المعيار
Volume 12, Numéro 2, Pages 109-116
2022-01-11

جمالية التلقي؛ المفاهيم النظرية والإجراءات النقدية

الكاتب : بوزيدي محمد .

الملخص

شغلت الاتجاهات النقدية المعاصرة فكر النقاد والأدباء حتّى ارتُجّ عليهم، وذلك في خضمّ النظريات النقدية والفلسفية الأدبية الهائلة؛ ولا سيما حركة المناقلة بين المناهج والتداخل المعرفي الذي أصبح سمة ملازمة للنقد الحديث والمعاصر، .وبين هذا وذاك جاءتنا بما تسمى بجمالية التلقي كمنج نقدي معاصر يركز كثيرا على القارئ في العملية الإبداعية والنقدية، في هذا المقال سنحاول الولوج إلى عمق نظرية القراءة ومفاهيمها وإجراءاتها وأهم روادها. Contemporary critical trends occupied the thinking of critics and writers until they were jolted, in the midst of the enormous literary critical and philosophical theories. Especially the movement of transfer between curricula and the cognitive overlap that has become an inherent feature of modern and contemporary criticism, and between this and that it brought us what is called the aesthetics of receiving as a contemporary critical approach that focuses a lot on the reader in the creative and critical process, in this article we will try to delve into the depth of reading theory, its concepts, procedures and its most And the most important pioneer .

الكلمات المفتاحية

 النقد المعاصر؛ نظرية الاستقبال؛ جمالية التلقي؛ القارئ والنص. ;  Contemporary riticism.  Reception theory Aesthetic.  reception; Reader and text