مجلة علوم الإنسان والمجتمع

مجلة علوم الإنسان والمجتمع

Description

The journal "Humanities and Social Sciences" is a quarterly international scientific journal from Algeria, which publishes under the supervision of a scientific body of national and international researchers, accumulating experience and skills. Scientific articles are only published after being validated by one of the members of the reading committee, who is periodically responsible for evaluating research and studies. The journal published is under the aegis of the University Mohamed Khider / Biskra / Algeria. It is also admitted in world databases. It specializes in academic scientific studies and research in the humanities and social sciences, and is endowed with an experienced reading committee in the matter. The journal publishes all original works, which are not already published or in the process of publication, nor extracts from a work or citation. The main purpose of the review is the publication of original scientific research developed by researchers, teachers and doctoral students with the intention of expanding the dissemination of knowledge and making new research available to all, as well as connecting researchers of all stripes. The journal accepts all scientific work written in Arabic, English and French provided that it is not already published and that it meets the required standards, quality and originality. The author is under an obligation to maintain scientific integrity in the transfer of information and citations as expressed by their authors in accordance with conventional rules.


9

Volumes

33

Numéros

581

Articles


مواقع التواصل الاجتماعي وتأثيرها على الاسرة The social network sites and their impact on the family

بخوش وليد,  بورني نسيم, 

الملخص: شغل موضوع مواقع التواصل الاجتماعي كثيرا من الباحثين والمختصين، نظرا لتأثيره الكبير على الفرد والأسرة و المجتمع ككل، سواء على المستوى النفسي أو الروحي أو الاجتماعي. ولذلك جاء هذا المقال من اجل تبيان إحدى جوانب تأثيرات هذه المواقع على تماسك الأسرة وتضامنها وكيف يمكن أن تكون سببا في تفككها وإثارة الصراع بين أفرادها، وكيف يمكن لها من جهة أخرى أن تضفي بعض الإيجابيات على العلاقات الأسرية. وهذا ما فرض علينا طرح أسئلة. ومحاولين الإجابة عنها من خلال التطرق إلى تحديد مفهوم الأسرة وبنائها وتوضيح أهمية وظيفتها على مستوى الفرد والمجتمع، ثم تم التطرق إلى تحديد مفهوم الإدمان ومفهوم مواقع التواصل الاجتماعي وذكر أهم أنواعها و مزاياها وأخيرا بينا التأثير السلبي والإيجابي لهذه المواقع على الأسرة وكيف يمكن تفادي تأثيراتها السلبية. Summary: The topic of social network sites have been the focus of many researchers and specialists, because of its major influence on the individual, the family and the society as a whole, whether at the psychological, spiritual or social level. Thus, this article came to illustrate one aspect of the effects of these sites on the unity and solidarity of the family, and how it could be a reason behind its dissociation and provoking conflicts between its members, and on the other hand, how it could add some pros to the family relationships. This made us wondering about some questions, to which I tried to answer, by defining the concept of family and its construction, and illustrating the importance of its function at the individual and society level. After that, we tackled the definition of the concept of social network sites along with mentioning their most important types and advantages, and finally, we showed the positive and negative influence of these sites on the family, and how we can prevent their negative impacts.

الكلمات المفتاحية: مواقع التواصل الاجتماعي ; التأثير ; الأسرة


تكيف المربي المختص مع خصائص اضطراب طيف التوحد وأثره على الاندماج الاجتماعي للطفل التوحدي.

معدن شريفة,  عورة وفاء, 

الملخص: تتناول هذه المداخلة كيفية تكيف المربي المختص مع خصائص اضطراب طيف التوحد و تأثير ذلك على الاندماج الاجتماعي حيث تزايد اهتمام الباحثين والأخصائيين بهذا المرض،و تهدف دراستنا إلى إبراز الدور الذي يلعبه المربي المختص خصوصا في اندماج الأطفال ذوي طيف التوحد من خلال اكتسابه لجملة من المهارات والمعارف والمؤهلات وكذا محاولته للتكيف مع هذا الاضطراب العصبي والذي يؤثر سلبا على وظائف الدماغ ويتميز بقصور أو توقف في نمو الإدراك الحسي واللغة وبالتالي في نمو القدرة على التواصل والتخاطب والتعلم والنمو المعرفي، وهي دراسة نظرية تحليلية ذات بعد سوسيولوجي تهتم بدراسة ومعالجة استمرارية سلوكيات الأطفال الغير المجدية أكاديميا وغير الناضجة مقارنة بأعمارهم ومحاولة تهيئته باعتباره الوعاء الحاوي في عملية التكيف والانسجام في البيئة الاجتماعية وكذا مساعدته لهم، من خلال توفر الاحتياجات الأساسية من بناء للشخصية وتحديد الدوافع والحاجات والخبرات والقيم التي يحملها الطفل التوحدي.

