مجلة العلوم الاجتماعية و الانسانية

جامعة محمد بوضياف مسيلة

Description

The Journal of Social Sciences and Humanities is a semiannual publicationis an international, double-blind peer-reviewed, Bi-annual and free of charge, open-access journal published by the University of Mohamed Boudiaf, which aims to publish studies and original and innovative research (not from Master's degrees, PhD or other), and which has not been published elsewhere. In the social sciences and humanities field, it also aims to encourage professors, students and researchers to engage in scientific research and production, which supports the progress of the University and its role. In the Journal of Social Sciences and Humanities, we seek to publish all the good articles in the three languages (Arabic French English) that we receive from university professors, PhD students and researchers from recognized research institutes. These articles are considered positive in the following disciplines: Psychology Education, Sociology, Information and Communication Sciences, History, Philosophy, Forensic Sciences and all articles that directly serve the humanities and social sciences, such as political science and urban technology management, physics and sports ... and other related disciplines. The Journal of Social Sciences and Humanities is a former magazine whose publication process began in 2011. In the Journal of Social Sciences and Humanity, we believe in the abilities of researchers and value their efforts very effectively when we direct research to specialized reviewers in proportion to the nature of the article. The reports are decisive for accepting or rejecting the article and we use a third reviewer in the case of two different reports of the same article. The Social and Human Sciences Journal welcomes the efforts of all serious researchers and prepares them for fair arbitration and regular publication.

Annonce

إعلان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته؛

يسر هيئة تحرير مجلة "العلوم الاجتماعية والإنسانية " التابعة لجامعة مسيلة أن تعلم السادة الباحثين بإنتهاء المرحلة الاولى التي تخص تحكيم الدفعة الأولى من المقالات –شكلا-، وقد تم قبول 132 مقال من بين 209.

المرحلة الثانية: مرحلة تحكيم المضمون وهو اسناد المقالات المقبولة للتحكيم من طرف المراجعين وتمتد هذه الفترة من 20 اكتوبر الجاري إلى غاية 30 نوفمبر من السنة الجارية.

تنبيه:

بالنسبة لفترة استلام المقالات:

بعد اجتماع مكتب المجلة المكون من مساعدي رئيس التحرير المنتمين إلى مؤسسة الالحاق جامعة مسيلة وبعد تداول هذه النقطة قرر السادة عدم اغلاق فترة استقبال المقالات، أي اننا نستقبل المقالات في كل أيام السنة مع معالجة المقالات الواردة حسب تاريخ ورودها واحدة واحدة وفق دفعات متتالية حيث يتم قبول دفعة من حوالي 100 مقال وبعد انتهاء تقييم الدفعة يتم معالجة المقالات التالية حسب تاريخ ورودها واحدة واحدة قبولا ورفضا (من حيث الشكل والمنهجية) حتى استيفاء دفعة ثانية تسلم للخبراء وهكذا.

كما تم الاتفاق على تغيير نموذج المنهجية المعتمدة من النموذج القديم CHICAGO 15 الى النموذج الحالي APA 6

وعليه يتوجب على جميع الباحثين الذين يرغبون في ارسال مقالاتهم التقيد بالمنهجية الجديدة وذلك بتحميل دليل المؤلف وتعليمات للمؤلف في كل مرة يرغبون في ارسال مقالتهم.

 

نسأل الله التوفيق للجميع.

مدير مجلة العلوم الاجتماعية والإنسانية: مكفس عبد المالك

 

 

16-10-2019


9

Volumes

16

Numéros

338

Articles


The Effects of Working Memory and Linguistic Intelligence as a Cognitive Aspect of Individual Differences on Foreign Language Learning

Elmechta Lamia, 

Résumé: This paper purports to scrutinize the influence of the cognitive aspect of individual differences on foreign language learning. The study explores the relationship between two cognitive abilities, namely working memory and linguistic intelligence, and foreign language learning achievement. A measure of each of these abilities was administered to sixty first year freshman students learning English as a Foreign Language in University of Constantine 1. Correlations were made between the obtained scores in these measures and the students’ language learning achievement. The results revealed significant associations between this latter and the two cognitive abilities.

Mots clés: working memory; linguistic intelligence; language learning achievement


تطور نشاط الحركة الإصلاحية في تلمسان (1932- 1956م) دار الحديث - نموذجا

تابتي حياة, 

الملخص: خطت جمعية العلماء المسلمين الجزائريين خطوات كبيرة في بداية الثلاثينات من القرن العشرين ، في ميدان التربية و التعليم باللغة العربية ،و حاولت الجمعية فتح مدارس حرة في المدن الجزائرية عن طريق تكوين جمعيات إصلاحية محلية من اشخاص آمنوا بمبادئ الجمعية ، و تتولى كل جمعية فتح مدرسة حرة تتكفل بجميع متطلباتها . و من بين هذه المدن التي حظيت باهتمام جمعية العلماء مدينة تلمسان ، فهي المدينة التي اعتبرت مقصدا للعلماء و المفكرين منذ العصور السابقة ، هذا الاهتمام تجسد في فترة الثلاثينات من خلال مدرسة "دار الحديث " التي كان الهدف منها هو إحياء الثقافة العربية و مقاومة السياسة التعليمية الفرنسية . و قد تأسست "دار الحديث" بفضل جهود الامامين ابن باديس و الإبراهيمي ، و كان لهذه المدرسة دور هام من ناحية نشر التعليم العربي الحر و الدفاع عنه ، و من ناحية أخرى في الحركة الوطنية الجزائرية و كذلك الثورة التحريرية ، كما أن مهمة الجمعية لم تكن سهلة بل كانت مليئة بالصعوبات التي واجهتها من قبل الإدارة الفرنسية.

