دراسات اقتصادية
Volume 14, Numéro 3, Pages 226-239
2020-11-04

الوعي السياحي و علاقته التنموية بالقطاع السياحي في الجزائر

الكاتب : مرباح طه ياسين . يحياوي عبد الحفيظ . عيسات فطيمة الزهرة .

الملخص

لقد أصبح الوعي السياحي من أهم عناصر تنمية الاقتصاد السياحي، لما له من أهمية بالغة في إعطاء صورة واضحة للسياحة في بلد ما، ولا يتأتى ذلك إلى ببناء ثقافة سياحية للمجتمعات، من اجل البلوغ لقطاع سياحي فعال مدر للثروة. وجاءت هذه الدراسة بهدف توضيح مدى أهمية الوعي السياحي في تحقيق التنمية السياحية، وكذا تحسين الصورة النمطية للسياحة في الجزائر، وذلك من خلال نشر الوعي لفهم النشاط السياحي لكل من الهيئات والإدارات المعنية من اجل استغلال الثروات السياحية التي تزخر بها الجزائر من اجل جذب السياح من الداخل والخارج . Abstract: Tourism awareness has become one of the most important elements of the development of the tourism economy, because it is extremely important in giving a clear picture of tourism in a country, and this does not result in building a tourist culture for societies, in order to achieve an effective tourism sector generating wealth. This study came with the aim of clarifying the importance of tourism awareness in achieving tourism development, as well as improving the stereotype of tourism in Algeria, by spreading awareness to understand the tourism activity of each of the bodies and departments concerned in order to exploit the tourism riches that Algeria abounds in order to attract tourists from within. And outside.

الكلمات المفتاحية

الوعي السياحي ، القطاع السياحي ، التنمية السياحية.