الكلمات المفتاحية: طيف التوحد، المربي المختص، الاندماج الاجتماعي.


موقف ياسر عرفات من الأزمة بين الاردن و منظمة التحرير الفلسطينية 1970-1971

أستاذ مساعد في التاريخ الحديث و المعاصر د.عماد رفعت البشتاوي, 

الملخص: الملخص عرضت الدراسة لموقف ياسر عرفات رئيس حركة فتح ورئيس اللجنة التنفيذية لمنظمة التحرير الفلسطينية من أحداث عام 1970/ 1971 من خلال الحديث عن الأجواء المشحونة، والأحداث المتسارعة التي سادت بين الحكومة الأردنية والمقاومة الفلسطينية منذ معركة الكرامة، بالإضافة إلى أحداث عام 1968، ومبادرة " روجرز". كما تطرقت الدراسة أيضاً إلى الأعمال والمواجهات العسكرية التي وقعت في أيلول عام 1970، وكيف أدار عرفات تلك الأزمة تنظيمياً وعسكرياً وسياسياً على الصعيد الداخليّ، أعني على الساحة الأردنية، وكذلك على الصعيد العربيَّ. واستكمالاً للحديث عن أحداث أيلول 1970 كان لا بدّ من متابعة ذلك عن طريق تتبّع الأحداث وصولاً إلى عام 1971، هذا العام الذي تمّخض عنه الخروج العسكريّ لمنظمة التحرير الفلسطينية من الأردن.

الكلمات المفتاحية: ياسر عرفات أزمة منظمة التحرير


دور الفضاء الرقمي في دمقرطة االابداع الثافي

Mesbah Neziha, 

Résumé: This article offers some reflections on the approach to cultural democratization which aims T strengthen artistic and cultural creation in order to realize critical knowledge and offer the opportunity to each creator to disseminate his work to a wide audience through the virtual space. First of all, we make a sociological focus that aims to explain the place of cultural creation in the history of humanity. Secondly, we analyze the role of the digital space in the realization of cultural democracy

Mots clés: Cultural creation, democratization of culture, digital, virtual space, cultural interaction, emancipation


تقويم كتاب لغتي الجميلة للصف الرابع الابتدائي بالمملكة العربية السعودية في ضوء مواصفات الكتاب المدرسي الجيد

الثقفي إبراهيم, 

الملخص: ملخص: هَدَفَ هذا البحث إلى تقويم كتاب لغتي الجميلة المقرر تدريسه للصف الرابع الابتدائي بالمملكة العربية السعودية في ضوء مواصفات الكتاب المدرسي الجيد، وتحقيقا لهذا الهدف قام الباحث بتحديد مواصفات الكتاب المدرسي الجيد، ثم قام باشتقاق أداة منها لتطبيقها على عينة البحث التي هي مجتمع البحث نفسه (كتاب لغتي الجميلة للصف الرابع الابتدائي بالمملكة العربية السعودية)، مستخدما المنهج الوصفي القائم على تحليل المحتوى. وبعد تحليل الكتاب وتطبيق الأداة توصل الباحث لعدد من النتائج كان أهمها أن الكتاب محل الدراسة قد حقق من مواصفات الكتاب المدرسي الجيد ما نسبته (66.66%) وهذا يعني أن الكتاب لم يحقق المستوى الأفضل والمرغوب فيه إلا في ثلثي المواصفات. Abstract: This research aimed at assessing the Book of (“Lughati Al-Jamilah:” My Beautiful Language) prescribed to be taught for the Elementary Grade Four Saudi Arabia in light of the good textbook specifications. An instrument was then taken out of such specifications to be applied to the research sample, using the Descriptive Approach based on content analysis. After having analyzed the Book and applied the instrument, the researcher obtained several findings, most importantly The Book achieved (66,66%) of the good textbook specifications, and this means that the Book did attain the best desired level except for the third of the specifications.

الكلمات المفتاحية: الكتاب المدرسي


Violence against children in Algeria schools - An Analytical study – Violence contre les enfants dans les écoles Algérienالعنف ضد الأطفال في المدارس الجزائرية - دراسة تحليليةnes – Etude analytique -

