مجلة العلوم الاجتماعية و الانسانية

جامعة محمد بوضياف مسيلة

Description

The Journal of Social Sciences and Humanities is a semiannual publicationis an international, double-blind peer-reviewed, Bi-annual and free of charge, open-access journal published by the University of Mohamed Boudiaf, which aims to publish studies and original and innovative research (not from Master's degrees, PhD or other), and which has not been published elsewhere. In the social sciences and humanities field, it also aims to encourage professors, students and researchers to engage in scientific research and production, which supports the progress of the University and its role. In the Journal of Social Sciences and Humanities, we seek to publish all the good articles in the three languages (Arabic French English) that we receive from university professors, PhD students and researchers from recognized research institutes. These articles are considered positive in the following disciplines: Psychology Education, Sociology, Information and Communication Sciences, History, Philosophy, Forensic Sciences and all articles that directly serve the humanities and social sciences, such as political science and urban technology management, physics and sports ... and other related disciplines. The Journal of Social Sciences and Humanities is a former magazine whose publication process began in 2011. In the Journal of Social Sciences and Humanity, we believe in the abilities of researchers and value their efforts very effectively when we direct research to specialized reviewers in proportion to the nature of the article. The reports are decisive for accepting or rejecting the article and we use a third reviewer in the case of two different reports of the same article. The Social and Human Sciences Journal welcomes the efforts of all serious researchers and prepares them for fair arbitration and regular publication.

Annonce

هام

ننهي الى علم المهتمين بالنشر أنه تماشيا مع استراتيجية الوزارة الرامية إلى رقمنة القطاع وتعزيز سياسة صفر (00) ورقة، فإن المجلة لا تمنح شهادات النشر ولا شهادات الوعد بالنشر وتكتفي فقط بنشرالمقال ومستلة العدد الكترونيا

تنهي إدارة تحرير مجلة العلوم الاجتماعية والانسانية JOSSH

جامعة المسيلة إلى علم كافة الأساتذة، الباحثين والطلبة

عن فتح إستقبال المقالات للأعداد القادمة خلال الفترة

07 سبتمبر 2023الى غاية 15 سبتمبر 2023

وعليه يتعين على الراغبين في النشر بالمجلة التقيد الصارم بالتعليمات التالية :

  • ضرورة التقيد بمجالات نشر المجلة (الاعلام والاتصال – التاريخ – علم النفس – علم الاجتماع - العلوم الاسلامية – الفلسفة – علوم المكتبات والتوثيق – علم الأثار ). ولا تقبل المقالات من أي مجالات أخرى .
  • ضرورة الالتزام بقواعد النزاهة العلمية .
  • ضرورة إحترام فترة استقبال المقالات وترفض جميع المقالات الواردة بعد تاريخ الانتهاء من الاستقبال .
  • ضرورة ظهور أسماء كل المؤلفين على المقال وعلى المنصة، مع ذكر جميع المعلومات الشخصية والمهنية والاكاديمية المطلوبة كاملة غير منقوصة .
  • الإحترام الكامل للقالب المعتمد من طرف المجلة بجميع اللغات. وكذا منهجية الكتابة العلمية والتوثيق والقائمة الببليوغرافية.
  • في حالة قبول المقال يجب إدراج كافة المراجع على المنصة وملء وإرسال التعهد وتصريح النزاهة العلمية قبل الحصول على وثيقة النشر النهائية.

 

البروفيسور : احمد رواجعية

لجميع الاستفسارات يرجى الاتصال بنا فقط عبر البريد الإلكتروني للمجلة

jossh@univ-msila.dz

أو على صفحة الفيسبوك :

مجلة العلوم الإجتماعية والإنسانية.جامعة محمد بوضياف ـ المسيلة ـ

 

07-09-2023


13

Volumes

25

Numéros

710

Articles


بيئة العمل الداخلية و أثرها على على الولاء التنظيمي للافراد العاملين دراسة ميدانية بمؤسسة سونلغاز الأغواط

زحزاح خالد, 
2022-09-27

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة دور بيئة العمل الداخلية في رفع وتعزيز مستوى الولاء التنظيمي لدى عمال مؤسسة سونلغاز لولاية الأغواط ،وإعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي كونه يتلاءم مع موضوع الدراسة ،و إستخدم الباحث الإستبيان و طبق على عينة مكونة من 124 موظف العاملين بمؤسسة بولاية الأغواط و قد أوضحت النتائج المتوصل إليها : أن جميع الفرضيات تحققت بالنسبة لعمال مؤسسة سونلغاز لولاية الأغواط تلعب بيئة العمل الداخلية بأبعادها (الظروف المادية والمعنوية) دورا في تعزيز الولاء التنظيمي لدى عمال مؤسسة سونلغاز لولاية الأغواط. الظروف المادية المناسبة ( الأجر ،المكافأت) تعتبر من المتطلبات المهمة التي تسهم في إرتفاع مستوى الولاء التنظيمي، الظروف المعنوية الملائمة ( العلاقات داخل المؤسسة ،المشاركة في إتخاذ القرار) تساهم في تعزيز الولاء التنظيمي لدى عمال مؤسسة سونلغاز لولاية الأغواط The aim of this study was to identify the role of the internal work environment in raising and enhancing the level of organizational loyalty among workersSonelgaz Foundation for the Wilayat of Laghouat, and the study relied on the descriptive analytical approach as it fits withThe researcher used the questionnaire and applied to a sample of 124 employees of a state institutionLaghouat.The results showed that: All hypotheses have been fulfilled for the workers of the Sonelgaz State Foundation for Laghouat The internal work environment with its dimensions (physical and moral conditions) plays a role in promoting organizational loyaltyWorkers of the Sonelgaz State of Laghouat. - Appropriate material conditions (remuneration, remuneration) are important requirements that contribute to the riseLevel of organizational loyalty. - Moral conditions (relationships within the institution, participation in decision-making) contribute to strengthening Organizational loyalty to the workers of the Sonelgaz State Foundation for Laghouat.

الكلمات المفتاحية: بيئة العمل،بيئة العمل الداخلية ،الولاء التنظيمي.


