مجلة المقاولاتية والتنمية المستدامة


Description

journal OF Entrepreneurship & Sustainable Development (JESD)- is an International peer-reviewed academic journal issued and edited periodically by University of Hassiba Benbouali -Chlef - Algeria:. JESD is an non-profit, open access scientific journal founded in 2019 and is interested in the field of economic ; management and commercial sciences: economic and industriel organization ;business environnement ;management ;marketing ; practical research case studies on business organizations and on the local and international economies. JESD missions are to shar reasearch within the framework of its specialization. It serve postgraduate students, professors and all researchers, whether in research or academic circles, government departments or economic institutions at the national and international levels. The research is published in three languages: Arabic, English and French

Annonce

المجلة تستقبل على مدار السنة

المجلة تستقبل على مدار السنة 

23-09-2021


3

Volumes

5

Numéros

41

Articles


بيداغوجيا الذكاءات المتعددة

زروخي فيروز,  صالح براهيم أم الشيخ, 

الملخص: تعتبر بيداغوجيا الذكاءات المتعددة من أهم وأصعب البيداغوجيات حيث هذه الأخيرة محتواة في بيداغوجيا الذكاءات المتعددة ، اما صعوبتها فتكمن في كيفية تطبيقها في البيئة التدريسية بالنسبة للمدرس وكيفية استعاب الدروس من خلالها بالنسبة للمتمدرس وهذا هدف بحث بيداغوجيا الذكاءات المتعددة ، كما هدف هذا البحث إلى تبيان إن كان طلاب كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية و علوم التسيير بجامعة الشلف يملكون ذكاءات متعددة أم لا، مستخدمين في ذلك المنهج الوصفي واختبارات الذكاءات المتعددة لطلاب كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية و علوم التسيير بجامعة الشلف. توصلنا إلى أن تطبيق بيداغوجيا الذكاءات المتعددة يتم من خلال مجموعة من الآليات الديداكتيكية والمنهجية في التعامل مع الذكاءات المتعددة ، كما توصلنا إلى أن طلاب كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية و علوم التسيير بجامعة الشلف يملكون ذكاءات متعددة متفاوتة في الدرجات من ذكاء إلى آخر لكل طالب ومن طالب إلى آخر. The pedagogy of multiple intelligences is considered one of the most important and difficult pedagogies, as the latter is contained in the pedagogy of multiple intelligences, as for its difficulty lies in how to apply it in the teaching environment for the teacher and how to absorb the lessons through it for the teacher and this is the goal of the research of the pedagogy of multiple intelligences. Students of the Faculty of Economic Sciences, Commercial Sciences and Management Sciences at the University of Chlef have multiple intelligences or not, using the descriptive curriculum and multiple intelligence tests for students of the Faculty of Economic Sciences, Commercial Sciences and Management Sciences at the University of Chlef. We have concluded that the application of the pedagogy of multiple intelligences is done through a set of pedagogical and methodological mechanisms in dealing with multiple intelligences, and we have also found that students of the Faculty of Economic Sciences, Commercial Sciences and Management Sciences at the University of Chlef have multiple intelligences varying in degrees from one intelligence to another for each student and student etc.

الكلمات المفتاحية: بيداغوجيا ; ذكاءات متعددة ; ذكاء لغوي ; ذكاء رياضي


المقاولاتية: قراءة في بعض النظريات الاقتصادية والمقاربات الفكرية

عبد الصمد نجوى,  مقري زكية, 

الملخص: ملخص: تناولت الدراسة قراءة في بعض النظريات الاقتصادية والمقاربات الفكرية لمفهوم المقاولاتية، لتحديد موقع موضوع المقاولاتية من نظريات المؤسسة. وقد توصلت الدراسة إلى أن هناك ثلاث مراحل لمفهوم المقاولاتية. تصف المرحلة الأولى حالة عدم وجود فروقات بين المؤسسات، أما المرحلة الثانية، فتصف ظروف عدم التأكد وإختلاف تكلفة وإتاحية المعلومات من مؤسسة إلى أخرى. وبالنسبة للمرحلة الثالثة، فالمفهوم لا يقارن بالنموذجين السابقين من حيث وجود فروقات بين المؤسسات أم لا، ولكن يقارن من حيث حركية البيئة التنافسية. وقد كان لهذه المراحل الثلاثة انعكاسات مباشرة على المقاربات التي عرفها مفهوم المقاولاتية من حيث تباين وجهات النظر من بين الوظيفية إلى الفردية وصولا إلى العملياتية، وهي مقاربات تتكامل مع بعضها البعض. Abstract: The study dealt with a reading of some economic theories and intellectual approaches to the concept of entrepreneurship, the study found that there are three stages to the Entrepreneurship concept. The first stage describes the absence of differences between enterprises, while the second stage describes the conditions of uncertainty and the cost and availability of information that differ from one enterprise to another. As for the third stage, the concept compares the competitive environment dynamism. These three stages had direct repercussions on the approaches defined by the concept of entrepreneurship in terms of the viewpoints divergence from functional to individual to operational, which are approaches that complement each other.

