مجلة أبحاث ودراسات التنمية - Revue Recherches et Etudes en Développement -
Volume 7, Numéro 2, Pages 175-185
2020-12-17

Contribution Of Social Media Influencers To The Local Sustainable Tourism Development: Case Study Of The Algerian Influencer Mohamed Djamel Taleb مساهمة مؤثري شبكات التواصل الاجتماعي في التنمية السياحية المحلية المستدامة: دراسة حالة المؤثر الجزائري محمد جمال طالب

Authors : Zerouati Maouahib . Sayah Fatima .

Abstract

The purpose of this study is to explore social media influencers contribution to the local sustainable tourism development. A content analysis was conducted on some Youtube videos of Mohamed Djamel Taleb, an Algerian influencer who introduced his followers to a set of social, tourism and ecological actions under several types of tourism such as: ecotourism, adventure and sport tourism. The main findings of this study were that this influencer succeeded at transmitting a positive image about the potential of Algerian youth and their important role in contributing to the local sustainable tourism development such as raising awareness about environment protection and sites preservation, inciting people to become more active in the society by getting involved into different activities, improving a destination country image, generating positive word of mouth and encouraging locals to turn into domestic tourism instead of choosing foreign destinations. تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف مساهمة مؤثري شبكات التواصل الاجتماعي في التنمية السياحية المحلية المستدامة، حيث تم إجراء تحليل محتوى على بعض مقاطع فيديو يوتيوب لمحمد جمال طالب، أحد المؤثرين الجزائريين الذي عرّف متابعيه بمجموعة من الأنشطة الاجتماعية، السياحية والبيئية في إطار ممارسة عدة أنواع من السياحة مثل: السياحة البيئية والمغامرة والسياحة الرياضية. وتمثلت أبرز نتائج هذه الدراسة في أن هذا المؤثر قد نجح في نقل صورة إيجابية عن إمكانات الشباب الجزائري ودوره المهم في المساهمة في التنمية السياحية المستدامة مثل زيادة الوعي حول حماية البيئة والحفاظ على المواقع، تحفيز الأفراد على أن يصبحوا أكثر مشاركة في المجتمع من خلال الانخراط في أنشطة مختلفة، تحسين صورة بلد الوجهة، توليد كلمة منطوقة إيجابية، وتشجيع المواطنين على التوجه نحو السياحة الداخلية بدلا من اختيار الوجهات الأجنبية.

Keywords

Influencers ; social media ; local sustainable tourism development ; Mohamed Djamel Taleb ; Algeria ; المؤثرون ; شبكات التواصل الاجتماعي ; التنمية السياحية المحلية المستدامة ; محمد جمال طالب ; الجزائر