مجلة الاقتصاد و التنمية البشرية
Volume 14, Numéro 2, Pages 68-88
2024-01-23

قياس أثر جودة الخدمة التعليمية للأستاذ على السلوك التعليمي للطالب من خلال التسويق بالمحتوى دراسة حالة- جامعة البليدة -02- باستخدام نمذجة المعادلات البنائية (sem-pls) Measuring The Impact Of Professor's Educational Service Quality On Student Educational Behavior Through Content Marketing: A Case Study Of Blida -02- University Using Structural Equation Modeling (sem-pls).

الكاتب : بوسنة وسيلة .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى قياس أثر جودة الخدمة التعليمية للأستاذ على السلوك التعليمي للطالب ، وذلك من خلال التفحص والتحليل للوساطة المحتملة للتسويق بالمحتوى. وقد تم الاعتماد على أداة الاستبيان لجمع البيانات لاستقصاء آراء عينة (188) من طلاب جامعة البليدة -02- ليتم معالجتها باستخدام منهجية النمذجة المعادلات الهيكلية بالمربعات الصغرى الجزئية (SEM-PLS) بالاستعانة ببرنامج SMART PLS 4، حيث أظهرت النتائج أن الأستاذ بالجامعة حصل على تقييم متوسط بالنسبة لجودة الخدمة التعليمية التي يقدمها.كما تبين أن هذه الأخيرة تؤثر بشكل مباشر وإيجابي على السلوك التعليمي للطالب، وأنه تم تحديد وجود وساطة جزئية في العلاقة بين جودة الخدمة التعليمية للأستاذ والسلوك التعليمي للطالب . وهذا يشير إلى أن التسويق بالمحتوى يلعب دورًا وسيطًا جزئيًا في توجيه جزء من التأثير الإجمالي لجودة الخدمة التعليمية للأستاذ على السلوك التعليمي للطالب. This study aims to measure the impact of the quality of educational service provided by professors on student educational behavior through examining and analyzing the potential mediating role of content marketing. Data was collected using a questionnaire from a sample of 188 students at Blida 02 University and processed using the Structural Equation Modeling - Partial Least Squares (SEM-PLS) methodology with the assistance of SMART PLS 4 software. The results of the study indicate that the professors at the university received a moderate evaluation for the quality of the educational service they provide. Furthermore, the study found a direct and positive impact of the quality of the professor's educational service on student educational behavior. Regarding mediation, partial mediation was found in the relationship between the quality of the professor's educational service and student educational behavior, indicating that content marketing plays a partial mediating role in directing part of the overall impact of the professor's educational service quality on student educational behavior.

الكلمات المفتاحية

جودة الخدمة التعليمية للأستاذ ؛ السلوك التعليمي للطالب ؛ التسويق بالمحتوى ؛ جامعة البليدة 02- ؛ النمذجة المعادلات الهيكلية (SEM-PLS) ; Professor's educational service quality, student educational behavior, content marketing, Blida 02 University, Structural Equation Modeling (SEM-PLS).