الكلمات المفتاحية: مقاولاتية ; ريادة الأعمال ; مقاول ; نظريات المؤسسة ; نظريات اقتصادية


IMPROVING UNIVERSITY STUDENTS INTERPERSONAL SKILLS

Brydan Rashad, 

الملخص: التمهيد إن السبب وراء إعداد هذا المقال الاكاديمي هو تزويد طلبة جامعة عمر المختار الليبية بالمهارات الذاتية المهمة التي تلبي احتياجات سوق العمل مع التركيز على طلبة كلية السياحة و الاثار. إن المهارات الذاتية تكاد تكون صعبة للطلبة من حيث التعلم و صعبة لأعضاء التدريس من حيث التعليم مما يؤكد الحاجة الى التطوير, ممارسة وتحليل العملية التعليمية خاصة في وظيفة مثل مهنة التخطيط والتسويق والارشاد السياحي وبالتالي فان ضرورة مهارات الاتصال مع السائحين والعاملين بالقطاع السياحي تقف وراء تدريس تلك المهارات الذاتية بشكل نموذجي وتفاعلي مع الاعتماد على المحاضرات المباشرة داخل القاعات. إن هذه الدراسة تستهدف مجموعة محددة من طلبة برنامج بكالوريوس الدراسات السياحية لمناقشة مخرجات المهارات الذاتية لهم ويتضمن الجانب التطبيقي المعد توفير الخبرة و التجربة الواقعية لإعطائهم الفرصة التعليمية لتحقيق اسلوب تطوير الحماس والتقييم الذاتي و التغذية الراجعة التي من شأنها تطوير المهارات الذاتية والثقة بالذات ويتحقق ذلك من خلال الحضور المتواصل للطلبة مع التنويه على أن تحصيل هذه المهارات الذاتية يعد صعب على طلبة الدراسات السياحية ويمكن التغلب على ذلك من خلال دعم الاساتذة و توجيهاتهم للطلبة بغية تجهيزهم للانخراط في سوق العمل. الكلمات المفتاحية: التعليم الميداني, المجموعة التعليمية المصغرة, الدراسات السياحية, المهارات الذاتية. 1. Abstract The purpose of article is to equip Omar Al-Mukhtar University students with the necessary interpersonal skills to be ready for joining the right labour market with focusing on the faculty of Tourism and Archaeology. Effective interpersonal skills are difficult to both; students to learn and tutors to teach, requiring development, practice and evaluation in both educational and professional settings. In professions like tourism marketing, planning and guidance, traditional approaches to teaching these skills have encompassed tourism communication modeling. This can provide limited opportunity for students to mainly practice and receive feedback on their interpersonal competencies. And this paper describes the implementation of an experiential small group learning approach from the undergraduate BS tourism program and discusses the outcomes. Implications for practice are that experientially based small group learning with opportunities for improving self-motivation, evaluation enhancement and feedback which will improve students’ confidence and interpersonal skills. Also consistent experiential learning chances and assessment of this participation in this program is a key to this approach. Interpersonal skills considered to be hard to learn for new tourism students, and support and mentoring in this domain by lecturers may enhance the transition to the labor market.

الكلمات المفتاحية: Experiential learning, small learning group, tourism studies, interpersonal skills.


آفاق الصناعات الصغيرة و المتوسطة في التنويع الاستثمار في الجزائر الاستفادة من التجربة دولة سنغافورة

يوسف محمد,  بن عزة محمد أمين, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على آفاق الصناعات الصغيرة و المتوسطة في الجزائر ، و فرص الاستفادة من تجربة دولة سنغافورة في هذا القطاع ، و من خلال المنهج الوصفي في استعراض عناصر الدراسة ، توصلت دراستنا إلى ضرورة تجسيد إستراتجية تنموية متفاعلة مع تجارب الدولية المشتركة و المتفقة على تبادل الخبرات ، و اهتمام بتفعيل القوانين و الهيئات المختصة في الاستفادة من الموارد و التمويل لتحقيق البعد الاقتصادي و الاجتماعي لهذا المجال،و انتقال إلى مصاف الدول المتقدمة This study is aimed at identifying the prospects of small and medium-sized industries in Algeria and the opportunities to benefit from the experience of the State of Singapore in this sector. Through a descriptive approach to the review of the elements of the study, our study found the need to reflect a development strategy interacting with the experiences of the international community in the exchange of experiences, as well as to give effect to laws and bodies that are competent to use resources and finance to achieve the economic and social dimension of this field

