مجلة الإدارة والتنمية للبحوث والدراسات

revue administration et développement pour les recherches et les études

Description

Management and Development Research and Studies Review is an international, double-blind peer-reviewed, Bi-annual and free of charge, open-access journal published by the Faculty of Economic, Commercial Studies and Management Sciences Ali Lounici University – Blida2, Algeria. The journal focuses on the following topics: Economics; Marketing; Management; Finance and Accounting.The journal aims are to disseminate sciences within the framework of its specialization. It targets postgraduate students, professors and all researchers, whether in research or academic circles, government departments or economic institutions at the national and international levels. It provides an academic platform for professionals and researchers to contribute innovative work in the field. The journal carries original and full-length articles that reflect the latest research and developments in practical aspects of Management; Development; Economics, society and human behaviors. The journal is published in both print and online versions.The research projects are published in three languages: Arabic, English and French. All papers around the world are very welcome in our International Journal.

Annonce

مواعيد استقبال المقالات لأعداد مجلة الإدارة والتنمية للبحوث والدراسات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته؛ 

تواصل مجلة الإدارة والتنمية للبحوث والدراسات، الصادرة عن: مخبر تسيير الجماعات المحلية ودورها في تحقيق التنمية، الموطن لدى: جامعة علي لونيسي-البليدة02-، استصدار مجلداتها بشكل دوري ومنتظم: العدد الأول في 01 جوان، والعدد02 في 01 ديسمبر من كل سنة، في دوراتها العادية، محترمة شروط وقوالب النشر في المجلة بدقة كبيرة، آخذة بعين الاعتبار نسبة التشابه للمقالات المقبولة للنشر في المجلة انطلاقا من عدد ديسمبر النسبة التي لا تتجاوز 20% كنسبة تشابه مع المقالات التي تنشر.

ونود التذكير بأنّ آجال استقبال المقالات مفتوحة طوال أيام السنة، ومتى تم قبول المقال، وتم إرسال التعهد الكتابي إلى البريد الالكتروني للمجلة (revue.adre2011@gmail.com)واستوفى الشروط التنظيمية للمجلة، ينشر في أقرب عدد يصدر من تلك السنة.

أتمنى من الباحثين المساهمة الفعّالة في سبيل تطوير المجلة والارتقاء بها إلى مصاف المجلات العالمية من خلال التعاون والتجاوب الفعال مع شروط واشتراطات المجلة للنشر فيها، كما ترحب هيئة تحرير المجلة بأي ملاحظة من شأنها أن تؤدي إلى التطوير والتحسين المستمر لنشاط المجلة. 

عن هيئة تحرير المجلة

رئيس التحرير

الأستاذ الدكتور خالد قاشي

17-07-2024


13

Volumes

25

Numéros

522

Articles


العوامل المؤدية إلى الفشل المالي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة دراسة على عينة من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة بولاية سطيف

مرزوقي شمس الضحى,  وناس فريد, 
2024-09-11

الملخص: ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة أهم العوامل المؤدية إلى الفشل المالي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وللإجابة على إشكالية الدراسة تم تصميم استبيان وزع على عينة من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في ولاية سطيف، والذي تمت معالجته باستخدام البرنامج الإحصائي (SPSS). وتوصلت هذه الدراسة إلى أن العوامل المؤدية إلى الفشل المالي تنقسم إلى عوامل داخلية أهمها صعوبة الحصول على التمويل وعدم توفر الخبرات وضعف الإدارة، وأخرى خارجية منها التشريعات والقوانين الحكومية ، وكلاهما تؤثران على استمرارية وبقاء المؤسسات، كما أشارت النتائج إلى أن العوامل الأكثر تأثيرا هي العوامل الداخلية. Abstract: This study aims to identify the key factors leading to financial failure in small and medium-sized enterprises, to answer the study problem a questionnaires was designed and distributed to a sample of SME in Setif, which was treated using the statistical program(SPSS). This study found that the factors leading to financial failure can be divided to internal factors including difficulties in financing, lack of expertise, and external factors such us government regulations and laws, both of which impact the sustainability of the enterprises, the study also indicated that the most impactful factors are the internal factors.

الكلمات المفتاحية: الفشل المالي ; الإفلاس ; المؤسسات الصغيرة والمتوسطة ; Financial failure ; Bankruptcy ; Small and medium- sized enterprises


العلاقة بين السياحة والبطالة في الجزائر خلال الفترة(2000 ـــ 2020) The relationship between tourism and unemployment in Algeria during the period (2000-2020)