الجوزي وهيبة, 

الملخص: Summary: The aim of this study is to highlight the strong link between Algerian society and its culture. It is a society that evolves through its culture and its beliefs, customs, traditions and values. It takes root in socialization. The process of upbringing itself is essentially a process of learning and formation, as "Malik Ben Nabi" points out in his book "The Birth of Society". He pointed out that society is not merely a group of individuals, but is the participation of these individuals in one direction, in order to perform a particular function of purpose, through which the individual learns by interacting with his social environment family habits, and ways of life and behavior patterns, that is, the process of impregnation of the individual The culture of society, which is influenced at the same time by the society to which the individual belongs, the subculture that limits the attitudes of his family, its philosophy in life and its experience The current sociological anthropological research tells us the need to broaden the circle of attention and study of various social issues without paying attention to the censorship imposed on them, which makes us wait in thinking about addressing the issue of violence, as a general phenomenon that may differ in terms of modernity, and its frequency manifested manifestations from one community to another. And from time to time. Appears on the level of all social systems. Violence is a behavior that sometimes appears in response to the factors and circumstances related to the situation in which it occurs, and is the result of what can be called social or cultural violence. The study found that school violence affects boys and girls of all ages and social climates, and that violence already has devastating consequences in the long and short term, including injuries and injuries. disabilities. This is in addition to the emotional and psychological effects that last a lifetime and sometimes to death, as well as the economic and other costs to society enshrined in the system of values and perceptions on which social life is organized. Résumé: Le but de cette étude est de mettre en évidence le lien étroit qui existe entre la société algérienne et sa culture, une société évoluant à travers sa culture et ses croyances, ses coutumes, ses traditions et ses valeurs. Cela prend racine dans la socialisation. Le processus d’éducation lui-même est essentiellement un processus d’apprentissage et de formation, comme le souligne Malik Ben Nabi dans son livre La naissance d’une société. Il a souligné que la société n'est pas simplement un groupe d'individus, mais la participation de ces individus dans une direction, afin de remplir une fonction particulière de finalité, par laquelle l'individu apprend en interagissant avec son environnement social, les habitudes familiales, les modes de vie et les comportements, à savoir le processus d'imprégnation de l'individu. La culture de la société, qui est influencée à la fois par la société à laquelle appartient l'individu, la sous-culture qui limite les attitudes de sa famille, sa philosophie de vie et ses expériences, en plus de son statut social. La recherche anthropo-sociologique actuelle nous apprend qu'il faut élargir le cercle d’attention et étudier divers problèmes sociaux sans prêter attention à la censure qui leur est imposée, ce qui nous oblige à réfléchir à la question de la violence, en tant que phénomène général qui peut différer en termes de modernité, et de sa fréquence se manifestant d’une communauté à l’autre. Et de temps en temps. Apparaît au niveau de tous les systèmes sociaux. La violence est un comportement qui apparaît parfois en réponse à des facteurs et à des circonstances liés à la situation dans laquelle elle se produit et résulte de ce que l'on peut appeler une violence sociale ou culture - lle enchâssée dans le système de valeurs et de perceptions sur lequel la vie sociale est organisée. L'étude a révélé que la violence à l'école affecte les garçons et les filles de tous les âges et de tous les milieux sociaux. La violence a déjà des conséquences dévastatrices, qu’elles soient à court ou à long terme, y compris des blessures et des handicaps. Cela s'ajoute aux effets émotionnels et psychologiques qui durent toute une vie et, parfois, à la mort, ainsi qu'aux charges économiques et autres supportées par la société. ملخص: نهدف من خلال هذه الدراسة، إبراز مدى الارتباط الشديد للمجتمع الجزائري بثقافته، فهو مجتمع يتطور عبر ثقافته وما تحمله من اعتقادات و عادات و تقاليد وقيّم. تترسخ بالتنشئة الاجتماعية. ذلـك أنّ عملية التنشئة نفسها هي في الأساس عملية تعلّم وتكوين، كما يشير في ذلك "مالك بن نبي" في كتابه "ميلاد مجتمع". حيث أشار فيما معناه إلى أن المجتمع ليس مجرد مجموعة من الأفراد وإنّما هو اشتراك هؤلاء الأفراد في اتجاه واحد، من أجل القيام بوظيفة معينة ذات غاية، يتعلّم من خلالها الفرد بتفاعله مع بيئته الاجتماعية عادات أسرته، وأسـلوب حياته وأنماط سلوكه، أي أنها عملية تشريب الفرد ثقافة المجتمع حيث تتأثر في الوقت نفسه بالمجتمع الـذي ينتمـي إليه الفرد، وبالثقافة الفرعية التي تحد اتجاهات أسرته، وفلسفتها في الحياة وخبراتها، بالإضـافة إلـى المكانة الاجتماعية التي يتميز بها. و يطالعنا راهن البحث السوسيو أنثروبولوجي على ضرورة توسيع دائرة الاهتمـام، و الدراسـة لمختلف القضايا الاجتماعية دون الاكتراث بجانب الرقابة المفروض عليها، والذي يجعلنا نتريـث عنـد التفكيـر فـي معالجة موضوع العنف، كظاهرة عامة قد تختلف من حيث حداثتها، وتكـرارها تجلي مظاهره من مجتمع لآخر. و من فترة زمنية لأخرى. تظهـر علـى مستوى الأنساق الاجتماعية كلّها. إنّ العنف هو السلوك الذي يظهر أحياناً كاستجابة للعوامل والظروف المتعلقـة بالوضـعية التي يتم فيها، وهو نتيجة لما يمكن تسميته بالعنف الاجتماعي أو الثقافي الذي تكرسه منظومة القيم و التصورات التـي تنتظم عليها الحياة الاجتماعية. حيث وجدت الدراسة أن العنف المدرسي يؤثر على الأولاد والبنات من جميع الأعمار والبيئات الاجتماعيـة. و العنف له نتائج مدمرة بالفعل، سواء أكانت طويلة المدى أو قصيرة المدى، بما في ذلك الإصابات والعاهات. هـذا إلـى جانب الآثار العاطفية والنفسية التي تستمر مدى الحياة، وفي أحيان أخرى تفضـي إلـى المـوت، وكـذلك الأعبـاء الاقتصادية وغيرها التي يتكبدها المجتمع.

