مجلة مفاهيم

Revue concepts

Description

مجلة دولية علمية محكمة، تصدر ورقيًّا بجامعة الجلفة، بإشراف هيئة علمية أكاديمية متخصصة من مختلف الجامعات داخل الجزائر وخارجها.


6

Volumes

12

Numéros

280

Articles


مسقطات العقوبة وأثرها في الحد من الجريمة بين الشريعة والقانون

بن دحمان عمر, 
2022-08-17

الملخص: الملخص: وضعت الشريعة الإسلامية مجموعة من العقوبات المناسبة لعدد من الجرائم الخطيرة، من أجل تحقيق مقاصد هامة، منها إصلاح الجاني وزجره عن العود،، وشفاء صدور المجني عليهم.. وتحقيق الأمن في المجتمع... لكنها فتحت الباب لإسقاط العقوبة وتجاوزها، في الأحوال التي يكون فيها إيقاف التنفيذ أصلح للجاني، وأنفع للمجتمع، ومن هذه الأحوال توبة الجاني، والعفو عنه، والصلح بينه وبين المجني عليه، وتطبيق بعض القوانين بأثر رجعي.. وفي هذا حكمة بالغة، فإن العقوبة وسيلة وليست مقصدا، فمتى ظهر أن المقصد يتحقق من دونها تركت، واكتفي بتشريع العقوبة ليفعل فعله في تحقيق الأمن في المجتمع. Abstract Islamic law has set a set of punishments appropriate for a number of serious crimes, in order to achieve important objectives, including reforming the perpetrator and discouraging him from the repetition, and healing the victims' breasts, and achieving security in society ... But it has opened the door for the punishment to be dropped and passed, in cases where the suspension of execution is more favorable to the perpetrator, and more beneficial to society, and from these conditions the repentance of the perpetrator, among these conditions are the perpetrator's repentance, his pardon, reconciliation between him and the victim, and the retroactive application of some laws. In this, there is a great wisdom, punishment is a means and not an intent, so when it appears that the intention is achieved without it, it is left, and it is content to legislate the punishment to do its work in achieving security in society.

الكلمات المفتاحية: العقوبة، الجريمة، التوبة، العفو، الصلح، رجعية القوانين


الإرهاصات التاريخية للنزعة الإنسانية

نايلي دواودة حمزة, 
2022-05-24

الملخص: تكمن أهمية هذا المقال المطروح في كونه عرضا تاريخيا موجزا للنزعة الإنسانية، وتتبع نشأة المصطلح و توضيح الخلافات الحاصلة في ترجمته إلى اللغة العربية ذلك بغية الإطلاع على هذه النزعة الفلسفية في سياقها التاريخي، وتبين مدى تقدمها وتطور مفاهيمها مع تطور العالم،و يتناول أبرز التعريفات والصياغة الفكرية التي تحاول تحديد مفاهيم هذا الفكر الفلسفي وعلى ضوءها يستشف المطلع على هذا المقال سمات النزعة الإنسانية، وإيمانا منا بأن الأفكار قد تفهم أكثر من خلال نقدها، تطرق المقال إلى أحد أعداء النزعة الإنسانية بالنقد ألا وهو فريدريك نيتشه. The importance of this presented article lies in its being a brief historical presentation of humanism, tracing the emergence of the term and clarifying the differences that occurred in its translation into Arabic, in order to view this philosophical tendency in its historical context and shows the extent of its progress and the development of its concepts with the development of the world, and it deals with the most prominent definitions and intellectual formulation which attempts to define the concepts of this philosophical thought and in the light of which the reader of this article explores the traits of humanism . Believing that the ideas may be understood more through criticism, the article touched upon one of the enemies of humanism with criticism, namely, Friedrich Nietzsche.