الحكم الراشد وسلطة الإجماع: حفريات في أصول الفقه

ذياب محمد, 
2020-03-31

الملخص: الملخص رغم كون الإجماع أحد أهم الأدلة الأصولية التي يقوم عليها التشريع الإسلامي إلا أن هذا المبحث لم يحظ بفرصة مناسبة لتطويره تتناسب مع أهميته، وبقي الإجماع فكرة مجردة تتكرر في كتب أصول الفقه، إلى أن تبدل الأمر منذ بضعة عقود وطرحت أفكار غير تقليدية تؤسس لفهم جديد لهذا الدليل يعيد إليه فاعليته ويربطه بالواقع، خصوصا الواقع السياسي والاجتماعي، فكانت هذه الورقة التي تهدف إلى استكمال هذا المشروع، بملأ المساحة النظرية لهذا الدليل حتى يصبح أداة لجمع الإرادات المحلية والعالمية لتحقيق رؤية عالمية للحكم الراشد سياسيا واجتماعيا واقتصاديا وفق منظور حضاري إسلامي يسعى إلى تحقيق المشتركات مع الأمم والشعوب المختلفة للخروج من إكراهات النخب المسيطرة على إرادات الناس وموارد ومقدرات العالم. تكمن أهمية مبحث الإجماع في أصالته من جهة، فهو أحد المباحث الأصولية المتقدمة التي قررها كبار الفقهاء المسلمين، ومن جهة أخرى فهو يحوي فرصة كبيرة إذا طور، ليصبح مكافئا حضاريا إسلاميا لفكرة الديمقراطية، ويبدو أن المنظرين الأوائل كانوا يريدون لمبحث الإجماع أن يكون أداة عملية لتحقيق مبدأ الشورى وتفعيل إرادة الأمة، من خلال مؤسسة العلماء الذين يمثلون ضمير الأمة وإرادتها، فضلا عن توسطهم كقوة مفاوضة عن حقوق وآراء الناس لدى الحكام، غير أن شيئا ما حال دون تطور هذا المشروع العظيم تناولناه بالتحليل في هذا البحث، كما اقترحنا إعادة إحياء فكرة الإجماع لتكون أساسا لحكم راشد عالمي حقيقي ABSTRACT Although that Ijmâ (consensus or unanimity) is one of the most important evidence in Islamic sharia, it did not get the enough opportunity to develop itself. Therefore, it became just a repetitive idea in the books of Usul al-fiqh. Recently, the situation has changed, under the effect of some non-conventional ideas, which opened the domain to a new understanding to Ijmâ, especially in the political and social applications. This paper aims to complete this project, by opening another theoretical space to Ijmâ. Hence, Ijmâ will become a powerful tool to merge local and global wills to make the vision of the global good governance politically, economically and socially, under the Islamic worldview, which aims to see the universal consensus on commonalities with different nations, to get out of constraints and hegemony of the dominant minority elites. The importance of Ijma exist in its originality on the one hand, because Ijma is one of the advanced basis of Islamic jurisprudence decided by senior Muslim scholars, on the other hand, it has a great opportunity if it is developed, to become equivalent to democracy in Islamic civilization. It seems that the early Muslim scholars want to make Ijma as a practical tool to achieve the principle of consultation and activating the will of the Islamic nation, by the help of the institution of scholars who represent the conscience of the nation. As well as Ijma represent their mediation as an intellectual force to negotiate for the rights and opinions of the people with the political authority. Although all those efforts, it appears that something happened and prevented the development of this great project. We tried in this article to reviving the idea of consensus as a principle for global good governance. Résumé Bien que le Ijmâ (consensus ou unanimité) soit l’une des preuves les plus importantes de la charia islamique, ce sujet n’a pas eu l’occasion suffisante de se développer vu son importance. Par conséquent, le Ijmâ resté juste une idée répétitive dans les livres de Usul al-fiqh. Récemment depuis quelques décennies, la situation a changé sous l'effet de certaines idées non conventionnelles, ce qui contribue au fondement d'une nouvelle compréhension de l'Ijmâ restaure son efficacité et la lie à la réalité, en particulier dans les applications politiques et sociales. Cet article vise à l'accomplissement de ce projet en ouvrant un autre espace théorique à Ijmâ. Par conséquent, Ijmâ deviendra un puissant outil de fusion des volontés locales et mondiales pour faire en sorte que la vision de la bonne gouvernance mondiale soit politiquement, économiquement et socialement, dans le cadre de la vision du monde islamique, qui vise à parvenir à un consensus universel sur les points communs avec les différents peuples et nations Pour échapper aux contraintes et de l'hégémonie des élites qui contrôlent la volonté du peuple et les ressources et capacités du monde. L’importance de l’Ijma réside dans son authenticité d’une part, parce qu’elle est l’un des thèmes avancés de usul el fikh reconnus par de grand juriste musulman, de l’autre, il offre une grande opportunité s'il est développé de devenir un équivalent de la civilisation islamique à l’idée de démocratie. Il semble que les premiers juristes musulmans voulaient faire de l'Ijma Un outil pratique pour réaliser le principe de Shura et activer la volonté de la nation, avec l'aide de l'institution d'érudits qui représentent la conscience de la nation et sa volanté. De même que les érudits représentent leur médiation en tant que force intellectuelle pour négocier les droits et les opinions du peuple auprès de l'autorité politique. Mais il semble que quelque chose se soit passé et ait empêché le développement de ce grand projet. Dans cet article, nous avons essayé de relancer l’idée du consensus en tant que principe de la bonne gouvernance mondiale.

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحية: الحكم الراشد- الإجماع- أصول الفقه- حضارة- مشترك قيمي- رؤية للكون- ديمقراطية ; Keywords: Good Governance- Consensus- Ijmâ- Usul al-fiqh- Civilization- Common values- Worldview-Democracy ; Mots-clés: bonne gouvernance, consensus, principes de jurisprudence, civilisation, valeurs partagées, vision de l'univers, démocratie


القراءة التجديدية للتراث في الفكر الإسلامي المعاصر – قراءة تحليلية أنموذجية لمكانة التراث وأهداف إحيائه عند محمد عمارة –

يعقوب عزوز, 
2023-05-28

الملخص: ملخّص: التراث؛ هذا المصطلح الذي شغل الفكر الإسلامي، الحديث منه والمعاصر تخصيصا، هو من دون شك أحد أكبر وأهم القضايا التي اهتم بها المفكرون على اختلاف مواقفهم. فقد شغل حيزا هاما في خطابات الفكر الإسلامي المعاصر، وهذا في ظل هاجس خطابات الحداثة والتجديد التي أصبحت تشكل جوهر الخطاب النهضوي، الذي اتجه نحو الاهتمام بقراءة التراث قراءة جديدة تتوافق مع متطلبات الحياة الراهنة، خصوصا وأن مسألة التراث لها علاقة بالآخر الحضاري في ظل تزايد تحديات العولمة وإفرازاتها المتداخلة. وفي خضم هذه المعطيات التي تقتضي خطابا تجديديا متوجها نحو إعادة قراءة التراث الحضاري الإسلامي، تبرز قراءة المفكر الإسلامي المعاصر "محمد عمارة" الذي يدعو إلى تفعيل الموروث الحضاري الإسلامي، وإعادة قراءته وفهم محطاته المختلفة، لما فيها من قيمة ومكانة حضارية ملهمة يمكن الاسترشاد بها في سبيل البناء الحضاري الجديد، وأخذ العبر من تجارب سلف الأمة في معالجة نوازل وقضايا عصرهم. Abstract: Heritage; this term which occupied the Islamic thought, modern and contemporary in particular, is undoubtedly one of the largest and most important issues of interest to thinkers of different position. It has occupied an important place in the discourses of contemporary Islamic thought, especially in light of obsession of modernity and renewal speeches that have become the essence of the renaissance discourse, which tended to pay attention to the reading of heritage, a new reading compatible with the requirements of current life, especially as the issue of heritage has to do with the civilization in light of the increasing challenges of globalization and their overlapping secretion. In the midst of these facts, which require an innovative speech directed towards re-reading the Islamic cultural heritage, the reading of contemporary Islamic thinker Mohammed Amara, who calls for activating the Islamic civilization heritage, re-read and understand its various stations, because of the value and inspirational status of civilization can be guided for construction the new civilization, taking lessons from the experiences of the ancestor of the nation in the addressing the downsides and issues of their time. Résumé: Patrimoine; ce terme qui occupait la pensée islamique, moderne et contemporaine en particulier, est sans aucun doute lune des questions les plus importantes qui intéressent les penseurs de différentes position. Il a occupe une place importante dan les discours de la pensée et islamique contemporaine, en particulier à la lumière de l’obsession de la modernité et des discours rénovation qui sont devenus le cœur du discours de la Renaissance, qui tendait à prêter une attention particulière à la lecture d’un nouvel héritage adéquation avec les exigences de la vie actuelle, notamment du fait que la question du patrimoine relève de la civilisation. Défis croissants de la mondialisation et de ses interdépendances. Au milieu de ces faits qui nécessitent un discours novateur visant à relire le patrimoine culturel islamique, la lecture du penseur islamique contemporain Mohammed Amara, qui appelle à activer la patrimoine de la civilisation islamique, à relire et à comprendre ses différentes stations, en raison de la valeur et du statut inspirant de la civilisation peut être guidée pour la constriction de la nouvelle civilisation, tirant les leçons des expériences de l’ancêtre de la nation en abordant les inconvénients et les problèmes de son époque.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: النهضة؛ التراث؛ الخطاب التجديدي؛ القراءة العقلانية؛ الفكر الإسلامي. ; Keywords: Renaissance; Heritage; Regenerative Discourse; Rational Reading; Islamic Thought. ; Mots-clés: Renaissance; Patrimoine; Discours Régénérateur; Lecture rationnelle ; Pensée Islamique.


