Revue Algérienne des Sciences Juridiques et Politiques
Volume 58, Numéro 2, Pages 326-346
2021-06-05

دور الدبلوماسية التجارية في الترويج للصادرات الصناعية في حقبة ما بعد كوفيد 19 The Role Of Commercial Diplomacy In Industrial Exports Promotion In The Post Covid-19 Era

الكاتب : مولوج كمال .

الملخص

يشكل ترويج الصادرات قضية مركزية لتعزيز القدرة التنافسية لأي بلد يسعى لفرض سيطرته في السوق الدولية، وعليه تهدف هذه الدراسة إلى تحليل دور أدوات الدبلوماسية التجارية في الترويج للصادرات الصناعية في حقبة ما بعد كوفيد 19. ولتحقيق ذلك تم استقراء العديد من الدراسات السابقة المتصلة بحقل الدبلوماسية التجارية وكوفيد 19. أشارت النتائج إلى أن أدوات الدبلوماسية التجارية يمكن أن تلعب دورا هاما في مساعدة المصدرين على الترويج للصادرات الصناعية في مرحلة ما بعد كوفيد 19. وجدنا أن موارد الشركة الصناعية شرطا قاعديا لجودة أنشطة الدبلوماسية التجارية، كما تبين أن استخدام ترويج الصادرات الصناعية سيؤثر بشكل إيجابي على أداء الشركات في مجال التصدير. يتوقع أن توفر نتائج هذه الدراسة تصورات وحلولا لكيفية الرفع من مستوى أداء الصادرات في مرحلة ما بعد كوفيد 19. Export promotion is a central issue to enhance the competitiveness of any country seeking to dominate the international market. Therefore, this study aims to analyze the role of commercial diplomacy tools in promoting of industrial exports in the post-COVID-19 era. To achieve this, many previous studies related to the field of commercial diplomacy and Covid-19 will be extrapolated. The results indicated that the tools of commercial diplomacy plays important role to help exporters to promoting industrial exports in the post-COVID-19. We found that the industrial company's resources are a prerequisite for the quality of commercial diplomacy activities. Also, results show that use of industrial export promotion programmes will have a positive impact on the export performance of companies. The results of this study are expected to provide insights and solutions for how to improve the performance of exports in the post-COVID-19 era.

الكلمات المفتاحية

الدبلوماسية التجارية ; الترويج ; أداء الصادرات ; الصناعة ; ما بعد كوفيد 19 ; Commercial Diplomacy ; Export ; Post-COVID-19 ; Promotion ; Industry