مجلة العلوم الاجتماعية و الانسانية


Description

The Journal of Social Sciences and Humanities is a semiannual publicationis an international, double-blind peer-reviewed, Bi-annual and free of charge, open-access journal published by the University of Mohamed Boudiaf, which aims to publish studies and original and innovative research (not from Master's degrees, PhD or other), and which has not been published elsewhere. In the social sciences and humanities field, it also aims to encourage professors, students and researchers to engage in scientific research and production, which supports the progress of the University and its role. In the Journal of Social Sciences and Humanities, we seek to publish all the good articles in the three languages (Arabic French English) that we receive from university professors, PhD students and researchers from recognized research institutes. These articles are considered positive in the following disciplines: Psychology Education, Sociology, Information and Communication Sciences, History, Philosophy, Forensic Sciences and all articles that directly serve the humanities and social sciences, such as political science and urban technology management, physics and sports ... and other related disciplines. The Journal of Social Sciences and Humanities is a former magazine whose publication process began in 2011. In the Journal of Social Sciences and Humanity, we believe in the abilities of researchers and value their efforts very effectively when we direct research to specialized reviewers in proportion to the nature of the article. The reports are decisive for accepting or rejecting the article and we use a third reviewer in the case of two different reports of the same article. The Social and Human Sciences Journal welcomes the efforts of all serious researchers and prepares them for fair arbitration and regular publication.

Annonce

هام

تنهي إدارة تحرير مجلة العلوم الاجتماعية والانسانية JOSSH

جامعة المسيلة إلى علم كافة الأساتذة، الباحثين والطلبة

عن فتح إستقبال المقالات للأعداد القادمة خلال الفترة

تمديد بناءا على طلبات العديد من الباحثين

01 نوفمبر 2022الى غاية 15 نوفمبر 2022عند منتصف الليل

وعليه يتعين على الراغبين في النشر بالمجلة التقيد الصارم بالتعليمات التالية :

  • ضرورة التقيد بمجالات نشر المجلة (الاعلام والاتصال – التاريخ – علم النفس – علم الاجتماع - العلوم الاسلامية – الفلسفة – علوم المكتبات والتوثيق – علم الأثار ). ولا تقبل المقالات من أي مجالات أخرى .
  • ضرورة الالتزام بقواعد النزاهة العلمية .
  • ضرورة إحترام فترة استقبال المقالات وترفض جميع المقالات الواردة بعد تاريخ الانتهاء من الاستقبال .
  • ضرورة ظهور أسماء كل المؤلفين على المقال وعلى المنصة، مع ذكر جميع المعلومات الشخصية والمهنية والاكاديمية المطلوبة كاملة غير منقوصة .
  • الإحترام الكامل للقالب المعتمد من طرف المجلة بجميع اللغات. وكذا منهجية الكتابة العلمية والتوثيق والقائمة الببليوغرافية.
  • في حالة قبول المقال يجب إدراج كافة المراجع على المنصة وملء وإرسال التعهد وتصريح النزاهة العلمية قبل الحصول على وثيقة النشر النهائية.

 

البروفيسور : احمد رواجعية

لجميع الاستفسارات يرجى الاتصال بنا فقط عبر البريد الإلكتروني للمجلة

jossh@univ-msila.dz

أو على صفحة الفيسبوك :

مجلة العلوم الإجتماعية والإنسانية.جامعة محمد بوضياف ـ المسيلة ـ

 

 

26-10-2022


12

Volumes

23

Numéros

621

Articles


شبهات حول عقد الذّمّة والجزية في الشريعة والتاريخ الإسلاميين

محمودي محمد الصديق, 
2022-07-13

الملخص: الملخص: تروج الكثير من الشبهات حول معاملة الإسلام لغير المسلمين وواقعهم في ظلّه عبر مراحل التاريخ الاسلامي، وخاصة الوسيط منه، وعلى رأس هؤلاء أهل الذّمّة، والذين تمتعوا بواقع لم يجدوه في ظل أديانهم، ومع ذلك أثيرت الشبهات حول معاملتهم كمسألة عقد الذّمّة، وما يترتب عليه من شروط كالجزية حيث أشيع الكثير من الأكاذيب حولها، كالزعم أنّ جباية المال هي هدف فرضها مع أنّها دراهم قليلة، وما أثير حول حال أهل الذّمّة عند دفع الجزية فقالوا بأنّهم يدفعونها في واقع من الذل والصغار مع أنّه لم ينقل عن رسول الله ﷺ ولا عن صحابته الكرام أنّهم أذلّوا أهل الذّمّة عند جبايتها، وأثاروا شبهة أخرى تتعلق بأحكامهم في كيفية السلام عليهم ففهم عند البعض أنّه احتقار لأهل الذّمّة، وهذا مناقض لهدف الاسلام، ومما أثير أيضا من ختم رقاب أهل الذّمّة من قبل بعض الحكام عند جمع الجزية وإن صحّت العملية فإن الغرض غير ما ذهبوا إليه، ومن كل هذا يظهر لنا أنّ ما أثير من شبهات هو محض افتراء منافي لسماحة الاسلام. Résumé: Il existe beaucoup de suspicions quant au traitement réservé aux non-musulmans par l'Islam et à leur réalité dans l'ombre des stades de l'histoire islamique, en particulier le moyen âge et à la tête de ceux-là Les Dhimmis. Car, malgré qu’ils jouissaient de conforts introuvables même dans leurs religions. On soulevait tant de mensonges sur la Djizia ( la collecte de monnaie) en prétendant que la collecte de la monnaie est l’objectif lui-même de l’imposer, bien que ce soit quelques dirhams Et ce qui a été soulevé à propos de cela qu’ils la payent dans l'humiliation et l’oppression, ce qui n’est pas le cas dans les propos du Messager de Dieu (Que le Salut Soit Sur Lui), ni de ses compagnons. Egalement, on a soulevé d'autres suspicions liées à la façon de les saluer par quelques dirigeants musulmans. Tout cela nous montre que les soupçons suscités sont de la pure diffamation, et qui n’a aucune relation avec la réalité de l'Islam.