الكلمات المفتاحية: جمعية العلماء المسلمين الجزائريين المدارس الحرة تلمسان دار الحديث الإدارة الفرنسية


معيقات الاتصال التنظيمي في المنظمة

كتفي جميلة, 

الملخص: يعد الاتصال من أبرز العناصر الأساسية في التفاعل الانساني كما أن دراسة موضوع الاتصال ومحاولة فهم عناصره وأبعاده وأساليبه ،والقاء الضوء على بعض مهاراته الأساسية من الأمور الهامة والأساسية لكلّ عضو في أيّ منظمة لانها في الحقيقة هيكل مركب من الاتصالات والعلاقات بين الافراد ،تقوم على أساس سلسلة من القرارات المرتبطة بتحقيق هدف أو مجموعة أهداف معينة عبر نشاطات مختلفة، ومن هذا المنطلق سنتطرق في مقالنا هذا الى مفهوم الاتصال التنظيمي والمعيقات التي يمكن ان تعرقل تحقيق المنظمة لاهدافها.

الكلمات المفتاحية: : الاتصال؛ المنظمة؛ الاتصال التنظيمي ؛معيقات الاتصال التنظيمي


دور الإرشاد النفسي الديني في تحقيق التوافق النفسي لدى المراهقة المتمدرسة '' دراسة مقارنة بين المرتادات وغير المرتادات للمدارس القرآنية ''

يحيى أحلام, 

الملخص: هدفت هذه الدراسة الى التعرف على مستوى التوافق النفسي ودور الإرشاد النفسي الديني في تحقيقه لدى المراهقة المتمدرسة حيث حاولت الدراسة الإجابة على التساؤلين التاليين: ما مستوى التوافق النفسي لدى المراهقة المتمدرسة بالمرحلة الثانوية؟ هل للإرشاد النفسي الديني دور في تحقيق التوافق النفسي لدى المراهقة المتمدرسة بالمرحلة الثانوية؟ وللإجابة عن سؤالي الدراسة واختبار فروضها استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي. كما تكونت عينة الدراسة من (152) مراهقة متمدرسة بالمرحلة الثانوية (76 من المرتادات على المدارس القرآنية و 76 من غير المرتادات عليها) وقد تم اختيارهن بالطريقة العشوائية البسيطة. ولجمع المعلومات تم استخدام مقياس التوافق النفسي الاجتماعي لـ: سهير إبراهيم (2004) حيث بلغ عدد النسخ الموزعة (250) نسخة والمستردة (152) بنسبة استجابة (%60.8) وقد تم استخدام المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري واختبار (ت) للفروق للاجابة على سؤالي الدراسة. وقد توصلت الدراسة الى النتائج التالية:  تتمتع تلميذات المرحلة الثانوية بمستوى مرتفع من التوافق النفسي.  للإرشاد النفسي الديني دور في تحقيق التوافق النفسي لدى المراهقات المتمدرسات.

