مجلة الحقيقة

el - hakika (the truth) journal for social and human sciences

Description

EL-HAKIKA (the Truth) Journal is an international journal for publishing research papers of Social and Human Sciences. It is quarterly scientific and specialized journal, free of charge, non-profit, open-access, and issued and edited by the University Ahmed Draia-Adrar-Algeria. EL-HAKIKA Journal was founded in 2002 and is interested in the dissemination of original research, which has not been previously published and which is treated in a document scientific method. The journal publishes articles that respect the rules and principles of publishing ethics, in tree languages: Arabic, English and French. The submissions are subject to double-blind expertise by renowned experts and in accordance with international standards. EL-HAKIKA Journal is an academic interdisciplinary focusing on all aspects of social and human sciences: Social Sciences, Law, Political Science and International Relations, Economics, Econometrics and Finance, Arts and Humanities, History, Language and Linguistics, Jurisprudence and its origins, Sharia Law. مجلة الحقيقة مجلة دولية لنشر الأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والإنسانية. وهي مجلة علمية ربع سنوية متخصصة ومجانية وغير ربحية ومفتوحة المصدر ، تصدرها وتحررها جامعة أحمد دراية – أدرار-الجزائر. تأسست عام 2002 وهي مهتمة بنشر البحوث الأصلية التي لم يسبق نشرها والتي تعتمد المنهجية العلمية الموثقة. تنشر المجلة مقالات تحترم قواعد ومبادئ أخلاقيات النشر، بثلاث لغات: العربية والإنجليزية والفرنسية. تخضع المقالات المقترحة لخبرة مزدوجة عن طريق الاغفال والسرية من قبل خبراء مشهورين ووفقاً للمعايير الدولية .الحقيقة مجلة أكاديمية متعددة التخصصات تركز على جميع جوانب العلوم الاجتماعية والإنسانية: العلوم الاجتماعية، القانون، العلوم السياسية والعلاقات الدولية، الاقتصاد، الاقتصاد القياسي والمالية، الآداب والعلوم الإنسانية، التاريخ، اللغة واللغويات، الفقه وأصوله، الشريعة والقانون. الاتصال بالمجلة: على العناوين التالية: - رقم الهاتف: 049.36.18.50(213) - البريد الإلكتروني للمجلة: adrar.univ@yahoo.com - صفحة المجلة على موقع جامعة أدرار: http://www.univ-adrar.dz/revues/ - صفحة المجلة على موقع البوابة الجزائرية للمجلات العلمية: https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/49


19

Volumes

51

Numéros

887

Articles


أساليب حديثة لعملية التقويم في التعليم الجامعي

عويسي كمال, 

الملخص: في هذه المقالة سنتطرق لأهم الأساليب الحديثة لعملية التقويم و ذلك من خلال التعريف بها مع أهم خصائصها إضافة إلى دورها في حل لبعض المشاكل التي يتعرض لها الطالب في تحصيله الدراسي،كما أننا سنتطرق إلى أهمها والمتمثل في التقويم البديل وذلك بالتعريف به و مكوناته مع توضيح الفرق بينه وبين التقويم التقليدي وفي الأخير نستخلص أهم النتائج والتوصيات التي تفيد المنظومة التعليمية الجامعية من أجل تحقيق الجودة في التعليم. Abstract: In this article we will look for the most modern methods of evaluation process by definition with the most important characteristics with its role in solving some of the problems faced by students in academic achievement, We will discuss the most important ones of the Alternative assessment, its definition and its components with clarifying the difference between it and the traditional evaluation and finally draw the main conclusions and recommendations that benefit the University educational system.

الكلمات المفتاحية: التقويم-التقويم البديل-التحصيل الدراسي- الطالب الجامعي-التقويم التقليدي ; Evaluation - Alternative assessment - Academic Achievement- University student- Traditional evaluation-


مسائل العموم بين التداخل والتغاير، وأثر ذلك في اختلاف الأصوليين –دراسة مقارنة في أصول الفقه الإسلامي-

وخام سفيان, 

الملخص: البحث الذي بين أيدينا يعالج جانبا من جوانب المشكلات الأصولية المتعلقة بمسائل العموم من جهة صيغته ومن جهة التخصيص به، فمن الأول ما يتعلق بالنادر وغير المقصود، وما يتعلق بعموم اللفظ وانتفاء العمل بالمفهوم، وكذا ما يتعلق بعموم الفعل المتعدي، ومن الثاني ما يتعلق بالتمسك بالعموم قبل البحث عن المخصص، وما يتعلق بعطف الخاص على العام، وما يتعلق أيضا بالعام المراد به الخصوص، على أنني ذكرت عقب كل تداخل مطروح ما يترتب عنه من أثرٍ يعود على المسائل الأصولية. الكلمات المفتاحية: العموم، الخصوص، المفهوم، الفعل، البحث، الأثر. Research Summary: The research in our hands addresses some aspect of fundamentalist problems related to the issues of generality on the one hand in it's formula and in the other hand in it's allocation, the first one is about rare and unintentional, and In regard to the general pronunciation and the absence of work in the concept, as well as the whole of the transitive act, and the second one what's in regard of holding on with generality before searching for the allocation, as for coordinate generality to specialty, and also generality intended to be specialty, however, After each overlapping, I mentioned the impact on fundamental issues. Keywords: generality, specialty, concept, act, research, impact.

الكلمات المفتاحية: الع ; م ; الخص ; ص ; المفه ; الفعل ; البحث ; الأثر