مجلة النص
Volume 8, Numéro 3, Pages 457-474
2021-12-16

التقنيات الجمالية لزوايا التصوير السينمائي (فيلم البئر للطفي بوشوشي انموذجا)

الكاتب : بوزيدي محمد .

الملخص

يعتمد شريط الفيلم في صناعته وبلوغ مرحلته النهائية على مجموعة من التقنيات التصويرية المتتالية التي تختصّ كل منها بوظيفة فنية محدّدة تكمّل ما بعدها، ومن أجل تشكيل المشهد السينمائي الذي يعتمد على استمرارية سردية وتسلسل منطقي واضح لدى المتفرج وجب على المخرج أن يدقّق كثيرا في اختياراته لوضع الكاميرا المتعدّد وزواياها التصويرية المختلفة التي تقدّم مختلف التعبيرات الفنية التي تكمّل الرؤية العامّة للفيلم؛ وتعتبر زوايا التصوير السينمائي من أهم التقنيات التي يعتمد عليها صنّاع السينما لأنّها تعتبر أساس تشكيل اللقطة ودلالتها الفنية وبها تتوضّح الفكرة التي يعالجها الفيلم. في هذا المقال سنحاول تسليط الضوء على تقنيات التصوير المتعلقة بالزوايا التي توضع بها الكاميرا وأهم دلالاتها الفنية في السينما؛ متبوعا بنموذج من السينما الجزائرية متجسدا في فيلم (البئر) للمخرج لطفي بوشوشي. In making the film and reaching its final stage, the film relies on a set of successive photographic techniques, each of which is concerned with a specific artistic function that complements its aftermath, and in order to form the cinematic scene that depends on the narrative continuity and a clear logical sequence for the spectator, the director must carefully examine his choices for placing the camera. The multiplicity of its various pictorial angles that present various artistic expressions that complement the general vision of the film; Cinematography angles are considered one of the most important techniques that filmmakers rely on, because they are the basis for the formation of the shot and its artistic connotations, and by which it clarifies the idea that the film deals with.. In this article, we will try to detail the montage technology, its cinematography properties, and its technical implications. Keywords: theatrical text, cinematographic film, director's work, cinematic acting

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: زوايا التصوير؛ الإبداع السينمائي؛ صناعة الفيلم؛ تقنيات الإخراج؛ اللقطات. ; Keywords: theatrical text, cinematographic film, director's work, cinematic acting