مجلة الانسان والمجال
Volume 8, Numéro 2, Pages 288-314
2022-12-15

المقاربة النظرية سياق بحثي في العلوم الاجتماعية والتربوية لابد منه The Theoretical Approach Is A Necessary Research Context In The Social And Educational Sciences

الكاتب : مكاوي عشور .

الملخص

تهدف ورقتنا البحثية في الكشف عن الأطر المعرفية التنظيرية وآليات الممارسة التطبيقية للمقاربة النظرية ضمن إطار العلوم الاجتماعية والتربوية، حيث تم معالجة الموضوع من خلال الدلالة المفاهيمية وشروط تبني المقاربة النظرية، إضافة إلى مسألة التعدد وارتباطها بالتخصص الأكاديمي ومستويات التحليل السوسيولوجي. كما تم تبيان المقاربة النظرية في خضم عناصر البحث الأكاديمي انطلاقا من بنية الموضوع، وما يتضمنه من متغيرات مع المقدمة محل الدراسة وصولا إلى النتائج الختامية. Our research paper aims to reveal the theoretical cognitive frameworks and the mechanisms of applied practice of the theoretical approach within the framework of the social and educational sciences. The topic was addressed through the conceptual significance and the conditions for adopting the theoretical approach in addition to the issue of pluralism and its connection to academic specialization and levels of sociological analysis. The theoretical approach was also shown in the midst of the elements of academic research, based on the structure of the subject, and the variables it contains, with the introduction under study, leading to the final results.

الكلمات المفتاحية

المقاربة؛ النظرية؛ البحث؛ العلوم الاجتماعية؛ التربية. ; approach; theory; research; social sciences; education.