الكلمات المفتاحية: الإرشاد النفسي الديني؛ التوافق النفسي؛ المراهقة


تحليل مظاهر الصراع بالمؤسسة الجزائرية من خلال بعض الدراسات الإمبريقية

غراز الطاهر,  بوطوطن محمد الصالح, 

الملخص: ملخص: إن منظومة علاقات العمل لا تتأسس على وهم مجتمع ومصالح مشتركة بين شركاء اجتماعيين، و إنما على وجود مصالح متباينة عادة و متعارضة أحيانا. و من أجل التغلب على مصدر النزاعات التي تترتب عن تنظيم العمل، شجعت كثيرا من الإدارات على أشكال أمست ممكنة خاصة بفضل العلاقات الإنسانية التي تقوم على التعاون السلمي والخاضع و المطاوعة. بتعبير آخر يعد معظم مسيري المؤسسة الصراع كظاهرة عرضية ، ناجمة عن عوامل سيكولوجية لإحباطات العمل اليدوي ، لوتيرة العمل و التقسيم التقني للعمل ...الخ. وليس نتاج البنية أي بنية المؤسسة و طبيعة العلاقة القائمة السائدة في المؤسسة. فالمجهود الذي يبدله المسيرون ، هو تقديم ضرورة تنسيق المجهودات لكل العناصر من أجل هدف واحد ومتجاهلين أن المشكلات التنظيم هي مشكلات منظومة من الوسائل المستخدمة من أجل غاية معينة. و التي يكون غالبا أفراد المؤسسة لهم فيها آراء متباينة. لذلك تبدو المؤسسة كمنظومة لسلطة مكلّفة بالضرورة لفرض على الكل غايات البعض، و التي لا يتفق معها بصورة تلقائية البعض الآخر، من الأعضاء. كلمات مفتاحية: علاقات العمل، الصراع، النقابة، المؤسسة، الإضراب، الغياب. تنظيم المؤسسة. Abstract: The system of labor relations is not based on the illusion of community and common interests among social partners, but rather on the existence of interests that are usually different and sometimes contradictory. In order to overcome the source of conflicts arising from the organization of work, many administrations have encouraged possible forms of exclusion, particularly through human relations based on peaceful, submissive and obedient cooperation. In other words, most of the institution's founders regard the conflict as a casual phenomenon, which is the result of psychological factors like frustration of manual labor, the pace of work, the technical division of labor, etc. The structure is not the product of the structure and the nature of the prevailing relationship in the institution. The effort made by the marchers is to provide the need to coordinate the efforts of all the elements for one goal and ignore that organizational problems are problems of a system of means used for a particular purpose. And in which the members of the institution often have differing views. Therefore, the institution seems to be a system of authority necessarily charged to impose on all the goals of some, which is not automatically agreed with others, members. Keywords: labor relations, conflict, union, institution, strike, absence. Organization of the Foundation. Extended Summary: This article analyzes the most important studies of the dimension of empiricism conducted in a number of institutions and societies that differ or match in some of the manifestations with the reality of the Algerian institution and all sought to trace labor relations through the processes of interaction between workers and employers or between representatives of workers and management, In order to achieve workers and management, In order to achieve workers' demands on the part of the workers or to control the matter by the administration and to avoid conflict situations such as labor strikes, absences, vandalism, stop work, complaints and grievances. This led researchers to try to understand the phenomenon of persistence. We should emphasize that the discussion of the empirical dimension is not a random selection of studies, but a serious attempt to classify these studies in order to make some comparisons, and that this classification is not But rather deliberately to serve the purposes of the research by the logical arrangement mainly on the extent to which each empirical study of the particular angle of our article cannot be ignored, and on the other hand the exploitation of the data of these studies technically and systematically to support us, and in our theoretical analysis, Aspects of the topic. The empirical research in the field of interreligious relations within the institution and society reflected the various theoretical currents that dealt with the subject. We will try to present the most important studies on the subject and to examine some of the theoretical and methodological aspects and the studies that we are going through in several institutions and societies. Empirical studies were far from the backgrounds adopted or constitute the basis for them, but the classification adopted seeks to rationalize the ideas of research, serving the purposes of our subject and therefore we seek from our article to answer the following questions: - What are the forms of labor conflict at the enterprise level? - How conflict is interpreted at the community level. - What are the most important characteristics and transformations that Algerian society has known?

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحية: علاقات العمل; الصراع; النقابة، المؤسسة; الإضراب; الغياب; تنظيم المؤسسة.


التغير الاجتماعي عند رواد علم الاجتماع

بوسكرة عمر, 

الملخص: لا تخلو ا دراسة في علم الاجتماع من تناول موضوع التغير الاجتماعي؛ إما كمدخل للتحليل من خلال توظيف ننظؤيات التغير، أو الوصول في نهاية هذه الدراسات إلى أن التغير الاجتماعي هو السبب الأول والأخير في ظهور بعض الظواهر أو المشكلات الاجتماعية. وبناءا على ذلك فلكي يتسنى لنا توظيف هذه النظريات أو لتسهيل الاستنتاجات لابد من الوقوف على جذور هذا الموضوع الذي أصبح هو أساس ظهور مدارس ونظريات مختلفة في التغير الاجتماعي. فقد تناولت هذه المقالة أهم ما جاء عن رواد علم الاجتماع من أفكار وتصورات كمحاولات منهم لفهم موضوع التغير الاجتماعي الذي شغل العديد من العلماء والمفكرين والفلاسفة والمؤرخين والأنثروبولوجين هذه الأفكار التي كانت الجذور الأولى لنظريات الاجتماعية المعمول بها إلى يومنا هذا؛ والتي من أهمها النظريات الخطية، النظريات الدائرية، النظريات الانتشارية...

الكلمات المفتاحية: التغير الاجتماعي، النظرية الخطية، الانتشارية، الدائرية.


