مجلة الإدارة والتنمية للبحوث والدراسات

revue administration et développement pour les recherches et les études

Description

Management and Development Research and Studies Review is an international, double-blind peer-reviewed, Bi-annual and free of charge, open-access journal published by the Faculty of Economic, Commercial Studies and Management Sciences Ali Lounici University – Blida2, Algeria. The journal focuses on the following topics: Economics; Marketing; Management; Finance and Accounting.The journal aims are to disseminate sciences within the framework of its specialization. It targets postgraduate students, professors and all researchers, whether in research or academic circles, government departments or economic institutions at the national and international levels. It provides an academic platform for professionals and researchers to contribute innovative work in the field. The journal carries original and full-length articles that reflect the latest research and developments in practical aspects of Management; Development; Economics, society and human behaviors. The journal is published in both print and online versions.The research projects are published in three languages: Arabic, English and French. All papers around the world are very welcome in our International Journal.


12

Volumes

24

Numéros

476

Articles


The impact of digital influencers on tourists’ behavior: Case study: the Algerian Social media pioneers.

عريوات نصيرة,  قاسم كريم, 
2024-01-17

الملخص: This article is oriented at enhancing knowledge about the impact of e-influencers on tourists’ behavior as a particular case of customer behavior. The study sheds light on the meaning of influencer and it gives clarification of the concept of e-influencers as a new phenomenon with viral spread in the whole world, it studies also their effects on tourists’ decision making and their manner to collect information about tourism destination and even their experiences during tourism journey and post-tourism experience. تتطرق هذه المقالة إلى تحسين فهم أثر المؤثرين الإلكترونيين على سلوك السائحين كحالة خاصة من سلوك المستهلكين، حيث تسلط هذه الدراسة الضوء على مفهوم المؤثر وتقدم توضيحات حول مفهوم المؤثر الإلكتروني كظاهرة معاصرة ذات انتشار واسع حول العالم، كما تدرس كذلك تأثيرهم على صنع قرار السائح، طريقته في جمع المعلومات حول الوجهة السياحية وحتى تجربته السياحية في حد ذاتها وما بعد التجربة السياحية.

الكلمات المفتاحية: tourists’ behavior ; e-influencer ; tourist need recognition ; collect of information phase ; tourists’ choice of destination ; tourists’ experience ; tourists’ post-experience phase ; سلوك السائحين ; المؤثر الإلكتروني ; إدراك حاجة السائح ; مرحلة جمع المعلومات ; اختيار الوجهة السياحية ; التجربة السياحية ; ما بعد التجربة السياحية


واقع الدعم الإجتماعي في الجزائر وآفاق الإصلاح-دراسة تحليلية تقييمية للفترة 2009/2021-

دناية خالد,  بوعافية رشيد, 
2024-03-05

الملخص: ملخص: تهدف هذه الدراسة لتحليل واقع الدعم الاجتماعي في الجزائر من أجل استشراف الخطوات اللازمة للوصول الى إصلاح شامل لنظام الدعم ، من خلال طرح إشكالية ما هو واقع الدعم الإجتماعي في الجزائر و ما هي آفاق إصلاحه ؟ و تكتسي الدراسة أهميتها من سياقها الزماني الذي يعرف إصلاحات هامة في المالية العمومية . وقد خلصت الدراسة الى أن الجزائر تتبنى الدعم بنوعيه المباشر وغير المباشر و أن التحويلات الاجتماعية قد عرفت زيادة كبيرة خلال فترة الدراسة، ، كذلك تم التوصل الى أن الدعم الاجتماعي بصورته الحالية يتعارض مع مبادئ العدالة الاجتماعية وشروط الاستدامة المالية، وأن عملية الإصلاح ضرورة ملحة، وبهذا الصدد تم تقديم التوصيات اللازمة لذلك. Abstract: This study aims to analyze the reality of social support in Algeria in order to anticipate the necessary steps to achieve a comprehensive reform of the support system. By raising the problem of what is the reality of social support in Algeria and what are the prospects for its reform? The study gains its importance from its temporal context, which witnessed important reforms in public finance. The study concluded that Algeria adopts both direct and indirect types of support, and that social transfers witnessed a significant increase during the study period, It was also concluded that social support in its current form contradicts the principles of social justice and the financial sustainability, and that the reform process is an urgent necessity, and in this regard The necessary recommendations have been made.

الكلمات المفتاحية: الدعم الإجتماعي ; التحويلات الاجتماعية ; الدعم الجبائي


دور جودة المراجعة الداخلية في تحسين أرباح الشركات دراسة ميدانية على قطاع التجزئة في المملكة العربية السعودي

إمبادي سميرة صالح علي إمبادي, 
2024-02-16

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور جودة المراجعة الداخلية في تحسين الأرباح والتحقق من واقع تطبيق جودة المراجعة الداخلية في شركات قطاع التجزئة في السعودية. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي حيث تمَّ استخدام الاستبانة كأداة للدراسة للتعرف على دور جودة المراجعة الداخلية في تحسين أرباح الشركات في السعودية، وقد اعدت الاستبانة. طبقت الدراسة على عينة عشوائية من العاملين في مكاتب المراجعة الداخلية بشركات قطاع التجزئة بالمملكة العربية السعودية عددها (126) مراجع داخلي. وكانت أهم نتائج الدراسة أن واقع تطبيق جودة المراجعة الداخلية في شركات قطاع التجزئة في المملكة العربية السعودية جاء بدرجة مرتفعة ووجود تأثير إيجابي قوي ذات دلالة إحصائية لجودة المراجعة الداخلية في تحسين أرباح شركات قطاع التجزئة السعودية. كما أوصت الدراسة بتوفير الدعم اللازم لمراجعي الحسابات بشركات قطاع التجزئة بالمملكة العربية السعودية بما في ذلك الدعم الإداري، المهني والمالي مما ينعكس إيجاباً على جودة عمليات المراجعة الداخلية وتعزيز دورها في تحسين أرباح الشركات.

