Revue de Recherches et Etudes Scientifiques
Volume 18, Numéro 1, Pages 180-193
2024-01-14

استكناه الهامش وجمالياته في الخطاب الشعري المعاصر.

الكاتب : ابرادشة سوسن .

الملخص

ظل الخطاب الشعري العربي مرتكزا على المفارقة والمعارضة منذ القديم، ليُكمل الشعراء المعاصرون المسيرة، وتبرز في خطاباتهم الشعرية ثنائيات جدلية وإشكالات ثقافية لم يألفها الذوق العام في ديوان العرب، فأضحى الشاعر المعاصر سيد نصه لا عبده. وقد تناولت دراستنا أحد أهم الأسئلة التي يتم التحقيق فيها واستكناه جمالياتها النقدية الثقافية ألا وهو الهامش ، والذي يندرج ضمن التعددية والمركزية، وعليه قمنا بمقاربة نقدية ثقافية من أجل استكناه الهامش وجمالياته في قصيدة "مطلقة" من ديوان "صمتك وحناجري" للشاعرة الجزائرية: نسيبة عطاء الله . The Arab poetic discourse has been based on paradox and opposition since ancient times, so that contemporary poets complete the march, and in their poetic discourses, dialectical dualities and cultural problems are unfamiliar with the public taste in the Arab Court, so the contemporary poet has become the master of his text, not his servant. Our study dealt with one of the most important questions that are investigated and satisfied with its critical cultural aesthetics, which is the margin, which falls within pluralism and centralism, and accordingly we made a cultural critical approach in order to find the margin and its aesthetics in the poem "absolute" by the Algerian poet: Nuseiba Atta Allah.

الكلمات المفتاحية

مقاربة ثقافية ; الهامش ; المركز ; مطلقة ; نسيبة عطاء الله