الكلمات المفتاحية: التنويع الاستثماري ; الصناعات الصغيرة و المتوسطة


سبل تحقيق التنمية السياحية المستدامة - الجزائر كمثال-

قواسمية سليمة, 

الملخص: تعتبر السياحة موردا هاما تلجأ إليه الكثير من الدول لدعم النقص الذي تشهده في قطاعاتها المختلفة (الاقتصادية، الاجتماعية، البيئية...) خاصة بالحديث عن الدول النامية، هذه الأخيرة في حاجة ماسة للوصول إلى تنمية سياحة مستدامة من خلال توفر الدخل المطلوب، الاستجابة لعادات وتقاليد البلد المضيف، الاستغلال العقلاني للموارد، الحفاظ على البيئة من المخاطر التي تهدد نفاذ الثروة السياحية وعدم استفادة الأجيال القادمة منها.... الخ. تهدف هذه الدراسة إلى معرفة كيفية تحقيق التنمية السياحية المستدامة من خلال دراسة ثلاث أبعاد(البعد البيئي، البعد الاقتصادي والبعد الاجتماعي)، ومدى مساهمة كل منها في الوصول إلى تنمية سياحية مستدامة. وقد توصلنا من خلال دراستنا إلى أن الأبعاد الثلاث تعتبر عوامل فاعلة في تحقيق التنمية السياحية المستدامة. Tourism is an important resource that many countries turn to support the shortagewitnessed in its various sectors (economic, social and environmental…), especially when it comes to developing countries, the latter is in urgent need to reach sustainable tourism development through the availability of the required income, responding to the customs and tradition of the host country, rational exploitation of resources, preserving the environment from the risks that threath the depletion of tourism wealth and the failure of future generations to benefit from it…ect This stady aims to know how to achieve sustainable tourism development through studying three dimention (the environmental dimension, the economic dimension and the sosial dimension), and the extent of each of them contributing to achieving sustaiable tourism development. We have found through our study that the three dimensions are effective factors in achieving sustainable tourism development

الكلمات المفتاحية: تنمية سياحية مستدامة ; بعد اقتصادي ; بعد اجتماعي ; بعد بيئي ; جزائر


تطبيقات التدقيق الإجتماعي في إطار التوجهات المعاصرة للتدقيق الداخلي

حياة لكحل,  علي عزوز, 

الملخص: الملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على أحد التطورات المعاصرة للتدقيق الداخلي؛وفي دراستنا هذه ركزنا على التدقيق الإجتماعي كونه يعد من المقاربات الأساسية في مجال التدقيق ،حيث أنه نظرا لوعي المؤسسات وممارسي مهنة التدقيق و منظميها بأهمية العنصر البشري في تمكين المؤسسة من تحقيق خططها و تطورها على مختلف الأصعدة ؛وقد تم إعتماد المنهج الوصفي بالتطرق إلى مختلف المراجع العلمية ذات الصلة بالتدقيق الإجتماعي، وتحديد ماهيته ومن ثم تحديد أهم تطبيقات ومجالات تدخل التدقيق الإجتماعي وأوجه إختلافه عن التدقيق المالي Abstract:The study aimed to identify one of the contemporary developments of internal auditing, and in this study we focused on social auditing as it is one of the basic approaches in the field of auditing, given the awareness of institutions and practitioners of the audit profession and its organizers of the importance of the human element in enabling the institution to achieve its plans and development on various The descriptive approach was adopted by addressing the various scientific references related to social auditing, defining its nature, and then determining the most important applications and areas of social audit intervention and its differences from financial auditing

الكلمات المفتاحية: التدقيق، التدقيق الداخلي، التدقيق الإجتماعي، المدقق الداخلي



Les 10 articles les plus téléchargés

298 تعليم المقاولاتية كأداة لإنعاش الثقافة المقاولاتية في المحيط الجامعي 290 نحو تبني المقاربات الحديثة لنشر الفكر المقاولاتي لدى طلاب الجامعات كمدخل لاستدامة المؤسسات الصغيرة والمتوسطة- تجربــة دولـــة الولايات المتحدة الأمريكية أنموذجـــــاً 248 المقاولاتية والتنمية الاقتصادية والاجتماعية 244 دور الابتكار الأخضر في تعزيز المسؤولية البيئية للمؤسسات" عرض بعض التجارب" 225 أثر تطبيق حوكمة الشركات على الرقابة الداخلية في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية –دراسة حالة عدد من المؤسسات الاقتصادية 204 عوامل نجاح عملية تطبيق نظام الإدارة المتكاملة (جودة، بيئة، صحة وسلامة مهنية) في المؤسسات الصناعية: حالة عينة من مؤسسات قطاع الطاقة بالجزائر 195 تحديات إنشاء مقاولة صغيرة ومتوسطة وآليات دعمها 193 السياحة الحلال مقومات وتحديات وتجارب دولية. 168 مساهمة معايير التدقيق الدولية في تحقيق شروط ومتطلبات حوكمة الشركات 165 مساهمة التعليم الجامعي في غرس روح المقاولاتية النسوية- دراسة حالة الجزائر-