التحدي
Volume 13, Numéro 1, Pages 67-90
2021-01-19

أثر برنامج تعليمي مقترح باستخدام حقيبة تعليمية في تنمية الدافعية و تعلم مهارتي الإرسال والاستقبال بالكرة الطائرة لتلاميذ المرحلة الثانوية

الكاتب : مجاهد مصطفى . بومعزة محمد لمين .

الملخص

تهدف الدراسة إلى التعرف على تأثير برنامج تعليمي باستخدام الحقيبة التعليمية في تنمية دافعية التعلم و تحسين الأداء الفني لمهارتي ( الإرسال والاستقبال ) بالكرة الطائرة لدى تلاميذ السنة ثانية ثانوي, - تيارت – وقد استخدم الباحث المنهج التجريبي وتصميم مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة, واشتملت عينة الدراسة على (40) تلميذا للفصل الدراسي الثاني لعام( 2019-2020), وتم تقسيمهم بالتساوي إلى مجموعتين إحداهما تجريبية تدرس بالحقيبة التعليمية والثانية ضابطة تدرس بأسلوب التقليدي وكأداة لجمع البيانات استخدم الباحث اختبارين لمهارتي الإرسال والاستقبال, واختبار دافعية التعلم, وقد أشارت أهم النتائج إلى تحسن في مستوى الدافعية والأداء الفني لمهارتي الإرسال والاستقبال لكلا المجموعتين, مع تفوق للمجموعة التجريبية التي استخدمت الحقيبة التعليمية . ويوصي الباحث بضرورة استخدام المنهاج التعليمي المقترح (الحقيبة التعليمية ) في تنمية الدافعية و تحسين الأداء الفني لمهارتي (الإرسال والاستقبال) بالكرة الطائرة في دروس التربية البدنية. وكذا إستخدام الحقائب التعليمية على عينات ومستوى تعليمي مختلف وعلى فعالية ومهارات اخرى . The study aims to identify the impact of an educational program using the educational package on developing learning motivation and improving the technical performance of my skills (Transmission and reception) in volleyball among second-year secondary school students - Tiaret - and the researcher used the experimental method and designed two groups, one experimental and the other control, and the study sample included (40) students for the second semester of the year (2019-2020), and they were divided equally into two groups One of them is an experimental study in the educational bag and the second is an officer who studies in the traditional manner and as a tool to collect data. The researcher used two tests for the skills of transmission and reception, and the test of learning motivation, and the most important results indicated an improvement in the level of motivation and technical performance of the skills of sending and receiving for both groups, with an advantage for the experimental group that used the educational bag. The researcher recommends the necessity of using the proposed educational curriculum (educational bag) in developing motivation and improving the technical performance of the two skills (sending and receiving) in volleyball in physical education lessons. As well as the use of educational bags on samples, a different educational level, and other effectiveness and skills

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : الحقيبة التعليمية, الدافعية, مهارات الكرة الطائرة, تلاميذ ثانية ثانوي . ; Key words: educational bag, motivation, volleyball skills, second secondary students