فعالية الرعاية التربوية في التأهيل النفسي الإجتماعي للأطفال المعاقين عقليا

فاطمة سعود,  لويزة فرشان, 

الملخص: استهدفت هذه الدراسة الكشف عن فعالية الرعاية التربوية من الناحية النفسية والاجتماعية التي تقدمها الأمهات لتأهيل الأطفال المعاقين عقلياً، إضافة إلى معرفة ما إذا كانت هناك فروق دالة إحصائياً في مستوى الرعاية التربوية لأمهات الأطفال المعاقين عقلياً في التأهيل النفسي الإجتماعي لأطفالهن تعزى إلى متغيرات (السن، المستوى التعليمي، عدد الأبناء، درجة الإعاقة)، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير إستبانة لجمع البيانات، طبقت على عينة قوامها (116) أم لطفل معاق عقلياً، بحيث تشمل جميع الأمهات الذين لديهم أطفال معاقين عقليا متكفل بهم داخل المركز النفسي البيداغوجي للأطفال المعاقين عقلياً ببوسعادة-الجزائر. توصلت النتائج إلى: 1. وجود فروق دالة إحصائياً في مستوى الرعاية التربوية لأمهات الأطفال المعاقين عقليا للتأهيل النفسي الإجتماعي لأطفالهن تعزى لمتغير السن. 2. لا توجد فروق دالة إحصائياً في مستوى الرعاية التربوية لأمهات الأطفال المعاقين عقليا في التأهيل النفسي الإجتماعي لأطفالهن تعزى لمتغيرات (المستوى التعليمي، عدد الأبناء، درجة الإعاقة). وفي ضوء هذه النتائج؛ أوصت الدراسة بزيادة الاهتمام بأسرة الطفل المعاق عقلياً، من خلال تقديم برامج تدريبية وإرشادية لتوعية الأولياء بدور وفعالية أساليب التكفل بالطفل المعاق عقلياً خاصة في المجال النفسي والاجتماعي والتربوي. الكلمات المفتاحية: الرعاية التربوية، التأهيل النفسي الاجتماعي، الإعاقة العقلية. L'étude visait à détecter l'efficacité des soins éducatifs des termes psychologiques et sociaux fournis par les mères à réadapter les enfants handicapés mentaux, ainsi que pour voir s'il y avait des différences statistiquement significatives dans les soins d'éducation pour les mères d'enfants handicapés Niveau mental dans la réadaptation psychologique des sociaux attribués aux variables (âge, niveau d'éducation, le nombre de les enfants, le degré d'invalidité), et pour atteindre les objectifs de l'étude étaient d'élaborer un questionnaire pour recueillir des données, appliquées à un échantillon de (116) unique, de sorte que toutes les mères qui ont des enfants handicapés, y compris le mental intérieur du centre psychologique pédagogique pour les enfants handicapés mentaux Boussaâda-Algérie. Les résultats obtenus: 1. Il existe des différences statistiquement significatives dans le niveau de prise en charge éducative des mères d'enfants handicapés mentaux par rapport à la réadaptation psychosociale de leurs enfants en raison de la variable par âge. 2. Il n'y a pas de différence statistiquement significative dans les soins d'éducation pour les mères d'enfants handicapés du niveau psychologique de réadaptation mentale et sociale pour leurs enfants en raison des variables (niveau d'éducation, le nombre d'enfants, le degré d'invalidité). L’étude recommandait d’attirer l’attention sur la famille de l’enfant handicapé mental en proposant des programmes de formation et d’orientation pour éduquer les parents sur l’efficacité des méthodes de prise en charge des enfants handicapés mentaux, notamment dans les domaines psychologique, social et éducatif. Mots-clés: soins éducatifs, réadaptation psychosociale, handicap mental. The study aimed to detect the effectiveness of educational care of the psychological and social terms provided by mothers to readapt children with mental disabilities, as well as to see if there were statistically significant differences in maternal education care of children with disabilities mental level in the psychological rehabilitation of social attributed to variables (age, level of education, the number of children, degree of disability), and to achieve the objectives of the study were to develop a questionnaire to collect data, applied to a sample of (116) unique, so that all mothers who have children with disabilities, including the inner mental psychological educational center for children with mental disabilities Boussaâda-Algeria. The obtained results : 1. There are statistically significant differences in the level of educational empowerment of mothers of mentally disabled children in relation to the psychosocial rehabilitation of their children because of the age-specific variable. 2. There is no statistically significant difference in educational care for mothers of children with disabilities from the psychological level of mental and social rehabilitation for their children due to variables (level of education, number of children, degree of disability). The study recommended drawing attention to the family of the mentally handicapped child by offering training and guidance programs to educate parent on Attention is drawn to educational and social programs and the content The study aimed at uncovering the effectiveness of educational care psychologically and socially provided by mothers to rehabilitate children with mental disabilities in the psychological center in Busaada/Algeria, In addition to knowing whether there are statistically significant differences in the level of educational care for mothers of children with mental disabilities due to variables (age, educational level, number of children, degree of disability); To achieve this goal, a questionnaire was distributed on a sample of (116) mothers of mentally retarded children. The study concluded: There are statistically significant differences in the level of educational care for mothers of children with mental disabilities due to the age variable; And There were no statistically significant differences in the level of care for mothers of disabled children due to the variables (educational level, number of children, degree of disability). In the light of these findings, a set of recommendations was formulated to serve the purpose of the study. The aim of the study was to investigate the effectiveness of psychosocial care provided by mothers to rehabilitate children with mental disabilities at the Psychological Center in Bousaada, Algeria, in addition to knowing whether there are statistically significant differences in the level of educational care for mothers of children with mental disabilities (Age, educational level, number of children, degree of disability). To achieve the objectives of the study, a questionnaire was developed for data collection, applied to a sample of (116) mother of mentally handicapped children. This study derives its importance from the type of problems it presents The study of the importance of the study in the following points: * The lack of studies that dealt with this subject through the consideration of mothers as a sample of the study,  Scientific theoretical contribution in the context of understanding and analyzing the role of educational care in psychosocial rehabilitation for children with mental disabilities; The diversity of psychological, educational and social services to provide care for people with special needs; of educational care, which actually achieve psychosocial rehabilitation and in turn achieve the social integration of the mentally disabled child; * To highlight the role of mothers in educational care and to know the reality of the mentally disabled and their needs and the most important problems facing them; The aim of this study is to identify the effectiveness of psychosocial care provided by mothers to rehabilitate children with mental disabilities, as well as to determine whether they are There are statistically significant differences in the level of educational care for mothers of children with mental disabilities in the psychosocial rehabilitation of their children due to variables (age, educational level, number of children, degree of disability). The study aims to provide a set of recommendations and Suggestions in the light of the results, which can contribute to sensitize parents to the role of educational care in the psychosocial rehabilitation of children with mental disabilities. Among the reasons that led us to choose this topic was the importance of the subject and its variables, attached to a category of special groups or people with special needs Society, as well as to inform the researcher on the variables of study, in addition to the curiosity and desire to address this subject in the study. The results of the study were as follows: • There were statistically significant differences in the level of educational care for mothers of children with mental disabilities for the social psychological rehabilitation of their children due to the age variable. There were no statistically significant differences in the level of educational care for mothers of children with mental disabilities in the psychological rehabilitation of their children, , Number of children, degree of disability). In light of these results, the study recommended increasing attention to the mentally handicapped child's family by providing training and guidance programs to educate the parents about the role and effectiveness of the methods of providing care for children with mental disabilities, especially in the psychological, social and educational fields. the effectiveness of the methods of caring for children with mental disabilities, including the psychological, social and educational fields. Keywords: educational care, psychosocial rehabilitation, mental handicap.