الكلمات المفتاحية: society ; violence ; children ; school violence ; socialization ; société ; enfants ; violence à l'école ; socialisation ; المجتمع ; العنف ; الأطفال ; العنف المدرسي ; التنشئة الاجتماعية


Public health crisis communication response in Tunisia: the COVID-19 outbreak

القروي أنيس, 

Résumé: This study deals with governments dealing with outbreaks of serious diseases and epidemics that threaten the lives of people, in terms of the communication strategies that they develop and follow in order to control the situation and reassure the public. We have examined the case study of the Tunisian government to see its readiness after the emergence and outbreak of the novel coronavirus epidemic, and present the improvements that can be made in the light of what has been done and compared to what the experts recommend in this field.

Mots clés: coronavirus ; covid-19 ; Tunisian government ; crisis ; communication strategy


Public relations between social and institutional organization: Features and advantages

اسعيداني سلامي,  فقيري ليلى, 

الملخص: this article deals with a very important topic in organizations, whether it is social organization such as society and the family as small institutions or more complex organization and management like institutions of all kinds: productivity or services, The article will address the axes of public relations from definitions of its first history, as well as its relationship to the media and crises and its mission in organizations Where the treatment will be only theoretical and descriptive. The theoretical approach is very useful in such topics to bring ideas and developments closer to the topic of public relations in the organizations يتناول هذا المقال موضوعًا مهمًا جدًا في التنظيمات، سواء كانت تنظيمًا اجتماعيًا مثل المجتمع والأسرة كمؤسسات صغيرة أو تنظيم وإدارة أكثر تعقيدًا مثل المؤسسات بانواعها: الإنتاجية أو الخدمات، سوف تتناول المقالة محاور مهما جدا في العلاقات العامة من تعاريف تاريخها الأول، وكذلك علاقتها بالإعلام والأزمات ومهمتها في المنظمات حيث سيكون العلاج نظريًا وصفيًا فقط. يعد المقاربة الوصفية النظري مفيدًا جدًا في مثل هذه الموضوعات لتقريب الأفكار والتطورات من موضوع العلاقات العامة في التنظيمات.

الكلمات المفتاحية: Public relations, society, institution, organization, Features and advantages


The Impact of e-marketing on competitive advantage of Jordanian commercial banks

دكتور عماد علي الكساسبه, 

الملخص: The study aimed to examine The Impact of e-marketing (Internet Marketing, Mobile marketing) on competitive advantage of Jordanian commercial banks. To achieve this objective, a questionnaire was developed for data collection., the number of valid questionnaires for analysis was (170), was used (SPSS) Version 16 to analyze the data. The most important findings of this study were the following: The perceptions Respondents for e-marketing were a high level. And, The perceptions Respondents for competitive advantage were a high level. There is effect of e-marketing on competitive advantage, the dimensions of dependent variable explain (53%) of variation in the dependent variable (competitive advantage). The study presented a number of recommendations, The Jordanian government, as an extension of the banking sector players, should further extend its digital bridge and internet penetration. As revealed in the studies that reported positive impact specifically for e-marketing. هدفت الدراسة إلى دراسة أثر التسويق الإلكتروني (التسويق عبر الإنترنت ، التسويق عبر الهاتف المحمول) على الميزة التنافسية للمصارف التجارية الأردنية. ولتحقيق هذا الهدف ، تم تطوير استبيان لجمع البيانات ، بلغ عدد الاستبيانات الصالحة للتحليل (170) ، تم استخدام (SPSS) الإصدار 16 لتحليل البيانات. وكانت أهم نتائج هذه الدراسة ما يلي: تصورات المستجيبين للتسويق الإلكتروني كانت عالية المستوى. وكانت تصورات المستجيبين للميزة التنافسية على مستوى عال. هناك تأثير التسويق الإلكتروني على الميزة التنافسية ، فأبعاد المتغير التابع تفسر (53٪) التباين في المتغير التابع (الميزة التنافسية). قدمت الدراسة عدداً من التوصيات ، على الحكومة الأردنية ، امتداداً للجهات الفاعلة في القطاع المصرفي ، أن تواصل توسيع جسرها الرقمي وانتشارها على الإنترنت. كما أوضحت الدراسات التي أبلغت عن تأثير إيجابي خاص بالتسويق الإلكتروني

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: التسويق الإلكتروني ، التسويق عبر الإنترنت ، التسويق عبر الهاتف المحمول ، الميزة التنافسية.


