مجلة دفاتر اقتصادية

revue cahiers economiques

Description

Revue " Cahiers Economiques" is published periodically every six months by the Faculty of Economic and Commercial Sciences and Management Sciences at the University of Ziane Achour in Djelfa (Algeria)and it is free, open-access journal that devotes and respects the ethics of scientific research. It provides a wide range of authentic economic and administrative studies on topics related to the economic, financial, administrative and marketing aspects in Arabic, French and English, To activate the accumulation of knowledge and enrich the economic research that the university manufactures in support of theoretical frameworks of knowledge on the one hand, and its practical projections on the other hand, in light of the changes taking place in the national, regional and global economy The journal is non-commercial and does not charge for acceptance of publication, printing and reviewing. They are indexed in Several databases such as (e-marefa; askzad; obeikan digital library; mandumah)


11

Volumes

19

Numéros

401

Articles


قياس الأداء في البنوك التجارية باستخدام بطاقة الأداء المتوازن وأسلوب المقارنة المرجعية

بن بوزيد سليمان, 

الملخص: جاء هذا البحث للإجابة عن الإشكالية المتعلقة بتطبيق بطاقة الأداء المتوازن وأسلوب المقارنة المرجعية كأداة لقياس الأداء في البنوك التجارية عبر استقصاء آراء مجموعة من المدراء ورؤساء المصالح بالمديريات الجهوية للاستغلال لبعض البنوك التجارية في الجزائر وذلك بالاعتماد على أسلوب الاستبيان في ذلك، بحيث تم اختبار مخرجات الدراسة الميدانية بالاعتماد على برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS كاختبار الثبات والصدق بمعامل ألفا كرومباخ، دراسة الاتجاه العام لإجابات العينة على محاور الدراسة، تحليل الارتباط بمعامل بيرسون. وقد خلصنا من هذا البحث سواء الجانب النظري منه أو الميداني إلى أن استعمال بطاقة الأداء المتوازن وأسلوب المقاربة المرجعية كأداة لقياس الأداء في البنوك التجارية لا يتم في ميدان الدراسة وذلك راجع لعدة أسباب منها ما تعلق بالخصائص الشخصية لعينة الدراسة كالمستوى التعليمي، وأيضا ما تعلق بالخصائص الموضوعية كنوع البنك عموميا أو خاصا. This research aims to answer the problem related to the implementation of the balanced Scorecard and the benchmarking method as a tool for measuring performance in commercial banks by surveying the opinions of a group of managers and heads of departments in the regional directorates of exploitation of some commercial banks in Algeria. Based on the statistical package for social sciences SPSS as a test of stability and honesty with Alpha Cronbach coefficient, study the general trend of the sample responses on the study axes, correlation analysis with Pearson coefficient. We have concluded from this research, whether theoretical or field, that the use of Balanced Scorecard and the approach of the reference approach as a tool for measuring performance in commercial banks is not done in the field of study, due to several reasons, including the personal characteristics of the study sample as the educational level, As a general or private bank type.

الكلمات المفتاحية: بطاقة الأداء المتوازن، أسلوب المقارنة لمرجعية، أداء البنوك التجارية. Key words: Balanced Scorecard, Benchmarking method, the performance of commercial banks.


تقييم سعر صرف الدولار الأمريكي كعملة إرتكازية في تسوية المدفوعات الدولية

علوي شمس نريمان,  السبتي وسيلة, 

الملخص: جاءت الدراسة لتبين مكانة الدولار الأمريكي كأحد العملات الأكثر استخداما في تسوية المدفوعات على الصعيد الدولي، بينما هدفت دراستنا إلى توضيح وتقييم التغير المهندس والمستهدف في تخفيض سعر صرف الدولار الأمريكي من بين العملات الإرتكازية ، فخلصت الدراسة بأن الدولار الأمريكي قد حقق تلقائيا ما كان على العملة الدولية الموحدة القيام به، فلقد أدى بالتنسيق في المجال النقدي، بالرغم من الأزمات التي تسبب فيها، إذ تعتبر من وجهات نظر مختلفة أنها فترات ضرورية للنمو الاقتصادي. Abstract: The study showed that the US dollar is one of the most widely used currencies in the settlement of payments internationally, while our study aimed at clarifying and evaluating the change in the engineer and target in reducing the exchange rate of the US dollar among the major currencies. The study concludes that the US dollar has automatically achieved what was on the international currency Which, in spite of the crises it has caused, has led to coordination in the monetary sphere, since from different points of view it is considered necessary for economic growth.

الكلمات المفتاحية: الدولار الأمريكي ; العملات الارتكازية ; سعر الصرف ; المدفوعات الدولية


عرض السبل الكفيلة لتنافسية السياحة الجزائرية كطريق لتحقيق التنمية المستدامة من خلال الاستفادة من التجارب الدولية الرائدة -التجربة الماليزية نموذجا

