مجلة التنمية والاستشراف للبحوث والدراسات
Volume 8, Numéro 2, Pages 144-159
2023-12-31

أثر الحفاظ على خصوصية المحتاجين ضمن الرسالة الإعلانية على التبرعات بالجمعيات الخيرية بولاية جيجل

الكاتب : حايد عزالدين . بولحية الطيب .

الملخص

هدفت الدراسة لمعرفة أثر الحفاظ على خصوصية المحتاجين بالنسبة للمتبرعين عند القيام بالتبرع للجمعيات الخيرية، كما قمنا بتقديم مجموعة قنوات إتصالية تسهل عملية جمع التبرعات للجمعيات الخيرية، بالإضافة إلى التطرق لمفهوم الرسالة الإعلانية و الخصوصية وخصوصية المحتاجين، ومن أجل الإلمام بجوانب الموضوع ولتحقيق أهداف البحث، تم الإعتماد على المنهج الوصفي التحليلي من خلال وصف الجانب النظري للدراسة وإستخدام المنهج التحليلي في الجزء التطبيقي من خلال إستبيان موجه لعينة لمجموعة من المتبرعين بالجمعيات الخيرية بولاية جيجل، وتحليل البيانات من خلال برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الإجتماعية SPSS للحصول على النتائج وتفسيرها. توصلت الدراسة إلى أن هناك ميل من قبل المتبرعين قيد الدراسة إلى معرفة بعض المعلومات عن المحتاجين عند التبرع خاصة ما تعلق منها بالحالة الصحية، وكذلك ميل بعض المتبرعين إلى الرغبة في رؤية توثيق للحالات من خلال فيديوهات، حيث تسهم في خلق الثقة والمصداقية وذات تأثير نفسي وعاطفي قوي على المتبرعين، بينما لاتهمهم باقي المعلومات الخاصة، ولكن بصفة عامة ومن خلال نتائج الدراسة الإحصائية وجدنا أن الحفاظ على خصوصية المحتاجين قيد الدراسة لا يؤثر على تبرعات العينة المدروسة بالجمعيات الخيرية بولاية جيجل. The aim of this study is to find out the effect of preserving the privacy of the needy with respect to donors when making a donation to charitable organizations, we have also provided a set of communication channels that facilitate the process of collecting donations for charities, in addition to addressing the concept of advertising message, privacy and the privacy of those in need, we relied on the descriptive analytical approach by describing the theoretical aspect of the study and using the analytical approach in the applied part through a questionnaire directed to a sample of a group of donors to charitable organizations in the state of Jijel, and analyzing the data through the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program to obtain and interpret the results. The results of this study have demonstrated that indeed, there is a tendency on the part of the donors under study to know some information about the needy when donating, especially with regard to their health status, as well as the tendency of some donors to want to see documentation of cases through videos, which contribute to creating trust and credibility and have a psychological and emotional impact. It is strong on the donors, while the rest of the private information does not concern them, but in general and through the results of the statistical study, we found that preserving the privacy of the needy under study does not affect the donations of the studied sample to charities in Jijel Province.

الكلمات المفتاحية

رسالة إعلانية ; خصوصية ; خصوصية المحتاجين ; جمعيات خيرية ; تبرعات ; Advertising message ; privacy ; privacy of the needy ; charities ; donations