La revue de la Communication et du Journalisme

مجلة الإتصال و الصحافة

Description

مجلة الإتصال والصحافة ،مجلة سداسية تصدر عن المدرسة الوطنية العليا للصحافة وعلوم الإعلام بالجزائر تكتسي الطابع الأكاديمي، صدر العدد الأول منها في سنة 2014 تهدف المجلة الى تنشيط حركة البحث العلميّ، النهوض بواقع البحث في مجال الإعلام والإتصال بكافة فروعه و توفير جودة عالية لقُرَّائها. تعنى المجلة بنشر البحوث و الدراسات الأصيلة في كافة مجالات الإعلام والإتصال منها وسائل الإعلام و المجتمع، الإتصال التنظيمي،العلاقات العامة، السيميولوجيا ،الصحافة العلمية، الإذاعة التلفزيون ووسائل الإتصال الحديثة، جيوسياسية وسائل الإعلام، دراسات النوع في علوم الإعلام و الاتصال ،ستهدف المجلة طلبة الدراسات العليا،و توجه للأساتذة وجميع الباحثين في حقل علوم الإعلام والإتصال ،تشرف على المجلة هيئة علمية من مختلف المؤسسات الجامعية الوطنية و الدولية ، تستقبل المجلة البحوث والدراسات الأصيلة ذات الطابع الامبريقي و النوعي التحليلي باللغة العربية الفرنسية و الانجليزية.


5

Volumes

11

Numéros

135

Articles


تطبيق مقاربة التنمية التشاركية: مدخل في الديمقراطية الرقمية.

رضوان مجادي, 

Résumé: Cette étude traite d'un sujet d'approche de la démocratie électronique sous l'incarnation du climat de contribution, et de l'autonomisation des facteurs sociaux et économiques de participation au développement dans l'espace public électronique. L'objectif de ce document est de mettre en évidence l'offre de la démocratie électronique et ses tentatives d'intégration d'un e-citoyen de l'approche participative dans le domaine de l'administration et du développement ; il pose également des dynamiques et des mécanismes qui à la consolidation de la culture numérique, le développement participatif.

Mots clés: e-démocratie ; participation ; citoyens ; gouvernement ; développement participatif


الملكية الفكرية في الصحافة الإلكترونية: مقارنة بين أنظمتها القانونية وأجهزة حمايتها في الجزائر وفرنسا

ضربان وليد, 

الملخص: تتميز الصحافة الالكترونية عن الأشكال الصحفية الأخرى، كالصحافة المكتوبة، الإذاعة والتلفزيون بالعديد من الخصائص، كتعقد تقنياتها، سرعة تطورها، تواجدها في شبكة عالمية افتراضية، وتداخل الحوامل فيها،... ما صعب عملية التقنين لها، ومراقبة الانتهاكات التي تحدث فيها، وجعل المشرع أمام رهان حقيقي. تهدف هذه الورقة البحثية إلى مساءلة الأليات القانونية للملكية الفكرية في للصحافة الالكترونية في الجزائر وفرنسا، كمعطى بحثي جديد، تختلف فيه الأنظمة القانونية بين دولة وأخرى في محاولة تقنين المنتج الفكري وحمايته من الانتهاك والسرقة والقرصنة وسوء الاستغلال وإعادته ، لهذا تطورت الترسانة القانونية من معاهداتها وتشريعاتها ووضعت العديد من الأجهزة لمراقبتها، لتمس مختلف القضايا التي يطرحها الإعلام في الإيكوميديا الجديدة، ولأن المقترب القانوني حسب التوجه المقارن من شأنه إبراز نقاط التشابه والاختلاف فإن دراستنا عملت على هذا الأسلوب لتوصيف أطر الاستفادة من التقنين وسياقاته الممارساتية. Electronic journalism is distinguished from other forms of journalism, by many characteristics, which made it difficult to codify, and control the violations occur in it, all that make the legislation difficult. this research paper aims to answer the legal mechanisms of intellectual property in the Electronic journalism in Algeria and France as a new variable research, in which the legal systems vary between countries to legalize the intellectual product and protect it against violations. That is why States are developing their legal arsenals from treaties and legislation to address the various issues posed by new media, and because the legal approach according to the comparative method would highlight similarities and differences, our study learned in this way to describe the frameworks for benefiting from the codification and its practical contexts .

الكلمات المفتاحية: الملكية الفكرية ; الصحافة الالكترونية ; الجزائر ; فرنسا ; الأنظمة القانونية ; أجهزة الحماية ; Intellectual Property ; Electronic Journalism ; Legal Systems ; Algeria ; France


THE COMMUNICATION OF PROXIMITY AND CHANGE MANAGEMENT STRATEGY

إيكوفان شفيق, 

الملخص: The theories of information and communication sciences have developed considerably, This new studies examined the impact on the recipient and the public that was the main focus of most theoretical studies that attempted to understand the relationship between the media and the recipient. Especially in the question of using Media and its impact. sometimes The recipient is seen as a negative, Influenced by media Like doing a magic bullet. and sometimes seen as positive recepient, able to choose what he sees, and believe what he wants. عرفت نظريات الاعلام والاتصال تحولات كبرى، غير أنها تميزت عن غيرها من النظريات ببطئ هذا التحول، فقد ارتبطت بشكل كبير بالوسيلة الاعلامية التي أخذت أشواطا طويلة لاحداث النقلة النوعية بدائة من الصحافة المكتوبة إلى الراديو وصولا للتلفزيون قبل الانترنيت. هذا ما جعل النظريات تتقلب بين الرؤية السلبية للمتلقي والرؤية الايجابية لهذا الأخير. غير أن المتلقي اليوم في ظل تكنولوجيا الاعلام والاتصال لا يشبه متلقي وسائل الاعلام الكلاسيكية، ما يدفعنا إلى البحث عن مدى جدوى النظريات التي مازالت تحكم البحوث الاعلامية.