Professionnels de la santé et risques psychosociaux au travail

بوكرو آمال, 
2023-05-31

Résumé: Résumé : Cet article vise à interroger la question des risques psychosociaux au travail, spécifiquement dans le secteur de la santé. Les risques psychosociaux en milieu médical constituent toute menace pour la santé psychologique, physique et sociale du personnel soignant. Ces risques interagissent avec le fonctionnement mental et sont générés par l’organisation du travail dans toutes ses dimensions professionnelles et relationnelles. Comprendre les enjeux des risques psychosociaux dans la profession médicale est d’une nécessité absolue, notamment parce que la prise en compte du coût de la santé physique et psychologique constitue un impératif social et économique. Plusieurs facteurs sont impliqués lorsqu’il s’agit d’aborder la question des risques psychosociaux et la problématique de la santé en milieu médical : stress, burnout, violence et harcèlement, bien-être et qualité de vie au travail. Face aux exigences professionnelles toujours plus croissantes, les professionnels de la santé sont soumis à plusieurs pressions d’ordre moral et physique, qu’elles soient occasionnées par leur profession en elle-même, générées par les modalités de management de l'organisation (nombre important de malades à soigner, manque de personnel, indisponibilité du matériel médical approprié…etc ) ou bien causées par les relations de travail. Ces pressions sont inhérentes au métier de soignant, étant donné que ce dernier exige un contact émotionnel permanent avec les malades. La surcharge émotionnelle subie est responsable de l’apparitions de souffrance psychologique au travail, impactant indubitablement la qualité des soins fournis. Il apparaît alors nécessaire de se pencher sur la question des facteurs de risque psychosociaux au travail, sur la souffrance psychologique qu’ils engendrent chez les soignants et sur les moyens d’y remédier. Abstract: This intervention aims to interrogate the question of psychosocial risks at work and specifically in the health sector. Psychosocial risks in medical environment constitute any threat to the psychological, physical and social care staff health. These risks interact with mental functioning and are generated by the organization of work in all its professional and relational dimensions. Understanding the stakes of these psychosocial risks is absolutely necessary, especially because taking into account the cost of physical and psychological health becomes a social and economic imperative. Several factors are involved when it comes to addressing the issue of psychosocial risks and health question in the medical environment: stress, burnout, violence and harassment, well-being and quality of life at work. Faced with ever increasing professional demands, health professionals are subject to several moral and physical pressures, whether caused by their profession itself or generated by the organization's management modalities (large number of patients to treat, lack of staff, unavailability of appropriated medical equipment etc) or caused by working relationship. These pressures are inherent in the healthcare profession, because it requires a permanent emotional contact with patients. This emotional overload is responsible for the appearance of psychological sufferance at work, which undoubtedly impacts the quality of care provided. So, it appears necessary to address the issue of psychosocial risk factors at work, the psychological sufferance they cause and the means to remedy them.

Mots clés: Bien-être ; Burnout ; Stress ; Harcèlement moral ; Qualité de vie au travail ; Violence


الصحة النفسية للأطفال ذوي الإعاقة الذهنية القابلين للتعلم بالمراكز النفسية والتربوية

برحايل وهيبة,  عتيق منى, 
2023-06-12

الملخص: لا شك أن الإعاقة وكل ما يتعلق بسيكولوجية المعاقين وذوي الاحتياجات الخاصة هي إحدى المشكلات الهامة التي تحظى اليوم باهتمام المسؤولين والدراسات الجادة من جانب الباحثين والمتخصصين، وذلك نتيجة عوامل ومتغيرات عديدة تشمل الكثير من جوانب الحياة. متغيرات أدت إلى إثارة الوعي والإدراك العام لمدى أهمية هذه الفئات وضرورة توفير كافة الحقوق الأساسية لهم، وهذا لا يتحقق إلا من خلال الدراسات المتعمقة لكافة فئات الإعاقة وذوي الاحتياجات الخاصة. والهدف هو أن نقدم لهؤلاء الأفراد أفضل الخدمات وأكثرها ملائمة لحالتهم من الناحية الصحية والنفسية والتربوية وتأهيلهم اجتماعيا ليقوموا إيجابيا بدورهم في المجتمع. كلمات مفتاحية: التربية الخاصة، الإعاقة الذهنية، الأطفال المعاقين ذهنيا، القابلين للتعلم، الصحة النفسية، المراكز النفسية والتربوية. Abstract: Disability and everything related to the psychology of the disabled and people with special needs has undoubtedly become one of the important problems attracting the attention of specialists and researchers, due to the many factors and variables which cover many aspects of the life of this segment of the population. Variables stimulating the perception of the other and requiring the agreement of rights. However, this objective requires in-depth studies, and surveys diagnosing the real needs of these disabled people. The objective is to provide these people with the best and most appropriate services for their health, psychological and educational conditions, and to qualify them to play their role in society positively. Keywords: special education, intellectual disability, children with intellectual disabilities, learners, mental health, psychological and educational centers. Résumé: Le handicap et tout ce qui touche à la psychologie des handicapés et des personnes ayant des besoins spécifiques sont devenus sans doute, l'un des problèmes sérieux attirant l’attention des spécialistes et des chercheurs, en raison de nombreux facteurs et variables qui couvrent de nombreux aspects de la vie de cette frange de la population. Variables stimulant la perception de l’autre et exigeant l’accord des droits. Cependant cet objectif nécessite des études approfondies, et des enquêtes diagnostiquant les vrais besoins de ces handicapés. L'objectif est de fournir à ces personnes les services les meilleurs et les plus appropriés à leur condition en termes de santé, psychologique et éducative, et de les qualifier pour jouer positivement leur rôle dans la société. Mots clés : éducation spécialisée, déficience intellectuelle, enfants handicapés mentaux, apprenants, santé mentale, centres psychologiques et pédagogiques.