الكلمات المفتاحية: النزعة الإنسانية، الفكر الفلسفي، الإنسان، السياق التاريخي. ; humanism, philosophical thought, man, historical context


موقف الدكتور المرحوم عبد الله شريط من الثقافة و الإيديولوجية و أثرهما في التنمية الشاملة من خلال كتابه: "المشكلة الإيديولوجية و قضايا التنمية"

شريفي سعيد, 
2022-06-19

الملخص: لقد كثر الحديث في الجزائر حول التنمية الشاملة و عوامل نجاحها، و أسباب تعثرها. و كان لكل مفكر سياسي وجهة نظره في الموضوع . و الدكتور المرحوم عبد الله شريط كان من ضمن الباحثين الذين أعطوا الكثير من عصارة فكرهم لخدمة التنمية و الثقافة التي اعتبرها البوابة الواسعة للتنمية الشاملة في الجزائر، و لكن كم من عظيم قزمته السياسة و ألقت به على هامش التاريخ، ليموت في صمت و يدفن في الظل، و لم يحظ بقليل من أشعة الشمس التي أشرقت على بعض مغنيات الراي، راقصات البطون، رغم ما قدمه للثقافة الجزائرية من إثراء عبر وسائل الإعلام المسموعة و المكتوبة، أذكر على سبيل المثال سجالاته الفكرية مع عدو المدرسة الأساسية في السبعينات، حيث ربط التربية بالثقافة ، و الثقافة بالإيديولوجية، فالثقافة في رأيه تنمي الوعي الإيديولوجي بالانتماء إلى الأمة . و الإيديولوجية هي خارطة الطريق التي يتحرك فيها رجل الثقافة لتكون الإيديولوجية في خدمة التنمية، حتى يخرج الوطن إلى بر الأمان، وتبقى علاقة الإيديولوجية بالثقافة علاقة أخذ و عطاء، و هو ما أحاول تحليله من خلال هذا المقال المتواضع في إطار مواثيق جبهة التحرير الوطني There has been a lot of talk in Algeria about global development, its factors of success, and its failure causes. Every thinker has his personal point of view on the subject. The late Dr. Abdoulah CHRIET is among those researchers who devoted much of their intellectual work to serve the development and culture which he has considered the great gate to global development in Algeria. But how many great men has been minimized by politics and put aside the history and vanished in silence, and buried in the shade, and has not benefit from the sun light which has shined on some Rai singers and belly dancers, in spite of what he has given to enrich the Algerian culture through the different mass media , like his intellectual records with the enemy of the fundamental school during the seventy’s as e linked the culture to education , the culture to ideology. According to him, culture raises the ideological awareness and the belonging to a nation. The ideology is the road map where the man of culture moves thus the ideology will serve the culture so that the nation will get to the secure land. Therefore the relation between the ideology and culture is one of take and give, and this is what I am going to develop through this article in the frame of the documents of The National Liberation Front.

الكلمات المفتاحية: التنمية الشاملة – المفكر السياسي – الثقافة – الإيديولوجية – جبهة التحرير الوطني


معوّقات جودة التلقّي والإيصال المفاهيمي عند تلاميذ الطّور المتوسّط ــ مقاربة ميدانية إحصائية ــ