الكلمات المفتاحية: الرعاية التربوية، التأهيل النفسي الاجتماعي، الإعاقة العقلية. ; soins éducatifs, réadaptation psychosociale, handicap mental ; educational care, psychosocial rehabilitation, mental handicap


Evaluation de l’aphasie entre le point de vue traditionnel et celui de la médiation

Badaoui Fouzia, 

الملخص: Résumé : L’objectif de cette étude est d’établir une analyse sur les méthodes appliquées dans le diagnostique, l’évaluation et le pronostic de l’aphasie du point de vue traditionnel et de la théorie de la médiation. Afin d’atteindre ce but, nous procédons à l’analyse de trois textes sur l’aphasie afin de tirer de leur contenu l’approche des méthodes traditionnelles dans le diagnostic, l’évaluation et le pronostic de l’aphasie par rapport à la méthode clinique de la théorie de la médiation. Nous mettrons en évidence en quoi le modèle de la médiation diffère de ces méthodes empiriques et son apport dans l’analyse du langage d’une manière générale, et de la clinique de l’aphasie d’une manière particulière. Mots clés : Aphasie, médiation, méthode traditionnelle, diagnostic, évaluation. الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تحليل الحبسة في النظرية التقليدية وفي نظرية الوساطة من حيث التشخيص، التقييم والتطور. ولبلوغ هذا الهدف، قمنا بتحليل محتوى ثلاثة نصوص حول الحبسة من أجل استخراج مختلف التساؤلات ذات العلاقة كيفية تشخيص الحبسة من وجهة نظر التقليدية مقارنة مع نظرية الوساطة. ولهذا الغرض، سنقوم بتوضيح فيما يختلف نموذج الوساطة من النماذج التقليدية وفيما تكمن مساهمته عند تحليل الكلام بصفة عامة، والكلام في الميدان العيادي الخاص بالحبسة، بصفة خاصة. الكلمات المفاتيح: الحبسة، نظرية الوساطة، النظرية التقليدية، التشخيص، التقييم Abstract: The objective of this study is to establish a discussing about the methods used in the diagnosis, evaluation and prognosis in the traditional view of aphasia by comparing it to the theory of mediation. To achieve this goal, we proceed to the analysis of texts on aphasia to get their content and the various issues that have allowed us to discuss their views, and test therefore the efficiencies or the ineffectiveness of traditional methods used in the diagnosis, evaluation and prognosis of aphasia with respect to the clinical method of mediating theory. We will then show how the model of mediation differs from these empirical methods and its contribution to the analysis of language in general and language in clinical aphasia in a particular. Key words : Aphasia, mediation theory, traditional theory ,diagnostic , Evaluation.

الكلمات المفتاحية: Mots clés : Aphasie, médiation, méthode traditionnelle, diagnostic, évaluation.