الكلمات المفتاحية: التربية الخاصة ; الإعاقة الذهنية ; الأطفال المعاقين ذهنيا ; القابلين للتعلم ; الصحة النفسية ; المراكز النفسية


منظور حول نوعية الحياة لدى أمراض العيون المزمنة: مرض اعتلال الشبكية السكري كنموذج

نيمور باية, 
2023-06-12

الملخص: ملخص: على الصعيد العالمي، تتزايد أمراض العيون المزمنة مثل: اعتلال الشبكية السكري، الجلوكوما، إعتام عدسة العين، التنكس البقعي المرتبط بالعمر، وتمثل هذه الأمراض في الجزائر من بين مشاكل الصحة العمومية فإذا لم يتم تشخيصها مبكرا ستؤدي تدريجيا إلى فقدان البصر، وقد أجريت الكثير من الأبحاث والدراسات لتحديد العوامل التي تتنبأ بتطور ومسار هذه الأمراض والتي تخلف آثارا نفسية واجتماعية، إلى جانب ذلك يعتبر العلاج وعواقبه من العوامل المحددة لنوعية الحياة، لذلك يجب أخذها بعين الاعتبار أثناء العلاج المطول. يعتبر اعتلال الشبكية السكري من بين الأمراض التي تأثر على نوعية الحياة والعلاقات الاجتماعية، فهو ناتج عن مرض السكري ويسبب الإعاقة البصرية وبدوره يؤثر على الحياة النفسية والاجتماعية، من خلال هذا العمل نناقش وجهات النظر حول القوة التأثيرية لأمراض العيون المزمنة على نوعية الحياة مع تقديم مرض اعتلال الشبكية السكري كنموذج. Abstract: Globally, chronic eye diseases (diabetic retinopathy, glaucoma, cataracts and age-related macular degeneration) are increasing. In Algeria, they are a priority for public health and represent the main cause of blindness if the diagnosis is not early. Research and studies have attempted to determine the predictive factors of the development and progression of these diseases, which have a psychological, social and quality of life impact. Besides the disease itself, the treatment and its consequences are determinants of the quality of life and are essential elements to consider during prolonged treatment. Diabetic retinopathy is the main cause of visual impairment, which affects the quality of life. In this article, we present the perspectives and influences of chronic eye disease on quality of life, while presenting diabetic retinopathy as a model. Résumé : Globalement, les maladies oculaires chroniques telles que : la rétinopathie diabétique, le glaucome, la cataracte et la dégénérescence maculaire liée à l'âge sont en progression. En Algérie, ces maladies chroniques oculaires sont considérées comme problème de santé publique et représente la principale cause de cécité si le diagnostic n’a pas été précoce. De nombreuses recherches et études ont déterminer les facteurs prédictifs et l'évolution de ces maladies, qui ont un impact psychologique et social sur la qualité de vie. Outre la maladie elle-même, le traitement et ses conséquences sont des déterminants de la qualité de vie et sont eux-mêmes des facteurs à prendre en considération lors d'un traitement prolongé. Ainsi, la rétinopathie diabétique est la principale cause de déficience visuelle, qui impact l’état psychologique et social du malade. Ce travail de recherche a pour but de mettre en exergue les maladies oculaires chroniques et la qualité de vie, tout en prenant comme modèle la rétinopathie diabétique.

الكلمات المفتاحية: أمراض العي ; ن المزمنة ; الإعاقة البصرية ; العمى ; ن ; عية الحياة ; اعتلال الشبكية السكري


واقع المناخ المدرسي من وجهة نظر المراهق المتمدرس بالمرحلة الثانوية

دحماني وفاء,  سماعيلي يامنة, 
2023-06-12

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى تقييم واقع المناخ المدرسي من وجهة نظر المراهق المتمدرس بالمرحلة الثانوية وذلك من خلال معرفة ما إذا كان هناك تفاوت في ترتيب أبعاد المناخ المدرسي السائدة بالمرحلة الثانوية من وجهة نظر المراهق المتمدرس، وكذا معرفة مدى وجود فروق في المناخ المدرسي وذلك باختلاف الجنس والتخصص. اعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي، وقد تكونت عينة الدراسة من (352) مراهق متمدرس بالمرحلة الثانوية تم اختيارهم بالطريقة الحصصية، وكانت الأداء المستخدمة في هي الدراسة هي مقياس المناخ المدرسي من إعداد الباحثة "إيمان صولي"، وقد تم إعادة حساب الخصائص السيكومترية للمقياس بتطبيقها على عينة استطلاعية قدرها (80) مراهق متمدرس بالمرحلة الثانوية، وتوصلت الدراسة إلى وجود تفاوت في ترتيب أبعاد المناخ المدرسي السائدة بالمرحلة الثانوية من وجهة نظر المراهق المتمدرس، وكذا وجود فروق ذات دلالة إحصائية في المناخ المدرسي لدى المراهق المتمدرس بالمرحلة الثانوية تبعا لمتغير الجنس لصالح الإناث، بالإضافة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في المناخ المدرسي لدى المراهق المتمدرس بالمرحلة الثانوية تبعا لمتغير التخصص This study aims at avaluating the reality of the school climate according to the adolescent pupil's perspective at the secondary stage through knowing whether there's a difference in the order of the prevailing school climate dimensions at the secondary stage according to the adolescent pupil's perspective. It also aims at knowing the extent of differences existence in the school climate in terms of gender and speciality. The descroptive method has been adopted. The study sample consists of (352) adolescent pupil's at the secondary stage. They've been chosen through quotative method. The used tool in this study is the school climate measurement prepared by the researcher (Iman soli). This tool psychometric characteristics have been recalculated through applying it on a surveyable sample consisting of (80) adolescent pupil's at the secondary stage. The study has concluded that there's a difference in the order of the prevailing school climate dimensions at the secondary school according to the adolescent pupil's perspective. There're differnces with a statistical significance in the school climate with the adolescent pupil's at the secondary stage according to the gender variable. These differences are in favour of females, there're no differences with a statistical significance with the adolescent pupil's at the secondary stage according to the specialty variable

الكلمات المفتاحية: المناخ المدرسي، المراهق، المرحلة الثانوية ; The scool climate, the adolescent, the secondary stage


اثر التدريس باستخدام نموذج التعلم البنائي في التدريس في تنمية مهارة حل المشكلات ومهارة التفاعل الاجتماعي لدى تلاميذ الصف الاول من التعليم الابتدائي من وجهة نظر الاساتذة.

