مجلة الاقتصاد و التنمية البشرية

revue d'economie et de développement humain

Description

The Economic and Human Development Magazine is a biannual, non-profit, specialized scientific magazine. It is published and edited by Algeria's Economic and Human Development Laboratory, of ALI LOUNICI University - BLIDA 2 - This scientific magazine, aims at contributing to the development and dissemination of knowledge. It is dedicated to the dissemination of authentic scientific research in the economy, Economics and Finance, Business and Administrative Sciences, Business Administration, Accounting and International Management, Technology and Innovation, Marketing, Organizational Behavior and Human Resources Management, Information Systems and Management, Tourism and Hotel Management. It aims also at disseminating sciences in its specialized context and its targets are graduate students, university professors and all researchers, whether in research or academic circles, government departments or economic institutions at the national and international levels. As well as the dissemination of economic data, to Arab, regional and international, and all that contribute at boosting the economic culture. Its management and business arbitration are supervised by a large number of researchers and experts in various fields of economics, trade and management sciences, from the country and from abroad. Therefore it publishes researches in three languages: Arabic, English and French


10

Volumes

23

Numéros

502

Articles


The level of Emotional Intelligence among Administrative Staff in Higher Learning Institution

Kamassi Ahmed,  Abd Manaf Noor Hazilah,  Omar Azura, 

الملخص: Abstract: The purpose of this study is to examine the level of emotional intelligence (EI) among administrative staff, and to explore whether there are significant statistical differences in their EI based on staff’s gender, age and position. This study focused on the administrative staff of International Islamic University Malaysia (IIUM) who deal with students and guests from different countries. A total of 186 valid questionnaires survey were gathered from male and female administrative staff selected using stratified random sampling. To achieve the study objectives, descriptive analyses, 2-way ANOVA and MANOVA analyses were used. The results revealed that the level of EI among administrative staff was high on the total scale scores and its dimensions. The findings also showed that there were statistically significant differences in EI total scores based on gender and age, while no significant differences due to position. Furthermore, there were significant differences in self-emotional appraisal (SEA) and others’ emotional appraisal (OEA) based on gender; and self-emotional appraisal (SEA) and regulation of emotion (ROE) based on age. However, all other differences were not significance. This study extends current research on EI and explaining its importance in the context of higher learning institutions. Keywords: Emotional Intelligence (EI); Administrative staff; Higher learning institutions. Jel Classification Codes: M12, I23, L84 ملخص: تهدف هذه الدراسة الى بحث مستوى الذكاء العاطفي بين موظفي الإدارة في الجامعة، ودراسة ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في ذكائهم العاطفي و هذا على أساس جنس الموظف، العمر والمنصب. هذه الدراسة ركزت على الموظفين الإداريين الذين يعملون في الجامعة الإسلامية العالمية في ماليزيا، الذين يتعاملون مع طلاب وزبائن من بلدان مختلفة. تم جمع ما مجموعه 186 استبيانًا صالحًا من الموظفين ذكور وإناث تم اختيارهم باستخدام العينة العشوائية الطبقية. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام التحليلات الاحصائية كالاحصاءات الوصفية، اختبارتحليل التباين الثنائي وتحليل التباين المتعدد. وكشفت النتائج أن مستوى الذكاء العاطفي لدى الموظفين الإداريين كان مرتفعاً في درجة المقياس الإجمالي للذكاء العطفي ودرجات عناصره الاربعة. وفيما يخص عناصر الذكاء العاطفي، أظهرت النتائج على وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الذكاء العاطفي على أساس الجنس والعمر، في حين لا توجد فروق على اساس المنصب. وعلاوة على هذا، كانت هناك اختلافات كبيرة في التقييم العاطفي الذاتي والتقييم العاطفي للآخرين على أساس الجنس؛ والتقييم العاطفي الذاتي وتنظيم العاطفة على أساس السن. في حين انه ، لا يوجد فروق ذات دلالة احصائية في باقي العلاقات. و تعتبرهذه الدراسة كامتداد للبحوث الحالية المتعلقة بمصطلح الذكاء العاطفي وشرح أهميته في محيط مؤسسات التعليم العالي. الكلمات المتاحية: الذكاء العاطفي، موظفي الادارة، مؤسسات التعليم العالي.

