Revue de Recherches et Etudes Scientifiques
Volume 18, Numéro 1, Pages 974-990
2024-01-14

سبيــــل التّــــــدرّج لـــتعـــلّـــم النّـحـــو العـــربــــيّ انتقـــاء وترتيب كُــــتب النّـــحـــو بين القدامـــى والمحدثــــيــــن

الكاتب : مــــخـــدوعــــة عـــــبـــد القـــــــادر .

الملخص

لقد اهتمّ علماؤنا قديما وحديثا بعلوم العربيّة عموماً، وبعلم النّحو خصوصاً اهتماماً ليس له نظيرٌ، حتى قيل: إنه لم تلق لغة كما لقيتْ اللغة العربيّة، من الحفظ، والعناية، والاهتمام، وإنّ الـمُتتبّعَ لتعليم العربية يدرك لا محالة أن الاهتمام الذي ينبغي أن يعطى لتعلم العربة عموماً، والنحو خصوصاً، هو الاهتمام بمبدأ "التدرّج" في القراءة والتلقّي، والترتيب، وهما ما تنادي بهما التعليميّات في هذا الزمان، والجدير بالتّنويه يكمن في المبدأ الذي مُفاده أنّ تعليميات اللغات بمختلف مستوياتها تعتني بالحالة التعليميّة بوجه عام، وبالمنهجيّة في التعلم بوجه خاص Our scholars, in the past and present, have paid attention to the sciences of Arabic in general, and to grammar in particular, an interest that has no equal, until it was said: It has not received a language as it has received the Arabic language, from memorization, care, and attention, and the follower of teaching Arabic inevitably realizes that the attention that should be given to learning The cart in general, and grammar in particular, is the interest in the principle of "gradualness" in reading, receiving, and arranging, which are what the educational institutions call for at this time, and what is worth noting lies in the principle according to which language instruction at various levels takes care of the educational situation in general, and the methodology of learning in particular.

الكلمات المفتاحية

التّعليميّات ; النّحو ; التدرّج ; المنهجيّة