الإحياء
Volume 22, Numéro 1, Pages 1069-1082
2022-01-15

المؤسسات التعليمية بجنوب غرب الجزائر في العصر الحديث قراءة في الأدوار والأثر

الكاتب : موساوي مجدوب .

الملخص

يكتسي موضوع المؤسسات التعليمية بجنوب غرب الجزائر خلال الفترة الحديثة(القرنين 10 و11هـ/16 و17م)أهمية كبيرة؛ خاصة إذا ما عرفنا أنّ تأثيراتها كانت بالغة على المجتمع الجزائري في جميع الميادين؛ بل تجاوزته إلى مجتمعات أخرى بهدف التفاعل معها وبصفة خاصة السودان الغربي. إِذْ عَملت هذه المؤسسات بفضل القائمين عليها على نشر تعاليم الدين الإسلامي وتحفيظ كتاب الله وتلقين الطلبة والمريدين التربية الروحية ومختلف العلوم وحافظت على تماسك المجتمع وانتماءه. هذه الأدوار النبيلة تركت الأثر الحسن في نفوس الجزائريين؛ فاجتهدوا في بنائها وتنافسوا في تشييدها تعبيرا واهتماما منهم بالعلم والعلماء، فتعددت وتنوعت هذه المؤسسات الدينية من مساجد وزوايا وكتاتيب ومدارس قرآنية وأوقاف... سَنُعرف بها وبمختلف الأدوار التي ساهمت فيها بجنوب غرب الجزائر خلال هذه الفترة من خلال مقالنا هذا. The issue of Educational institutionsin southwestern Algeria during the modern period)the AH 10th and 11th centuries AH/16th and 17th CE( is of great importance, especially if we know that its effects were severe on Algerian society in all fields, but rather exceeded it to other societies in order to interact with them, especially western Sudan. As these institutions worked, thanks to those in charge of them, to spread the teachings of the Islamic religion, memorize the Book of God, teach students and followers spiritual education, and brain. These noble roles left the good impact on the hearts of the Algerians, so they worked hard to build them and competed in the construction of them in terms of expression and interest of them in science and scholars. There are many and varied religious institutions like mosques, corners, katibs, quranic schools and endowments or aoukaf…We shall be known about them and the various roles that they contributed to southwestern Algeria during this period through our article.

الكلمات المفتاحية

المؤسسات التعليمية ; جنوب غرب الجزائر ; الفترة الحديثة ; الشيوخ ; التعليم ; Educational institutions ; southwestern Algeria ; the modern period ; the elders ; ; Education