مجلة الحكمة للدراسات الأدبية واللغوية
Volume 11, Numéro 4, Pages 23-70
2024-01-12

جدليات (العقل والوجدان والنقل) في الفكر النقدي العربي الحداثي ـ عرض وجهة نظر جابر عصفور في حق الاختلاف ـ Dialectics (mind, Conscience, And Transmission) In Modern Arab Critical Thought Presenting Jaber Asfour’s Point Of View Regarding The Right To Be At Variance

الكاتب : علاك نصيرة .

الملخص

ملخص: يقترح مقالنا هذا مباحثة جملة من جدلياتٍ دينامية تتصدّرها جدلية (العقل والوجدان) ـ من جهة، وجدلية (العقل والنقل) من جهة أخرى، بحيث نطرح الإشكالية المتعلقة بها على صعيد الفكر النقدي العربي الحداثي، ونعالجها من رؤية جابر عصفور الذي طالما حرص على تأكيد القيم الجديدة في عملية التجديد الثقافي الحضاري، ومن بينها قيمة العقل والحرية التي أكّد في ضوئها على ممارسة حقّ الاختلاف، متعرِّضاً لمفهوم العقل الذي نظر إليه ـ بعد ذلك ـ من زاوية ثنائية (العقل والوجدان)، حيث ثار على التخليط بين طرفيْ هذه الثنائية الجدلية تخليطاً أدّى إلى الخلط بين الرأي والشخص: ما أسهم في التخفيف من وطأة الإبداع في ضوء الحرية، وذلك لفرط الغنائية والوجدان على أهل الثقافة الشرقية. وكان حثيثاً في النظر إلى الحداثة على أنها انتصار العقل على النّقل أي انتصار الاستدلال على إيمان العجائز والمعقول على المنقول عن الأسلاف من عادات ومعتقدات عاجزة عن إثبات شرعيّتها العقلانيّة أمام محكمة العقل. وفي هذا الصدد كان كثير الدعوة إلى تمثل العقلانية ولو في قالبها الغربي على حساب الوجدانية ولو في لونها الشرقي. وقد مسّت هذه الذهنيّة آلة النّقد إلى أن أصبح بإمكان الناقد ـ بالأحرى مَن يدّعي ذلك ـ أن ينطلق في نقده للأعمال الإبداعيّة من موقف عدم الرضى الذي يدفع به إلى أن يرفض أوّلاً، ثمّ ينقد بجلاء ما هو موجود، ليؤسِّس ـ على صعيدٍ آخر ـ ما يجب أن يوجد. إنّ هذه الحالة المرضيّة مردّها إلى ما نفترضه في مقالنا هذا من التداخل الكائن بين فكّيْ ثنائية جدلية أخرى تقوم بين (سلطة الثقافة وثقافة السلطة). وفي هذا الإطار نجده ـ من جهة أخرى ـ يولي اهتماماً لثنائيّة (العقل والخرافة). كما تطرّق إلى مفهوم الحريّة وأنواعها، حيث يرى أنّ العقل والحريّة يشكّلان مدار الفكر العربي المعاصر. Abstract: Our article aims to discuss a certain number of dialectical dichotomies of dynamic extent. The first will be the dialectic of (reason and pathos) - on the one hand, and the dialectic of (reason and tradition / al-'aql wan-naql) on the other hand. And this, in order to pose the problem linked to it, at the level of modern Arab critical thought, and to approach it from the vision of Jaber Asfour, always concerned with assertion of new values. In a process of cultural renewal, including the values of reason and freedom, in the light of which he affirms the exercise of the right to difference, he approaches the notion of reason, which he then considers from a dualistic view (reason and pathos). For us, it is a question of analyzing how our thinker rebels against the confusion between the two faces of this dialectical dualism, a confusion which leads to confusing opinion and the person. This immediately contributed to seeing creativity lose its luster due to the lack of freedom that it cannot do without in general, and due to excessive lyricism and sentimentality, values in which the followers of oriental culture. He aimed to consider modernity as the victory of reason over transmission, that is to say the victory of reasoning over the faith so revered by the ancients, as well as of reason over the customs and beliefs transmitted by the ancestors. In this regard, he often called for the representation of rationality, even in its Western form, at the expense of sentimentalism, even in its Eastern form. This mentality has affected the maneuvers of criticism to the point that the critic - or rather the one who claims to be one - can begin his criticism of creative works from a position of dissatisfaction which initially pushes him to reject, then to clearly criticize what exists, to establish - at another level - what should exist. This pathological state is due to what we assume, in this article, of the overlap that exists between the limits of another dialectical dualism that exists between (the authority of culture and the culture of authority). In this context, however, we consider Jaber Asfour's attention to duality (of reason and myth). He also discussed the concept of freedom and its forms, because he believes that reason and freedom constitute one of the foundations of contemporary Arab thought.

الكلمات المفتاحية

جدليات ; العقل ; الوجدان ; النقل ; الوعي ; الحرية ; الإبداع ; جابر عصفور ; Dialectics ; Reason ; Pathos ; Tradition ; Awareness ; Freedom ; Creativity ; Jaber Usfour