مجلة الدراسات الاقتصادية المعاصرة
Volume 7, Numéro 1, Pages 371-390
2022-06-30

التَّسويق بالمحتوى كتوجُّه تسويقي جديد في عصر الرَّقمنة -دراسة حالة مؤسسة جازي-

الكاتب : بن حوحو محمد . بن جروة حكيم .

الملخص

تهدف الدراسة إلى تسليط الضَّوء على مفهوم التَّسويق بالمحتوى باعتباره أحد التوجهات الجديدة والتِّقنيات الرائدة في مجال التَّسويق الرَّقمي. أين تم التطرق لمختلف الجوانب النظرية المتعلقة بهذا المفهوم، ليتم ميدانيا تقييم المحتوى التسويقي لمؤسسة جازي للهاتف النقال والمقدم عبر مواقع التواصل الاجتماعي من خلال مجموعة الخصائص الواجب توافرها في المحتوى الجيِّد. وقد تمت الدراسة على عينة تعدادها (74) مفردة متابعة لمحتوى مؤسسة جازي بمدينة بوسعادة ولاية المسيلة، أين تم التوصل إلى أن المحتوى المقدم من طرف جازي بصورة كلية جيِّد من وجهة نظر الجمهور المستهدف، في حين أن تقييم كل خاصية على حدى أظهر بأن خاصية الجاذبيَّة ذات مستوى قوي وهوما يعكس اهتمام المؤسسة الكبير بالجوانب الشكليَّة والتقنيَّة والمظهر الخارجي للمُحتوى، أما بالنسبة لبقية الخصائص ظهرت بتقييم متوسط، كما أكدت النتائج على وجود فروق في تقييم أفراد عينة الدراسة لخصائص المحتوى المقدم من طرف مؤسسة جازي على مواقع التواصل الاجتماعي تعزى للمتغيرات الديموغرافية باستثناء عنصر الترفيه والعاطفة بالنسبة لمتغير السن. Abstract: The study aims to shed light on the concept of content marketing as one of the new trends and ground-breaking technologies in the field of digital marketing. Various theoretical aspects related to this concept have been discussed in order to evaluate the marketing content of Djezzy mobile phone company through social media sites by using a set of characteristics required in good content. The study was conducted on a sample of (74) individuals following the content of the Djezzy company in Boussaâda, Msila district. The study concluded that the content provided by Djezzy company is entirely good from the point of view of the target audience. However, the evaluation of each characteristic separately showed that the attractiveness characteristic proved to have a strong level which reflects the company’s great attention to the format and technical aspects as well as the outer appearance of the content. As for the remained characteristics, they proved an average evaluation. The results additionally confirmed differences in the study sample individuals’ evaluations of the characteristics of the content provided by Djezzy company through social media due to the demographic variables excepting the entertainment and passion in relation to the age.

الكلمات المفتاحية

تسويق بالمُحتوى، صناعة المُحتوى، مواقع التواصل الاجتماعي، جازي