مجلة معهد العلوم الإقتصادية
Volume 24, Numéro 1, Pages 1085-1102
2021-06-05

الإعلان الالكتروني كخيار استراتيجي للمؤسسة الاقتصادية الجزائرية للترويج لمنتجاتها

الكاتب : دومي سمرة . زيات عادل .

الملخص

مستخلص: يمثل الإعلان الالكتروني أحد قنوات الاتصال بين المؤسسة والأفراد في الشبكة العنكبوتية ويكاد في الوقت الراهن يضاهي طرائق الإعلان التقليدية و يزاحمها وهو ما أدى الى تضاعف رقم اعمال الشركات الموفرة لطرق الإعلان في الانترنت. المؤسسات الجزائرية على غرار المؤسسات في العالم وجدت نفسها مرغمة على استعمال الاعلان الالكتروني لتوسيع قاعدة متلقي رسالتها الاعلانية. ولقد تمكنا من خلال هذا البحث من تحديد مختلف الطرق التي يمكن أن تستعملها المؤسسة في هذا المجال واقترحنا أن تتوجه صوب الزبون عبر الإعلان على المواقع التجارية أو الإخبارية المحلية، ويعتبر هذا الأسلوب من أحسن الطرق خصوصا بالنسبة للمؤسسات الصغيرة والناشئة والتي ليس لديها ميزانية إشهار كبيرة. :Abstract: Electronic advertising is a channel used to communicate between organization and individuals on the Internet, it has almost the same weight to the traditional advertising methods at this time and it crowding them, which led to increase the number of companies that provide advertising methods and solutions on the Internet. Algerian institutions found themselves, like other companies all around the world, obliged to use electronic advertising to increase the number of their advertising messages recipients. The main result of the study is there are a various advertising methods and solution on the internet. The most appropriate for the Algerian organizations, is the advertising on local commercial or news website. This method is considered as the best way to advertise products, especially for small and emerging enterprises without big advertising budget.

الكلمات المفتاحية

الاعلان الالكتروني؛ الإعلان التقليدي؛الانترنت؛ محرك البحث؛مواقع التواصل الاجتماعي. ; : Electronic advertising; Traditional advertising; internet; Search Engine; Social Media.