مرابطي ربيعة, 
2023-06-12

الملخص: هــدفت هذه الدراسة إلى معرفة تأثير استخدام نموذج التعلم البنائي في التــــــدريس على تـــــــنميـــة مهـــــارة حــــل المشكلات ومهـــــارة التفاعل الاجتماعي لــــدى تلامـــــيذ الصف الأول من التعليم الابتدائـــي مــن وجهة نظر الأساتذة. وللتأكد من صحة فرضيات الدراسة قامت الباحثة بإجراء دراسة ميدانية متبعتا المنهج الوصفي وكأداة للدراسة تم استخدام الاستبيان موجه لأساتذة الصف الأول من التعليم الابتدائي، حيث تكونت عينة الدراسة من 138 أستاذ تعليم ابتدائي(السنة الأولى ابتدائي)، موزعين على مختلف المدارس الابتدائية لبلدية قسنطينة تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة ، بلغ مستوى ثبات أداة الدراسة حسب ألفا كرونباخ 0،69.وقد قد جاءت نتائج الدراسة ايجابية، حيث أن التدريس وفق نموذج التعلم البنائي يؤثر في تنمية مهارة حل المشكلات باعتبار التعلم وفق هذا النموذج هو تعلم ذي معنى وقائم على مشكلات واقعية وذات صلة بحياة المتعلم, كما يساهم في تنمية مهارة التفاعل الاجتماعي كون هذا النموذج يركز على التعلَم في مجموعات وانه لا يتم إلَا في بيئة تعــــلّم اجتماعية. ومنه يمكننا القول أن اعتماد المنظومة التربوية عامة والعملية التعليمية-التعلمية خاصة على نماذج تدريسية حديثة تركز على العوامل الداخلية المرتبطة بالمتعلم له تأثير في تنمية مختلف المهارات الاجتماعية والأكاديمية للتلميذ. الكلمات المفتاحية :النظرية البنائية ؛ نموذج التعلم البنائي ،مهارة حل المشكلات ، مهارة التفاعل الاجتماعي This study aimed to find out the effect if using the constructivist learning model in teaching on the development of problem-solving skill and social interaction skill for first-grade students of primary education from the teachers' point of view.to verify the validity of the study's hypotheses. The researcher conducted a filed study following the descriptive approach and as a study tool. The questionnaire was directed to teachers. The study sample consisted of 138 primary education teachers (first year primary) distrusted among the various primary schools of the municipality of Constantine, they were chosen in a simple random way, where the level of stability of the study tool reached according to Alpha Cronbach 0.69. The results of the study were positive, as teaching according to the constructivist learning model affects the development of problem –solving skill, given that learning according to this model focuses on learning in groups and that it takes place only in a social learning environment. From it, we can say that adoption of the educational system in general and the educational process in particular on modern teaching that focus on the internal factors associates with the learner has a positive impact on the development of the various social and academic skills of the student. Keywords: Constructivist theory, Constructivist learning model, Problem solving skills, Social interaction skill. Résumé : Cette etude visait a connaître l'effet de l'utilisation du modèle d'apprentissage constructiviste dan l'enseignement sur le development des competences de resolution de problémes et d'interaction sociale pour les éléves de première annèe de l'enseignement primaire du point de vue des enseignants. Afin de verifier la validité des hypothése de l'étude, le chercheur a mené une etude de terrain selon l'approche descriptive et comme outil d'étude le questionare s'adressait aux enseignants . L'èchantillion de l'étude etait composé de 138 enseignants du primarie(premiére année primaire) répartis entre les différents écoles de Constantine ,elle ont choisies de maniére aléatoire simple, là ou le niveau de stabilité de l'outil d'étude atteint selon Alpha Cronbach 0.69. Les résultats de l'étude ont été positifs, car l'enseignement selon le modèle d'apprentissage constructiviste affecte le développent de compétences en résolution de problèmes, étant donné que l'apprentissage selon cette modèle se concentre sur l'apprentissage en groupe et qu'il se déroule uniquement d'apprentissage social. De là; nous pouvons dire que l'adoption du système éducatif en générale et du processus éducatif en particulier sur des modèles d'enseignements modernes qui se concentrent sur les facteurs internes associes à l'apprenant a un impact positif sur le développement des différentes compétences sociales et académiques de l'étudiant. Mots clés : Théorie Constructiviste, Modelé d'apprentissage constructiviste ,capacité de résolution de problèmes capacité d'interaction sociale.,

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية :النظرية البنائية ؛ نموذج التعلم البنائي ،مهارة حل المشكلات ، مهارة التفاعل الاجتماعي. ; Keywords: Constructivist theory, Constructivist learning model, Problem solving skills, Social interaction skill. ; Mots clés : Théorie Constructiviste, Modelé d'apprentissage constructiviste ,capacité de résolution de problèmes capacité d'interaction sociale.,


تداولية الخطاب السياسي

حدادو ياسمينة, 
2023-09-05

الملخص: تهدف هذه الدراسة الى الاقتراب نظريا حول الترابط بين التداولية كمقاربة تحليلية والخطاب السياسي باعتباره خطابا ذو وظيفة تداولية فالقائم بالاتصال السياسي لا يسعى من خلال إلقائه إلى وصف ظاهرة معينة إنما يهدف إلى التأثير في المتلقي و محاولة إقناعه وتوجيه أرائه التغيير في سلوكه من خلال تقديم الحجج واستخدام مختلف الاستراتيجيات الخطابية ، مركزين في ذلك على عدة عناصر : ماهية الخطاب السياسي، التعريف بالمقاربة التداولية ، التحليل الألسني للخطاب وفق نظرية عقود اللسان لسيرل SEARLE، وأخيرا القصدية.وذلك في اطار نظري مبرزين في ذلك أهمية المقاربة التداولية في تحليل الخطاب السياسي، وبالتحديد نظرية عقود اللسان لسيرل SEARLE، وفق مستوياتها الثلاثة ) العقد اللفظي، العقد القضوي، العقد الانجازي)حيث توصلنا إلى أن النظرية مناسبة للتحليل الألسني السلوكي لشتى أنواع الخطاب والخطاب السياسي بصفة خاصة- كونه خطاب قصدي يعتمد استراتيجيات متعددة- ومنه الوصول إلى المستوى الدلالي من خلال الوقوف على مقاصد القائم بالاتصال السياسي، وهي مقاربة تشكل نقطة التقاء عدة علوم (علم الاتصال، علوم اللسان، العلوم السياسية...)

الكلمات المفتاحية: الخطاب ; الخطاب السياسي ; التداولية ; عقود اللسان ; القصدية


التربية الإعلامية وإشكالية تداول المعلومات الكاذبة عبر شبكات التواصل الاجتماعي - دراسة ميدانية على عينة من مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي " الفيسبوك "-

دحماني فاطمة,  دحماني محمد, 
2023-09-05

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى الوقوف على دور التربية الإعلامية في معالجة إشكالية تداول المعلومات الكاذبة عبر مواقع التواصل الاجتماعي لدى مستخدمي هذه المواقع خاصة موقع "الفيسبوك" وفقا للمهارات التي تقوم على تجسيدها عند استخدام هذه المواقع الإلكترونية، تم تجميع بيانات المبحوثين بالاعتماد على الاستبانة الالكترونية التي تم توزيعها وفق أسلوب العينة العشوائية العينة القصدية ، ومن ثم تحليل نتائجها عن طريق المنهج الوصفي ، وهو ما مكن الوصول إلى نتائج هامة هي : أن نسبة 45%من أفراد العينة يرون أن مفهوم التربية الإعلامية في لقدرة على استخدام الواعي و الآمن لوسائل الإعلام وصرح 67% من المبحوثين أن التربية الإعلامية تقوم على مهارة فهم الرسائل الإعلامية وتفسيرها واكتشاف ما تحمله مضامينها من قيم. إضافة إلى أن نسبة 94% من المبحوثين تعرضوا لمعلومات كاذبة عبر مواقع التواصل الاجتماعي فيسبوك. كما يؤكد ما يزيد عن نسبة 65%من المستخدمين يطبقون مهارة تحليل المعلومات التي وقراءتها وفهمها جيدا للاستفادة منها ومشاركتها مع الآخرين أن نسبة %19 من أفراد العينة يرون أن تجسيد التربية الإعلامية يكون من خلال إدراجها ضمن المناهج التعليمية. الكلمات المفتاحية: التربية الإعلامية، مواقع التواصل الاجتماعي، المعلومات الكاذبة، الفيسبوك. Abstract: This study aimed at identifying the role of media education in addressing the problem of the circulation of false information through social media websites with users of these websites, especially the site "Facebook" According to the skills it is based on when using these websites, the data of the researchers was compiled based on electronic identification distributed according to the method of the random sample of the intentional sample, and then analyzed its results through the descriptive method, which enabled important results to be reached: 45% of the sample individuals consider that the concept of media education is capable of using media awareness and security. 67% of researchers stated that media education is based on the skill of understanding and interpreting media messages and discovering their values. In addition, 94% of researchers were exposed to false information on Facebook's social media sites. More than 65% of users apply the skill of analyzing, reading and understanding information to benefit from and share it with others that 19% of sample members consider that the inclusion of media education is in the curriculum. Keywords: media education, social media sites, false information, Facebook