يزير بشير,  يزير جلول, 
2023-07-31

الملخص: تشكل عملية جودة تلقّي المتعلّمين لمختلف الأنشطة البيداغوجية المقرّرة في المنهاج الدراسي في المنظومة التربوية الجزائرية موضعا جديرا بالدّراسة والتنقيب، حيث تزداد أهمية هذه الدراسات لما تنطلق من مقاربات تجريبية لمّا تنقل تفاعل أطراف العملية التربوية من ميدان الحقل التربوي، و على هذا الأساس جاءت هذه المقاربة التجريبية ليقف الباحث من خلالها على معوّقات جودة التعلّم و ليرسم للمتبّعين الآليات الكفيلة بكبح المسارات المعرقلة لتطور البناء المفاهيمي لدى المتلقّين في المدرسة الجزائرية. لقد اكتشف الباحث أنّ أغلب معوّقات الجودة ارتبطت تحديدا بمعوّقات تقليدية ترتبط في أغلبها بعدم استثمار مختلف الإمكانيات المادية والبيداغوجية التي خطّط لها القائمون على المنهاج التربوي الوطني لمّا توقف الفاعلون في الميدان عند نقد مختلف المقاربات الجديدة دون الانخراط الفعلي في تسخير إمكانات التعلّم المتاحة، تلك الإمكانيات المتاحة كانت ستشكّل الفارق نحو تحسين جودة التلقّي لدى المتعلّمين لو وجدت تفاعلا تشاركيا تكامليا لدى مختلف القائمين على العملية التربوية . The quality of the learning process for learners of the various pedagogical activities planned in the curriculum of the Algerian educational system is a subject worthy of study and exploration. Experimental through which the researcher to identify obstacles to the quality of learning and to draw the followers mechanisms to curb the paths impeding the development of conceptual construction of the recipients in the Algerian school. The researcher discovered that most of the barriers of quality were specifically associated with traditional barriers, mostly related to the lack of investment of the various material and pedagogical possibilities that were planned by those responsible for the national educational curriculum. The available information would have made the difference towards improving the quality of learning among learners if they found an integrated, participatory interaction among the different actors in the educational process.

الكلمات المفتاحية: التلقّي ; التعلّم ; التلاميذ ; الكفاءات ; البيداغوجيا


Algerian EFL Students' Attitudes Toward Online vs. Traditional Classroom Learning Environments

جعيجع أسماء,  أحمد قاضي عبلة, 
2023-09-11

Résumé: The rapid evolution of technology has brought about profound changes in education globally. In Algeria, where English as a Foreign Language (EFL) education is pivotal for fostering international communication and career prospects, the traditional classroom setting has traditionally been the primary mode of instruction. However, the emergence of online learning platforms, compounded by the COVID-19 pandemic's necessitated shift to remote education, has spurred debates regarding the efficacy of online versus traditional classroom learning environments. This study investigates the perceptions of Algerian EFL students regarding online and traditional classroom learning. With a group of participants including 60 students from various Algerian universities, this research utilizes qualitative research methods, specifically semi-structured interviews, to gain insights into students' views, preferences, and experiences in both learning settings. By comparing and contrasting these perspectives, this study aims to provide an accurate understanding of the advantages, challenges, and potential benefits of online and traditional classroom instruction in Algeria's EFL context. The findings have the potential to inform educational strategies and policies, aligning them more closely with students' needs and preferences in the evolving landscape of higher education.

Mots clés: EFL Education, Online Learning, Student Attitudes, Traditional Classroom


نظريات الدافعية للإنجاز الدراسي -قراءة نقدية -

غريب حسين,  عمري عبير,  تينة كريمة, 
2024-03-04

الملخص: تعتبر الدافعية للإنجاز المحرك الأساسي الذي يدفع الطالب إلى النجاح الدراسي، حيث تتضمن الشعور بالمسؤولية والمثابرة و التخطيط للمستقبل والطموح وإدراك مرور الزمن، حيث أن انخفاض أي بعد من هذه الابعاد يؤدي إلى انخفاض مستوى الدافعية، وقد جاءت عدة نظريات تشرح وتفسر العوامل التي تتحكم في الدافعية للإنجاز الدراسي، وفيما يلي نعرض تلك النماذج النظرية ونعقب عليها. Achievement motivation is the primary factor that guides a student to academic success, as it includes a sense of responsibility, perseverance, planning for the future, ambition, and awareness of the passage of time. A decrease in any of these dimensions results in a decrease in the level of motivation. Many theories have come to explain and interpret the factors that control academic achievement motivation. We present these theoretical models and comments on them below

الكلمات المفتاحية: النظريات، الدافعية للإنجاز الدراسي، قراءة نقدية. ; Theories, academic achievement motivation, critical reading