The relation of Familial Support with Obsessive-Compulsive Disorder among a Sample of Orphan high school Students in Southern Al-Mazar District

Dr Dr. Sami Mohsen Alkhatatneh Dr. Mo'en Salman Alna, 

Résumé: The aim of this study is to investigate the familial support and its relationship with the obsessive- compulsive disorder among a sample of orphan students at highschool in southern Al-Mazar district in Jordan. To achieve the goals of the study, a sample of (80) orphan students was selected from the high schools of the directorate of education in southern Al-Mazar. Two scales were developed: the familial support scale and the obsessive -compulsive disorder scale. Both scales were verified for their psychometric characteristics. The study was applied at the beginning of the first semester of the academic year 2019/2020 on the study sample. The study adopted the descriptive correlation approach. Results indicated that the level of familial support among orphan students was medium in total and the level of obsessive compulsive-disorder was high. The results also indicated a significant statistical inverse relationship between familial support and obsessive-compulsive disorder, In addition to significant statistical differences for the total score of the familial support scale based on the variable of gender. In light of the results revealed by the study, a group of recommendations were suggested among which offering support for orphan studentsand improving communication bytalking to them and listening to what they say without reacting strangely to the queer ideas they offer.

Mots clés: Keywords: Familial Support/ Obsessive- Compulsive Disorder/ Al-Al-Mazar/ Orphans.


Issues of professional standards in future visual news (Future reading)

الدليمي عبد الرزاق, 

Résumé: This study focuses on a crucial issue which threatens ways and possibilities of the moral dimension of media in media, ethics and credibility. Hence, the issue is not associated any more with media field in its traditional form throughout the increase exposure of cultures and economies and the triumph of market values. This would be on the account of the right of societies of having knowledge and information as tools of balanced continuous development. Media society should be based upon global values avoiding harmful usage of media and communication technology. The main objective of this study focuses on dialectical relationship between media, television, the best representative of media, credibility and ethics in television news. Especially, this is shown when this controversial issue is dealt by dealing each aspect by itself through the different media policies and agendas of television channels all around the world trespassing all geographical and legal borders. All that would be judged according to references from free open market cultures based on speech freedom as a philosophy and performance framework. Key words: Future Television News ; Credibility ;Career Media Ethics

Mots clés: Future Television News ; Credibility ; Career Media Ethics


The role of Social status in determining family education models

براهيمي أم السعود, 

الملخص: This article aims to highlight the crucial role of the social status of the family, in determining the educational model adopted by parents in the process of socializing their children as it attempts to explain how socio-cultural factors affect the social structuring of the family and how it determines the values, principles and ideals that underlie the prevailing educational model within the family. However, particular emphasis will be put on the one hand, on the educational model which develops the autonomy of individuals in adulthood and on that which, on the contrary tends to reinforce their dependence and on the other hand on the social status to which they are associated تهدف هذه الورقة البحثية الى ابراز الدور الحاسم للوضع الاجتماعي الأسري في تحديد النماذج التربوية التي يتبناه الأولياء في عملية التنشئة الاجتماعية لأبنائهم ونحاول في هذا الصدد، توضيح كيف أن العوامل السوسيوثقافية تؤثر على البنية الاجتماعية الأسرية وكيف أن هذه الأخيرة تصيغ شكل القيم والمبادئ والمثل العليا السائدة داخل الأسرة والتي تقف وراء متغير النموذج التربوي. غير أنه سيتم التركيز في هذا السياق وبصفة خاصة على النموذج التربوي الذي يعمل على تنمية الاستقلالية لدى الأفراد وبالمقابل على ذلك الذي يميل الى ترسيخ التبعية لديهم عند البلوغ من جهة وعلى متغير الوضع الاجتماعي الذي يرتبط به كل منهما من جهة أخرى.

