مجلة البشائر الاقتصادية
Volume 7, Numéro 1, Pages 741-759
2021-04-14

Customer Profitability Analysis Through Activity-based Costing Approach In The Algerian Telecom Sector - A Field Study

Authors : Meraghni Oualid . Bekkouche Latifa . Demdoum Zakaria .

Abstract

This study aims to clarify the conceptual framework for customer profitability analysis based on the activity-based costing approach and its reality within the telecommunications sector in Algeria. The study was carried out using the descriptive and the analytical method applied to a sample of 72 employees including accountants, managers and customer service officials from mobile phone companies in the southeastern states of Algeria (El Oued, Ouargla, and Biskra) in the year 2020. The statistical program SPSS 24 was used in measuring and testing the hypotheses of the study. A high degree of awareness of the importance of conducting a customer profitability analysis was reached. Furthermore, the activity-based costing approach has contributed to a fair estimation of costs according to different customer tiers. However, this was met with a number of challenges. Institutions active in the telecommunications sector must work to bypass them in order to achieve the customer satisfaction. هدفت الدراسة إلى بيان الإطار المفاهيمي لتحليل ربحية الزبون بالاعتماد على مقاربة تحليل التكاليف على أساس النشاط وواقعه ضمن قطاع الاتصالات في البيئة الجزائرية. تمت الدراسة باستخدام المنهج الوصفي التحليلي وذلك بالتطبيق على عينة من 72 تتضمن محاسبين ومسيرين ومسؤولي خدمات الزبائن لمتعاملي الهاتف النقال في البيئة الجزائرية، تمت الدراسة من خلال عينة مأخوذة من وكالات تنشط بولايات الجنوب الشرقي للجزائر (الوادي، ورقلة، بسكرة) في سنة 2020، وقد تم استخدام البرنامج الإحصائي 24SPSS في اختبار فرضيات الدراسة، تم التوصل إلى وجود درجة كبيرة من الوعي بأهمية القيام بتحليل ربحية الزبون، كما تساهم مقاربة التكاليف المستندة إلى النشاط إلى تحديد عادل للتكاليف وفق مختلف شرائح الزبائن، إلا أن ذلك يقابله عددا من التحديات، وبالتالي وجب على المؤسسات الناشطة في قطاع الاتصالات العمل على تجاوزها من أجل تحقيق درجة أكبر من الرضا لدى زبائنهم.

Keywords

Customer Profitability ; Cost Analysis ; Activity Based Costing