوظيف


تحولات مفهوم المواطنة في إطار حماية الحقوق وتوسيع الالتزامات

كريبش نبيل,  يحيى باي نجاح, 

الملخص: ملخص: يستعرض المقال أبرز العوامل التي أثرت على تحولات مفهوم المواطنة على الصعيد المعرفي والعملي، في ظل الرغبة في بناء عقد اجتماعي جديد يتجاوز طروحات العقد التقليدي ويساعد على حماية الحقوق وتوسيع الالتزامات، بالتعرض الى مختلف الجوانب الأمنية والإنسانية وإشباع الحاجات والمشاركة السياسية المؤسساتية، ودور الاتجاهات العملية للممارسة المواطناتية في تعزيز جهود حماية حقوق المواطنة انطلاقا من اعتبارات مختلفة. Abstract: This article reviews the most important factors that affected the transformations of the citizenship concept on the cognitive and pratical level, under the desire to build a new social contract that exceeds the proposals of the traditional contract and helps to protect rights and expand obligations, by presenting the various aspects of security, humanity, satisfaction of needs, institutional political participation, and then highlight the trends of citizen practice.

الكلمات المفتاحية: المواطنة ; الأمن ; العقد الاجتماعي الجديد ; حقوق المواطن ; الالتزام ; Citizenship ; Security ; New Social Contract ; Citizen Rights ; Commitment


واقع مساهمة قطاع السياحة في التنمية الاقتصادية بالجزائر. ( قراءة في الاستراتيجيات المتبعة والنتائج المحققة).

معو زين العابدين, 

الملخص: عرفت السياحة منذ القدم باعتبارها ظاهرة طبيعية تحتم على الإنسان الانتقال من مكان لآخر لأسباب متعددة، فكانت بسيطة وبدائية في مظاهرها، لتتطور وتصبح في وقتنا الحالي نشاطا له أسسه التي يقوم عليها، فهي تعتبر أحد أهم الأنشطة الاقتصادية التي يقوم عليها اقتصاد العديد من الدول، لذلك كان على الدول أن تعمل على توفير الخدمات السياحية المطلوبة حتى تكون مناطق جاذبة للسياح، والجزائر من بين الدول التي تمتلك امكانيات سياحية هائلة، حيث أن الاهتمام بهذا القطاع سيساهم في تنمية اقتصادها باعتبار أن السياحة تعتبر عنصرا مهما من عناصر الدخل القومي والحصول على النقد الأجنبي. The tourism was known as natural phenomenon makes it imperative for the rights to move from one place to another for various reasons, it was simple and primitive in its manifestations, grow and become at the present time an activity was founded on which it is based, it is considered one of the most important economic activities of the economy of many countries, therefore, the States that provide tourist services required to be attractive to tourists. Algeria was among the States which possess the immense tourism potential, where the interest in this sector will contribute to the development of its economy, considering that tourism is an important element of national income and access to foreign exchange.