الكلمات المفتاحية: Family, social status, educational model, autonomy, dependence. ; الأسرة، الوضع الاجتماعي، النموذج التربوي، الاستقلالية، التبعية


THE ROLE OF THE FAMILY IN PROTECTING CHILDREN FROM DRUGS

Muraeb Maher Farhan, 

الملخص: Abstract: This article discusses the role of an important social institution (Family) in protecting its children from taking the drugs throughout numerous axes such as the role of the family in the process of the counseling and guidance of the children via educating them upon self-confidence and making decisions based on good judgment and not being influenced and obeying the opinions of others from bad friends, The role of parents as a good example, the family and good socialization methods, also the protection of children from bad friends, and creating the appropriate family environment. Key words: family-socialization-guidance and counseling-drugs-addiction. ملخص: يهدف هذا العمل الى مناقشة دور مؤسسة اجتماعية مهمة في حماية أبناءها من تعاطي المخدرات من خلال عدة محاور منها: دور الأسرة في عملية إرشاد وتوجيه الأبناء من خلال تربيتهم على الثقة بالنفس واتخاذ القرارات المبنية على حسن التقدير وعدم التأثر والانصياع لأراء الآخرين من أصدقاء السوء. الوالدين والقدوة الصالحة، الأسرة وأساليب التربية السليمة، كذلك حماية الأبناء من أصدقاء السوء، وتهيئة البيئة الأسرية المناسبة. - كلمات مفتاحية: الأسرة-التنشئة-إرشاد وتوجيه-مخدرات- إدمان.

الكلمات المفتاحية: Key words: family-socialization-guidance and counseling-drugs-addiction ; - كلمات مفتاحية: الأسرة-التنشئة-إرشاد وتوجيه-مخدرات- إدمان.


An overview of Dyslexia: Causes and effects of dyslexia, and how to deal with dyslexia?

Alqahtani Yahya Bin Salman, 

الملخص: There are many definitions of dyslexia, and there are many causes and effects of dyslexia. Some researchers have said that dyslexia is a genetic problem, and some of them have said that dyslexia is an environment problem. In fact, most of the scientists and researchers say dyslexia is a genetic and environmental problem. In addition, there are many effects of dyslexia not only at school but also at home and in the community. Reading, spelling, writing, and doing math effects which may happen most of the time in school, and there are some effects that may happen in home and the community such as contacting with people, contributing in activities with others, and missing understanding with others during conversation. هناك العديد من التعاريف لصعوبات القراءة (الديسليكسيا)، حيث يمكن القول أن عسر القراءة عبارة عن مشكلة في تعلم مهارة القراءة، ويعود سبب هذه المشكلة إلى الخلل في العمليات الإدراكية منذ الولادة. تعتبر صعوبات القراءة (الديسلكسيا) أحد أنواع الاضطرابات اللغوية الخاصة، ويتصف بوجود صعوبات في حل الرموز وتهجئة الكلمات. يرى الكثير من العلماء والباحثين أن أسباب صعوبات القراءة(الديسلكسيا) وراثية وبيئية معاً. لا يقتصر تأثير صعوبات القراءة (الدسليكسيا) على الطالب في المدرسة بل يتعدى إلى البيئة الطبيعية. تؤثر صعوبات القراءة (الديسليكسيا) على بقية المهارات الأكاديمية مثل القراءة والكتابة، والإملاء، وكذلك الرياضيات، كما أنها تؤثر على الطالب في المجتمع والبيت حيث تؤثر على عمليات التواصل مع الآخرين، والمشاركة في الأنشطة المجتمعية ومع الآخرين.

الكلمات المفتاحية: Dyslexsia ; Reading Disability ; Learning Disabilities


Multiple Intelligences and their Relationship to English Language Students' Achievement

الرفاعي نايف سالم أحمد الرفاعي, 

Résumé: Multiple Intelligences and their Relationship to English Language Students' Achievement By Naif Salem Alrefaei Abstract This study aimed at investigating the relationship between multiple Intelligences and English language achievement of third- year secondary school EFL students in Yanbu. The study attempted to answer the following questions: (1) what are the multiple intelligences prevalent among EFL secondary school students. (2) What are the multiple intelligences that characterize high achieving EFL secondary school students? A multiple intelligences questionnaire (MIQ) were used to gather the data from 120 student samples. This study explored the types of multiple intelligences of these participants based on their achievement at high and low levels (as measured by English scores and the teachers' opinion) at Yanbu secondary schools. The results of this study revealed that secondary school students preferred the use of multiple intelligences in the following order: Logical-Mathematical, Intrapersonal, Visual-Spatial, Bodily-Kinesthetic, Interpersonal, Verbal-Linguistic, Naturalistic and finally Musical intelligence. Furthermore, the results indicated that the most used multiple intelligences types by high achievers were Logical-Mathematical intelligence; Intrapersonal intelligence and Visual-Spatial intelligence. This study concluded that the teaching learning context can better meet the needs of all students by discovering how they learn best and setting up lessons to meet the individual needs thus engaging their students in learning. The researcher recommended that Ministry of Education should train EFL teachers with respect to multiple intelligences in order to help their students to learn the English language more efficiently.