الكلمات المفتاحية: التربية الإعلامية، مواقع التواصل الاجتماعي، المعلومات الكاذبة، الفيسبوك.


Preventive systems in secondary education in Accordance with the Applications of the SOBANE Strategy

سليماني صبرينة,  مولام منال, 
2023-06-12

الملخص: Abstract: Preventive systems in educational institutions depend on the diagnosis of the prevailing conditions of schooling by conducting an assessment of the current situation and comparing the results obtained from the field with the requirements to be provided according to the criteria and physiological data of individuals. This would determine the areas of comfort, distress, and conditions that ensure the safety and security of pupils in their school environment. Since the type of relationship is quantity-quality, the descriptive analytical approach is used to highlight the descriptions of different aspects of the school building such as location, heating, lighting, ventilation, the land area devoted to various activities, Health and security conditions, playgrounds, restaurants, libraries and so on. To achieve the study's aims, the ergonomic Analysis Method of Health and Educational Safety SOBANE is followed to prevent psychological and social hazards. It consists of four techniques (investigation, observation, analysis, and testing). This depends on the participation of all participants in the educational process at all levels, and it seeks to improve the educational quality of life of the pupil. - Abstract in French: Les systèmes préventifs dans les établissements d'enseignement reposent sur le diagnostic des conditions de scolarisation en vigueur en procédant à une évaluation de la situation actuelle et en comparant les résultats obtenus sur le terrain avec les exigences à fournir en fonction des critères et des données physiologiques des individus. Cela déterminerait les zones de confort, de détresse et les conditions qui assurent la sûreté et la sécurité des élèves dans leur environnement scolaire. Le type de relation étant quantité-qualité, l'approche analytique descriptive est utilisée pour mettre en évidence les descriptions des différents aspects du bâtiment scolaire tels que l'emplacement, le chauffage, l'éclairage, la ventilation, la superficie du terrain consacrée aux diverses activités, les conditions d'hygiène et de sécurité, terrains de jeux, restaurants, bibliothèques, etc. Pour atteindre les objectifs de l'étude, la méthode d'analyse ergonomique de la sécurité sanitaire et éducative SOBANE est suivie pour prévenir les risques psychologiques et sociaux. Il se compose de quatre techniques (investigation, observation, analyse et test). Cela dépend de la participation de tous les participants au processus éducatif à tous les niveaux et vise à améliorer la qualité de vie éducative de l'élève. ملخص بالعربي : تعتمد النظم الوقائية في المؤسسات التربوية على تشخيص ظروف التمدرس السائدة من خلال إجراء تقييم للوضع القائم ومقارنة النتائج المتحصل عليها من الميدان بالظروف الواجب توفرها حسب المعايير و المعطيات الفيزيولوجية للأفراد التي تحدد مجالات الراحة و الضيق و الظروف التي تضمن السلامة و الأمن للتلميذ في بيئته المدرسية .بما ان نوع العلاقة كيفية –نوعية تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي للتعبير عن أوصاف مختلف جوانب المبنى المدرسي ، مثل الموقع ، التدفئة ، الإضاءة ، التهوية ، مساحة الأرض التي يشغلها مركز النشاط ، الظروف الصحية والظروف الأمن ، و أماكن اللعب ، و المطعم ، و المكتبة ، ..." مطبقين طريقة التحليل الارغونومي للصحة و السلامة التعليمية SOBANE سوبان للوقاية من الأخطار المهنية و النفسية و الاجتماعية و تتكون من أربعة مستويات تدريجية، )التقصي، الملاحظة، التحليل والاختبار(، تعتمد على الطريقة التشاركية مع كل الفاعلين للعملية التربوية وفي كل مستوى ،و تسعى الى تحسين نوعية الحياة التعليمية للتلميذ .

الكلمات المفتاحية: Prevention Systems. ; Secondary Education ; Sobane Strategy


حرية التفكير وحدودها عند ناصيف نصار

سفيان فاتن,  بن سعيد محمد, 
2023-07-17

الملخص: تطرح هذه الورقة البحثية إشكالية حرية التفكير وحدودها عند ناصيف نصار، وتنطلق من مسلمة مفادها أن حرية التفكير جزء من الحرية والتي هي حق وضرورة إنسانية، حيث يفهم نصار حرية التفكير على أن أساسها هو اكتشاف الفكر لذاته، وتعقله لكيفية إنتاجه للأفكار وكيفية تفاعله مع الحياة معززا ذلك التفاعل بالحرية، على نحو مسؤول، وحرية التفكير لا قيمة لها إذا بقيت حبيسة الفكر لذلك ارتبطت بحرية الفعل وحرية التعبير، ويؤكد على وجود مفاهيم ساهمت في تبلور حرية التفكير في العصور الحديثة على رأسها مفهوم الكوجيتو الديكارتي وما يطرحه عن الحرية والذي أصبح بمثابة المسؤولية التي يطالب كل مثقف بحملها، ومفهوم الأنوار الذي أطاح بفكرة السلطة والتسلط على العقل البشري، وكذلك مفهوم النقد الذي وسع أفق الإبداع والذي قوض وهم الحقيقة المطلقة، ومفهوم الاختلاف الذي يعد المبرر الحقيقي لحرية التفكير وذلك من خلال تعدد المفاهيم وتعدد الأفكار الناتجة عن اختلاف التجارب المعاشة، ولا شك التفكير الأيديولوجي والتسلط السياسي والتعصب المذهبي كعوائق تحد من فاعلية العقل نحو الإبداع تنمحي إذا تحققت حرية الفكر ضمن إطار قانوني والأخلاقي. Abstract: This research paper raises the problem of freedom of thinking and its limitations for Nassif Nassar and starts from a postulate that freedom of thinking is part of freedom, which is a human right and necessity, where Nassar understands freedom of thinking as based on the discovery of thought for itself, and its rationalization of how it produces ideas and how it interacts with life, enhancing that interaction with freedom, responsibly, and freedom of thinking is worthless if it remains locked in thought, so it is associated with freedom of action and freedom of expression, and emphasizes the existence of concepts that contributed to the crystallization of freedom of thinking in modern times, on top of the concept of Cogito Cartesian and what he proposes about freedom, which has become the responsibility that every intellectual demands to carry, and the concept of lights that overthrew The idea of power and domination over the human mind, as well as the concept of criticism, which expanded the horizon of creativity and overthrew the illusion of absolute truth, and the concept of difference, which is the true justification for freedom of thought through the multiplicity of concepts and the multiplicity of ideas resulting from different lived experiences, and no doubt ideological thinking, political bullying and sectarian intolerance as obstacles limiting the effectiveness of the mind towards creativity will disappear if freedom is achieved within a legal and moral framework. Résumé : Ce document de recherche soulève le problème de la liberté de penser et de ses limites pour Nassif Nassar et part d'un postulat selon lequel la liberté de penser fait partie de la liberté, où Nassar comprend la liberté de penser comme basée sur la découverte de la pensée pour elle-même, et sa rationalisation de la façon dont elle produit des idées et comment elle interagit avec la vie, améliorant cette interaction avec la liberté, de manière responsable, et souligne l'existence de concepts il a renversé l'idée de pouvoir et de domination sur l'esprit humain, ainsi que le concept de critique, qui a élargi l'horizon de la créativité et a renversé l'illusion de la vérité absolue, le concept de Il ne fait aucun doute que la pensée idéologique, l'autoritarisme politique et l'intolérance sectaire en tant qu'obstacles qui limitent l'efficacité de l'esprit vers la créativité disparaîtront si la liberté est atteinte dans un cadre juridique et moral.