الكلمات المفتاحية: ا ; اهل الذمة الجزية اهل الكتاب


الحكم الراشد وسلطة الإجماع: حفريات في أصول الفقه

ذياب محمد, 
2020-03-31

الملخص: الملخص رغم كون الإجماع أحد أهم الأدلة الأصولية التي يقوم عليها التشريع الإسلامي إلا أن هذا المبحث لم يحظ بفرصة مناسبة لتطويره تتناسب مع أهميته، وبقي الإجماع فكرة مجردة تتكرر في كتب أصول الفقه، إلى أن تبدل الأمر منذ بضعة عقود وطرحت أفكار غير تقليدية تؤسس لفهم جديد لهذا الدليل يعيد إليه فاعليته ويربطه بالواقع، خصوصا الواقع السياسي والاجتماعي، فكانت هذه الورقة التي تهدف إلى استكمال هذا المشروع، بملأ المساحة النظرية لهذا الدليل حتى يصبح أداة لجمع الإرادات المحلية والعالمية لتحقيق رؤية عالمية للحكم الراشد سياسيا واجتماعيا واقتصاديا وفق منظور حضاري إسلامي يسعى إلى تحقيق المشتركات مع الأمم والشعوب المختلفة للخروج من إكراهات النخب المسيطرة على إرادات الناس وموارد ومقدرات العالم. تكمن أهمية مبحث الإجماع في أصالته من جهة، فهو أحد المباحث الأصولية المتقدمة التي قررها كبار الفقهاء المسلمين، ومن جهة أخرى فهو يحوي فرصة كبيرة إذا طور، ليصبح مكافئا حضاريا إسلاميا لفكرة الديمقراطية، ويبدو أن المنظرين الأوائل كانوا يريدون لمبحث الإجماع أن يكون أداة عملية لتحقيق مبدأ الشورى وتفعيل إرادة الأمة، من خلال مؤسسة العلماء الذين يمثلون ضمير الأمة وإرادتها، فضلا عن توسطهم كقوة مفاوضة عن حقوق وآراء الناس لدى الحكام، غير أن شيئا ما حال دون تطور هذا المشروع العظيم تناولناه بالتحليل في هذا البحث، كما اقترحنا إعادة إحياء فكرة الإجماع لتكون أساسا لحكم راشد عالمي حقيقي ABSTRACT Although that Ijmâ (consensus or unanimity) is one of the most important evidence in Islamic sharia, it did not get the enough opportunity to develop itself. Therefore, it became just a repetitive idea in the books of Usul al-fiqh. Recently, the situation has changed, under the effect of some non-conventional ideas, which opened the domain to a new understanding to Ijmâ, especially in the political and social applications. This paper aims to complete this project, by opening another theoretical space to Ijmâ. Hence, Ijmâ will become a powerful tool to merge local and global wills to make the vision of the global good governance politically, economically and socially, under the Islamic worldview, which aims to see the universal consensus on commonalities with different nations, to get out of constraints and hegemony of the dominant minority elites. The importance of Ijma exist in its originality on the one hand, because Ijma is one of the advanced basis of Islamic jurisprudence decided by senior Muslim scholars, on the other hand, it has a great opportunity if it is developed, to become equivalent to democracy in Islamic civilization. It seems that the early Muslim scholars want to make Ijma as a practical tool to achieve the principle of consultation and activating the will of the Islamic nation, by the help of the institution of scholars who represent the conscience of the nation. As well as Ijma represent their mediation as an intellectual force to negotiate for the rights and opinions of the people with the political authority. Although all those efforts, it appears that something happened and prevented the development of this great project. We tried in this article to reviving the idea of consensus as a principle for global good governance. Résumé Bien que le Ijmâ (consensus ou unanimité) soit l’une des preuves les plus importantes de la charia islamique, ce sujet n’a pas eu l’occasion suffisante de se développer vu son importance. Par conséquent, le Ijmâ resté juste une idée répétitive dans les livres de Usul al-fiqh. Récemment depuis quelques décennies, la situation a changé sous l'effet de certaines idées non conventionnelles, ce qui contribue au fondement d'une nouvelle compréhension de l'Ijmâ restaure son efficacité et la lie à la réalité, en particulier dans les applications politiques et sociales. Cet article vise à l'accomplissement de ce projet en ouvrant un autre espace théorique à Ijmâ. Par conséquent, Ijmâ deviendra un puissant outil de fusion des volontés locales et mondiales pour faire en sorte que la vision de la bonne gouvernance mondiale soit politiquement, économiquement et socialement, dans le cadre de la vision du monde islamique, qui vise à parvenir à un consensus universel sur les points communs avec les différents peuples et nations Pour échapper aux contraintes et de l'hégémonie des élites qui contrôlent la volonté du peuple et les ressources et capacités du monde. L’importance de l’Ijma réside dans son authenticité d’une part, parce qu’elle est l’un des thèmes avancés de usul el fikh reconnus par de grand juriste musulman, de l’autre, il offre une grande opportunité s'il est développé de devenir un équivalent de la civilisation islamique à l’idée de démocratie. Il semble que les premiers juristes musulmans voulaient faire de l'Ijma Un outil pratique pour réaliser le principe de Shura et activer la volonté de la nation, avec l'aide de l'institution d'érudits qui représentent la conscience de la nation et sa volanté. De même que les érudits représentent leur médiation en tant que force intellectuelle pour négocier les droits et les opinions du peuple auprès de l'autorité politique. Mais il semble que quelque chose se soit passé et ait empêché le développement de ce grand projet. Dans cet article, nous avons essayé de relancer l’idée du consensus en tant que principe de la bonne gouvernance mondiale.

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحية: الحكم الراشد- الإجماع- أصول الفقه- حضارة- مشترك قيمي- رؤية للكون- ديمقراطية ; Keywords: Good Governance- Consensus- Ijmâ- Usul al-fiqh- Civilization- Common values- Worldview-Democracy ; Mots-clés: bonne gouvernance, consensus, principes de jurisprudence, civilisation, valeurs partagées, vision de l'univers, démocratie


Conceptualization of gender -a try Understand -

مخلوف ناجح, 
2021-05-01

Résumé: Abstract Despite the controversy and ambiguity that envelops it, but gender, which has been identified by the term gender has become a concept that requires the researcher, especially in the social sciences to know, the most important in the development, which is expected to lead to better living conditions for all and in all areas, And because it has become an analytical tool that helps to show the differences in the impact of political, social and economic phenomenon on both women and men and affected each, and this paper contributes to the dissection of the concept through conceptualization of gender.

