مجلة دفاتر اقتصادية


Description

Journal of Economic Papers is published periodically every six months by the Faculty of Economic sciences, Commercial and Management Sciences at the University of Ziane Achour in Djelfa (Algeria), it's an open-access journal that devotes and respects the ethics of scientific research. It provides a wide range of authentic economic and administrative studies on topics related to the economic, financial, administrative and marketing aspects in Arabic, French and English languge, To activate the accumulation of knowledge and enrich the economic research that the university manufactures in support of theoretical frameworks of knowledge on the one hand, and its practical projections on the other hand, in light of the changes taking place in the national, regional and global economy The Journal of Economic Papers is non-commercial and does not charge for acceptance of publication, printing and reviewing. They are indexed in Several databases such as (e-marefa; askzad; obeikan digital library; mandumah)


12

Volumes

22

Numéros

443

Articles


دور البنوك التجارية في تمويل قطاع السكن في الجزائر

يماني خالدية امينة ليلى, 

الملخص: ملخص تقوم البنوك بدور مهم في تطوير اقتصاديات الدول وذلك من خلال ما تقدمه من خدمات بنكية متنوعة وهي تعتبر من أهم المؤسسات المالية التي ينبغي إن يكون لها الدور الفعال في تمويل سوق السكن. لقد كانت نظام تمويل السكن في الجزائر و إلى غاية سنة 1994 يتسم بالاحتكار الذي كان يمارسه الصندوق الوطني للتوفير و الاحتياط.والذي كان موجها خصوصا إلى العائلات التي تملك دفتر للادخار لدى صندوق بعد استيفاء شروط معنية وخلال سنتي 1997/1998ادخلت إصلاحات جديدة على نظام تمويل السكن والتي كان يهدف من ورائها إشراك جميع البنوك التجارية العامة منها والخاصة في منح القروض إلى العائلات التي ترغب في امتلاك سكن تطوري مدعم وهذه الإصلاحات لم تأت بالنتائج الموجودة منها نتيجة للصعوبات التي واجهتها البنوك التجارية في هذا المجال . والتي يمكن تداركها من خلال تطوير و تنظيم السوق العقاري سوق السكن) وتوفير متطلبات وشروط نجاح نظام إعادة التمويل الرهني و النظام المالي بشكل عام ) Abstract Banks have an important in developing the economy of countries through the various and different service they provide. Banks are one of the most interesting state financial institutions, which must the most efficient role in financing the market of hours .House financing. In Algeria seemed to be monopolized until 1994 by the National saving Bank (CNEP) that was oriented to those who used to have an account in their bank after fulfilling certain condition. During the years 1998 and 1997. We have entered new reforms to the system of financing house which at integrating all the banks. Private and public. In giving loans to families, which intend to possess a supported developmental houses these reforms, did not result into the expected ends owing to the difficulties that banks are passing through in the field of house financing. Banks may re- set their state through developing and organizing the housing market and making the requirement and the conditions available to success the system of hypothetical financing and the financing system in general

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحية: المؤسسات المالية - سوق السكن- خدمات بنكية- نظام تمويل السكن- البنوك التجارية. ; Key words Financial institutions – Housing market –Bank services – System of housing financing – commercial banks


متطلبات تطبيق ادارة الموارد البشرية الإلكترونية كمدخـل لتحقيق الإبداع الإداري دراسة تطبيقية على شركات الادوية الفلسطينية.

الصوفي أشرف,  سلامة أشرف, 

الملخص: هدفت الدراسة الى التعرف على متطلبات تطبيق ادارة الموارد البشرية الإلكترونية كمدخـل لتحقيق الإبداع الإداري، حيث تم تطبيقها على عدد من العاملين في شركات الأدوية الفلسطينية. وبينت أهم نتائج الدراسة أن توافر متطلبات تطبيق ادارة الموارد البشرية الإلكترونية في شركات الأدوية الفلسطينية جاء بوزن نسبى (75.87) وهى نسبة مرتفع وأن مستوى تحقيق الابداع الإداري جاء بوزن نسبى (75.53) وهى نسبة مرتفعة. كما تبين أن هناك علاقة طردية قوية بين متطلبات لتطبيق ادارة الموارد البشرية الالكترونية وبين الإبداع الإداري حيث بلغ مستوى الارتباط (0.728). أضافة الى انا المتغير المستقل (متطلبات ادارة الموارد البشرية الإلكترونية) توثر على المتغير التابع (الابداع الإداري)بنسبة (63.2%) ، بينما نسبة (36.8%) تعود لعوامل اخرى. The aim of the study was to identify the requirements of the application of electronic human resources management as an introduction to achieve administrative creativity, as it was applied to a number of workers in Palestinian pharmaceutical companies. The most important results of the study indicated that the availability of requirements for the implementation of electronic human resources management in Palestinian pharmaceutical companies came with a relative weight (75.87) which is a high rate and The level of achieving administrative creativity came with a relative weight (75.53), which is high. It was also found that there is a strong direct relationship between requirements for the implementation of electronic human resources management and administrative creativity, where the level of correlation has reached (0.728). In addition to the independent variable I (electronic human resource management requirements), I influenced the dependent variable (administrative creativity) at a rate of (63.2%), while the ratio (36.8%) is due to other factors.