الكلمات المفتاحية: جودة المراجعة-المراجعة الداخلية-أرباح الشركات-قطاع التجزئة.


الفساد الإداري واليات مكافحته في مجال الصفقات العمومية

افروجن سامي,  حدادي عبد اللطيف, 
2024-03-20

الملخص: تعتبر الصفقات العمومیة أرضا خصبة لانتشار الفساد الإداري بطرق يصعب اكتشافها وضبطها بعد حدوثها، ونهدف من خلال هذا المقال إلى التركيز على الإطار النظري للصفقات العمومیة، ثم نستعرض بعد ذلك أهم الآلیات الوقائیة للحد من الفساد الإداري في الصفقات العمومیة ومكافحته بموجب المرسوم الرئاسي رقم 15-247 المتعلق بتنظيم الصفقات العمومية وتفويضات المرفق العام، وإرساء آليات الوقاية من الفساد ومكافحته من خلال القانون رقم 06-01 المتعلق بالوقاية من الفساد ومكافحته، ونختم بالحديث عن هذه الظاهرة في الجزائر التي تبقى في المنطقة الحمراء حسب تصنيف منظمة الشفافية الدولية. وقد توصلنا من خلال هذه الدراسة إلى أن مكافحة الفساد الإداري هي عملية معقدة للغاية، لذا فإن مواجهة هذه الظاهرة ليست بالمسألة البسيطة التي يمكن إيجاد حل سريع لها، فبالرغم من الجهود التي بذلها المرسوم الرئاسي رقم 15-247 والقانون رقم 06-01، بالإضافة إلى الهيئة الوطنية لمكافحة الفساد والديوان المركزي لقمع الفساد للحد من انتشار هذه الظاهرة، لكن ذلك لم يكن كافيا لتحسين ترتيب الجزائر، إذ سجلت مراتب متدنية في هذا المجال. Abstract: Public transactions are fertile ground for the spread of administrative corruption in ways that are difficult to detect and control after they occur. Through this article, we aim to focus on the theoretical framework of public transactions, and then we review the most important preventive mechanisms to reduce and combat administrative corruption in public transactions in accordance with Presidential Decree No 15-247 related to regulating public transactions and public utility mandates, and establishing mechanisms for preventing and combating corruption through Law No 06-01 related to preventing and combating corruption. We conclude by talking about this phenomenon in Algeria, which remains in the red zone according to the classification of Transparency International. Through this study, we have concluded that combating administrative corruption is a very complex process, so confronting this phenomenon is not a simple issue for which a quick solution can be found. Despite the efforts made by Presidential Decree No 15-247 and Law No 06-01, in addition to. The National Anti-Corruption Authority and the Central Bureau for the Suppression of Corruption sought to limit the spread of this phenomenon, but this was not enough to improve Algeria’s ranking, as it has a long track record of lower rankings in this field.

الكلمات المفتاحية: مكافحة الفساد الإداري في الصفقات العمومية، آليات القانونية للوقاية من الفساد ومكافحته رقم 06-01، قانون الصفقات العمومية وتفويضات المرفق العام رقم 15-247.


Impacte du mix Marketing de Service sur la Fidélisation Client Étude réalisée sur l’établissement financier BADR

بن لشهب Hamza, 
2024-03-14

Résumé: Cet article étudie l’effet des action stratégiques du marketing de service sur le contentement des utilisateurs, l’établissement financier B.A.D.R a été choisie pour réaliser l’étude. Cette dernière vise à évaluer la répercussion des sept composants essentiels du marketing de service : à savoir les biens, les couts, la promotion, l’emplacement, la stratégie, l’expression professionnelle expérimentale ou empirique sur la théorie du comportement du client potentiel « prospect » matériels physique. L’étude approfondie faite sur les éléments y afférents, dans le domaine des services, afin de rendre la connaissance accessible, révèle une importance capitale qui revient aux entreprises qui veulent se positionner en premier, sur les offres du marché, en ciblant le contentement du client : c’est le jeu de la concurrence et des moyens à mettre en œuvre pour booster les objectifs. Un panel des utilisateurs des offres de l’établissement financier B.A.D.R a été pris pour déterminer la relation entre les différents éléments de l’action stratégique du marketing de service sur le contentement de ses derniers. Il ressort qu’un aspect très positif illustrant l’impact favorable de toutes les données a été relevé. Néanmoins, les processus ont présenté une corrélation moins marquée avec la fidélité, suggérant un domaine où des améliorations pourraient être envisagées. Jel Classification Codes: M30 , M31, M39.

Mots clés: mix marketing de service ; fidélité clients