Mots clés: Gender, women and men, impact of political, social and economic


الصكوك الإسلامية التشاركية آلية بين البنوك الإسلامية والتقليدية

حزام فتيحة, 
2022-10-11

الملخص: كانت الأولوية للبنوك الإسلامية في اعتماد الصكوك التشاركية باعتبارها من صيغ التمويل الإسلامية ثم بموجب النظام 18-02 خول اعتمادها من البنوك التقليدية شريطة الحصول على ترخيص من قبل البنوك المعتمدة يسلم باشراف من قبل البنك المركزي ،كما أتاح إنشاء شباك المالية التشاركية الذي تنحصر مهمته في ترويج تداول منتجات الصيرفة الإسلامية، لذا تسعى الدراسة لمحاولة الوقوف على أهم التحديات التي يواجهها هذا النوع من الأعمال لا سيما ما تعلق منها بنقص التأطير القانوني الخاص بمباشرة هذه العمليات من جهة وكذا إشكالات إنعدام تنظيم خاص بالتأمين التكافلي. الكلمات المفتاحية: مالية إسلامية ،صكوك تشاركية،صيرفة تشاركية، صيغ تمويل إسلامي. Abstract : The priority for Islamic banks in adopting participatory sukuk as one of the forms of Islamic financing and then according to the system 18-02 authorized their approval from conventional banks provided that they obtain a license from the accredited banks to be supervised by the central bank, and also allowed the establishment of the participatory financial window whose mission is to promote The circulation of Islamic banking products, so the study seeks to try to identify the most important challenges facing this type of business, especially those related to the lack of legal frameworks for undertaking these operations on the one hand, as well as the problems of lack of regulation related to takaful insurance. Key words: Islamic finance, participatory sukuk, participatory banking, Islamic financing formats. Résumé : La priorité pour les banques islamiques d'adopter le sukuk participatif comme l'une des formes de financement islamique et ensuite, selon le système 18-02, a autorisé leur approbation des banques conventionnelles à condition qu'elles obtiennent une licence des banques accréditées pour être supervisée par la banque centrale, et a également permis la création de la fenêtre financière participative dont la mission est de promouvoir La circulation des produits bancaires islamiques, donc l'étude cherche à essayer d'identifier les défis les plus importants auxquels ce type d'entreprise est confronté, en particulier ceux liés au manque de cadres juridiques pour entreprendre ces opérations d'une part, ainsi que les problèmes de manque de réglementation liés à l'assurance takaful. Mots clés: finance islamique, sukuk participatif, banque participative, formats de financement islamique.

الكلمات المفتاحية: Mots clés: finance islamique, sukuk participatif, banque participative, formats de financement islamique.


الـمُعالجة الإعلامية لقضايا البيئة عبر وسائل الإعلام الجديد دراسة وصفية تحليلية لصفحة الوكالة الوطنية للنفايات على الفايسبوك أنموذجا .

ذباح توفيق,  الشيكر آنسة, 
2022-10-05

الملخص: ملخص: تهدف هذه الدراسة العلمية إلى تحليل المضمون المتعلق بموضوع الإعلام البيئي عبر وسائل الإعلام الجديد، متخذة في ذلك من الصفحة الرسمية للوكالة الوطنية للنفايات AND على موقع فايسبوك عينة للتحليل كواحدة من بين أنشط الصفحات الإعلامية الجزائرية عبر هذا الموقع في مجال نشر الوعي البيئي والتحسيس بأهمية الحفاظ على البيئة، وتم تحديد المجال الزمني للدراسة بشهر جويلية 2019 . ومعلوم أنّ فايسبوك يُعد واحدا من أبرز مواقع التواصل الإجتماعي التي باتت تتسيّد المشهد الإعلامي في السنوات الأخيرة ضمن ما أصبح يعرف بوسائل الإعلام الجديد . وسنعتمد خلال هذه الدراسة على منهج تحليل المحتوى بغرض تبسيط وشرح طريقة عرض المحتوى الإعلامي للصفحة عينة الدراسة من ناحية الشكل ومن ناحية المضمون . Abstract: This scientific study aims to analyze the content on the subject of environmental media through the new media, taking from the official page of the National Waste Agency on Facebook as a sample for analysis as one of the most active Algerian media pages through this site in the field of awareness dissemination Environmental and awareness of the importance of environmental conservation, and the time area of the study was determined by july 2019. Facebook is one of the most prominent social media sites that have become the main media landscape in recent years in what has become known as the new media. During this study, we will adopt the content analysis method in order to simplify and explain the way the media content of the sample page is displayed in terms of form and content. Résumé : Cette étude scientifique vise à analyser le contenu sur le sujet des médias environnementaux à travers les nouveaux médias, en prenant à partir de la page officielle de l’Agence nationale des déchets sur Facebook un échantillon pour l’analyse comme l’une des pages les plus actives des médias algériens à travers ce site dans le domaine de la sensibilisation de L’environnement et la sensibilisation à l’importance de la conservation de l’environnement, et la superficie de l’étude a été déterminée en juillet 2019. Facebook est l’un des sites de médias sociaux les plus importants qui sont devenus le principal paysage médiatique ces dernières années dans ce qui est devenu connu sous le nom de nouveaux médias. Au cours de cette étude, nous adopterons la méthode d’analyse de contenu afin de simplifier et d’expliquer la façon dont le contenu média de la page d’échantillon est affiché en termes de forme et de contenu.

الكلمات المفتاحية: الإعلام البيئي ; وسائل الإعلام الجديد ; الفايسبوك ; الوكالة الوطنية للنفايات ; تحليل المضمون .


الخطاب الإسلامي الجديد وموقفه من الحداثة الغربية وجهة نظر "عبد الوهاب المسيري".