Indirect Estimation of Internal Migration in Algeria (1987-1998): An Assessment of the Worksheet ‘CSMIGR’

سيهام عبد العزيز, 

Résumé: The major difficulty of the quantitative analysis of internal migration for a country like Algeria, where no population register exists, and no law is forcing any person who moves to declare himself outgoing from his place of origin and incoming at the place of destination. Demographers have developed several estimation techniques, all based on simplifying assumptions and leading to rough estimates of migration flows. Therefore, indirect techniques could be a palliative to the shortcomings of direct estimates. CSMIGR the spreadsheet developed by the US Census Bureau is the main tool used in this paper, is precisely based on an indirect technique assuming implicit equivalent mortality across different regions of a country. This hypothesis can be raised if a reasonable estimate of the differential levels of mortality is available. In this paper, data from 2 Algerian censuses are used (1987 and 1998) and a correction of the output produced by CSMIGR will be proposed, based on differentials in regional mortality.

Mots clés: Internal migration - Migration volume - Indirect estimate -– Attractive areas – Repulsive areas


Atouts de la réécriture collaborative sur les pratiques scripturales

غرباوي عمر, 

Résumé: Amener les apprenants à acquérir une compétence en production écrite n'est pas une tâche aisée. Tout enseignant de français langue étrangère a été confronté aux difficultés découlant de l'enseignement de cette activité. Le présent article tente de proposer la réécriture en collaboration (entre pairs) comme étant un dispositif qui permet de résoudre et de réexaminer les différents problèmes de l’écrit. Pour cette fin, nous avons appliqué un cadre expérimental dans lequel des groupes de 1ère année secondaire ont été exposés aux différentes situations de production écrite, avec et sans le recours au travail collaboratif. Getting learners to acquire writing skills is not an easy task. Any teacher of French as a foreign language has been confronted with the difficulties arising from the teaching of this activity. this article attempts to propose rewriting in collaboration (between peers) as a device that allows to solve and re-examine the various problems of writing. To this end, we applied an experimental framework in which groups of 1 year secondary were exposed to different situations of written production, with and without the use of collaborative work.

Mots clés: Mots-Clés : enseignement, apprentissage, réécriture, collaboration, production écrite. ; Keywords: teaching, learning, rewriting, collaboration, written production.


واقع التكفل النفسي والتربوي بذوي الموهبة والتفوق في المدرسة الابتدائية. – دراسة ميدانية في مدينة المسيلة –

شريفي حليمة, 

الملخص: الهدف من الدراسة الحالية هو الكشف عن واقع التكفل بجانبيه التربوي والنفسي بالأطفال المتفوقين والموهوبين، على اعتبار أن هذه الفئة التي تتواجد بنسب معتبرة داخل الوسط التربوي منذ السنوات الأولى من التمدرس، تم طرح تساؤلين رئيسيين هما: - ما واقع التكفل المباشر (يشمل الخدمات الإرشادية والتعليمية التي تقدم للتلميذ مباشرة) بالتلاميذ الموهوبين في المدرسة الابتدائية؟ - ما واقع التكفل غير المباشر (قيام خبراء بتقديم المشورة للمعلم دون أن تكون لهم علاقة مباشرة بالتلميذ) بالتلاميذ الموهوبين في المدرسة الابتدائية؟ تمت الدراسة على عينة من أساتذة التعليم الابتدائي التابعين لمقاطعة حمام الضلعة 1 بولاية المسيلة، من خلال تطبيق استبيان يتضمن محورين أساسيين هما التكفل المباشر والتكفل غير المباشر. توصلنا إلى أن هناك نقص واضح في تحقيق التكفل المباشر والتكفل غير المباشر للتلاميذ الموهوبين. The object of this study is to expose the reality of educational and psychological care of superior intelligent and talented children considering that this category of pupils exists a large numbers in the first years of learning among their educational community. We have asked two major questions, as the followings: - what is the reality of the direct care ( which includes guidelines and educational services that is provided directly to the pupils) of talented pupils in primary school? - what is the reality of indirect care ( experts present guidelines to the teacher without having a direct contact to the pupil) of the talented young learners in primary school? The study was conducted by applying a questionnaire on a group of primary school teachers in Hammam Dhalaa 1 county, wilaya of M'sila, which involved around two essential subjects: direct and indirect care. In conclusion, we arrived to the assumption that there's a clear shortage in realizing direct and indirect care of these talented young scholars L’objet de cette étude est d’exploiter la réalité de la prise en charge éducative et psychologique d’enfants intelligents et talentueux en considérant que cette catégorie d’élèves existe en grand nombre au cours des premières années d’apprentissage au sein de leur communauté éducative. Nous avons posé deux questions principales, comme suit: - quelle est la réalité de la prise en charge directe (qui comprend des directives et des services éducatifs fournis directement aux élèves) d'élèves talentueux à l'école primaire? - quelle est la réalité de la prise en charge indirects (les experts présentent des directives à l'enseignant sans avoir de contact direct avec l'élève) des jeunes apprenants talentueux du primaire? L'étude a été réalisée en appliquant un questionnaire à un groupe d'enseignants du primaire dans le comté de Hammam Dhalaa 1, dans la wilaya de M'sila, qui portait sur deux sujets essentiels: la prise en charge directs et indirects. En conclusion, nous sommes parvenus à l’hypothèse d’une pénurie manifeste de soins directs et indirects pour ces jeunes talentueux.

