مجلة معهد العلوم الإقتصادية
Volume 25, Numéro 1, Pages 269-289
2022-06-11

تأثير المعايير الأخلاقية للتغليف على قرار شراء المستهلك النهائي – دراسة على عينة من مستهلكي منتجات مؤسسة " صومام" بمدينة سطيف – The Impact Of Ethical Standards For Packaging On The Final Consumer’s Purchase Decision - A Study On A Sample Of Consumers Of Soumam Products In The City Of Sétif -

الكاتب : بوشناف صافية . دومي سمرة .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى إلتزام مؤسسة "صومام" بالمعايير الأخلاقية في تغليفها وكذا تحديد طبيعة الـتأثير بين المعايير الأخلاقية للتغليف وقرار الشراء للمستهلك النهائي،لهذا الغرض تم توزيع استبانة على عينة عشوائية مكونة من 240 مستهلك لمنتجات مؤسسة " صومام"، وقد بينت نتائج الدراسة أن مؤسسة "صومام" تلتزم بالمعايير الأخلاقية في تغليفها، وأن قرار الشراء المستهلك يتأثر بها، لاسيما في مجال معلومات التغليف، امن وسلامة التغليف، رسومات التغليف، أما تأثير المعايير الأخلاقية البيئية للتغليف على قرار الشراء فقد كان ضعيف This study aimed to find out the extent of the commitment of the SOUMAM Foundation to ethical standards in its packaging, as well as to determine the nature of the effect between the ethical standards of packaging and the purchase decision of the final consumer. For that purpose a questionnaire was distributed to a random sample of 240 consumers of SOUMAM products, the results showed that SOUMAM Foundation commits to ethical standards in its packaging, and that the consumer's purchase decision is affected by them, especially in packaging information, packaging safety and security, and packaging graphics. As for the impact of packaging environmental ethical standards on the purchase decision, it was weak

الكلمات المفتاحية

تغليف أخلاقي ; معايير أخلاقية في التغليف ; قرار شراء المستهلك النهائي ; مؤسسة "صومام" ; Ethical packaging ; ethical standards in packaging ; purchase decision of the final consumer ; SOUMAM Foundation