قروج بولفعة, 
2022-10-12

الملخص: ملخص: نتناول في هذه المقالة موقف النخب العربية من الحداثة، وبالتحديد رؤية الخطاب الإسلامي الجديد ونقده للحداثة الغربية، من خلال شخصية أكاديمية عُرف بعمله الكبير "موسوعة اليهود واليهودية والصهيونية" حيث يمثل هذا المفكر النخبة المستنيرة، ونقصد به "عبد الوهاب المسيري" ، الذي حلّل موقف الخطاب الإسلامي الجديد من الحداثة الغربية. مبيّناً أهم سماته مرتكزاته خاصة أولوية مقولة الإنسان، ولكن دون تجاهل "الله"، إذ تتقاطع هذه الأطروحة مع قناعة تكونت لديه عندما اصطدم بعدمية الفكر الحداثي، التي ألغت الله والإنسان معًا وفي المقابل ألهت الطبيعة. وهذا ما سنحاول بيانه في هذه المقالة التي يلتقي فيها تأثير الفكر الغربي من جهة ومن جهة ثانية تأثير الفكر الإنساني للحضارة الإسلامية. Abstract: This article talk about the divergence of the Arabic elites toward modernity, precisely it talk about the Islamic speech and his point of view against modernism, Unusually I have not choose a Well-known Islamic figure thinker in the Muslim world, but I have choose an academic personality Known about his grand work " Encyclopedia of Jews" and he is known like an Enlightened elite, this thinker is "abed el wahab elmessiry", how developed a critical speech, Criticizing the modernism in the western world. This critic speech is based on the centrality of the men, but without eliminating the god, this thesis was build When he collided the nihilism of modernist thought, how Canceled God and man together and idolize Nature. The point view of "abed el wahab elmessiry" is a Fruit of confluence of the Western human thought and the Islamic civilization. That what are we going to Explained in this article. Résume: Dans cet article, nous abordons la divergence des élites arabes envers la modernité occidentale , précisément nous abordons le discours islamique et de son point de vue contre le modernisme, inhabituellement je n'ai pas choisi un penseur islamique bien connu dans le monde musulman, mais j'ai choisi une personnalité académique Connu par son grand ouvrage "Encyclopédie des Juifs" et connu comme un élite éclairée, ce penseur est "abed el wahab elmessiry", qui a développé un discours critique, Critiquant le modernisme dans le monde occidental. Ce discours critique est basé sur la centralité de l'homme, mais sans éliminer dieu, cette thèse a été construite quand il a affronté le nihilisme de la pensée moderniste, qui a dénié Dieu et l'homme ensemble et idolâtrent la nature. Le point de vue de "abed el wahab elmessiry" est un fruit de la confluence de l'Occident par la pensée humaine et la civilisation islamique. Que nous allons expliquer dans cet article.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الفكر العربي، نقد الحداثة الغربية، الخطاب الإسلامي الجدي ; Key words: Modernity, Islamic speech, Criticizing the modernism, Arabic thought, ; Mots clé: Modernité, discours islamique, Critique du modernisme, pensée arabe,


تنظيم الري واستغلال المياه ببلاد المغرب الأوسط خلال العهد الزياني (ق7-10ﮪ/13-16م) (Regulation of irrigation and water exploitation in the Middle Maghreb during the Zayani era (7-10H /13-16AD

هنـــــاني جيلالي,  بن داود نصر الدين, 
2022-10-02

الملخص: ملخص: يعتبر الماء العنصر الضروري في الحياة، وهو سر من أسرار الوجود على هذه المعمورة، ولعلّ كل الحضارات القديمة تأسست إلى جانب مصادر الماء وعليه فإن استعمال المياه، خاصة في الجانب الفلاحي ظلَّ يحتاج إلى تقنيات وسُبل مُحكمة ومتقنة في توزيعه، شملت بصورة أدق تلك المناطق التي عرفت جفافا دائما كالصحراء أو بعض المنـاطق القليلة المياه، ومنها الداخلية لبلاد المغرب الأوسط، خاصة في مواسم الصيف وفترات الجفاف، ومن هنا تبلورت فكرة هذا المقال حول أساليب وتقنيات الرّي ببلاد المغرب الأوسط خلال العهد الزياني، وإبراز أهمّ المصادر المائية المعتمدة فيه، وحتمية التعامل معها من حيث التخزين ثم التوزيع، وبمنهجية محكمة تدعو إلى التكافل والتآزر، من أجل بناء مجتمع متماسك بعيدا عن النزاعات التي كثيرا ما كان سببها الماء وسوء تسييره، وهي رغبة منا في ملأ بعض الفراغ الذي أرى أنه قد يتغافل عنه كثير من الباحثين. Abstract: Water is considered the necessary element in life, and is a secret of the existence on this globe .Perhaps, all the ancient civilizations were founded besides water sources. Therefore, the use of water especially in the agricultural side required an elaborate techniques and methods for its distribution including the regions, which witnessed a permanent drought such as the Sahara, or some regions, which had a lack of water including the inland areas of the Meddle Maghreb especially in summer and droughts period. This article intends to point up the methods and the techniques of irrigation in the Middle Maghreb during the Zayani era and highlighting the most important water sources and the necessity to deal with an elaborate strategy that builts up unified society far from struggles which were mostly caused by water and the bad distribution of it, our will is to stoplight on this idea that most researchers neglected. Résumé : De toutes les ressources terrestres, l’eau est la plus précieuse. Sans elle, aucune forme de vie ne serait apparue. Les civilisations qui se sont succédé au fil des temps, se sont essentiellement basées sur cette richesse naturelle, en s’établissant autour des sources d’eau. Son utilisation dans la vie quotidienne est notamment dans le domaine agricole fait appel à des techniques, des méthodes très élaborées et un matériel sophistiqué pour garantir sa distribution à grande échelle, y compris dans les zones désertique où sévit la sécheresse pendant des saisons entières, tel est le cas du Maghreb central. Dans le présent article, nous allons focaliser toute notre attention sur les principales techniques d’irrigation ancestrale adoptées dans les pays du Maghreb centrale à l’époque Zayanide en mettant en évidence les ressources les plus importantes adoptées dans la région, en terme de stockage et de distribution de manière plus structurée, ce qui contribue largement à la construction d’une société civique loin des conflits causés le plus souvent par l’eau et la mauvaise gestion. Cette contribution est née du désir de combler certaines lacunes en la matière que de nombreux chercheurs auraient négligées.

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحية: مصادر الماء؛ الدولة الزيانية؛ المغرب الأوسط؛ الخصائص الجغرافية؛ تقنيات الري. ; Keywords: Geographical characteristics; Irrigation techniques; Middle Maghreb; Water resources; Zayani state.


Le développement des compétences au sein de la PME algérienne, étude empiriques sur un échantillon d’entreprises spécialisées dans la fabrication des articles ménagers en plastique

Amari Salaheddine,  Haddad Hafida, 
2022-07-04

Résumé: L’objectif de cet article est de montrer la manière avec laquelle les compétences sont développées au sein d’un échantillon de firmes évoluant dans le secteur de la plasturgie de la région oranaise et plus précisément la branche des articles ménagers. Les entreprises questionnées évoquent l’absence de centres de formation dans la plasturgie. Cette absence n’est pas tellement préjudiciable d’une part car elle les contraint à se centrer sur l’apprentissage (la formation sur le tas, ce que certains chercheurs appellent aussi la formation on-the-job), et d’autre part elle permet aux salariés de mieux s’adapter à des situations nouvelles et changeantes.

