المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات
Volume 4, Numéro 2, Pages 55-66
2021-04-30

إسهامات مدراء المدارس الثانوية في بناء البرنامج الإرشادية

الكاتب : عينو عبدلله . عبدلي أحلام .

الملخص

ملخص الدراسة:  هدفت الدراسة هذه إلى معرفة إسهامات مديري المدارس الثانوية في بناء البرنامج الإرشادية،وقد تكونت العينة من 54 مدير ومستشار،تم استخدام الاستبيان،الأساليب الإحصائية المستعملة هي اختبارات الفروق،أظهرت الدراسة النتائج الآتية: يساهم مديري المدارس الثانوية في بناء البرنامج الإرشادية، توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المهنة،ولا توجد فروق تعزى لمتغير المؤهل العلمي. كلمات مفتاحية: إدارة ،برنامج ،بناء ،إرشاد، تلميذ Study Summary:This study aimed to know Contributions of the secondary school directors in building guidance programs ,the sample consisted of 54 directors and consultants, the questionnaire was used ,the statistical methods used are the difference tests ,the study revealed the following results: the secondary school directors contribute to building guidance programs ,there are statistically significant differences attributed For profession variable, and there are no differences attributed to the variable of scientific qualification. Keywords: management, program, building, guidance, student .

الكلمات المفتاحية

إدارة ،برنامج ،بناء ،إرشاد، تلميذ