مجلة المقاولاتية والتنمية المستدامة


Description

journal OF Entrepreneurship & Sustainable Development (JESD)- is an International peer-reviewed academic journal issued and edited periodically by University of Hassiba Benbouali -Chlef - Algeria:. JESD is an non-profit, open access scientific journal founded in 2019 and is interested in the field of economic ; management and commercial sciences: economic and industriel organization ;business environnement ;management ;marketing ; practical research case studies on business organizations and on the local and international economies. JESD missions are to shar reasearch within the framework of its specialization. It serve postgraduate students, professors and all researchers, whether in research or academic circles, government departments or economic institutions at the national and international levels. The research is published in three languages: Arabic, English and French

Annonce

المجلة تستقبل على مدار السنة

المجلة تستقبل على مدار السنة 

17-05-2021


3

Volumes

5

Numéros

41

Articles


بيداغوجيا الذكاءات المتعددة

زروخي فيروز,  صالح براهيم أم الشيخ, 

الملخص: تعتبر بيداغوجيا الذكاءات المتعددة من أهم وأصعب البيداغوجيات حيث هذه الأخيرة محتواة في بيداغوجيا الذكاءات المتعددة ، اما صعوبتها فتكمن في كيفية تطبيقها في البيئة التدريسية بالنسبة للمدرس وكيفية استعاب الدروس من خلالها بالنسبة للمتمدرس وهذا هدف بحث بيداغوجيا الذكاءات المتعددة ، كما هدف هذا البحث إلى تبيان إن كان طلاب كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية و علوم التسيير بجامعة الشلف يملكون ذكاءات متعددة أم لا، مستخدمين في ذلك المنهج الوصفي واختبارات الذكاءات المتعددة لطلاب كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية و علوم التسيير بجامعة الشلف. توصلنا إلى أن تطبيق بيداغوجيا الذكاءات المتعددة يتم من خلال مجموعة من الآليات الديداكتيكية والمنهجية في التعامل مع الذكاءات المتعددة ، كما توصلنا إلى أن طلاب كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية و علوم التسيير بجامعة الشلف يملكون ذكاءات متعددة متفاوتة في الدرجات من ذكاء إلى آخر لكل طالب ومن طالب إلى آخر. The pedagogy of multiple intelligences is considered one of the most important and difficult pedagogies, as the latter is contained in the pedagogy of multiple intelligences, as for its difficulty lies in how to apply it in the teaching environment for the teacher and how to absorb the lessons through it for the teacher and this is the goal of the research of the pedagogy of multiple intelligences. Students of the Faculty of Economic Sciences, Commercial Sciences and Management Sciences at the University of Chlef have multiple intelligences or not, using the descriptive curriculum and multiple intelligence tests for students of the Faculty of Economic Sciences, Commercial Sciences and Management Sciences at the University of Chlef. We have concluded that the application of the pedagogy of multiple intelligences is done through a set of pedagogical and methodological mechanisms in dealing with multiple intelligences, and we have also found that students of the Faculty of Economic Sciences, Commercial Sciences and Management Sciences at the University of Chlef have multiple intelligences varying in degrees from one intelligence to another for each student and student etc.

الكلمات المفتاحية: بيداغوجيا ; ذكاءات متعددة ; ذكاء لغوي ; ذكاء رياضي



Les 10 articles les plus téléchargés

264 نحو تبني المقاربات الحديثة لنشر الفكر المقاولاتي لدى طلاب الجامعات كمدخل لاستدامة المؤسسات الصغيرة والمتوسطة- تجربــة دولـــة الولايات المتحدة الأمريكية أنموذجـــــاً 258 تعليم المقاولاتية كأداة لإنعاش الثقافة المقاولاتية في المحيط الجامعي 211 المقاولاتية والتنمية الاقتصادية والاجتماعية 178 دور الابتكار الأخضر في تعزيز المسؤولية البيئية للمؤسسات" عرض بعض التجارب" 176 أثر تطبيق حوكمة الشركات على الرقابة الداخلية في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية –دراسة حالة عدد من المؤسسات الاقتصادية 161 تحديات إنشاء مقاولة صغيرة ومتوسطة وآليات دعمها 156 السياحة الحلال مقومات وتحديات وتجارب دولية. 144 عوامل نجاح عملية تطبيق نظام الإدارة المتكاملة (جودة، بيئة، صحة وسلامة مهنية) في المؤسسات الصناعية: حالة عينة من مؤسسات قطاع الطاقة بالجزائر 137 مساهمة معايير التدقيق الدولية في تحقيق شروط ومتطلبات حوكمة الشركات 131 مساهمة التعليم الجامعي في غرس روح المقاولاتية النسوية- دراسة حالة الجزائر-