حرية التعبير والصحافة في الجزائر بين اكراهات التشريع ومتطلبات الواقع من 1962/2022.
دهماني سهيلة,
2023-10-15
الملخص: مرت حرية التعبير والصحافة في الجزائر بالعديد من المراحل منذ الاستقلال،وكانت كل مرحلة تتميز بخصائص وظروف معينة جعلت ممارسة مهنة الاعلام محل تجاذبات كبيرة بين رغبة المهنيين في تشريعات وتأطير يسمح بالحرية،وبظروف ملائمة حتى يتمكنوا من تجسيد الحق في الاعلام،وبين سلطة كانت دائما تعمل على التاخر والتماطل في تنظيم المهنة من خلال تشريعات بعيدة عن الواقع معظم موادها لم تطبق،وبين عراقيل وتضييقات جعلت الاعلام في الجزائر يتأخر كثيرا بالمقارنة مع الكثير من التجارب.
وأمام تبني تشريعات اعلامية بعد كل أزمة تمر بها الجزائر،يتساءل الأكادميين والخبراء عن أسس هذه التشريعات في ظل انعدام تقييم حقيقي للتجارب السابقة،وهو ما دفعنا للقيام بهذه الدراسة لضبط الاختلالات،والوصول نتائج من شانها المساهمة في ارساء تشريعات تراعي الممارسة والتأطير.
Freedom of expression and press in Algeria has gone through several stages since independence.
Each stage has been distinguished by special characteristics and circumstances that have made the media profession a major focus between the desire of professionals to establish laws and regulations that frame both this freedom and the appropriate conjunctions to realize the right to information.
And between an authority that still struggles to organize the profession through laws so far from reality that most of its articles have never been applied.
Also between obstacles and restrictions that have greatly delayed the media in Algeria compared to many other experiences.
Also, the adoption of media legislation after each crisis that Algeria has experienced, has pushed academics and experts to question the basis of laws in the context of a real non-evaluation of previous experiences.
This has prompted us to carry out this study in order to remedy these inconsistencies and achieve results that can contribute to the establishment of laws that take into consideration the practice and the framework.
الكلمات المفتاحية: حرية التعبير،الصحافة الجزائرية،التشريعات ،السلطة، الممارسة المهنية.
دليل التشريعات الإعلامية بالجزائر 1962- يومنا هذا
كوبيبي حفصة,
2023-01-26
الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى إحصاء جميع التشريعات المرتبطة بقطاع الإعلام بالجزائر منذ الاستقلال إلى يومنا هذا، سواء كانت قوانين، معاهدات، أوامر رئاسية، مراسيم تنظيمية و غيرها من التشريعات التي تمس قطاع الإعلام بالجزائر ولتحقيق هذا الهدف سنعتمد على المنهج التاريخي، باللجوء إلى مختلف الوثائق والقوانين التي شهدتها الجزائر منذ استقلالها وتكمن أهمية دراستنا هذه في كونها دليلا مرشدا للطلبة و وثيقة مرجعية للباحثين في مجال التشريعات الإعلامية بالجزائر.
Abstract : This study aims to counting all legislation related to Algeria's media sector from independence to the present day ( laws, treaties, presidential orders, regulatory decrees and other legislation affecting Algeria's media sector) . To this end, we will rely on the historical approach, by using the various documents and laws that Algeria has witnessed since its independence. The importance of this study lies in the fact that it is a guide for students and a reference document for researchers in the field of information legislation in Algeria.
الكلمات المفتاحية: قانون الإعلام؛ ; تشريع إعلامي ; أوامر رئاسية ; مراسيم تنظيمية ; قطاع الإعلام
تجربة الإذاعات الموضوعاتية في الجزائر – المسار والأفق -
بن الصغير يعقوب,
2023-03-07
الملخص: يرمي هذا البحث إلى تسليط الضوء على تجربة الإذاعات الموضوعاتية في خارطة الإعلام الإذاعي بالجزائر، وذلك من خلال الوقوف على خلفيات بعث وتأسيس هذه الإذاعات كمشروع هام – في سياقه -، وكذا محاولة التَّعرف على طبيعة المنتَج الإذاعي الموضوعاتي في فلسفة الإذاعة الوطنية، ومن ثمَّة مناقشة أفاق وطموحات هذه القنوات الإذاعية في ظل البيئة التكنو- تواصلية المتسارعة.