ساحل محمد,  بن تفات عبد الحق, 
2024-09-26

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بين السياحة والبطالة في الجزائر للفترة (2005 ــ 2020) .تضمن المتغير المستقل السياحة كل من : الإيرادات السياحية الدولية وعدد السياح الوافدين ، بينما المتغير التابع للدراسة هو معدل البطالة. وقد أظهرت النتائج بوضوح أن العلاقة الوحيدة التي توصلنا إليها هي بين متغير عدد السياح الوافدين ومعدل البطالة للجزائر علاقة عكسية وبالتالي يمكن أن يساهم ارتفاع عدد السياح الوافدين في الحًد من مشكلة البطالة في الجزائر. وبهذا فإن الدراسة توصي بضرورة استقطاب أكبر عدد من السياح الوافدين من خلال الترويج للسياحة الجزائرية على نطاق واسع وتحسين البنية التحتية لمختلف مناطق الجذب السياحي وتبسيط إجراءات الحصول على التأشيرة للزوار الدوليين. This study aims to know the relationship between tourism and unemployment in Algeria for the period (2005-2020). The independent variable included tourism: international tourism receipts and the number of tourist arrivals, while the variable dependent on the study is the unemployment rate. The results clearly showed that the only relationship that we reached is between the variable of the number of tourist arrivals and the unemployment rate for Algeria, an inverse relationship, and therefore the increase in the number of tourist arrivals can contribute to reducing the problem of unemployment in Algeria. Thus, the study recommends the need to attract the largest number of tourist arrivals by promoting Algerian tourism on a large scale, improving the infrastructure for various tourist attractions, and simplifying visa procedures for international visitors.

الكلمات المفتاحية: إيرادات سياحة دولية؛ عدد السياح الوافدين؛ معدل البطالة ؛ جزائر. ; international tourism receipts; number of tourist arrivals; unemployment rate; Algeria.


البرامج التكوينية المقاولاتية وأثرها على اتجاهات الطلبة حاملي المشاريع المصغرة - دراسة حالة مركز تطوير المقاولاتية لجامعة البليدة2 -

بدراني محمد,  إيراين إيمان,  حاج عيسى سيد احمد, 
2024-09-29

الملخص: ملخص : هدفت الدراسة الى ايجاد العلاقة التأثيرية بين البرامج التكوينية المقاولاتية بأبعادها (أساسيات المقاولاتية، التخطيط الاستراتيجي للمؤسسة، ادارة العمليات والموارد، إنشاء المؤسسة والأطر القانونية) واتجاهات الطلبة حاملي المشاريع المصغرة بأبعادها (المكون الادراكي، المكون العاطفي، المكون السلوكي). توصلت الدراسة الى جملة من النتائج أهمها: عدم وجود أثر ذو دلالة احصائية للبرامج التكوينية المقاولاتية بأبعادها (أساسيات المقاولاتية، التخطيط الاستراتيجي للمؤسسة، ادارة العمليات والموارد) في مستوى المكون الادراكي؛ وجود أثر ذو دلالة احصائية للبرامج التكوينية المقاولاتية في بعدها (إنشاء المؤسسة والأطر القانونية) في مستوى المكون الادراكي عدم وجود أثر ذو دلالة احصائية للبرامج التكوينية المقاولاتية بأبعادها (أساسيات المقاولاتية، التخطيط الاستراتيجي للمؤسسة، ادارة العمليات والموارد) في مستوى المكون العاطفي؛ كما أظهرت نفس النتائج وجود أثر ذو دلالة احصائية للبرامج التكوينية المقاولاتية في بعدها (إنشاء المؤسسة والأطر القانونية) في مستوى المكون العاطفي. وأوصى الباحثين بمجموعة من التوصيات لتعزيز أبعاد البرامج التكوينية المقاولاتية لفائدة مركز تطوير المقاولاتية بجامعة البليدة2 والطلبة على حد سواء. Abstract: The study aimed to find the influential relationship between entrepreneurial training programs in their dimensions (entrepreneurship basics, strategic planning of the institution, operations and resources management, establishment of the institution and legal frameworks) and the attitudes of students carrying micro-projects in their dimensions (cognitive component, emotional component, behavioral component.) The study reached a number of results, the most important of which are: There is no statistically significant effect of entrepreneurial training programs in their dimensions (entrepreneurial basics, strategic planning for the institution, operations and resources management) on the cognitive component level; There is a statistically significant effect of entrepreneurial training programs in their dimensions (establishing the institution and legal frameworks) on the cognitive component level; There is no statistically significant effect of entrepreneurial training programs in their dimensions (entrepreneurial basics, strategic planning for the institution, operations and resources management) on the emotional component level; The same results also showed a statistically significant effect of entrepreneurial training programs in their dimension (establishment of the institution and legal frameworks) on the emotional component level. The researchers recommended a set of recommendations to enhance the dimensions of entrepreneurial training programs for the benefit of the Entrepreneurship Development Center at the University of Blida 2 and students alike.

الكلمات المفتاحية: البرامج التكوينية المقاولاتية ; اتجاهات الطلبة ; مركز تطوير المقاولاتية ; Entrepreneurial training programs ; student attitudes ; Entrepreneurship Development Center



Les 10 articles les plus téléchargés