الكلمات المفتاحية: Technology ; The communication of roximity ;strategy ;Changement strategy


The Communication of Proximity and Change Management Strategy

لصطب مصطفى كمال, 

الملخص: The communication of proximity becomes a change management strategy and a way of solving problems in all fields. It is also a method of awareness to avoid falling into problems and crisis. This is more evident in its adoption as a strategy not only in the media, but also in all areas of security, culture, sports, political mobilization and electoral campaigns. It was even difficult to contain Ghardaia crisis outside its environment away from the local community, the communication of proximity starts from knowing the reasons and listening to the local people. لأنه من الصعب احتواء الأزمات خارج جواريتها بعيدا عن المجتمع المحلي بكل مقوماته وخصوصياته فقد تبنت بعض الأطراف في أزمة غرداية الاتصال الجواري كاستراتيجية لتهدئة الأحداث التي دامت من 2013 إلى 2015، هذه الدراسة تبن النتائج التي خلصت إليها ممارسة الاتصال الجواري برغم عدم تعميمها في الزمان والمكان، وإبراز دور الاتصال الجواري كإستراتيجية للتغيير، وكيف أصبح منهجا للتوعية والتحسيس قصد تجنب الوقوع في المشاكل والأزمات، ويبرز ذلك أكثر في الصراعات العرقية والطائفية، أين يمكن تبنيه ليس فقط كإستراتيجية في وسائل الإعلام بل وفي جميع المجالات الأمنية والثقافية والرياضية، وحتى في الجانب السياسي بفضل خصائصه التي جعلته فعالا في التغيير الاجتماعي.

الكلمات المفتاحية: Communication of proximity; change; strategy; crisis; community. ; الاتصال الجواري. التغيير. الإستراتيجية. الأزمة. المجتمع المحلي.


The use of electronic sources of information in scientific research

بن عمروش فريدة, 

Résumé: The Internet provides various types of information and is used by many users to meet their needs. Despite the doubt of some researchers regarding the credibility of information published on the Internet, the number of users and Beneficiaries of available information is increasing day after day due to the high speed of the Internet and the immediate publication of information in all areas of life, especially with regard to scientific research. Information sources are the focus of information services because they determine the extent to which these services are effective in achieving the objectives of scientific research. Also, the more powerful, multi-dimensional, and varied the sources of information are, the more effective it is in meeting the objectives entrusted to it and supporting scientific research. Based on the above, this research paper aims to identify the nature of the use of electronic information sources among university professors at the University of Algeria 3 for the purposes of scientific research. Also to determine the satisfaction achieved from these uses.

Mots clés: use ; sources of electronic information ; scientific research ; internet


The importance of strategic communication in the organization

دويدة امينة, 

Résumé: In this article we will try to shed light on strategic communication, which is a new topic in the field of information and communication science, and this is by first introducing it and its pillars and removing the confusion between it and the communication strategy, which is a topic that is somewhat far away from strategic communication. To this end, we have read in some articles from American magazines that have been interested in this topic, especially since strategic communication is a very important specialty in the United States of America and is considered one of the leading countries in this field. The fundamental question underlying this study is: What is the importance of strategic communication within the organization?

Mots clés: Strategic Communication ; Organization ; Management Strategy ; Communication Theories


تجليات الهوية السياسية للقنوات الإخبارية من خلال مضامين صحافة المواطنة ، الأمننة السياسية للأحداث العربية بين قناتي الCNN والجزيرة – دراسة امبريقية

ضربان مريم,  شلوش نورة, 

الملخص: تهدف هذه الورقة البحثية إلى توصيف المصفوفة الفلسفية والأمنية التي يبنى عليها النقاش الابستيمولوجي الجديد حول المشهد الإعلامي والاتصالي المنتقل من الثنائية التقليدية إلى إعلام"النحن" التشاركي أو "إعلام المواطنة"، كممارسة ساهم في تجليها التشبيك التقاني، وإشراك المواطن في النقاش السياسي عملا بالحق في تداول الحدث، إضافة إلى نقد مخرجات الإعلام التقليدي، وأخيرا التوظيف -الإيديولوجي- الإعلامي لهذه المضامين في القنوات الإخبارية. وقد منحت إعادة تشكيل المحتوى "السياسي" لصحافة المواطنة في معالجتها لأحداث "الربيع العربي" بين قناتي الجزيرة وCNN وحسب سياساتها الإعلامية بعدا هوياتيا للقناتين من خلال عامل أمننة securitization الحدث حيث توصلت الدراسة الإمبريقية إلى تبني القناتين لخطاب إعلامي منتقل بين الأمننة الدينية في قناة الجزيرة إلى الأمننة الطاقوية في قناة CNNحسب الوقت والقيم الإخبارية والنوع الإعلامي تبعا لنشراتها الإخبارية منذ مطلع2011 م. This research paper aims to highlight the philosophical matrix on which the media new epistemological debate is based by moving from the traditional to the participatory "we the media" model as a " Citizenship Media ", this practice based on technical networking and citizen participation in the political debate through participatory approach, criticizing the output of traditional media, and finally ideological employment of these contents through specialized television news channels. the re-use of the political content of the Arab Spring events between Al-Jazeera and CNN’s media policies, gave them an identical dimension through the securitization factor. This empirical study concluded that Al-Jazeera adopted a religious securitization discourse, when CNN adopted an Energy securitization according to its news bulletins since early 2011.

الكلمات المفتاحية: الهوية السياسية ; الجزيرة ; CNN ; صحافة المواطنة ; الأمننة