دراسات إنسانية واجتماعية
Volume 10, Numéro 2, Pages 397-412
2021-03-16

فاعلية البرنامج الإرشادي في تخفيف من العنف المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

الكاتب : عينو عبدلله . بن دادة عمارية .

الملخص

هدفت الدراسة لمعرفة فاعلية البرنامج الإرشادي في التخفيف من العنف المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية،استخدم المنهج الشبه تجريبي لدى عينة مكونة من 24تلميذ،الاستبانة،والبرنامج إرشادي معرفي من إعداد الباحثين أداتين البحث،للمعالجة الإحصائية وظف معامل مان وتني،أسفرت النتائج عن: فاعلية البرنامج الإرشادي في الحد من العنف المدرسي لدى أفراد العينة. Abstract (English): Aimed at the effectiveness of the guidance program in reducing school violence among primary school students ,use the semi-experimental method in a sample of 24 pupils , questionnaire, and the program is an informative guide prepared by researchers two research tools, for statistical treatment, the Man wetenny plants, The results: The effectiveness of the indicative program in reducing school violence in the sample. Keywords: Program, Guidance, violence, Reduction, Teacher

الكلمات المفتاحية

فاعلية،برنامج إرشادي ،خفض، عنف مدرسي