مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع
Volume 5, Numéro 3, Pages 253-267
2021-09-15

فاعلية برنامج إرشادي في تحسين مفهوم الذات لدى التلاميذ الفاقدين للسمع بمدينة سعيدة

الكاتب : عينو عبدلله . ثابتي زواوية .

الملخص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج إرشادي في تحسين مفهوم الذات لدى التلاميذ الفاقدين للسمع ،استخدمت الدراسة المنهج التجريبي وتمثلت أدواتها في مقياس مفهوم الذات وبرنامج إرشادي من إعداد الباحثان، والتي تم تطبيقها على عينة مكونة من 36 تلميذ من التلاميذ ذوي العجز السمعي بمدرسة متخصصة بمدينة سعيدة ،مقسمة إلى نصفين لكل مجموعة التجريبية والضابطة، بعد التحليل الإحصائي المناسب أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة 0,05 بين درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على الدرجة الكلية لمقياس مفهوم الذات في اتجاه القياس البعدي، لتؤكد على فاعلية برنامج إرشادي في تحسين مفهوم الذات لدى الفاقدين للسمع وإن كانت لم تظهر فروقا ذات دلالة إحصائية بين التجريبية والضابطة في القياس البعدي. Abstract : The study aimed to discover the effectiveness of a Guided program in improving the self-concept of students with hearing loss, the study used the experimental approach and its tools were the Self-Concept Scale and a Guided program prepared by the two researchers, which was applied to a sample of 36 students with hearing impairment in a specialized school in the city of Saida, divided into two halves for each experimental and control group ,after the appropriate statistical analysis, the results of the study indicated that there are statistically significant differences at the significance level of 0.05,between the mean scores of the members of the experimental group in the pre and post measurements on the total score of the Self-Concept Scale in the direction of the post-measurement ,to confirm the effectiveness of Guided program in improving self-concept among the hearing-impaired, even if no statistically significant differences were found between the experimental and the control in the post- measurement

الكلمات المفتاحية

مفهوم الذات؛برنامج إرشادي؛ فاعلية؛ الفاقدين؛السمع