Mots clés: Logical-Mathematical, Intrapersonal, Visual-Spatial, Bodily-Kinesthetic, Interpersonal, Verbal-Linguistic, Naturalistic


Professional Journalism Education in Algeria: Reality and challenges

Badji Yakoub,  Tsymbalenko Yevhen, 

Résumé: This paper intends to examine the educational system of journalism in Algeria as the academic curricula adopted in universities to prepare students for successful careers and professional journalism practice. The study highlights the stages of the development of journalism curricula as the accredited teaching and training models. For this reason, the survey method was used as a tool to collect data. Academics in the field of media and journalists were considered in order to assess: the role of practical training and the curricula of journalism implemented in higher education institutions. The study findings prove the following hypothesis: the systematic curriculum and high-quality internships play a fundamental role in forming professional journalists in Algerian academic settings.

Mots clés: Algerian media ; journalism education ; journalism curriculum


The Interdisciplinary Approach and Innovation in Media Research

جلبي علي عبد الرزاق, 

الملخص: ابتكرت مدرسه فرانكفورت هذا المدخل لتجاوز ازمه العلوم الاجتماعيه والإنسانية وتشرزمها الي علوم فرعيه متخصصهوسوال البحث عن إمكان الابداع والابتكار في هذه العلوم وهل يتوقف علي التكامل ام الاندماج المعرفي بينها؟ وما شروط الابتكار في بحوث الإعلام ؟ وتم الاعتماد علي تحليل تاريخ هذا المدخل وصوره المختلفه ومراجعه الأدبيات وكتابات ادورنو وبيير بورديو وكيلنر وانتهي البحث إلي أن الاعتماد علي مدخل العلوم البيئيه بمعني الاندماج المعرفي بين العلوم وإجراء بحوث نقديه تمثل شرطا ضروريا الابتكار في بحوث الاعلام.

الكلمات المفتاحية: العلوم البيئية ; بحوث الاعلام ; مدخل


الإعلام ودوره في التنشئة السياسية –دراسة حالة الجزائر -

دعاس أحمد,  حمدوش رياض, 

الملخص: يهدف هذا البحث إلى تسليط الضوء على دور الإعلام في التنشئة السياسية، من خلال تطور أدواره وتعاظم دوره في حياة الأفراد، حيث نرى ارتباط الإعلام بالسياسة قديم قدم الإعلام، ولكنه زاد في الآونة الأخيرة حيث تعاظم دوره أكثر، حيث أصبح له تأثير كبير على التنشئة السياسية وكذا الممارسة السياسية، تعتبر التربية الإعلامية اتجاه عالمي جديد تهدف إلى إعداد أفراد المجتمع لفهم الثقافة الإعلامية وتعلّم كيفيّة التعامل معها، وذلك بالاعتماد على وسائل الإعلام المختلفة كالإذاعة والتلفاز والكتب والمجلات والصحافة، وتلعب هذه الوسائل دورا هاما في التنشئة السياسية للأفراد. توصلنا من خلال بحثنا هذا إلى مجموعة نتائج وهي أن دور الإعلام تعاظم كثيرا كون وسائل الإعلام تعد أهم مؤسسات التنشئة السياسية عند الأفراد، والتي تساهم في صناعة الرأي العام، وبلورة اتجاهاته وقيمه ومعارفه السياسية، ومساعدة المواطنين على المشاركة السياسية. This research aims to clarify the importance of the role of the media in political socialization, through the development of its roles and its greater role in the lives of individuals, where we see The link between media and politics is old, but has increased recently in recent times as its role grows more, which has had a major impact on political upbringing and political practice . The impact of media on the social development of the peoples has many effects,We consider Media Education as a new global trend aimed at preparing the members of society to understand the media culture and learn how to deal with it depending on the various means of communication such as radio television books magazines and the press which plays an important role in the process of political development of the people. Through our research, we reached conclusions that the role of the media has increased greatly, as the media are the most important lead the media play an important role in political affairs within democratic societies. Undemocratic is one of the institutions of political socialization, political culture or ideological mobilization

الكلمات المفتاحية: الإعلام، الرأي العام، السياسة، المشاركة السياسية، التنشئة السياسية ; Media, public opinion, politics, Political participation, political socialization.