الكلمات المفتاحية: الإعلام ; الإذاعة ; المجال ; التخصص ; الصحفي
سوق الاشهار ودورة حياة المؤسسة الإعلامية في الجزائر.
مقروس عقيلة,
حدادو ياسمينة,
2023-01-26
الملخص: يعتبر الدخل من الاشهار الإعلامي من أهم المصادر التمويلية للمؤسسة الإعلامية؛ بالإضافة الى كل من الدعم الحكومي وعائدات حقوق الاستقبال وموارد الاشتراكات وعائدات بيع حقوق البث أو التغطية لكل من الإذاعة والتلفزيون وعائدات بيع الصحف بالنسبة للمؤسسات الصحفية، فمن المسلم به أن الاشهار أساس صناعة اقتصاديات وسائل الاعلام بمختلف أنواعها، وهذا ما أدى بنا إلى تسليط الضوء من خلال هذه الورقة البحثية على العلاقة بين سياسة توزيع الاشهار ودورة حياة المؤسسة الإعلامية في الجزائر خاصة في ظل غياب قانون ينظم ذلك. وذلك بالتركيز على المحاور التالية: 1. أهمية الاشهار في تمويل المؤسسة الإعلامية 2. التنظيم القانوني لسوق الاشهار في الجزائر (الوكالة الوطنية للإشهار ANEP) 3.علاقة توزيع الاشهار بدورة حياة المؤسسة الإعلامية في الجزائر.
Les revenus de la publicité dans les médias sont l’une des sources de financement les plus importantes pour l’entreprise médiatique, en plus du soutien gouvernemental, des revenus provenant des droits de réception, des ressources de contribution, du produit de la vente des droits de diffusion de la radio et de la télévision et du produit de la vente de journaux pour la presse écrite , il est reconnu que la publicité est la base de l’industrie de l’économie des médias de toutes sortes, ce qui nous a amenés à souligner à travers ce document de recherche la relation entre la politique de distribution de la publicité et le cycle de vie de l’entreprise médiatique en Algérie, surtout en l’absence d’une loi réglementant . et ceci en mettant l’accent sur les grands axes suivants 1- L’importance de la publicité comme source de financement pour l’institution médiatique. 2- Réglementation légale du marché de la publicité en Algérie (ANEP( 3- La relation entre la distribution de la publicité et le cycle de vie de l’institution médiatique en Algérie.
الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: المؤسسة الإعلامية، تمويل المؤسسة الإعلامية، سوق الاشهار، قانون الاشهار، المؤسسة الوطنية للنشر والاشهار ANEP. ; Mots-clés : l’institution médiatique, Financement de l’intuition médiatique, Marché de la publicité, Droit de la publicité, l’agence nationale d’édition et de publicité ( ANEP(
السياسة الإعلامية الجزائرية : من ثوابت الأحادية إلى تحولات وتحديات مرحلة التعددية
بن بوزة صالح,
2023-01-26
الملخص: ملخص
يستند هذا البحث بالأساس إلى المنهج التاريخي بهدف معرفة أهم انجازات ، وإخفاقات السياسة الإعلامية ، وهذا من خلال الإجابة عن السؤال المحوري التالي: ما الثوابت والتحديات التي ميزت المنظومة الإعلامية في الجزائر خلال مرحلتي الأحادية والتعددية؟
وقد توصلت هذه الدراسة إلى أن المنظومة الإعلامية خلال الفترة: 1962 - 1988 حققت عدة إنجازات ، مثل: إنشاء مؤسسات إعلامية جديدة وتطويرها وإعادة تنظيمها. أما بالنسبة لثوابت السياسة الإعلامية في الجزائر خلال هذه الفترة ، فيمكن حصر أهمها في: صحافة مناضلة. كما شهدت هذه الفترة عدة ظواهر أعاقت دور الصحافي في ممارسة النقد البناء لمظاهر الانحراف والفساد. أما مرحلة التعددية الإعلامية:1990 – 2022 فتتمثل أهم تحولاتها في: بروز حرية الممارسة الإعلامية على نطاق واسع بالمقارنة مع المرحلة السابقة . غير أن هذه المرحلة تواجه مشكلات وتحديات أهمها: صعوبة الوصول إلى مصادر المعلومات ، وتدني مستوى احترام أخلاقيات المهنة.
