الفكر المتوسطي
Volume 12, Numéro 1, Pages 228-248
2023-06-16

مكانة ممارسة الرياضة في المنظومة التربوية الجزائرية "التربية البدنية والرياضية في المرحلة الابتدائية أنموذجا"

الكاتب : بومدفع الطاهر .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى الوقوف والتعرف على مكانة الرياضة في المنظومة التربوية الجزائرية من خلال البحث عن واقع ممارسة التربية البدنية والرياضية في المدارس الابتدائية بالجزائر، ولتحقيق ذلك اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، مستخدمة الاستبيان المبني على مجموعة من الأسئلة للتنقيب على مجموعة من المعطيات التي تساعد على التحقق من فرضيات الدراسة، وقد اخترنا عينة متكونة من 73 أستاذ(ة) للتعليم الابتدائي يدرسون في تسع(9) مدارس ابتدائية بولاية البليدة تم اختيارهم بطريقة قصدية. أظهرت النتائج أن مادة التّربية البدنيّة والرّياضيّة في التعليم الابتدائي تعاني من مشاكل وصعوبات وعراقيل جمة أبرزها غياب التكوين المتخصص لأساتذة التعليم الابتدائي فيما تعلق تقنيات وبيداغوجيا تدريس هذه المادة، كما أن الفضاءات والوسائل المخصصة لتدريس هذه المادة في المدارس الابتدائية معدومة أو تكاد تكون معدومة أو مهترئة للغاية، كما أن تأنيث هيئة التدريس له حقه في المساهمة في جعل واقع تدريس وممارسة التربية البدنية والرياضية في المدارس الابتدائية يتقهقر ويسوء. This study aimed to stand and identify the place of sport in the Algerian educational system by searching for the reality of the practice of physical education and sports in primary schools in Algeria, and to achieve this the study relied on the analytical descriptive curriculum, using the questionnaire based on a set of questions to explore a set of data that helps to verify the hypotheses of the study, and we selected a sample consisting of of 73 teachers and teachers of primary education studying in 9 primary schools in Blida state were selected in a deliberate way. The results showed that the subject of physical and sports education in primary education suffers from many problems, difficulties and obstacles, most notably the lack of specialized training of primary school teachers in relation to the techniques and pedagogical teaching of this subject, and the spaces and means allocated to the teaching of this subject in primary schools are non-existent or almost non-existent or very worn, and the feminization of the faculty has the right to contribute to making the reality of teaching physical and sports education in primary schools bad.

الكلمات المفتاحية

المنظومة التربوية؛ المرحلة الابتدائية؛ التربية البدانية والرياضية؛ ممارسة الرياضة ; the educational system , primary schoo, Physical education and sports, Playing sports