مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 19, Numéro 2, Pages 653-670
2023-06-11

Higher Education Policies' Role In Developing Innovative High-tech Projects At Universities – A Study Of Sample Of Algerian Universities-

Authors : Makhloufi Azouz . Taibi Ratiba . Bourennane Mustapha .

Abstract

The purpose of the study is to highlight the role of higher education policies in the development of innovative projects with high technology, as a fundamental and essential component of the university. This has been investigated through a field study in which a questionnaire was administered to a sample of Algerian universities. In order to accomplish this, we attempted to address the subject's dimensions, beginning with a clarification of the conceptual framework of the study, exposing the policies of higher education at the university as well as innovative high-tech projects, and concluding with the study of a sample of Algerian universities. After statistical analysis of the primary data collected via this questionnaire using statistical tools and tests such as the correlation coefficient, Cronbach's alpha coefficient, the hypothetical mean test, and multiple variance with the SPSS 22 program, the following results were determined: Despite the statistically significant effect of higher education policies on the development and establishment of high-tech innovative projects at the Algerian University, we concluded that higher education policies do not contribute sufficiently to the development and establishment of high-tech innovative projects. تهدف الدراسة الى ابراز دور سياسات التعليم العالي في تنمية المشاريع المبتكرة ذات التكنولوجيا العالية، بصفته عنصر اساسي ورئيسي بالجامعة، وقد تم دراسة ذلك من خلال القيام بدراسة ميدانية، حيث قمنا بتصميم استبيان طبِّق على عينة من الجامعات الجزائرية. من اجل تحقيق ذلك حاولنا تناول ابعاد الموضوع بدءا بتبيان الاطار المفاهيمي للدراسة، بالتعرض لسياسات للتعليم العالي بالجامعة وكذا المشاريع الابتكارية ذات التكنولوجيا العالية، لنتناول في الاخير الجزء الاهم من الدراسة وهو دراسة عينة من الجامعات الجزائرية. وبعد التحليل الاحصائي للبيانات الأولية المجمّعة من خلال هذا الاستبيان باستعمال أدوات واختبارات إحصائية مثل معامل الارتباط، معامل ألفا كرونباخ، اختبار المتوسط الفرضي والتباين المتعدد، بالإستعانة ببرنامج SPSS 22 ، توصلنا إلى أن سياسات التعليم العالي بالجامعة الجزائرية لا تساهم بالشكل الكافي في تنمية وإنشاء مشاريع ابتكارية ذات تكنولوجيا عالية، رغم تواجد التأثير ذو دلالة إحصائية لسياسات التعليم العالي في تنمية وإنشاء مشاريع ابتكارية ذات تكنولوجيا عالية بالجامعة الجزائرية.

Keywords

Higher Education Policies ; High Technological ; Innovative Projects ; University ; Algerian University ; سياسات التعليم العالي ; مشاريع ابتكارية ; تكنولوجية عالية ; جامعة ; جامعة جزائرية