Mots clés: apprentissage, compétence, développement des compétences, formation, plastique


قياس العلاقة بين البطالة وعجز الموازنة العامة في الجزائر خلال الفترة 1990-2018 Measuring the relationship between unemployment and the general budget deficit in Algeria during the period 1990-2018

Benelbar M'hamed,  Benelbar Saad, 
2022-09-14

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى قياس العلاقة بين البطالة وعجز الموازنة العامة في الجزائر خلال الفترة 1990– 2018، ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: - أشار اختبار الحدود للتكامل المشترك(Bound Test Approach) من خلال F-statistic، إلى وجود تكامل مشترك بين البطالة وعجز الموازنة العامة، من خلال قيمة إحصاءة-F المحسوبة أكبر من القيمة الحرجة العليا عند مستوى معنوية%1،2.5%و%5 و%10؛ -كذلك - وجود اثر سلبي للبطالة على عجز الموازنة العامة. This study aimed to measure the relationship between unemployment and the general budget deficit in Algeria during the period 1990-2018, The Most Important Findings of this study is: - The Bound Test Approach through F-statistic, that there is a co-integration between economic growth and budget deficit, by the value of its calculated F-statistic, which is greater than the critical value at the significant level of 1%, 2.5% and 5% And 10%; - There is a negative effect of unemployment on the general budget deficit. Cette étude visait à mesurer la relation entre le chômage et le déficit budgétaire général de l'Algérie au cours de la période 1990-2018, Les résultats les plus importants de cette étude sont: - L'approche du test de borne par la statistique F, qu'il y a une co-intégration entre la croissance économique et le déficit budgétaire, par la valeur de sa statistique F calculée, qui est supérieure à la valeur critique au niveau significatif de 1%, 2,5% et 5% et 10%; - Il y a un effet négatif du chômage sur le déficit budgétaire général.

الكلمات المفتاحية: البطالة، عجز الموازنة العامة، التكامل المشترك، منهج الانحدار الذاتي لفترات الإبطاء الموزعة (ARDL)، الجزائر. ; unemployment, general budget deficit, co-integration, ARDL, Algeria. ; chômage, déficit budgétaire général, cointégration, ARDL, Algérie


آراء فقهاء الغرب الإسلامي في تنشئة الأبناء في مرحلة الكتاتيب بين القرنين (3-5ه/6-11م) جمع وعرض وتحليل ومقارنة

بن حاج ميلود, 
2022-07-04

الملخص: تعالج هذه الدراسة آراء فقهاء الغرب الإسلامي حول تنشئة الأبناء في مرحلة الكتاتيب من خلال تقديم نماذج من هؤلاء الفقهاء، وتم الإختيار في هذه الدراسة رأي كل من الفقيه القرطبي عبد الملك بن حبيب السلمي، والفقيه القيرواني محمد بن سحنون التنوخي، والفقيه القابسي أبو الحسن علي والطبيب القيرواني ابن الجزار؛ فكانت أهداف هذه الدراسة تتمحور حول معرفة آراء هؤلاء الفقهاء من بعض القضايا التربوية المهمة كالمنهج التربوي المقترح للأبناء، وقضية أخذ الأجر على التأديب وغيرها، وتم توظيف المنهج الوصفي والمنهج التحليلي من أجل إبراز الفرق بين المدرسة المغربية التي مثلها كل من الفقيه محمد بن سحنون القيرواني، والفقيه القابسي أبو الحسن علي، والطبيب القيرواني ابن الجزار، والمدرسة الأندلسية التي مثلها الفقيه القرطبي عبد الملك بن حبيب السلمي وتبرز أهمية هذه الدراسة في أنها تميط اللثام على الكثير من القضايا التربوية التي تطرق إليها فقهاء الغرب الإسلامي في تنشئة الأبناء مع إبراز بعض المسائل الخلافية لآراء هؤلاء الفقهاء. Abstract: This study deals with the opinions of the Islamic jurists of the West about the formation of children in the school stage by presenting examples from these jurists, and in this study the opinions of the Qurtubian jurist Abdul Malik bin Habib Al-Salami, the Qayrawani jurist Muhammad bin Sahnoun Al-Tanukhi, and the Qabasi jurist Abu Al-Hassan Ali were chosen. And the doctor of Cyrene, Ibn al-Jazzar; The objectives of this study were centered around knowing the opinions of these jurists on some important educational issues, such as the proposed educational curriculum for children, the issue of taking a wage for discipline, and the validity of accepting gifts from parents, etc., and the descriptive approach and the historical approach were used in order to highlight the difference between the Maghreban school that It was represented by the jurist Muhammad ibn Sahnun al-Qayrawani, the jurist al-Qabisi Abu al-Hasan Ali, the doctor of al-Qayrawani Ibn al-Jazzar, and the Andalusian school represented by the Qurtubian jurist Abd al-Malik bin Habib al-Salami, and the importance of this study is highlighted in that it unveils many educational issues that the Western jurists have touched upon. Islamic education in raising children while highlighting some controversial issues of the views of these jurists regarding some educational issues, such as the issue of teaching some subjects, the issue of beating in education, taking the reward for education, and others. Résumé: Cette étude traite des opinions des juristes islamiques d'Occident sur l'éducation des enfants à l'école en présentant des exemples de ces juristes, et le choix dans cette étude était l'opinion du juriste qurtubien Abd al-Malik bin Habib al-Salami, du juriste Qayrawani Muhammad bin Sahnoun al-Tanukhi, et du juriste Qabasi Abu al-Hassan Ali et du médecin Le fils Cyrène du boucher; Les objectifs de cette étude étaient centrés sur la connaissance des opinions de ces juristes sur certaines questions éducatives importantes, telles que le programme éducatif proposé pour les enfants, la question de la prise d'un salaire pour la discipline et autres, et l'approche descriptive et l'approche analytique ont été utilisées afin de mettre en évidence la différence entre l'école Maghrebaine représentée par chacun des juristes Muhammad Ibn Sahnoun al-Qayrawani, Et le juriste al-Qabisi Abu al-Hassan Ali, le médecin d'al-Qayrawani Ibn al-Jazzar, et l'école andalouse représentée par le juriste qurtubien Abd al-Malik bin Habib al-Salami et souligne l'importance de cette étude en ce qu'elle dévoile bon nombre des problèmes éducatifs que les juristes islamiques ont traités dans l'éducation des enfants tout en mettant en évidence des questions controversées Ces savants.