الكلمات المفتاحية: التكفل النفسي والتربوي ; ذوي الموهبة والتفوق ; المدرسة الابتدائية


التجربة الجزائرية في مجال تسيير الأرشيف القضائي

بن شهيدة محمد, 

الملخص: ملخـص يعتبر حفظ الأرشيف القضائي من بين أهم التحديات التي تواجهها وزارة العدل في الوقت الحالي، نتيجة مجموعة من الأسباب أهمها ، تراكم الأرصدة الهائل منذ الاستقلال ، ومع هذا التحدي اوجب على وزارة العدل إعادة النظر في بعض النصوص التنظيمية التي أصبحت تسير في الاتجاه المعاكس مع هذا التحدي، ومن هنا تبرز لنا أهمية النصوص التنظيمية من قوانين ومراسيم تنفيذية من شئنها أن ترفع من مستوى التسيير عبر مختلف المؤسسات التابعة لقطاع العدالة التي تعتبر الركائز الأساسية في عملية التسيير، والرفع من مستوي القائمين عن هذه الأعمال، تجلى لنا من خلال هذه الدراسة بأن النصوص التنظيمية المتعلقة بالأرشيف القضائي قليلة جدا بالمقارنة مع النصوص التنظيمية في مجال الأرشيف الإداري، ناهيك عن عدم العمل بها داخل المصالح المختصة بتسيير هذا النوع من الأرشيف داخل المحلات المخصصة لها. Abstract The preservation of judicial records is one of the most important challenges currently facing the Department of Justice for a number of reasons, the most important of which is the massive accumulation of funds since independence, With this challenge, the Ministry of Justice was forced to review some of the regulatory texts that did not abound in its meaning, hence the importance of regulatory texts, laws and executive decrees that can hoist the level of management of the various bodies of the legal sector since they are the essential pillars in the management process, and also raise the level of the people in charge of this work, we note through this study that the regulatory texts relating to the judicial archives are few compared to the regulatory texts in the field of administrative archives, not to mention that they are not used in the services concerned by the management of this type of archives in the depots which are imparted to them.

الكلمات المفتاحية: الأرشيف القضائي ، قوانين ، محاكم ، نصوص تنظيمية ، وزارة العدل


التطبيقات التكنولوجية بمكتبات المطالعة العمومية الأدوار الجديدة لأخصائي المعلومات بالمكتبات العمومية في ظل الويب -2.0 – اليوتيوب-

شعيب حاج, 

الملخص: يتسم العصر الحالي بانفتاحه التكنولوجي والذي مس مجالات وقطاعات عدة بحيث وصف بأنه عصر العولمة بامتياز ،حيث أدى هذا الانفتاح إلى تقريب المسافات وتسريع فعالية نقل واستلام المعلومة ونقل الفضاء الرقمي من فضاء جامد يعتمد على استلام المعلومة إلى نظام أكثر تفاعلي و ديناميكية وإدماج الملتقى في هذه العملية التفاعلية (او ما يعرف بصناعة المحتوى الرقمي )،ومن بين الأسباب الحقيقية لهذا التفاعل هو الويب 2.0بصفةعامة وشبكات التواصل الاجتماعي بصفة خاصة . وعليه جاءت فكرة الورقة العلمية هذه لتسليط الضوء على أهم التقنيات والمعارف التي على أخصائي المعلومات في المكتبات العمومية أن يجيدها حتى يضمن لنفسه مكانا وسط هذه المتغيرات التكنولوجية ، واهم الأدوار التي يجب عليه القيام بها في ظل الويب 2.0، وعن أهم الخدامات التي يجب أن تقدمها المكتبات العمومية بالجزائر للمستفيدين في بيئة الويب 2.0؟ وكيفية الاستفادة من موقع التواصل الاجتماعي الخاص بالفيديو You tube ؟ والتركيز على تجربة القنوات الخاصة لتعريف بالكتب والكتاب ( بوك تيبر ،booktuber ( .

