المجلة الجزائرية للاتصال

The Algerian Communication Journal ACJ

Description

The Algerian Communication Journal (ACJ), is a biannual journal, founded in 1984. It is one of the oldest journal specialized in media and communication sciences in the Arab world and the African countries, Published by the Faculty of Information and Communication sciences - University of Algeria 3. The fields covered by the journal are media and communication sciences and all fields directly related to it, such as Sociology, Politics, Sports media, Media Technology and History. The Algerian Communication Journal is concerned with publishing original papers on all scientific and academic researches and studies in their quantitative or qualitative forms, in epistemological, methodological and theoretical pluralism. Currently, it is published in paper and electronic formats, in three languages Arabic, French and English. The ACJ constitutes a platform for professors, doctors and researchers, both for scientific contributions and exchange of experiences.


26

Volumes

47

Numéros

452

Articles


دور شبكة الإنترنت على مزيج الاتصال التسويقي في المؤسسة

بوزاهر صونية,  بوزاهر سناء, 
2024-06-03

الملخص: إن تزايد حاجات المؤسسات إلى التطوير والتحديث في ظل اقتصاد المعرفة دفعها إلى البحث الدائم عن التكنولوجيا الأحدث التي تحقق لها أهدافها وتضمن لها الاستمرار، ومن بين هذه التكنولوجيا شبكة الانترنت التي انتقل استخدامها من الأمور المعلوماتية إلى الأمور التسويقية لإمكانية تقديمها مجموعة من الخدمات الداعمة لمهام المؤسسة التي من أهمها البريد الإلكتروني، المخاطبة والصفحات الإعلامية العالمية. وقد حاولت المداخلة الاجابة عن اشكالية: ما هو دور استخدام خدمات الانترنت على النشاط الاتصال التسويقي في المؤسسة بالاعتماد على منهج الوصفي التحليلي لهدف تبيان الخدمات الاتصالية المتعددة للإنترنت ومميزاتها من خلال الاعتماد على المصادر الثانوية للبحث من كتب ومقالات ومواقع الكترونية...، وكانت من بين نتائج البحث زيادة فعالية وكفاءة الاتصال التسويقي من خلال ميزة التواصل والتفاعل المستمر في عملية الاتصال 24سا/24سا. Abstract : The increasing needs of institutions for development and modernization in light of the knowledge economy prompted them to constantly search for the latest technology that achieves their goals and ensures their continuity, and among this technology is the Internet, whose use has shifted from information matters to marketing matters because it can provide a range of services supporting the tasks of the institution that The most important of which are e-mail, correspondence and web . The intervention tried to answer a problem: What is the role of using Internet services on the marketing communication activity in the organization by relying on the descriptive analytical approach in order to demonstrate the multiple communication services of the Internet and its advantages by relying on the secondary sources of research such as books, articles and websites..., and it was among Research Results Increase the effectiveness and efficiency of marketing communication through the advantage of continuous communication and interaction in the 24/24 communication process.

الكلمات المفتاحية: الإنترنت؛ الاتصال التسويقي؛ مزيج الاتصال التسويقي الإلكتروني.


التطويع الدعائي في الكاريكاتير الصحفي الجزائري

بوثلجة نجاة,  زياد شهيناز, 
2024-06-02

الملخص: جاءت الدراسة التحليلية للبحث في مسألة التطويع الدعائي في الكاريكاتير الجزائري خلال "فترة الأحادية الحزبية" المتميزة بسيطرة الدولة التامة على توجهات وسائل الإعلام، بحثا عن اتجاهاته الموضوعاتية، وخصائصه الفنية، استلزم تجميعها الاعتماد على المنهج الوصفي بمستوى تحليلي جزئي وقراءة كيفية للبيانات المجمعة عن طريق استخدام أداة تحليل المضمون لعينة من رسوم الفنان (أحمد هارون) الكاريكاتيرية عبر ركنه ظواهر "بجريدة "الشعب" خلال الفترة الزمنية الممتدة من سنة 1977-1988، استنادا إلى نظريتي الانعكاس والواقعية الاشتراكية، وقد توصلت الدراسة إلى بساطة تناول المواضيع الاجتماعية بالاستناد إلى التطويع الانفعالي والمعرفي والتلفظي والأيقوني لتحقيق الإجماع حول الإيديولوجية المتبناة. Abstract: In this study we analyse the issue of using Algerian caricatures for propaganda during the “one-party period” characterized by the state’s complete control over media, through the analysis of its thematic trends, artistic characteristics. Its a descriptive study with a partial qualitative analytical level of the sample content of “Ahmed Haroun” caricature drawings through his “Phenomena” illustration in “Al-Shaab” newspaper between 1977-1988. The study found the simplicity of dealing with social issues based on emotional, cognitive, verbal and iconic control to achieve consensus around the adopted ideology.

الكلمات المفتاحية: الكاريكاتير الجزائري؛ الواقعية؛ التطويع؛ الدعاية؛ جريدة الشعب. ; Algerian caricatures; realism; control; propaganda; “Al-Shaab” newspaper.