الكلمات المفتاحية: السياحة ; التنمية الاقتصادية ; مخططات التنمية ; الدخل الوطني


"التعاون الروسي-الصيني لمواجهة الهيمنة الأمريكية: "منظمة شنغهاي نموذجا

حمياز سمير, 

الملخص: ملخص: تهدف هذه الدراسة، إلى البحث في منظمة شنغهاي للتعاون، التي تحظى بثقل جيواسترايجي وبمكانة وازنة في النظام الدولي، من خلال الانطلاق من إشكالية فحواها: إلى أي مدى يمكن اعتبار أن منظمة شنغهاي للتعاون تشكل إطار إستراتيجي لمأسسة الجهود الروسية-الصينية لمواجهة الهيمنة الأمريكية في الفضاء الأوراسي وعلى مستوى النظام الدولي؟ وقد خلص هذا البحث إلى مجموعة من النتائج، ومن ذلك، أن منظمة شنغهاي تحولت إلى أداة إستراتيجية يرتكز عليها المحور الروسي- الصيني لمناهضة التغلغل الأمريكي- الأطلسي في الفضاء الأوراسي، كما تحولت إلى إطار فعال لمأسسة العمل المشترك الكفيل بتغيير التوازنات الدولية القائمة، والدعوة إلى بناء نظام دولي متعدد الأقطاب، يضمن لها هامش أوسع من المناورة ومن حرية العمل في السياسة الدولية. الكلمات المفتاحية: التعاون؛ المحور الروسي- الصيني؛ منظمة شنغهاي؛ الهيمنة الأمريكية؛ النظام الدولي. Abstract: This study aims to research in the Shanghai Cooperation Organization, which has geostrategic importance in the international system, by starting from a problematic content: How did the Shanghai Cooperation Organization become a strategic framework to institutionalize Russian-Chinese efforts to confront American hegemony in the Eurasian region and at the level of the international system?. This research concluded a set of results, the most important of which is that the Shanghai organization has turned into a strategic tool used by the Russian-Chinese axis to confront the American-Atlantic penetration in the Eurasian region, and an effective framework to institutionalize common efforts capable of changing existing international balances and calling for building an international system Multipolar, ensuring a broader margin of maneuver in international politics. Keywords: Cooperation; Russian-Chinese axis; Shanghai Organization; American Hegemony; International Order.

الكلمات المفتاحية: التعا ; ن ; المح ; ر الر ; سي-الصيني ; منظمةشنغهاي ; الهيمنة الأمريكية ; النظام الد ; لي


أثر الإصلاح الثقافي على المسار الديمقراطي في سياق الربيع العربي الإصلاح السياسي/ الديني نموذجا

دريدي محمود, 

الملخص: يتناول هذا المقال أهمية الإصلاح الثقافي بالتركيز على العامل الديني كمكون أساسي لثقافة الشعوب والأمم، وتتجلى تلك الأهمية كاستجابة للتطورات السياسية الراهنة في المجال السياسي العربي، من خلال تتبع مسار وتطور الحركة السياسية الإسلامية وقياسا بمسار التجربة الإصلاحية الغربية في محاولة الاستفادة من مكتسباتها لجهة تكريس ثقافة الديمقراطية عربيا والتأسيس لمجتمع جديد تتزاوج فيه قيم الديمقراطية بجانب الحفاظ على خصوصيته الثقافية المحافظة This article examines the importance of cultural reform in general, and religious reform in particular, as a basic component of people's culture. that importance is shown as reflection to current political developments on the Arab political stage by tracing the evolution of Islamist political movement, and compared by the western re formal experience in order to learning lessons and consolidating a democratic culture in the Arab world.

الكلمات المفتاحية: الإصلاح الثقافي ; الربيع العربي ; الإصلاح السياسي ; الديمقراطية ; الحركات الإسلامية


الحرب السيبرانية في العصر الرقمي حروب ما بعد كلاوزفيتش

شنوف زينب, 

الملخص: تفترض هذه الدراسة أن الحرب السيبرانية هي نمط جديد من الحروب في العصر الرقمي، تعكس التحول عن المفهمة الكلاسيكية للحرب عند (كلاوزفيتش). بالاعتماد على المنهج الوصفي-التحليلي، يهدف المقال إلى تقديم تحليل معمق للحرب السيبرانية، والنقاش الأكاديمي والسياسي حول دورها في البيئة الاستراتيجية العسكرية، وكيف ساهمت خصائصها بجميع عناصرها الثورية في تغير الحرب في العصر الرقمي، لتشكل تهديدا فعليا على أمن الدول، ما طرح إشكالية مضمونها: هل الاستراتيجيات الكلاسيكية كافية لمواجهة الحرب السيبرانية؟ خلص هذا المقال الى نتيجة: تعبر الحرب السيبرانية عن طابع حربي جديد، أحدث تطورات ثورية في شن الحروب، وسياسات الدفاع، ونموذج (كلاوزفيتش) للحرب يجب استبداله بأعمال نظرية أكثر ملاءمة للعصر الرقمي. This study argues that cyberwar is a new kind of warfare in the digital age; which alters the classical Clausewitzian understanding of war, Based on descriptive-analytical methods, The article aims to offer an in-depth analysis of cyberwarfare, and outlining the theoretical and political debate around its role in the strategic military environment, It then describes how the characteristics of cyberwar effect on the transformation of war, to become the real threat to the national security, This poses a problematic: are classical strategies effective against cyberwar? In summary; the paper argues that cyberwar is a new form of war; which entails a change in the warfare, and the Defense Policies, and the Clausewitzian model of war must be replaced by a new theoretical work adapted to the digital age.