Abstract
This research employs the historical method, aims to identify the most important achievements and failures of media policy during that period in order to answer the following central question : what are the most important constants, transformations and challenges that characterized the media system in Algeria during the unilateral and pluralistic phases ?.
This study found that during the period from 1962 to 1988, the media system attained several achievements, such as developing and reorganizing new media institutions. As for the principles of media policy in Algeria during this period, The most important ones can be summed up in: militant journalism
This perception of the media system functions has led to the emergence of several phenomena and practices that have hindered the practice of this profession such as : the underestimation of the journalist’s role ; as he was often not entitled to make constructive criticism of delinquency and corruption phenomena.
As for the media pluralism phase from 1990 to 2022, its most important transformations and achievements are : the emergence of freedom of media practice on a large scale compared to the previous stage. However, this phase faces many problems and challenges, the most important ones are : the difficulty in accessing sources of information, the declining of the level of respect for the profession’s ethics.
الكلمات المفتاحية: السياسة الإعلامية - الأحادية - التعددية - الثوابت - التحديات ; Media Policy - Unilateralism - Pluralism - Constants - Challenges
اتجاهات أساتذة الإعلام في الجامعات الفلسطينية نحو معالجة قضية الهجرة غير الشرعية في القنوات الفضائية الفلسطينية "دراسة ميدانية"
أبوزايد د. محمد,
2023-09-07
الملخص: ملخص الدراسة
هدفت الدراسة إلى التعرف على اتجاهات أساتذة الإعلام في الجامعات الفلسطينية نحو معالجة قضية الهجرة غير الشرعية في القنوات الفضائية الفلسطينية، وأسلوب تناولها، ومدى اهتمام أساتذة الإعلام في الجامعات الفلسطينية بالقضية؛ كونهم يمثلون النخبة في المجتمع الفلسطيني، ومعرفة مستوى ثقتهم في مصداقية، ومهنية القنوات الفضائية الفلسطينية في معالجة تلك القضية، بالإضافة لمعرفة الصورة التي تقدم بها الفضائيات الفلسطينية المهاجرين الفلسطينيين غير الشرعيين ، وتندرج هذه الدراسة تحت الدراسات الوصفية، حيث استخدم الباحث فيها منهج المسح، وطبقت الدراسة على جميع أساتذة الإعلام في الجامعات الفلسطينية في قطاع غزة، حيث بلغ عددهم (61). وقد توصلت الدراسة لعدة نتائج من أهمها: أن نصف أساتذة الإعلام في الجامعات الفلسطينية، بنسبه (47.5%) يتابعون بدرجة كبيرة قضية الهجرة غير الشرعية في القنوات الفضائية الفلسطينية، وأن أهم أسباب متابعتهم هي التعرف على أبعاد قضية الهجرة غير الشرعية بنسبة) 52.5%)، وأنهم يرون أن الفضائيات الفلسطينية اهتمت بعرض الحوادث الناتجة عن الهجرة غير الشرعية للمهاجرين الفلسطينيين بنسبة) 74.7%(، كما أوضحت الدراسة أن ثقة المبحوثين في معالجة الفضائية الفلسطينية لقضية الهجرة غير الشرعية جاءت بنسبة) 67.4%(، رغم تجاهلها لجوانب متعددة ومهمة من القضية ، وأظهرت النتائج أن ما نسبته( 70.1%) من المبحوثين يعتبرون أن صورة المهاجرين الفلسطينيين غير الشرعيين المقدمة في الفضائيات الفلسطينية سلبية، ويرى (88.2%)، من المبحوثين أن الاحتلال الإسرائيلي عنصر رئيسي في زيادة الهجرة غير الشرعية للشباب الفلسطيني، وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائياً بين مستوى الثقة في تغطية الفضائيات الفلسطينية لقضية الهجرة غير الشرعية وبين اتجاهات المبحوثين نحوها.
