مجلة الرسالة للدراسات والبحوث الإنسانية
Volume 8, Numéro 4, Pages 626-635
2024-01-20

صعوبات النشر العلمي بالجامعة الجزائرية: ممارسات وتداعيات

الكاتب : غيات بوفلجة .

الملخص

تبرز مكانة الجامعة من خلال ما ينشره المنتسبون إليها من أساتذة وباحثين وطلبة، في مجلات وكتب وبحوث علمية، سواء على المستوى الوطني أو الدولي. ترتكز هذه الورقة على تجربة الباحث في الجامعة الجزائرية، كطالب بها، كأستاذ باحث، أشرف على عدد من أطروحات الدكتوراه، وساهم في مناقشة العشرات منها. كما أنه عضو محكّم بمجموعة من المجلات الوطنية والدولية. تهدف هذه المداخلة إلى إلقاء الضوء على المشاكل والصعوبات التي تعترض طلبة الدكتوراه والأساتذة في نشر مقلاتهم بالمجلات العلمية، نتيجة أنظمة المجلات وممارسات المحكمين لبحوثها. وهو ما يؤدي إلى إطالة وقت المناقشة وإلى صعوبات كبيرة بالنسبة للطلبة في إنهاء عمليات المناقشة. Difficulties of scientific publishing at the Algerian University: Practices and implications The university's standing is highlighted through its staff, researchers and students' publications in scientific journals, both nationally and internationally. This paper is based on the experience of the researcher at the Algerian University, as a student and lecturer, who supervised a number of doctoral theses and contributed to the discussion of several theses. He is also reviewed several papers for national and international journals. This intervention aims to shed light on the problems and difficulties that face doctoral students and lecturers in publishing their articles in scientific journals, as a result of the journals' regulations and the referees' practices. This leads to lengthening the discussion procedures and to more difficulties for the students to finish their Ph D.

الكلمات المفتاحية

ممارسات الجامعة ; الرسائل الجامعية ; مناقشة الرسائل الجامعية ; صعوبات النشر العلمي