Revue de Recherches et Etudes Scientifiques
Volume 14, Numéro 1, Pages 147-177
2020-01-31

فاعلية برنامج إرشادي باللعب في رفع مفهوم الذات لدى تلميذ قسم التحضيري

الكاتب : أتشي عادل .

الملخص

يهدف البحث الحالي للدراسة الإجابة عن تساؤل هل هناك فاعلية برنامج إرشادي باللعب في رفع مفهوم الذات لدى تلميذ قسم التحضيري ، حيث استخدم فيه المنهج شبه تجريبي على عينة تتكون من 19 طفل في مستوى التحضيري سنهم ما بين 5 و 6 سنوات ، منهم 9 ذكور10 إناث ، وباستخدام المنهج شبه التجريبي وطبق برنامج إرشادي باللعب على هذه المجموعة ويحتوي على 12 جلسة لمدة ثلاثة أشهر في مدرسة حي العنصر بمدينة المدية ، وتم الحصول على نتائج دالة احصائيا في الفروق حيث ارتفع مستوى مفهوم الذات بعد الإجراء البعدي مقارنة بالإجراء القبلي مما يثبت فعالية البرنامج المطبق ، وارتفعت أيضا درجات الأطفال في الإجراء البعدي على أبعاد مقياس المفهوم الذات ( الجسمية ، لاجتماعية ، الانفعالية ، المعرفية )، وكانت الفروق بين الجنسين غير دالة . The present research aims to answer the question of whether there is an effective play counseling program in raising the self-concept of the pupil of the preparatory class, where he used a semi-experimental curriculum on a sample of 19 children in the preparatory level between the ages of 5 and 6 years, including 9 males 10 females, A guided play program was applied to this group and contains 12 sessions for three months at El-Anseer school in Medea. Statistically significant results were obtained in the differences where the level of self-concept increased after the post procedure compared to the tribal procedure, which proves the effectiveness of the applied program. In the post procedure on The dimensions of the self-concept scale (physical, social, emotional, cognitive), and gender differences were not significative Key words: Counseling program through play - preparatory child - the concept of self - physical - emotional - cognitive - social.

الكلمات المفتاحية

البرنامج الإرشادي عن طريق اللعب – طفل التحضيري – مفهوم الذات ; Counseling program through play - preparatory child - the concept of self