مجلة مفاهيم
Volume 4, Numéro 1, Pages 84-95
2021-04-06

الخصائص السيكومترية لمقياس قلق الامتحان لدى طلبة الجامعة

الكاتب : بعلي مصطفى . بوسكرة عمر . عبد السلام سليمة .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على الخصائص السيكومترية – الصدق والثبات – لمقياس قلق الامتحان من اعداد نائل ابراهيم أبو عزب على عينة من طلبة جامعة المسيلة، ولتحقيق الهدف تم الاعتماد على عينة من طلبة التوجيه والإرشاد بجامعة المسيلة، وتمت معالجة بيانات الدراسة من خلال الاستعانة ببعض الأساليب الإحصائية منها معامل ارتباط بيرسون، معادلة ألفا كرونباخ، وأظهرت النتائج دلالات صدق وثبات مقبولة لمقياس قلق الامتحان. كما قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات تحاول تركيز الاهتمام على دراسة قلق الامتحان وتحديد مستوياته والعمل على توفير أدوات محلية لقياسه. The present study aimed to identify the psychometric properties - Validity and Reliability - of the test anxiety scale prepared by Nael Ibrahim Abu Azab on a sample of students from the University of M'sila, and to achieve the goal, a sample of guidance and counseling students was relied upon at the University of M'sila, and the study data was processed through the use of some methods Statistical, including the Pearson correlation coefficient, the Cronbach alpha equation, and the results showed acceptable validity and reliability indications for the test anxiety scale. The study also presented a set of recommendations that try to focus attention on studying exam anxiety, determining its levels, and working to provide local tools for measuring it.

الكلمات المفتاحية

القلق ; قلق الامتحان ; بناء مقياس ; صدق ; ثبات