مجلة الحكمة للدراسات الأدبية واللغوية
Volume 12, Numéro 1, Pages 65-88
2024-03-31

مثاقفات خلدون الشمعة: من التمثل إلى المقاومة والرفض Khaldoun Al-shamaa’s Acculturations : From Assimilation To Resistance And Rejection

الكاتب : علاك نصيرة .

الملخص

ملخص: يُعنى هذا المقال بما أسميناه " مثاقفات خلدون الشمعة "، ويصدر عن فرضيات بَنَيناها على قاعِدة من تصفّح خصوصيات هذا الناقِد في تعرّض خطابه النقدي لظاهرة المثاقفة، وانطلاقه من إشكالياتها، واشتغاله في حدودها. ويمكن استعراضُها مرتَّبةً كالآتي: نسجِّل ـ أوّلاً ـ أنّ أهمَّ ما يميِّز مسيرة خلدون الشّمعة النقدية المتفاعِلة ـ إن لم نقلْ المتطابِقة ـ مع سيرته الذاتية، هو انتقاله من حضيرة (دمشق) إلى متروبولتان (لندن). وسنتحسّس لهذا المعطى الحاسِم دلالاتٍ معتبرة. يدور الحديث فيما يتعلَّق بمثاقفة خطاب خلدون الشمعة النقدي، التي نُجمِل في هذا المقال أفكارها الرئيسية، حول ثلاث مظاهر هي: 1. التمثّل، 2. التكييف، 3. المقاومة والرفض. كلها مظاهر تؤكِّد قيام أنواع من المثاقفة عند هذا الناقد، وكذلك بوصفها تشكِّل شروطاً أساسية تنضاف إلى العوامل والقوى التي يسلط مقالنا الضوء عليها، على غرار ثقافة المنشأ أي مرتَع الطفولة والشباب، والتكوين، والتخصص، والميول والاهتمامات، والرصيد اللغوي والمعرفي، والمنفى، والقراءات المتنوِّعة، والمشارب والخلفيات المتراكِمة المعاصر. Abstract: This article is concerned with what we called “Khaldoun Al-Shama’a’s Acculturations,” and it emerges from hypotheses that we built on the basis of examining the particularities of this critic in exposing his critical discourse to the phenomenon of acculturation, starting from its problems, and working within its limits. They can be reviewed in the following order: We note - first - that the most important thing that distinguishes Khaldoun Al-Shamaa’s critical career, which interacts - if not identical - with his biography, is his move from the city of Damascus to the Metropolitan City of London. We will realize that this crucial fact has significant implications. The discussion regarding the acculturation of Khaldoun Al-Shamaa’s critical discourse, the main ideas of which we summarize in this article, revolves around three aspects: 1. Assimilation, 2. Adaptation, 3. Resistance and rejection. We are here faced with manifestations which confirm the existence of types of acculturation in this critic. Also because they constitute basic conditions that add to the factors and forces that our article highlights, such as the culture of origin, that is to say the home of childhood and youth, training, specialization, inclinations and interests, linguistic and cognitive richness, exile and various readings.

الكلمات المفتاحية

مثاقفات ; خلدون الشمعة ; تمثل ; تكييف ; مقاومة ; رفض ; Acculturation ; Khaldoun Al-Shamaa ; Assimilation ; Adaptation ; Resistance ; Rejection