الكلمات المفتاحية: آراء.، الفقهاء.، الغرب الإسلامي.، التنشئة.، الأبناء. ; : Opinions., Jurists., Islamic West., Formation., Children ; Opinions., Juristes., Occident islamique., Formation., Enfants.


السياسة الداخلية والخارجية للإمبراطورية البيزنطية في عهد الإمبراطور جوستينيان

طويل عماد, 
2022-10-30

الملخص: الدارس لأحداث التاريخ الروماني القديم يلاحظ أن قوة الإمبراطورية الرومانية يكمن في قوة أباطرتها الذين يحكمونها وضعفها يكون نتيجة ضعف أباطرتها، من ذلك ما نجده أواخر القرن الأول قبل الميلاد وانتقال روما من النظام الجمهوري إلى النظام الإمبراطوري حيث عرفت فترة حكم اوكتافيوس أغسطس أول أباطرة روما زيادة توسيع السيطرة الرومانية في شمال إفريقيا وفي مصر وفي بلاد الغال وهذا بفضل حنكته وقوته في نقل روما من نظام جمهوري إلى نظام إمبراطوري، نفس التطور نجده في عهد سبتيموس سيفيروس وابنه كاركلا أواخر القرن الثاني وبداية القرن الثالث للميلاد أين بلغت الإمبراطورية الرومانية أوج قوتها ويعود ذلك لقوة الإمبراطورين، وهو ما لمسناه في شخصية الإمبراطور البيزنطي جوستنيان وطموحه في استرجاع مجد روما القديمة ومحاولة استرجاع الأقاليم التي كانت تسيطر عليها الى حدود الامبراطورية البيزنطية الوريث الشرعي لها

الكلمات المفتاحية: جوستينيان ; الحروب الخارجية ; الفرس ; القبائل الجرمانية ; السياسة ; الامبراط ; رية


الجامعة الجزائريّة والقيّم الأخلاقيّة وروح المواطنة أيّ مقاربة؟ (طالب اللّسان العربيّ وآدابه) ـ دراسة حالة The Algerian University, ethical values, and spirit of citizenship, which approach? (Arabic language and literature student)-Case study

بوشارب إيمان, 
2022-10-03

الملخص: تهدف هذه الدّراسةإلى معرفة دور الجامعة الجزائريّة واقعيا في إرساء القيّم الأخلاقيّة وبثّ روح المواطنة لدى طالب"اللّسان العربيّ وآدابه" من خلال الكشف عن علاقة الطّالب بالجامعة، وتحليل المظاهر القيميّة المجسّدة في الفضاء الجامعي مع اقتراح أهمّ السّبل الكفيلة بتفعيل سلوكات الطّالب السّليمة في الجامعة،وذلك بالإجابة عن السّؤال الرّئيس الآتي: إلى أيّ مدى تؤدّي الجامعة الجزائريّة دورها في إرساء وعي الطّالب: الأخلاقي، والوطني؟ ومن خلال الدّراسة الميدانيّة في جامعتي: "8 ماي 1945"، و"باجي مختار"باعتمادأداة " المقابلة" مع العيّنة المختارة عشوائيا والمتمثّلة في "طلبة اللّسان العربيّ وآدابه"، وقدّ اخترنا المنهج الوصفي وآلياته التّحليليّة، والإحصائيّة في تحليل النّتائج المتوصّل إليها التّي خلصت إلى غياب الدّور المنوط بالجامعة من توعية، وتفعيل الجانب القيميّ، والسّلوكي للطالب في الوسط الجامعيّ، وهو ماعزّز في تكوين جيل هش، مهتزّ الكيان، والشّعور، وافتقار كلّيّ لحسّ المسؤولية الأخلاقيّة، والوطنيّة. مع حرصناعلى تقديم بعض الاستراتيجيّات، والمقترحات الّتي تسهم في النّهوض بمستوى الطّالب قيميا وأخلاقيا بغية خلق المواطن الصّالح المترقب.. This study aims at knowing the real role of Algerian University in establishing ethical values and instilling the spirit of citizenship among the student of the Arabic language and its literature by answering the following main question: To what extent does the Algerian university play its role in establishing the ethic and patriotic student awareness? Through a field study at both universities of Guelma and Annaba, relying on the tool of "interview" with the randomly selected sample of "the students of Arabic language and its literature". We have chosen the descriptive approach and its analytical, statistical mechanisms in analyzing the findings that have concluded to the absence of the university's role in educating, implementing the value and behavioral aspect of the student in the university environment. This has strengthened the constitution of a fragile and weak generation, totally lacking a sense of ethical, and patriotic responsibility. We were keen to present some strategies and proposals that contribute to the advancement of the student's level in values and ethics in order to create a vigilant, educated citizen. Cette étude vise à connaître le rôle réel de l’Université algérienne dans l’établissement de valeurs éthiques et l’inculquer l’esprit de citoyenneté chez l’étudiant de la langue arabe et de sa littérature en répondant à la question principale suivante : dans quelle mesure l’université algérienne joue-t-elle son rôle dans l’établissement de la conscience éthique et patriotique des étudiants ? Grâce à une étude de terrain dans les deux universités de Guelma et Annaba, en s’appuyant sur l’outil d'«entrevue » avec l’échantillon choisi au hasard des « étudiants de langue arabe et de sa littérature ». Nous avons choisi l’approche descriptive et ses mécanismes analytiques et statistiques dans l’analyse des résultats qui ont conclu à l’absence du rôle de l’université dans l’éducation, la mise en œuvre de la valeur et l’aspect comportemental de l’étudiant dans l’environnement universitaire. Cela a renforcé la constitution d’une génération fragile et faible, totalement dépourvue d’un sens de l’éthique et de la responsabilité patriotique. Nous avons tenu à présenter quelques stratégies et propositions qui contribuent à l’avancement du niveau d’éthique et de valeurs de l’étudiant afin de créer un citoyen vigilant et instruit.