الكلمات المفتاحية: إدارة الموارد البشرية، الإبداع الإداري ، شركات الادوية الفلسطينية.


أثر التدوير الوظيفي في الرفع من مستوى أداء العاملين في المنشآت الرياضية -دراسة تطبيقية على مديرية الشباب و الرياضة لولاية الأغواط-

عاشور عادل,  حوداشي بن حرزالله,  رعاش كمال, 

الملخص: هدفت الدراسة إلى معرفة تأثير التدوير الوظيفي على أداء العاملين في المنشآت الرياضية، مستخدمين المنهج الوصفي التحليلي، حيث اخترنا عينة عشوائية مكونة من 82 موظف و عامل بمديرية الشباب و الرياضة لولاية الأغواط بمختلف فروعها وهذا باستعمال الاستبيان كأداة و مستخدمين جملة من الأساليب الإحصائية. أما النتائج المتوصل إليها فكانت: - الاهتمام بالتدوير الوظيفي لا يعد مطلبا أساسيا لزيادة أداء العاملين في قطاع الشباب و الرياضة - وجود علاقة طردية ضعيفة ذات دلالة إحصائية بين استخدام التدوير الوظيفي و أداء العاملين في المنشآت الرياضية- وجود تأثير ضعيف للتدوير الوظيفي على أداء العاملين بالمديرية و الذي يرجع لعدم فهم العاملين لأهمية التدوير الوظيفي وغياب رؤية واضحة لتطبيقه من طرف مديرية الشباب و الرياضة وهو ما يستلزم الاهتمام بالتدوير الوظيفي مع ضرورة وضع خطة شاملة ومتكاملة لتنفيذه في المنشآت الرياضة بما يضمن تنفيذ التدوير وفقا للاحتياجات البشرية والتدريبية تتماشى مع قدرات ورغبات الموظفين. Abstract The study aimed to find out the effect of job rotation on the performance of workers in sports facilities. We selected a sample of 82 employees in the Directorate of Youth and Sports using a set of statistical methods. The study reached a number of results, the most important of which is : - Attention to job rotation is not a prerequisite for increasing the performance of workers in the youth and sports sector - There is a weak direct relationship between the use of job rotation and the performance of workers in sports facilities - The presence of a weak effect of job rotation on the performance of employees in the directorate, which is due The employees' lack of understanding of the importance of job rotation and the absence of a clear vision for its implementation by the directorate

الكلمات المفتاحية: التدوير الوظيفي – الأداء الوظيفي – المنشآت الرياضية


تداعيات فشل المنظومة المؤسساتية في الجزائر -دراسة تحليلية-

سحنون سمير,  قلوش عبد الله, 

الملخص: ملخص: ان الهدف من هذه الدراسة هو تحليل البيئة المؤسساتية في الجزائر وذلك بعد مرحلة إصلاحات هيكلية دامت عقد كامل من الزمن، حيث سنقوم بتحديد أسباب الفشل المنظومة المؤسساتية في تحقيق أهداف التنمية الاقتصادية، وصعوبة تحول اقتصاد الوطني من اقتصاد ريعي إلى اقتصاد الإنتاج. خلصت الدراسة على أن جزائر لم تتمكن من إتمام المرحلة الانتقالية للوصل للمعايير المثلى في التنافسية الدولية، وأخفقت في بناء مؤسسات قوية لمواجهة تحديات التنمية، إذ أن الفساد مازال قائم، كما أن أساليب العمل لن تتغير في المؤسسات الكفيلة بتحرير السوق، والأوضاع الاقتصادية عرضة للصدمات البترولية وهذا الآمر انعكس سلبا على الواقع اقتصادي تصنيف JEL : H74، M54،B52. This study aims to analyze the institutional environment in Algeria after a period of structural reforms that lasted for a whole decade, where we will identify the causes of the failure of an institutional system to achieve the goals of economic development, and the difficulty of transforming from a rentier economy to a production economy. The study concluded that Algeria has not been able to complete the transitional phase to reach optimal standards in international competitiveness, and has failed to build strong institutions to meet the challenges of development, as corruption still exists, and working methods will not change in the institutions that guarantee market liberalization and control, and vulnerable to oil shocks and this matter negatively affected the economic reality. JEL Classification: H74، M54، B52.