الكلمات المفتاحية: أساتذة الإعلام، الفضائيات الفلسطينية، الهجرة غير الشرعية
Abstract
This study aimed to identify the attitudes of media professors in Palestinian universities towards addressing the illegal immigration in Palestinian satellite channels, the way of dealing and the extent of media professors in Palestinian universities interest in the issue. These professors represent the elite in the Palestinian society, they know the level of their trust in the credibility and professionalism of the Palestinian satellite channels in addressing that issue. In addition to know the image that the Palestinian channels present the illegal Palestinian immigrants. This study falls under descriptive studies, the researcher used the survey method, and the study was applied to all media professors in the plestinian universities in Gaza strip. Were they numbered (61). The study reached several results, the most important of them that half of the media professors in Palestinian universities, nearly (47,5%) closely follow the issue of illegal immigration in Palestinian satellite channels, (52,5%) of them the most important reason for their follow up is to identify the dimensions of the issue of illegal immigration. They believe that Palestinian channels were interested in presenting the incidents resulting from the illegal immigration of Palestinian immigrants by the average (74.7%). The study showed that he level of the respondents trust in Palestinian channels to address the illegal immigration at the average (67.4%). Despite ignoring various and important aspects in the issue. Also it showed that (70.1%)of the respondents consider that the image of illegal Palestinian immigrants which presented in Palestinian channels is negative. (88.2%) of respondents believe that Israeli occupation is the main reason in increasing the illegal immigration for Palestinian youth. the results showed that there is statically interrelationship between the trust level in Palestinian channels coverage for illegal immigration and respondents directions towards it.
Keywords: media professors, Palestinian satellite channels, illegal immigration
الكلمات المفتاحية: أساتذة الإعلام، الفضائيات الفلسطينية، الهجرة غير الشرعية
The Impact of social media on Youth in the UAE during the Pandemic
Almansour Norah,
Mellor Noha,
2023-09-14
Résumé: Social media platforms have become popular sources of information, especially during crises like the Covid-19 pandemic. However, the spread of misinformation and disinformation on these platforms has been a significant issue, with more than 50% of the available information being inaccurate or misleading. The youth in the UAE, who constitute the majority of the population, were studied to explore how they used social media during the pandemic and how this contributed to spreading misinformation. It is argued that the increased social media use among youth during the pandemic led to the spread of misinformation, causing distress and anxiety. However, the youth took action to fact-check and verify false information. To combat information disorder, education about persuasive techniques to spread misinformation and access to fact-checking tools are necessary, and so is diversifying media exposure to minimize the impact of filter bubbles.