الكلمات المفتاحية: الحرب السيبرانية؛ الفضاء السيبراني؛ العصر الرقمي؛ الاستراتيجية السيبرانية ; Cyber War; Cyberspace; Digital Age; Cyber Strategy.


إعادة بناء الدولة الفاشلة: دراسة في المنطلقات المفاهيمية والنظرية.

أقضي محمد الشريف,  وناسي لزهر, 

الملخص: تحاول هذه الدراسة تسليط الضوء على الأبعاد المقارباتية المفسرة لعملية إعادة بناء الدولة الفاشلة ضمن النقاشات الفكرية السائدة في حقل الدراسات السياسية المعاصرة، إنطلاقا من رصد و تحليل المقاربات المفاهيمية والنظريه لهذه العملية، إذ لا يمكن البحث في ظاهرة فشل الدولة أو ترتيبات إعادة بنائها من الناحية الواقعية، دون الخوض في الأسس المعرفية لهذه الظاهرة، من حيث الكشف عن أهم التحولات المفاهيمية التي طرأت على ظاهرة الدولة الفاشلة، و استعراض أهم مؤشراتها ، لنحاول في الأخير مناقشة أهم نظريات إعادة بناء الدولة. This study attempts to shed light on the dimensions of the approaches that explain the process of rebuilding the failed state within the prevailing intellectual debates in the field of contemporary political studies , Based on monitoring and analyzing the conceptual and theoretical approaches to this process, Considering that it is not possible to research the phenomenon of state failure or arrangements for its realistic Rebuilding, without delving into the cognitive foundations of this phenomenon, By revealing the most important conceptual changes that occurred in the phenomenon of the failed state, and Review its indicators, Finally, we will try to discuss the most important theories of rebuilding the state

الكلمات المفتاحية: الدولة الفاشلة ; إعادة بناء الدولة ; المفاهيم ; النظريات


Vers une pratique croisée de la lecture/écriture dans la réalisation du projet pédagogique en classe de FLE

زرقون احمد, 

Résumé: La réalisation du projet pédagogique est une étape importante dans l’enseignement/apprentissage du FLE au secondaire. Mais, il n’existe pas malheureusement une démarche bien établie de sa réalisation, ce qui oblige une partie des enseignants à improviser et le reste à l’abandonner complètement au profit du projet didactique. La présente étude tente de proposer une démarche basée sur le croisement de la lecture et de l’écriture qui aboutit à une production finale du projet en question. L’objectif étant de faciliter la conception d’activités de lecture/écriture mais aussi de profiter de la complémentarité des deux afin de réussir son projet final d’écriture. abstract The pedagogical project is an important stage in the teaching/learning French as foreign language program at secondary school. However, the lack of a well-determined method that pushes some teachers to improvise it and others to neglect it and focus on the didactical project. This study tends to provide a crossed based method of reading and writing to achieve the project’s ultimate layout. This study aims to facilitate the conceptualization of the reading and writing activities. And also to benefit from the integration of both of them to fulfil a successful writing endeavour.

Mots clés: Enseignement/Apprentissage ; FLE ; pratique croisée ; Lecture/Ecriture ; Projet pédagogique