الكلمات المفتاحية: الجامعة الجزائريّة ; طالب اللّسان العربيّ وآداب ; الدّراسة الميدانية ; القيّم الأخلاقيّة ; روح المواطنة ; المقابلة ; The Algerian University ; Arabic language and literature student ; field study ; ethical values ; the spirit of citizenship ; interview ; esprit de citoyenneté, interview ; valeurs éthiques ; étude de terrain ; étudiant en langue arabe et littérature ; L’Université algérienne


الوسائط التكنولوجية الحديثة ودورها في تطوير أساليب التعليم وكفاءاته باللغة العربية

بوقاعدة كريمة,  مزهود سليم, 
2022-10-05

الملخص: ملخص: تعدّ الوسائط التكنولوجية عاملا أساسيا في تطوير التعليم بمختلف مراحله، لإسهامه الكبير في تحسين جودة التعليم، لكن إن أحسنا استخدامها بشكل متقن، يهدف هذا المقال إلى الكشف عن استعمالات مختلف الوسائط التكنولوجية في المجال التعليمي؛ لمعرفة تأثير هذه الوسائط في تعليم اللّغة العربيّة، ودورها في بناء كفاءات المتعلّم اللّغوية في مراحل التعليم ما قبل الجامعي . ومن أهمّ نتائج هذا المقال؛ أنّ للوسائط التكنولوجية دورًا كبيرًا في اكتساب المتعلّم معارفَ لغويةً متنوعة، تساعده في الاندماج ضمن حلقة التواصل العامة، فيكون قادرا من خلالها على حسن سبك العبارات وتركيبها، وتوظيفها في مختلف السياقات الكلامية بشكل صحيح، ناهيك عن قدرتها على بناء كفاءات المتعلّم بناءً متكاملاً يكون فيه المتعلّم مدركًا موضوع الدرس ومحيطًا به، فكرًا ولغة وتعبيرا وكتابة، وقادرًا على حسن الربط بين عناصره، في جوّ يراعَى فيه كل ما له علاقة بالجوانب النفسية والاجتماعية مع سرعة تثبيت المعلومات والمعارف المكتسبة واسترجاعها في المواقف الحية. وباستخدام المنهج الوصفي توصّل المقال إلى نتيجة أساسية مفادها أنّ الوسائط التكنولوجية الحديثة بإمكانها خلق ثروة فكرية ولغوية لدى المتعلمين، وتوجيه سلوكهم بشكل إيجابي لتحقيق التوازن النفسي والاجتماعي، وبناء العقل الإنساني الجديد القادر على حل الإشكالات المفاجئة والتعامل مع مختلف الأزمات التي تعيق البناء الاجتماعي والحضاري الجديد. كلمات مفتاحية: تكنولوجيا، الوسائط، الكفاءة ، التعليم، العربية ، المدرسة الجزائرية Abstract: Technological media is a fundamental factor in the development of education in its various stages, for its great contribution to improving the quality of education, but if we use it well in a perfect way. This article aims to detect the uses of Technological Multimedia in the educational field for know the effect of these Multimedia use on the teaching and learning the Arabic language, and its role in achieve the linguistic competencies of the learner in the pre-university education sector. The most important results of this article is that technological multimedia has a great role in acquiring linguistic knowledge for the learner in linguistic communication. He will be able to formulate sentences correctly and employ its in contexts with high skill, with fixation speed and retrieval of the acquired information in the reality. Using the descriptive approach, the article reached a basic conclusion that modern technological media can create intellectual and linguistic wealth for learners, direct their behavior positively to achieve psychological and social balance, and build a new humanity mind capable of solving sudden problems and dealing with the various crises for the new social and civilizational structure. Keywords: Technology, Multimedia, Competence, Learning, The Arabic Language; Algerian school. Résumé : Les médias technologiques sont un facteur fondamental dans le développement de l'éducation à ses différentes étapes, pour sa grande contribution à l'amélioration de la qualité de l'éducation, mais si nous les utilisons bien de manière parfaite. Cet article vise à détecter les usages du Multimédia Technologique dans le domaine éducatif pour connaître l'effet de ces usages du Multimédia sur l'enseignement de la langue arabe, et son rôle dans l'acquisition des compétences linguistiques de l'apprenant dans le secteur de l'éducation pré-universitaire. Les résultats les plus importants de cet article sont que le multimédia technologique jouez un grand rôle dans l'acquisition de connaissances linguistiques pour communication linguistique. L'apprenant il sera capable de formuler correctement des phrases dans des contextes avec une grande habileté, rapidité de fixation et récupération des informations acquises dans la réalité. En utilisant l'approche descriptive, l'article est parvenu à une conclusion fondamentale que les médias technologiques modernes peuvent créer de la richesse intellectuelle et linguistique pour les apprenants, diriger leur comportement de manière positive pour atteindre un équilibre psychologique et social, et construire un nouvel esprit humain capable de résoudre des problèmes soudains et de faire face aux diverses crises pour la nouvelle structure sociale et civilisationnelle. Mots clés : Multimédia, Compétence, Enseignement, La langue arabe, École algérienne

الكلمات المفتاحية: المدرسة الجزائرية ; تكنولوجيا ; الوسائط ; الكفاءة ; التعليم ; العربية ; Technology ; Multimedia ; Competence ; Learning ; The Arabic Language ; Algerian school


الرصيف في المدينة الجزائرية: الدلالات والممارسات الاجتماعية دراسة ميدانية في مدينة سطيف.