معمري أسامة,  مفتاح حمزة,  تقرارت يزيد, 

الملخص: تهدف هذه الورقة البحثية إلى محاولة تسليط الضوء على واقع السياحة في الجزائر خلال الفترة الحالية في ظل الظروف الراهنة، وقراءة مختصرة للنشاط السياحي لدولة ماليزيا الفتية والناشئة حديثا، مع التركيز على أهم المؤشرات التي من خلالها حققت التنافسية السياحية، كما تهدف الدراسة إلى امكانية استفادة الجزائر من التجربة الماليزية بهدف تحقيق التنافسية السياحية. فخلصنا إلى أنَّ القطاع السياحي في الجزائر لا يزال بعيدا عن مُسمَّى التنافسية السياحية، وأنه إذا ما أرادت كسب الميزة التنافسية وجعل قطاعها السياحي قطاعاً منافساً لا بد لها من أن تستفيد من التجارب السياحية الناجحة، كالتجربة الماليزية الرائدة، من خلال رسم خارطة استراتيجية محكمة ومُفصَّلة، تحتوي على برامج تنموية في القطاع السياحي وتطلعات مستقبلية، وتحسين جودة التعليم العالي والبحث العلمي بهدف استقطاب أكبر عدد من الطلاب العرب، وإتباع سياسة تنافسية الأسعار من خلال وضع عروض مغرية من قبل وكالات السياحة والأسفار بالجزائر والترويج لها بمختلف وسائل الترويج الحديثة. فقد بات من الضروري تضافر كل الجهود وتسخير كافة الامكانات المادية والبشرية بهدف النهوض بالقطاع السياحي، وجعل السياحة الجزائرية منتجا منافساً لتحقيق التنمية المستدامة. The object of this research paper is explain the reality of tourism in Algeria especially in the current period also during current conditions, and also make a brief reading to the tourism activity of the states of Malaysia as a newly created state, with focusing on the important indicors to achieve to the tourism concurrent ,also the object of this study is the possibility of the algerian state to benefit from the Malaysian experience in the tourism sector to achieve to the concurrence tourism,so we come to conclusion his content that the tourism sector in Algeria is very far from the touristic concurrence,so when Algeria want to concurrente and make there tourism sector in the concurrent she must benefit from the other seccesseful experiences like the Malaysian experience,by make a detailed strategy, contains developments programs in the tourism sector and futur prospects, as well as improving the quality of higher education and scientific research to attract the maximum of of Arab students,and followed an attractive offers by travel agencies in Algeria,and publicity for them through the modern means of advertising, so it is important shared all efforts,and make all material and human efforts for the development of the tourism sector,and make the algerian tourism concurrent product to achieve the sustainable development.

الكلمات المفتاحية: سياحة ; السياحية التنافسية ; مؤشرات السياحة التنافسية ; السياحة المالزية ; التنمية المستدامة ; Tourism ; concurrent tourism ; indicators of sustainable development ; malaysian tourism ; sustainable development


INNOVATION, ENTREPRENEURSHIP AND GROWTH: SOME FACTS

شاوي صبيحة طالبة دكتوراه, 

Résumé: Innovation is an essential driver of economic progress that benefits consumers, businesses and the economy as a whole. America’ s genius for innovation and entrepreneurial drive is well known with our openness and enthusiasm for practical innovation—to be the primary reason for America’s economic preeminence, Economists have calculated that approximately 50% of U.S. annual GDP growth is attributed to increases in innovation. This paper aims to defining innovation and demonstrate why we need innovation, and how it can spread throughout the country. The second objective is to will mention the location of innovation, where it started and the extension of innovation to new part of the world.

Mots clés: Innovation, Entrepreneurship, Economic Growth, Some facts.


قياس جودة خدمة ADSL لمؤسسة اتصالات الجزائر (دراسة عينة من المستهلكين النهائيين بمدينة الجلفة) Measurement of ADSL Service Quality of Algeria Telecom company. (case study of Djelfa city final consumers(

مادني احمد,  خليفي رزقي, 

الملخص: يهدف هذا البحث إلى معرفة مستوى جودة خدمة ADSL لمؤسسة اتصالات الجزائر من وجهة نظر عينة من المستهلكين النهائيين لهذه الخدمة بمدينة الجلفة واعتمدت الدراسة على مقياس SERVPER لقياس الأداء الفعلي للخدمة حيث قام الباحث بتطوير إستبانة لجمع البيانات المطلوبة من المشتركين في خدمةADSL، حيث وزعت 100 استمارة على مجموعة من الزبائن بمدينة الجلفة واسترجعنا 93 استمارة منها 82 صالحة للمعالجة، وقد توصلت الدراسة إلى وجود مستوى متوسط لجودة خدمةADSL ، وجود علاقة بين السن وتقييم أبعاد جودة خدمة ADSL، وعدم وجود فروق في تقييم أبعاد جودة خدمة ADSL بين كل من جنس المستهلك ومستواه الثقافي، وعدم وجود علاقة بين تقييم أبعاد جودة خدمة ADSL وكل من المهنة والدخل. This study aims to measure the quality of the ADSL service of the Algerian Telecom Company from the point of view of a sample of final customers in the city of Djelfa, Algeria. The SERVPERF scale was used to measure the effective performance of this service. A questionnaire was designed and distributed to 100 ADSL costumers from Djelfa city. 82 questionnaires was completed and valid to analyze, After the analysis of the data collected from our questionnaires, we found that the ADSL service quality is medium and a relationship exists between the costumer age and the ADSL service quality dimensions. However, there no statically significant differences between the ADSL service quality dimensions and each of the following variables: the costumer gender, the costumer cultural level the costumer profession and income

الكلمات المفتاحية: أبعاد جودة الخدمة ؛ خدمة ADSL ؛ مؤسسة اتصالات الجزائر. dimensions of service quality; ADSL service; Algeria Telecom compagny