La revue de la Communication et du Journalisme
Volume 10, Numéro 1, Pages 35-48
2023-01-31

The Media In The New Communicative Environment Between The Consolidation Of The Cultural Identity Of The Recipient And Facing The Stereotyping Of Globalization - A Reading Of Samples Of The Contents Of The Algerian Local Radio Stations –

Authors : Chaoui Lilya .

Abstract

Abstract: Identity represents a continuous cultural and intellectual accumulation that goes back to long experiences, and is considered about the personality that distinguishes us from other peoples. The Arab community has preserved its cultural identity and privacy for decades, as well as Algeria, which has established its components and identity that is guaranteed by the constitution of Arabic language, various local dialects and religion. And local customs and heritage (material and moral) and a common history, but there are concerns about the impact of globalization through modern media and communication, multimedia and information technology on the privacy of its audience, Therefore, this analytical article came to read the dialectic of the Algerian local cultural identity and heritage, and how to preserve them from dissolving in the midst of the culture of globalization by presenting samples of local media programs (radio) that are concerned with issues of identity. Keywords: globalization, heritage, cultural identity, reception, local radio ملخص : تمثل الهوية تراكما ثقافيا وفكريا مستمرا يعود إلى خبرات طويلة، وتعتبر عن الشخصية التي تميزنا عن غيرنا من الشعوب، وقد حافظ المجتمع العربي على هويته الثقافية وخصوصياته طوال عقود من الزمن، وكذلك الجزائر فقد رسخت مقوماتها وهويتها التي يكفلها الدستور من لغة عربية ولهجات محلية متنوعة ودين وأعراف وتراث محلي(مادي ومعنوي) وتاريخ مشترك، لكن هناك مخاوف من تأثير العولمة من خلال وسائل الإعلام والاتصال الحديثة والوسائط المتعددة وتكنولوجيا المعلومات على خصوصيات جمهورها، لذلك جاء هذا المقال التحليلي لقراءة جدلية التراث والهوية الثقافية المحلية الجزائرية، وكيفية المحافظة عليهما من الذوبان في خضم ثقافة العولمة من خلال عرض نماذج من برامج الاعلام المحلي(الإذاعة) والتي تهتم بمواضيع الهوية. الكلمات المفتاحية : العولمة، التراث، الهوية الثقافية، التلقي، الإذاعة المحلية.

Keywords

globalization ; heritage ; cultural identity ; reception ; local radio