الكلمات المفتاحية: الحرية ; حرية التفكير ; ناصيف نصار ; الاختلاف ; الإكراه ; التعصب


إدمان الأنترنت وعلاقته بالتوافق النفسي الاجتماعي لدى المراهقين المتمدرسين- دراسة ميدانية في بعض ثانويات مدينة المسيلة-

غضبان آمنة,  عمور عمر, 
2023-11-15

الملخص: هدفت الدراسة إلى معرفة طبيعة العلاقة بين إدمان الأنترنت والتوافق النفسي الاجتماعي لدى المراهقين المتمدرسين إضافة إلى الكشف على مستوى كل من إدمان الأنترنت والتوافق النفسي الاجتماعي لدى عينة الدراسة وقد اعتمدنا على المنهج الوصفي، وتم جمع البيانات بالاستعانة بمقياسين أعدّا لهذا الغرض بعد التأكد من صدقهما وثباتهما، وتم تطبيقهما على عينة الدراسة التي قدرت ب 357 مراهق، تم اختيارها عشوائيا من بعض الثانويات وسط مدينة المسيلة. وقد أسفرت النتائج على ما يلي: • مستوى الإدمان على الإنترنت لدى أفراد عينة الدراسة متوسط. • مستوى التوافق النفسي والاجتماعي لدى أفراد العينة متوسط. • وجود علاقة ارتباطية دالة بين إدمان الأنترنت والتوافق النفسي الاجتماعي لدى أفراد عينة. الكلمات المفتاحية: لتوافق النفسي الاجتماعي – المراهقة – إدمان الأنترنت. Abstract: The study aimed to find out the relationship between the internet addiction and psychological social adjustment among schooled adolescents. It also detection on the level of each variable in this study .It was based on the use of the descriptive approach where the data were collected by relying on two scales prepared for this purpose after verifying their validity and reliability, and they were applied to the study sample, which was estimated at 357 male and female schooled adolescents were randomly selected to participate, from some secondary schools in M'sila city. The study results revealed the following: • The level of Internet addiction among the study sample is average. • The level of psychological and social adjustment among the sample members is average. • There are statistically related relationship between the internet addiction and the psychosocial adjustment. Keywords: psychological and social adjustment –schooled adolescents -Internet addiction.

الكلمات المفتاحية: التوافق النفسي الاجتماعي – المراهقة – إدمان الأنترنت


مناهج التدريس في المغرب الأوسط خلال العهد الحمادي - دراسة في الدور والتأثير والتأثر- (408-547هـ/1018-1152م)

لغريب أحلام,  حروز عبد الغني, 
2023-09-05

الملخص: ملخص: تعالج هذه الورقة البحثية مناهج التدريس في المغرب الأوسط خلال العهد الحمادي(408-547ه/1018-1152م)، من خلال طرح الأسس والآليات المنهجية للمنظومة التربوية الحمادية ، التي أرخت بظلالها على المنطقة ودفعت بعجلة التطور الفكري والحضاري لهذه الدولة الفتية المبنية بسواعد أهل المنطقة ، ويشع نورها العلمي والتعليمي كأحسن حاضرة علمية وتعليمية ، مأثرة ومتأثرة بمناهج من سبقها وعاصرها من الحواضر التعليمية ، كل هذا كان وفق بروبكندة حمادية سطرها التربوي الحمادي طول فترة حكمه للمنطقة ، لأن الرؤية الحمادية في المنهاج التدريسية بمختلف أساليبها تعبر عن بعد نظر دولة ككل وليس أستاذ أو مؤسسة تعليمية .ليكون بذلك هدفنا من تسليط الضوء على هذه الورقة البحثية هو الكشف عن الجانب المنهجي للمنظومة التعليمية في العهد الحمادي ، ولتجسيد هذا الهدف اعتمدنا على المنهج التاريخي الوصفي الذي اقتضته الدراسة ، مما ساعد على إحاطتنا بجوهر المنهج التعليمي وبرامجه في الفترة المدروسة . Abstract: This research paper deals with the teaching methods in the Middle Morocco during the Hammadi era (408-547 AH / 1018-1152 AD), by presenting the foundations and methodological mechanisms of the Hamadian educational system, which has cast a shadow on the region and pushed the wheel of intellectual and civilizational development of this young state built with the arms of the people of the region, and radiates its scientific and educational light as the best scientific and educational metropolis, influenced and influenced by the curricula of those who preceded it and its contemporaries of educational cities, all this was according to the propaganda of Hamadia whose educational line Hammadi throughout his reign of the region , because the vision of Hamadiya in the teaching curriculum in its various ways expresses the farsightedness of a country as a whole and not a professor or educational institution.To be so our goal in highlighting this research paper is to reveal the methodological aspect of the educational system in the Hammadi era, and to embody this goal we relied on the descriptive historical approach required by the study, which helped to brief us on the essence of the educational curriculum and its programs in the studied period. Résumé : Ce document de recherche traite des méthodes d’enseignement au Moyen-Maroc à l’époque Hammadi (408-547 AH / 1018-1152 AD), en présentant les fondements et les mécanismes méthodologiques du système éducatif hamadien, qui a jeté une ombre sur la région et poussé la roue du développement intellectuel et civilisationnel de ce jeune État construit avec les armes des peuples de la région, et rayonne sa lumière scientifique et éducative comme la meilleure métropole scientifique et éducative, influencée et influencée par les programmes de ceux qui l’ont précédée et ses contemporains des villes éducatives, tout cela était selon la propagande de Hamadia dont la ligne éducative Hammadi tout au long de son règne de la région , parce que la vision de Hamadiya dans le programme d’enseignement exprime de diverses manières la clairvoyance d’un pays dans son ensemble et non d’un professeur ou d’un institution.To éducatif, de sorte que notre objectif en mettant en évidence ce document de recherche est de révéler l’aspect méthodologique du système éducatif à l’époque Hammadi, et pour incarner cet objectif, nous nous sommes appuyés sur l’approche historique descriptive requise par l’étude, qui nous a aidés à nous informer sur l’essence du programme éducatif et de ses programmes dans la période étudiée.

