مجلة الإدارة والتنمية للبحوث والدراسات


Description

Management and Development Research and Studies Review is an international, double-blind peer-reviewed, Bi-annual and free of charge, open-access journal published by the Faculty of Economic, Commercial Studies and Management Sciences Ali Lounici University – Blida2, Algeria. The journal focuses on the following topics: Economics; Marketing; Management; Finance and Accounting.The journal aims are to disseminate sciences within the framework of its specialization. It targets postgraduate students, professors and all researchers, whether in research or academic circles, government departments or economic institutions at the national and international levels. It provides an academic platform for professionals and researchers to contribute innovative work in the field. The journal carries original and full-length articles that reflect the latest research and developments in practical aspects of Management; Development; Economics, society and human behaviors. The journal is published in both print and online versions.The research projects are published in three languages: Arabic, English and French. All papers around the world are very welcome in our International Journal.


9

Volumes

18

Numéros

307

Articles


أثر التمكين الهيكلي على تنمية التعلم التنظيمي: دراسة ميدانية بمديرية وحدة بريد الجزائر بالجلفة

جوال محمد السعيد,  قرميطي وردة,  روابح عبد الرحمان, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرّف على مساهمة التمكين الهيكلي في تنمية التعلم التنظيمي بمديرية وحدة بريد الجزائر بالجلفة، ولغرض تحقيق أهداف الدراسة تم تصميم استبانة وتوزيعها على عينة عشوائية شملت 50 موظفا في مديرية وحدة بريد الجزائر بالجلفة، وقد كانت نسبة الاستجابة 50%، وباستخدام (spss) توصلنا إلى النتائج التالية: كان مستوى التمكين الهيكلي متوسطا؛ كان مستوى التعلم التنظيمي متوسطا؛ لا يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لأبعاد التمكين الهيكلي مجتمعة (المشاركة، التفويض فرق العمل، المعلومات والاتصال ، التدريب، التحفيز) في التعلم التنظيمي، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوية (α ≤ 0.05) لآراء العمال المستجوبين اتجاه متغيرات الدراسة تعزى للعوامل الشخصية والوظيفية (النوع الاجتماعي، العمر، الخبرة، المؤهل العلمي)، كما أوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بتمكين العاملين هيكليا من خلال تفعيل أبعاده والعمل على توفير بيئة مناسبة للتعلم.

الكلمات المفتاحية: تمكين هيكلي ; تعلم تنظيمي ; مديرية وحدة بريد الجزائر بالجلفة


تأثير الموارد البشرية على فاعلية الموظفين في المؤسسات العامة الفلسطينية "دراسة حالة شمال الضفة الغربية

دكتور سهير ابراهيم عبد الكريم شوملي, 

الملخص: هدفت هذه الدراسة الى التعرف على تأثير الموارد البشرية على فاعلية الموظفين في المؤسسات العامة الفلسطينية في شمال الضفة الغربية والتعرف على تأثير (استقطاب الموارد البشرية، تحفيز الموارد البشرية، تدريب وتطوير الموارد البشرية) على فاعلية الموظفين في المؤسسات العامة الفلسطينية في شمال الضفة الغربية، استخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي، حيث تكون مجتمع الدراسة من جميع الموظفين في المؤسسات العامة الفلسطينية في شمال الضفة الغربية، حيث بلغ عددهم (4352) موظف وموظفة حجم عينة الدراسة (354). توصلت الدراسة الى انه يوجد تأثير لـ (استقطاب الموارد البشرية، تحفيز الموارد البشرية، تدريب وتطوير الموارد البشرية) على فاعلية الموظفين في المؤسسات العامة الفلسطينية في شمال الضفة الغربية، وقد اوصت الدراسة على حث المؤسسات العامة الفلسطينية على الاعتماد على المعايير الموضوعية في عملية الاستقطاب والتعيين، وحث المؤسسات العامة الفلسطينية على توفير الحوافز المادية ومنها التعويضات والمكافئات التي لها دور فعال وحافز للأداء المتميز والمبدع. Abstract This study aimed to identify the impact of human resources on the effectiveness of employees in Palestinian public institutions in north of the west bank and to identify the effect of (attracting human resources, motivating human resources, training and developing human resources) on the effectiveness of employees in Palestinian public institutions in north of the west bank. The researcher used the approach Relational descriptive The study population consisted of all employees in the Palestinian public institutions in north of the west bank, as their number reached (4352) employees and the size of the study sample was (354). The study found that there is an impact of (attracting human resources, motivating human resources, training and developing human resources) on the effectiveness of employees in Palestinian public institutions in north of the west bank. The study recommended urging Palestinian public institutions to rely on objective criteria in the recruitment and appointment process. And urging the Palestinian public institutions to provide material incentives, including compensation and bonuses, which have an effective role and incentive for distinguished and creative performance.

الكلمات المفتاحية: فاعلية ; استقطاب ; تحفيز


نظام الدفع الالكتروني في الجزائر، واقعه وأثره على الاقتصاد الوطني

ميموني نسرين,  بن طالبي فريد, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز واقع وآفاق وسائل الدفع الالكتروني في الجزائر، من خلال إلقاء الضوء على أهم الجهود المبذولة من طرف الدولة لتطوير تقنيات ووسائل الدفع الالكتروني من أجل مسايرة التطورات الحاصلة في القطاع المالي والمصرفي العالمي، وتحليل لمؤشرات حجم الدفع الالكتروني في الجزائر، والتطرق إلى أثر التجارة الالكترونية على الاقتصاد الوطني وكذا التحديات التي تواجه الدفع الالكتروني في الجزائر. ومن خلال هذه الدراسة توصلنا إلى أنه على الرغم من المجهودات المبذولة من طرف الدولة من أجل النهوض بالقطاع المالي والمصرفي إلا أن الفجوة التكنولوجية لا تزال كبيرة بين البنوك الجزائرية ونظرائها من البنوك الأجنبية وهذا راجع إلى جملة من المعوقات التي حالت دون النهوض بهذا المجال. This study aims to highlight the reality and the prospects of E-payment methods in ALGERIA, by shedding light on the most important efforts made by the state to develop E-payment technologies and means in order to keep pace with developments in the financial banking sector, and to analyze indicators of the volume of E- payment in ALGERIA, and to address the impact of E-commerce on the national economy, As well as the challenges facing E-payment in ALGERIA. Through this study, we concluded that despite the efforts made by the state to promote the financial and banking sector, the technological gap is still large between Algerian banks and their foreign counterparts, and this is due to many obstacles that have prevented the advancement of this field.

الكلمات المفتاحية: وسائل الدفع الالكترونية ; البطاقات البنكية ; التجارة الالكترونية