مجلة أوراق إقتصادية


Description

REVIEW OF ECONOMIC PAPERS is an international authentic and scientific review, based on double-blind peer-reviewed, that is published twice a year (June and December), free of charge and open-access for public. REP is published in hard and electronic form by the faculty of economics, trade and management sciences in the university of Jijel, Algeria. It is intended to serve as the primary outlet for original theoretical and empirical research in the three languages: Arabic, English and French, that focus on the following topics: Economics, Econometrics and Finance, Accounting, Business and Management. REP provides an academic platform and an open space for academics, researchers and also professionals to present their innovative contributions in the fields of the review. REP includes an international editorial board that works due to international standards to choose valuable contributions that can be for the benefit of the economy and society.

Annonce

إعلان ,

{دعوة للنشر}

يسر هيئة تحرير "مجلة أوراق اقتصادية" الصادرة عن كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة محمد الصديق بن يحي بجيجل، أن تدعو الباحثين والمهتمين بنشر مقالاتهم العلمية في المجلة سواء باللغة العربية، الفرنسية أو الانجليزية في المجلد 06 العدد 02 ديسمبر 2021 إرسالها عبر رابط المجلة:

https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/472

وذلك حتى تاريخ 30 نوفمبر2021 كآخر أجل.

01-11-2021


5

Volumes

8

Numéros

77

Articles


دور الإعلان في تسويق المنتجات الفلاحية الجزائرية في الخارج دراسة حالة دقلة نور

لسود راضية, 

الملخص: يعتبر القطاع الفلاحي العصب الحساس في اقتصاديات بلدان العالم ، فهو من القطاعات الإستراتيجية المهمة باعتباره المسؤول على تأمين حاجات الأفراد و على تحقيق الإشباع لهم، حيث أصبح الأمن الغذائي مطلبا و هدفا استراتيجيا لمختلف الدول ، و تهدف هذه الدراسة الى ابراز دور الاعلان في تسويق المنتجات الفلاحية الجزائرية في الخارج من خلال عرض تجربة منتج دقلة نور. وصلنا من خلال هذه الدراسة الى جملة من النتائج أهمها: ضرورة تعزيز عملية تسويق المنتجات الفلاحية الجزائرية و في مقدمتها منتج دقلة نور لكون المنتجات الفلاحية تثل ثروة حقيقة بالنسبة للسوق الجزائرية. The agricultural sector is considered the sensitive nerve in the economies of the countries of the world, as it is one of the important strategic sectors as it is responsible for securing the needs of individuals and achieving their satisfaction, as food security has become a demand and a strategic goal for various countries, and this study aims to highlight the role of advertising in marketing agricultural products Algerian abroad by displaying the experience of the Deglet Nour product Through this study, we reached a number of results, the most important of which are: the need to enhance the process of marketing Algerian agricultural products, foremost of which is the Deglet Nour product, because agricultural products represent a real wealth for the Algerian market.

الكلمات المفتاحية: الاعلان ; المنتج الفلاحي ; التسويق الفلاحي ; دقلة نور


أثر الفرص الاستثمارية على هيكل رأس المال – دراسة حالة مؤسسات قطاع المواد الأساسية المدرجة بالسوق المالي السعودي

بن عيشة كريمة,  نجار حياة, 

الملخص: هدفت الدراسة لاختبار أثر الفرص الاستثمارية على هيكل رأس المال لعينة مكونة من 35 مؤسسة في قطاع المواد الأساسية مدرجة في السوق المالي السعودي خلال الفترة 2014-2018، تم استخدام نسبة التدفقات النقدية التشغيلية إلى الأصول الثابثة CFA ونسبة نمو الأصول الثابثة GFA لقياس الفرص الاستثمارية، بينما تم استخدام الرفع المالي(LEV) لقياس هيكل رأس المال، أما المخاطر التشغيلية، الحجم والربحية فقد استخدمت كمتغيرات ضابطة ، بالاعتماد على نماذج بيانات السلاسل الزمنية المقطعية وباستخدام برنامج التحليل R Studio، بينت الدراسة أن أفضل نموذج لتفسير الظاهرة هو نموذج الآثار الثابتة ،كما توصلت إلى وجود أثر موجب ودال احصائيا لــنمو الأصول الثابتة على هيكل رأس مال المؤسسات المدروسة ، بينما بينت النتائج أن هناك أثر سلبي ودال احصائيا لكل من المخاطر التشغيلية والحجم على هيكل رأس مال المؤسسات محل الدراسة، في المقابل لم يكن هناك أثر للربحية على هيكل رأس المال. Abstract The study aimed to test the impact of investment opportunities on the capital structure of a sample of 35 institutions in the core materials sector listed on the Saudi financial market during the period 2018-2014 The variable Cash flow-to-asset ratio( CFA) , the growth rate of the assets (GFA) has been used to measure investment opportunities , financial leverage (Lev) to express the capital structure. As for the variables Operational risks, size and profitability, they were used as control variables Based on modeling of segmental time-series data and using R Studio analysis software The study showed that the best model for explaining the phenomenon is the fixed effects model. The study also found a positive and statistically significant impact of the growth of fixed assets on the capital structure of the institutions studied ,While the results showed that there is a negative and statistically significant impact of operational risks and size on the capital structure of the institutions under studyة On the other hand, there was no impact of profitability on the capital structure.

الكلمات المفتاحية: الفرص الاستثمارية ; هيكل رأس المال ; الرفع المالي ; نموذج الآثار الثابتة ; سوق مالي سعودي