الإمبودسمان وحاجة الأردن له

دكتور سالم العضايلة ., 

الملخص: منذ نشأ الأردن كدولة في العام 1921، والبحث لم يتوقف عن إيجاد الهيئة المناسبة للرقابة المالية والإدارية، وذلك لمنع التجاوز على المال العام من جهة ومن جهةٍ أخرى الحد من الفساد وعدم النزاهة والشفافية المستشرى في الإدارة العامة وموظفيها. ففي مجال الرقابة المالية تحقق ذلك دستورياً بإنشاء ديوان المحاسبة وفقاً للمادة 119 من دستور 1952، لكن إدارياً لم يكن بالإمكان إعتماد هيئة لرقابة التجاوزات في الإدارة العامة دستورياً، فتُرك الأمر إلى السلطة التنفيذية تارةً، ثم إلى السلطة التشريعية تارة أخرى. وبالفعل أُنشيء العديد من أجهزة الرقابة الإدارية، والتي سُرعان، يتقرّر بأنها غير مناسبة، لتُستبدل بأخرى فيتضح بأنها غير شاملة، فقد تمّ إنشاء ديوان الرقابة والتفتيش في عام (1992)، والذي ألغي وأُدمجت إختصاصاته بديوان المحاسبة، وفي عام (2008) أُنشيء ديوان المظالم، وأُعطي اختصاص إدارية، ولكنه ألغي وتقرّر إنشاء هيئة لمكافحة الفساد عام (2006)، وبعد عامين تمّ إحياء فكرة ديوان المظالم بجانب هيئة مكافحة الفساد، وفي عام 2016 تمّ دمجهما معاً. وأمام هذه الإرتجالية في إنشاء وإلغاء أجهزة الرقابة، فإنّ الباحث آثر أنْ يدرس ذلك ويقارنه مع جهاز الإمبودسمان السويدي، ويخرج بتوصيةٍ رئيسةٍ بأنّ الأردن بحاجةٍ ماسة إلى إيجاد جهاز شامل على غرار الإمبودسمان يتبع للسلطة التشريعية ويكون له إختصاص رقابة جميع موظفي الإدارة من مدنيين وعسكريين وقضاء. Since Jordan was established as a state in 1921, research has not stopped towards finding an appropriate body for financial and administrative control, in order to prevent abuse of public funds on one hand, and to reduce corruption, lack of integrity and transparency prevalent in the public administration and its employees on the other hand. In the field of financial control, this was achieved constitutionally by establishing the Audit Bureau in accordance with Article 119 of the Constitution of 1952, but it was impossible administratively to adopt a body that can oversee abuses in the public administration constitutionally, so the matter was left to the executive authority at times, and then to the legislative authority in other times. Indeed, many administrative control bodies were established, which were soon determined to be inappropriate, and then to be replaced by others, which turn out to be incomplete. The Inspection and Censorship Bureau which was established in year 1992 was abolished and its terms of reference were merged with the Audit Bureau. In 2008 the Board of Grievances was created and granted an administrative jurisdiction, but later it was abolished and an Anti-Corruption Commission was established in 2006 Two years later, the idea of the Board of Grievances was revived side by side with the Anticorruption, which were combined in 2016. In face of this improvisation in establishing and abolishing the control bodies, the researcher opted to study this and compare it with the Swedish Ombudsman System, and to come out with a major recommendation that Jordan urgently needs to find a comprehensive body similar to the Ombudsman that belongs to the legislative authority and that has jurisdiction to control all administration employees, whether civilians, military or judiciary.

الكلمات المفتاحية: الإمبودسمان، ديوان المظالم، هيئة مكافحة الفساد



Les 10 articles les plus téléchargés

428 نمط العلاقات الاجتماعية في ظل استخدام مواقع التواصل الاجتماعي- بين الحقيقي والافتراضي- 293 التعايش المذهبي بالجزائر العثمانية، مؤسسة الوقف أنموذجا (التحبيس على المذهب الحنفي ) 266 مسؤولية الدولة الفرنسية في تنظيف الصحراء الجزائرية من الإشعاعات النووية التي خلفتها فرنسا الاستعمارية إثر تفجيرها للقنبلة النووية سنة 1960 260 مؤسسة الخزينة في الجزائر أواخر العهد العثماني ودورها الاقتصادي والعسكري 1798م1830م 249 الولاية السادسة التاريخية في مواجهة الإستراتيجية الفرنسية لفصل الصحراء الجزائرية في عهد الجنرال ديغول (1958ـ1962) 236 ممارسات الشباب الجامعي للمواطنة الرقمية عبر شبكات التواصل الإجتماعي الفايسبوك نموذجا دراسة ميدانية تحليلية بجامعة أم البواقي 234 معوقات تطبيق إدارة الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العالي الجزائرية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس دراسة ميدانية بكلية العلوم الإنسانية و الاجتماعية بجامعة بسكرة 222 الإنسان ومشروع المواطنة في فلسفة جان جاك روسو 212 إدارة السمعة الالكترونية للمؤسسات في ضوء الإعلام الجديد 207 استخدامات الشباب الجامعي الأردني لمواقع التواصل الاجتماعي واشباعاتها