الكلمات المفتاحية: المناهج ; الحمادية ; التعليم ; التدريس ; برنامج دراسي ; curriculum ; , Hamadiya ; éducation ; , teaching ; study program


معيقات دمج تلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة بالمدارس العادية حسب وجهة نظر معلمي التعليم الابتدائي-دراسة ميدانية بولاية المسيلة

هادي سهير,  علي تودرت نسيمة, 
2023-10-11

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على معيقات دمج تلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة بالمدارس العادية حسب وجهة نظر معلمي التعليم الابتدائي، ولتحقيق ذلك أجريت الدراسة على عينة قوامها (65) معلم ومعلمة من المدارس الابتدائية بولاية المسيلة، تم اختيارهم بطريقة عشوائية طبق عليهم استبيان معيقات دمج تلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة من إعداد بحري صابر و خرموش منى (2022) والمتكون من (32) فقرة ومن أجل المعالجة الاحصائية للبيانات اعتمدت الباحثتان على برنامج الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية Spss ، حيث تم استخدام الأساليب الاحصائية التالية: المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والمتوسط النظري، اختبار ت لعينة واحدة، معامل فريدمان الترتيبي بهدف ترتيب أبعاد الاستبيان الفرعية، اختبار كولموغروف سميرنوف وكذا اختبار شبيرو ويلك، التكرار والنسبة المئوية. أظهرت النتائج أن معيقات دمج تلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس العادية حسب وجهة نظر معلمي التعليم الابتدائي جاءت على النحو التالي: • معيقات تتعلق بالمدرسة بمتوسط رتب بلغ 3.28. • معيقات تتعلق بالمعلم بمتوسط رتب بلغ 2.75. • معيقات تتعلق بالزملاء بمتوسط رتب بلغ 2.04. • معيقات تتعلق بالتلميذ بمتوسط رتبي 1.93.

الكلمات المفتاحية: المعيقات ; الدمج ; ذوي الاحتياجات الخاصة ; المدارس العادية ; معلم التعليم الابتدائي


تجربة التعليم عن بعد في الجامعة الجزائرية -دراسة ميدانية بجامعة محمد بوضياف بالمسيلة-

سالمين هنية,  عمارة بوجمعة, 
2023-05-28

الملخص: ملخص: إن التوجه نحو التعليم عن بعد مطلب استراتيجي تسعى جميع الدول لتطبيقه وتفعيله في إطار السعي لتحقيق أهداف التنمية المستدامة لسنة 2030، وقد زاد الاهتمام به بعد جائحة كورونا "كوفيد 19". تهدف دراستنا المتمثلة في تجرية التعليم عن بعد في الجامعة الجزائرية، دراسة ميدانية بجامعة محمد بوضياف بالمسيلة إلى معرفة تجربة التعليم عن بعد بجامعة محمد بوضياف بالمسيلة، باعتبارها من التجارب الرائدة، مقارنة بتجارب الجامعات الجزائرية الأخرى، ومحاولة استكشاف تطور مراحل تجربة جامعة محمد بوضياف بالمسيلة، إضافة إلى إبراز أهم نقاط القوة للتجربة و ابراز أهم نقاط الضعف في التجربة، ومدى استخدامات منصة موودل Moodle جامعة المسيلة، وأهم الإحصائيات والأرقام التي تبوأتها الجامعة في تصنيف الجامعات الوطنية والعالمية، والآفاق المستقبلية المراد تطبيقها في التعليم عن بعد بالجامعة من قبل مسؤوليها. الدراسة الميدانية تم الاعتماد فيها على المنهج الوصفي المناسب للدراسة، باستخدام أداة المقابلة كأداة أساسية، وتوصلت نتائج الدراسة الميدانية أن تجربة جامعة محمد بوضياف، هي تجربة رائدة بالرغم من الصعوبات والمعوقات، وتسير بخطى ثابتة نحو رقمنة الجامعة، وبالتالي التأسيس الفعلي للتعليم عن بعد. Abstract: Our study aims to know the distance education experience at Mohamed Boudiaf University in M'sila, as it is one of the leading experiences, compared to the experiences of other Algerian universities, and to try to explore the evolution of the stages of the experiment, in addition to highlighting the most important strengths and weaknesses of the experience, the extent to which the Moodle University of M'sila platform is used, and the most important statistics and figures As well as the future prospects to be applied in distance education at the university. The field study was based on the descriptive approach, using the interview tool, and the results of the field study concluded that the experiment is a pioneering experiment, despite the difficulties and obstacles, going towards the digitization of the university, and thus the actual establishment of distance education. Résumé: Notre étude vise à connaître l'expérience de l'enseignement à distance à l'Université Mohamed Boudiaf de M'sila, car c'est l'une des expériences phares, par rapport aux expériences des autres universités algériennes, et d'essayer d'explorer l'évolution des étapes de l'expérience, en plus de mettre en évidence les forces et les faiblesses les plus importantes de l'expérience, le degré d'utilisation de la plateforme Moodle Université de M'sila, et les statistiques et chaffers’ les plus importants ainsi que les perspectives d'avenir à appliquer dans l'enseignement à distance au niveau université. L'étude de terrain s'est basée sur l'approche descriptive, utilisant l'outil d'entretien, et les résultats de l'étude de terrain ont conclu que l'expérience est une expérience pionnière, malgré les difficultés et les obstacles, allant vers la numérisation de l'université, et donc de l'établissement proprement dit. De l'enseignement à distance.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: التعليم عن بعد، التجربة، الجامعة الجزائرية، جامعة محمد بوضياف ; Keywords: Distance education, experience, Algerian University, Mohamed Boudiaf University ; Mots-clés : Enseignement à distance, expérience, Université algérienne, Université Mohamed Boudiaf.



Les 10 articles les plus téléchargés

3 187 من مجتمع المعلومات إلى مجتمع المعرفة: نحو مقاربة مفاهيمية. 2 072 تسويق خدمات المعلومات بالمكتبات الجامعية الجزائرية تسويق خدمات المعلومات عبر شبكة الأنترنيت بالمكتبات الجامعية الجزائرية ( دراسة ميدانية بالمكتبة الجامعية المركزية بجامعة المسيلة 1 902 التغيير الثقافي في المنظمة كمدخل أساسي لإحداث التغيير التنظيمي: خطوات وآليات إرسائه 1 841 المفاهيم الإبستمولوجية الأساسية في فلسفة "غاستون باشلار" 1 829 المخدرات في الجزائر واقع الظاهرة وإجراءات الوقاية 1 743 نظام ل.م .د وعالم الشغل- الايجابيات والسلبيات 1 618 موقف الحركة الوطنية الجزائرية من الإنزال الأنجلوا – أمريكي بسواحل الجزائر (6-9 ) نوفمبر 1942 1 530 صناعة المحتوى المعلوماتي الرقمي الاكاديمي العربي: عوامل ضعفه وسبل تطويره 1 504 حركات التحرر الوطني في ظل القانون الدولي العام 1 414 أهم المشكلات السلوكية الشائعة لدى تلاميذ ذوي صعوبات التعلم الاكاديمية في المرحلة الابتدائية دراسة ميدانية ببعض ابتدائيات ولاية المسيلة