الكلمات المفتاحية: Emotional Intelligence (EI) ; Administrative staff ; Higher learning institutions


التحليل الرباعي لقطاع رياديات الاعمال في منطقة شمال الخليل

جرادات ناصر, 

الملخص: الملخص: هدفت هذه الدراسة معرفة خصائص المشاريع الريادية وواقعها في منطقة شمال الخليل، شملت الدراسة جميع الرياديات في منطقة شمال الخليل، علماً بأن عدد النساء اللواتي سجلنَ أعمالهنَ بحسب غرفة تجارة وصناعة شمال الخليل 135 امرأة. واستخدمت المقابلة كأداة لجمع البيانات من 40 سيدة تنطبق عليهنَ شروط الدراسة. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج المتعلقة برياديات الأعمال، أهمها: أن المرأة ذات الفكر الريادي تواجه العديد من المشاكل؛ سواء المتعلقة بصعوبة إنشاء المشروع بسبب عدم توفر التمويل الكافي لها؛ أو المشاكل المتعلقة بالقضايا الاجتماعية التي تعيق تنمية وتطوير مشروعها، وبينت النتائج أربعة قطاعات مهمة لرياديات الأعمال، وهي: قطاع الخدمات، والتجارة، والإنتاج، والأعمال اليدوية. توصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات، أهمها: ضرورة اهتمام الغرف التجارية بدعم المشاريع الريادية، وعمل ورشات تدريبية، والمساهمة في توفير مؤسـسات إقراض للرياديات. Abstract: This study aimed to know the characteristics of the entrepreneurial projects and their surrounding environment in the southern area of Hebron – Palestine. This study was conducted using the interview as a research tool; the research included 40 out of 135 female entrepreneurs registered in the North Hebron Chamber of Commerce, Industry and Agriculture. The results of this study showed that women with entrepreneurial ideas face many problems in establishing their projects due to the lack of adequate funding. Social issues also cause some problems. The study showed that there are four main sectors for women to invest in: services, trade, production, handcrafts. The study recommendations include: the commerce chambers must start supporting this kind of projects, and train these entrepreneurs and give them suitable funds if possible.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: التحليل الرباعي، رياديات الاعمال، منطقة شمال الخليل


الشمول المالي : هدف استراتيجي لتحقيق الاستقرار المالي في الجزائر

مليكة كركار, 

الملخص: ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور الشمول المالي في تحقيق الاستقرار المالي، من حيث استعراض مفهوم الشمول المالي و أهميته و أهدافه و بيان أثره على تحقيق و تعزيز الاستقرار المالي. ومن نتائج الدراسة الموصل إليها هو وجود علاقة طردية بين الشمول المالي و تحقيق الاستقرار المالي وتوصي الدراسة بضرورة إدراج الشمول المالي كهدف استراتيجي جديد للحكومة والجهات الرقابية مع ضرورة تحقيق التكامل بين الشمول المالي والاستقرار المالي والنزاهة المالية والحماية المالية للمستهلك لتحقيق الإطار المتكامل للشمول والاستقرار المالي. كلمات المفتاح: الشمول المالي، الاستقرار المالي، التثقيف المالي، النظام المصرفي الجزائري. Abstract : This study aimed to identify the role of the contribution of financial inclusionin the achievement of financiale stability, this has been achived through presenting the concept of financial inclusion its importance objectives, and impact on financial stability . The most important findings of the study is that there is a strong positive correlation between the financial inclusionin and financiale stability. The study recommends that financial inclusion should be included as a strategic objective for the government and regulators. With the need to achives integration between financial inclusion and financial stability. Key Words : Financial inclusion, Financial stability, Financial education, Algerian banking system. Résumé : Cette étude vise à identifier le rôle de l'inclusion financière dans la réalisation de la stabilité financière, en termes de révision du concept de couverture financière, de son importance et de ses objectifs, ainsi que de son impact sur l'amélioration de la stabilité financière. L'étude recommande d'inclure l'inclusion financière en tant que nouvel objectif stratégique pour le gouvernement et les organismes de réglementation, avec la nécessité d'intégrer l'inclusion financière, la stabilité financière, l'intégrité financière et la protection des consommateurs afin de réaliser le cadre intégré d'inclusion et de stabilité financières. Mots clés: inclusion financière, stabilité financière, éducation financière, système bancaire algérien.

الكلمات المفتاحية: الشم ; ل المالي الاستقرار المالي التثقيف المالي النظام المصرفي الجزائري