Mots clés: COVID-19 ; UAE ; youth ; fake news ; misinfomration ; fact checking
الابعاد التربوية في قنوات الأطفال الفضائية: قناتا "طيور الجنة" و"طه" كحالة دراسة
الدكتور بسام عويضة,
2023-09-16
الملخص: الملخص:
تهدف الدراسة إلى معرفة الابعاد التربوية في قنوات الأطفال الفضائية: قناتا "طيور الجنة" و"طه" مثالاً
تنتمي الدراسة إلى المنهج الوصفي التحليلي باستخدام عينة غير عشوائية من القناتين، حلل الباحث 10 فيديوهات من كل قناة تعتبران من أعلى المشاهدات على منصة اليوتيوب. تشمل العينة جميع أنواع المواد الإعلامية في الفيديو. تم تنفيذ الدراسة خلال الفصل الثاني لعام 2023. لتحقيق أهداف الدّراسة، اعتمد الباحث على ثلاث أدوات لجمع البيانات وهي: أداة تحليل المضمون والملاحظة وأداة الاستقراء. أعد الباحث فئات تحليل المضمون التي تكونت من (6) فئات، وللتحقق من صدق مؤشرات الأداة تم عرض المقياس (فئات التحليل) على أربعة من المحكمين من ذوي الخبرة والكفاءة في تخصصات الإعلام من جامعتي بيرزيت في مدينة رام الله والنجاح الوطنية في مدينة نابلس. أظهرت نتائج الدراسة، أن فئة التعلم والمعرفة في معظم المواقع (محل الدراسة) كانت الأولى، وقد حازت على نسبة 16.6 % في قناة " طيور الجنة وعلى نسبة 20 % في قناة " طه"، تليها فئة الحذر والانتباه والسلامة بنسبة 13.3 % في قناة " طيور الجنة" وعلى نسبة 8 % في قناة " طه". كما أظهرت النتائج أن نسبة الأهداف التربوية في قناة " طيور الجنة " هي 60 %، مقابل 20 % في قناة " طه"، بينما نسبة الأهداف التعليمية في قناة " طه" كانت 60 %، مقابل 40 % في قناة " طيور الجنة"، وفي فئة الارشاد والتوعية كانت نسبة الارشاد والتوعية في قناة " طه" 20 % مقابل لا شيء في قناة " طيور الجنة"، ولكن تساوت نسبة المضمون التربوي في فئة مضمون المادة بالقناتين بنسبة 80 %، وكذلك الحال في فئة استخدام استمالات موضوعية بنسبة 100 %. كما حازت اللهجة العامية على نسبة 100 % في القناتين. أوصت الدراسة بإنتاج برامج للأطفال بمضامين وقيم بما يتلاءم مع السياق والنسق السوسيوثقافي المحيط بالطفل وتشجيع الاستثمارات العربية في مجال إنتاج البرامج والأفلام والرسوم المتحركة بإشراف مختصين وتربويين.
Educational Dimensions in Satellite Children's Channels:
The Case Study of " Toyor Aljanah" and "Taha" Channels
Abstract:
The study aims to investegate the educational dimensions in satellite children's channels, using "Toyor Aljanah" and "Taha" channels as examples. The study follows a descriptive-analytical approach, utilizing a non-random sample from the two channels. The researcher analyzed 10 videos from each channel, selected based on their high viewership on the YouTube platform. The sample encompasses all types of media content within the videos. The study was conducted during the second semester of the year 2023. To achieve the study's objectives, the researcher relied on three data collection tools: content analysis tool, observation, and inductive reasoning tool. The researcher established six content analysis categories. To ensure the validity of the tool indicators, the scale (analysis categories) was presented to four experienced and competent reviewers in the field of media, affiliated with Birzeit University in Ramallah and An-Najah National University in Nablus. The study results indicated that the category of "Learning and Knowledge" was predominant across the analyzed content. In "Toyor Aljanah" channel, it constituted 16.6% of the content, while in "Taha" channel, it accounted for 20%. The second prominent category was "Caution, Attention, and Safety," comprising 13.3% in "Toyor Aljanah" and 8% in "Taha" channel. Furthermore, the results indicated that the percentage of educational objectives in "Toyor Aljanah" channel was 60%, compared to 20% in "Taha" channel. Conversly, the percentage of educational objectives in "Taha" channel was 60%, while in "Toyor Aljanah" channel, it was 40%. In the category of "Guidance and Awareness," the percentage of guidance and awareness in "Taha" channel was 20%, as opposed to none in "Toyor Aljanah" channel. However, the percentage of educational content was equal in both channels, accounting for 80% in the content category, as well as in the utilization of objective techniques, both achieving 100%. Moreover, the colloquial dialect (local language) was present at a 100% rate in both channels.
The study recommends the production of children's programs with content and values that align with the child's sociocultural context, and encourages Arab investments in the production of programs, films, and animations under the supervision of experts and educators.
الكلمات المفتاحية: الابعاد التربوية، قنوات الأطفال الفضائية، الأطفال، التربية.