مزروع طاهر,  أمقران عبد الرزاق, 
2022-05-29

الملخص: هدفت الدراسة إلى الوقوف على الظواهر الاجتماعية المختلفة والتي تصبغ الرصيف بالعديد من الدلالات الاجتماعية والثقافية ومن ثم فهم التغير الحاصل في الممارسات والسلوكيات الواقعة في فضاء أرصفة مدينة سطيف وتفسيره ضمن مقاربات سوسيولوجية، حيث حاولت الدراسة الإجابة على التساؤلين : ما طبيعة الدلالات الاجتماعية لأرصفة المدينة الجزائرية؟ وما طبيعة الدلالات الثقافية لأرصفة المدينة الجزائرية؟ اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي باختيار عينة قصدية مكونة من 42مفردة موزعين على أرصفة المدينة تم اختيارها هي الأخرى بطريقة قصدية اعتمادا على مؤشرات الموقع وطبيعة الاستخدام. اعتمدت الدراسة الملاحظة والمقابلة المقننة وغير المقننة، و توصلت الدراسة إلى : • أن طبيعة هذه الدلالات الاجتماعية والثقافية لأرصفة المدينة تختلف عن نظيرتها في السبعينيات وثمانينيات القرن الماضي أين كان حضور الدولة في المجال العام قويا، يعكس ما وصلت إليه مدينة الألفية الثالثة التي عرفت نموا ديموغرافيا وتوسعا مجاليا متسارعا وانسحابا شبه تام للسلطة المنظمة للفضاء العام. • أن طبيعة الدلالات الاجتماعية والثقافية لهذه الأرصفة تتعلق بمرجعيات الافراد الاسرية وأصولهم ومستوياتهم التعليمية والثقافية واتجاهاتهم الفكرية. Abstract: The study aims to reveal the different social phenomena related to the sidewalks in Setif Algerian city, charged with social and cultural significances, and therefore, to understand the change occurring in practices and behaviors within this space and explain it from sociological approaches. Two main questions guided the study: -What is the nature of social significances embodied in Sétif Algerian city’s sidewalks? -What is the nature of cultural significances embodied in Sétif Algerian city’s sidewalks? The study adopted the descriptive method in order to deal with the two guiding questions, interweaved 42 persons representing a targeted sample chosen intentionally from 07 sidewalks according to the criteria of the location and exploitation. The sample was approached with guided interviews and semi-guided interviews, and the observation is used in addition to taking photographs whenever needed. The study reached the following main results: 1-The phenomena related to sidewalks differ from one street to another according to the services they guarantee, Some of them respectfully the legislation and some other collide with the law and social. Values. 2-The social and cultural significances embodied nowadays within Sétif city’s sidewalks differ from those of the seventies and eighties because of the nearly complete absence of the state in the organization of the space and from which sidewalks are a part of. Compared to passed periods, the state was more present. 3-The social and cultural significances related to sidewalks, reflect the individual families belonging, their social origins, their scholarship, their cultural level and cultural and political tendencies. Keywords: urban space-practice-sidewalk-significance-social actor. Résumé : L'étude examine les différents phénomènes sociaux qui prennent place au sein du trottoir avec de nombreuses significations sociales et culturelles et essaye de comprendre le changement de pratiques et de comportements en gestation dans cet espace de la ville de Sétif, l'interprétant par des approches sociologiques. L’étude est guidée par deux majeures questions : Quelle est la nature des significations sociales des trottoirs de la ville de Sétif ? Quelle est la nature des significations culturelles des trottoirs de la ville de Sétif ? L'étude a adopté la méthode descriptive, utilisant un échantillon ciblé composé de 42 personnes répartis sur les trottoirs de la ville, choisi intentionnellement, il s'agit de (07) trottoirs en fonction des indicateurs du site et de la nature d'utilisation. L'étude a adopté l'observation et l’entretien, directif et semi-directif. L’étude a abouti aux résultats suivants : 1-Les phénomènes associés au trottoir varient d'une rue à l'autre, selon les services fournis à ses utilisateurs, y compris ce qui est conforme aux lois régissant l’espace, certains d’eux violent les lois officielles en vigueur et les valeurs sociales. 2-La nature des significations sociales et culturelles des trottoirs de la ville de Sétif diffère de celles des années soixante-dix et quatre-vingt du siècle dernier, où la présence de l'État dans l’espace publique était forte et proéminente et les villes à l'époque conservaient leur dimension, contrairement à la ville du troisième millénaire qui a connu une croissance démographique rapide, une expansion spatiale et un retrait quasi-total de l’autorité organisant l’espace public. 3-La nature des significations sociales et culturelles de ces trottoirs est liée aux références familiales des membres, leurs origines sociales, leur éducation, leur niveau culturel et leurs tendances culturelles et politiques. Mots clés : acteur social-espace urbain-pratique-signification-trottoir.

الكلمات المفتاحية: الدلالة -الممارسة -الفاعل الاجتماعي - الرصيف - الفضاء الحضري.


ثقافة الممارسة المنهجية وتوظيف المنهج في العلوم الاجتماعية

مخلوف بومدين, 
2022-09-28

الملخص: مجال التمعن وبدقة ضمن حقل العلوم الاجتماعية في كل اتجاهاتها واختصاصاتها، خاصة منذ بداية القرن 20- يلاحظ أنها قد بلغت شوطا من التطور والتخصص والمهنية والنضج مما جعلها تتبوأ مرتبة النموذج المرجعي الأساسي أو (البراديجم)، وتعتبر الممارسة المنهجية وعلم المناهج ضمن حقل العلوم الاجتماعية من المرتكزات المنهجية والأدواتية الممارسة في فهم وتفسير وتأطير الظاهرة، ومن آليات المعالجة الاستدلالية الأكاديمية لتحقيق المعرفة، ويمكن تلخيص المخرجات العلمية والعملية لثقافة الممارسة المنهجية وتوظيف المنهج في العلوم الاجتماعية على مستوى الأجنحة العملية: (القطيعة)، (البناء)، (المعاينة)، والأجنحة المرحلية: (سؤال الانطلاق)، (الاستطلاع)، (الإشكالية)، (بناء منهج التحليل)، (المعاينة)، (تحليل المعلومات)، (التحقق).

الكلمات المفتاحية: الممارسة المنهجية ; المنهج ; العل.م الاجتماعية



Les 10 articles les plus téléchargés

1 503 المخدرات في الجزائر واقع الظاهرة وإجراءات الوقاية 1 443 التغيير الثقافي في المنظمة كمدخل أساسي لإحداث التغيير التنظيمي: خطوات وآليات إرسائه 1 431 تسويق خدمات المعلومات بالمكتبات الجامعية الجزائرية تسويق خدمات المعلومات عبر شبكة الأنترنيت بالمكتبات الجامعية الجزائرية ( دراسة ميدانية بالمكتبة الجامعية المركزية بجامعة المسيلة 1 215 موقف الحركة الوطنية الجزائرية من الإنزال الأنجلوا – أمريكي بسواحل الجزائر (6-9 ) نوفمبر 1942 1 148 أهم المشكلات السلوكية الشائعة لدى تلاميذ ذوي صعوبات التعلم الاكاديمية في المرحلة الابتدائية دراسة ميدانية ببعض ابتدائيات ولاية المسيلة 1 102 ميشيل فوكو والحداثة الفلسفية 1 071 المواجهة بين جبهة التحرير الوطني والحركة الوطنية الجزائرية لمصالي الحاج (1954- 1962) 1 069 المفاهيم الإبستمولوجية الأساسية في فلسفة "غاستون باشلار" 1 048 دور أخصائي المعلومات في إطار آلية التحول الرقمي دراسة حالة بالمكتبة الجامعية المركزية جامعة باتنة1- الجزائر 967 حركات التحرر الوطني في ظل القانون الدولي العام