الكلمات المفتاحية: الجيل الثاني للمكتبات ; الويب 2.0 ; المكتبات العمومية ; أخصائي معلومات ; اليوتيوب


مفهوم المواطنة بين التنظير الفلسفي والأجرأة العلمية

ناصر باي أعمر, 

الملخص: يهدف هذه المقال التعرف على المقاربات المنهجية في تحديد مفهوم المواطنة وأثرها على تطوره، حيث سيتضح الطريق الذي سلكته المقاربات الفلسفية من جهة، والطريق الذي اتبعته المقاربات العلمية، في التنظير الفلسفي في الحالة الأولى، وفي الأجرأة العلمية في الحالة الثانية، وما ترتب عن سلوك هذين المنهجين من قصور في صياغة مفاهيم متعددة، بداية من العصور القديمة إلى التاريخ المعاصر. وبعد ذلك يقدم هذا المقال تصورا منهجيا لصياغة مفهوم المواطنة من شأنه أن يعالج بعض النقص في المنهج العلمي الذي اعتمد على الأجرأة، من جهة، ومنه الانتقال إلى معالجة القصور في المقاربات الفلسفية التي تأثرت بالمنهج العلمي، من جهة أخرى، للوصول إلى منهج شامل يتجنب علل ذلك القصور في التنظير الفلسفي وفي الأجرأة العلمية. الكلمات المفتاحية: المواطنة-التنظير الفلسفي-الأجرأة العلمية. Résumé de l'article Cet article vise à identifier les approches méthodologiques permettant de déterminer le concept de citoyenneté et son impact sur son développement. Des lacunes dans la formulation de multiples concepts allant de l'Antiquité à l'histoire contemporaine. Cette intervention fournit ensuite une vision méthodologique pour la formulation du concept de citoyenneté, qui permettrait de remédier certaines des lacunes de la méthode scientifique fondée sur l'opérationnisme, d'une part, et à la transition visant à remédier les lacunes des approches philosophiques influencées par la méthode scientifique, d'autre part, pour parvenir à une approche globale évitant les maux. Ce manque de théorisation philosophique et d'audace scientifique. Mots-clés: Citoyenneté - Théorisation philosophique- opérationnisme scientifique. Article Summary This article aims at identifying the methodological approaches in determining the concept of citizenship and its impact on its development, Where the path taken by the philosophical approaches from an angle, and the way followed by scientific approaches, in the philosophical theorizing in the first case, and scientific operationism in the second case, and the consequences of the behavior of these two approaches in the formulation of multiple concepts, from ancient times to contemporary history .This article then presents a methodological concept to formulate the concept of citizenship that will address some of the insufficiency in the scientific method adopted on procedures, on the one hand, and the transition to address the insufficiency in philosophical approaches affected by the scientific method, on the other hand, to reach a comprehensive approach that avoids the ills That deficiency in philosophical theorization and scientific operationism. Keywords: Citizenship - Philosophical theorizing- scientific operationism

الكلمات المفتاحية: م ; الم ; الماطنة- التنظير الفلسفي- الأجراة العلمية


وسائل الإعلام الإجتماعية وعلاقتها بالتغييرات السياسية في المنطقة العربية دراسة في المفاهيم والأبعاد

جدي رضوان,  كيحول طالب, 

الملخص: تهدف الدراسة إلى تقديم تأصيل نظري مدعم بمجموعة من الأرقام والاحصائيات التي قدمت من طرف هيئات ومراكز بحث وجامعات مختصة في دراسة منصات التشبيك الاجتماعي وعلاقتها بالتحولات السياسية في العالم والمنطقة العربية، بداء من فترة 2011 التي أُطلق عليها في وسائل الإعلام العربية "الربيع العربي" ووصولا إلى الأحداث التي أصبحت كأحداث يومية للمواطن العربي. This study aims at presenting a fundamental theorization supported by a group of numbers and statistics released by organisms and centers of research as well as universities specialized in studying platforms of social networks and their ties with political transformations in the world and in the Arab world, from 2011 period named "the Arab Spring" by the Arab media to the events considered as daily ones of the Arab citizen.

الكلمات المفتاحية: وسائل الإعلام الإجتماعية - التغيرات السياسية - المنطقة العربية ; Arab Region - Political changes- Social media



Les 10 articles les plus téléchargés

408 قـراءة جاكلين روز لأخلاق المـعنى 390 ميشيل فوكو والحداثة الفلسفية 324 المخدرات في الجزائر واقع الظاهرة وإجراءات الوقاية 315 دور الأستاذ الجامعي في تحقيق جودة التعليم العالي 274 موقف الحركة الوطنية الجزائرية من الإنزال الأنجلوا – أمريكي بسواحل الجزائر (6-9 ) نوفمبر 1942 259 تسويق خدمات المعلومات بالمكتبات الجامعية الجزائرية تسويق خدمات المعلومات عبر شبكة الأنترنيت بالمكتبات الجامعية الجزائرية ( دراسة ميدانية بالمكتبة الجامعية المركزية بجامعة المسيلة 251 بصمات تيارات الحركة الوطنية الجزائرية في مختلف الاثراءات التي عرفتها ايديولوجية جبهة التحرير الوطني ابان الثورة التحريرية 1954 -1962 249 دور أخصائي المعلومات في إطار آلية التحول الرقمي دراسة حالة بالمكتبة الجامعية المركزية جامعة باتنة1- الجزائر 238 الحكومة الالكترونية والخدمة العمومية في الجزائر: بين التحديات والرهانات 235 المواجهة بين جبهة التحرير الوطني والحركة الوطنية الجزائرية لمصالي الحاج (1954- 1962)