الكلمات المفتاحية: الد ; لة ; المرحلة الانتقالية ; الاطار المؤسساتي


دور الرقابة المالية في ترشيد النفقات العمومية دراسة حالة بلدية الحدادة -سوق اهراس-

راهم لخذيري, 

الملخص: هدفت الدراسة إلى معرفة دور الرقابة على الصفقات العمومية في ترشيد النفقات العمومية، وهذا من خلال التطرق إلى كيفية تطبيق الرقابة على الصفقات العمومية ببلدية الحدادة التابعة لولاية سوق اهراس كدراسة حالة من أجل فهم مختلف الجوانب المتعلقة بالموضوع، تم اعتمادا على المقابلة الشخصية وتحليل مختلف الوثائق المتحصل عليها من مكتب الصفقات العمومية التابع لمصلحة المالية والنشاط الاقتصادي. وتوصلت الدراسة إلى أن الصفقات العمومية يتم إخضاعها لرقابة داخلية تتمثل في لجنة فتح الأظرفة وتقييم العروض ورقابة خارجية تتمثل في اللجنة البلدية لصفقات العمومية وهذا من أجل التأكد من حسن سير إجراءات الصفقة، وضمان الشفافية والمساواة والحرية في منح الصفقة The objective of the study is to know the role of controlling public transactions in rationalizing public expenditure. This is done by discussing how to implement the supervision on public transactions. In order to understand various aspects related to the subject Hedada-souk ahras- municipality is chosen as a case study. The study is conducted through the personal interview and analysis of the various documents obtained from the Office of Public Transactions of the Department of Finance and Economic Activity. The study concluded that the public transactions are subject to internal control, namely, the Commission of opening tenders and evaluating offers and external control, which is the municipal’s committee for public transactions, in order to ensure the smooth operation of the transaction, and to ensure transparency, equality and freedom in granting the transaction

الكلمات المفتاحية: الرقابة المالية، تنفيذ النفقات العمومية، ترشيد النفقات العمومية، أجهزة الرقابة المالية


إسهام تطبيق الأنظمة الإلكترونية للتسيير المعلوماتي في تحسين جودة الخدمات بالجامعات الجزائرية : دراسة حالة بالمكتبة المركزية لجامعة الشلف

كسكس الميهوب,  بن الطيب زينب, 

الملخص: هدفنا من خلال إجراء هذا البحث إلى التعرف على واقع تطبيق أنظمة التسيير المعلوماتي بالجامعات الجزائرية ، ومدى إسهامها في تطوير الخدمات بالمؤسسات الجامعية الجزائرية وزيادة جودتها ، من خلال تحقيق إسترجاع ناجع وفعال للمعلومات التي تخدم الوسط الأكاديمي ، وسنحاول معالجة إشكالية هذه البحث من خلال دراسة ميدانية بجامعة الشلف ، حيث قمنا بتوزيع إستمارة على عينة من الطلبة كعينة عشوائية وذلك لرصد أرائهم حول الموضوع وعددهم 100 طالب ، بالإضافة إلى إجراء مقابلة مع الموظفين بالمكتبة. توصلنا إلى جملة من النتائج والمخرجات التي على ضوئها يمكن بناء تصور واستقراء مستقبلي ،وعليه فإن تطبيق أنظمة المعلومات الإلكترونية بالجامعة الجزائرية من خلال مكتباتها يساهم بشكل فعال وإيجابي في تسهيل البحث والإسترجاع وبالتالي زيادة جودة الخدمات وتسريع وتيرة العمل ، وهو ما يساهم في تطوير الجامعة والمكتبة على حد سواء. The study at hands aims at examining the reality of applying information management systems in Algerian universities, and the extent of their contribution to the development of services in Algerian university institutions and the development of their quality. Such aim can be reached by achieving effective retrieval of information that renders a service to the academic community. The problem of the research is approached through a field study at the University Chlef , this involves using a questionnaire oriented to a sample of a hundred students as a random sample for the sake of exploring their opinions on the subject. Besides, the library staff will be interviewed to give insights in this regard. The collection of data enabled us to draw a conclusion based on which predictions can be made. Therefore, it could be said that applying electronic information systems in Algerian university libraries can , positively and effectively, contribute to the facilitation and the recovery processes. Consequently, this will lead to the amelioration of services quality and the acceleration of operation pace. Eventually, this will assist in in developing universities and libraries as well.

الكلمات المفتاحية: : أنظمة المعلومات الإلكترونية ; التسيير المعلوماتي ; جودة الخدمات ; الجامعة الجزائرية ; مكتبة جامعة الشلف



Les 10 articles les plus téléchargés