المدونة
Volume 8, Numéro 1, Pages 123-142
2021-03-30

الفّن واشكالية الحقيقة في فلسفة مارتن هيدغر.

الكاتب : سحابات مليكة . كرد محمد .

الملخص

الملخص: لقد شكلت المسألة الفنية صلب الفلسفة الهيدغرية لأنّها أصبحت من أولويات الإنسان المعاصر ليستدرك بها ما لحقه من اختلالات ولذلك بسط هيدغر جزءا لا يستهان به من البحوث الفلسفية حول موضوع الفنّ، ومن ثمة ظلت الإشكالات والتساؤلات التفصيلية المرتبطة بالفنّ حاضرة في كل موضوعاته الفلسفية وعلى وجه الخصوص مشكلة الحقيقة. حيث يري هايدغر في الفنّ حدثا للحقيقة وانكشافا للوجود وتحررا من اليومي وانخراطا في التاريخ وأصبح نشدان الحقيقة في الفنّ أمر ضروري، وهام لأنّ محاولة فصل الفنّ عن الحياة تؤدي إلى إفراغه من محتواه وإلى حصره في نطاق خيالي بحت فيغدو مجرد إمتاع للحواس وإثارة للانفعالات. فالعمل الفني في حقيقة الأمر عنده لا يطلب سوى إظهار الوجود وتعين مقامه وجعله ينكشف ويتجلى ولا يتحقق هذا الانفتاح فنيا إلاّ في اللغة ليس اللغة بوصفها أداة للتعبير أو الإخبار، و إنّما اللغة كعمل فني، وليس هناك إلاّ فنّ واحد يكون من صميم ماهيتها و هو الشعر، فالفنّ والشعر ليستا قضيتين تهمان التذوق والمتعة ، والحكم الجمالي، وإنّما هما معا تجربة مكابدة لسؤال الحقيقة، فهما حدث ينادي الحقيقة، والشعر هو الفضاء الأكثر كثافة للانفتاح وانكشاف الحقيقة. Abstract: The question of art formed the heart of Hedgerist philosophy because it became one of the priorities of modern man in order to redress the imbalances that occurred to him, and therefore Heidegger posed an important part of the philosophical research on the subject of art, then the problems and detailed questions related to art remained present in all his philosophical subjects and in particular the problem of truth Heidegger sees art as an event of truth, an exposure to existence, a liberation from everyday life and a commitment to history, the desire for truth in art has become necessary and important, because trying to separate art from life leads to emptying it from its content and confining it to a purely imaginary realm, thus it becomes nothing more than an enjoyment of the senses and an excitement of desire. Because the work of art in reality according to him has only to show the existence and to determine its place and to make it exposed and manifested, and this openness is only technically realized in language, not language as a tool of expression or actuality, but language as an artistic work, and there is only one art that is at the heart of what this art is It is poetry. Art and poetry are not issues that concern taste, artistic pleasure and aesthetic judgment. Rather than that, they are together a powerful experience of asking for the truth. It is an event that calls for truth. Poetry is the most dense space for openness and exposure to truth.

الكلمات المفتاحية

هيدغر، الفنّ، الحقيقة، الشعر، الأثر الفنّي. ; Heidegger ;The art ;Truth ; Poetry ; Artistic effect.

سؤال الحقيقة في فلسفة مارتن هيدغر

عبايد نورية .  لكحل فيصل . 
ص 642-651.


مارتن هيدغر ونقد مفهوم الحقيقة عن أرسطو

عبايد نورية .  لكحل فيصل . 
ص 1269-1283.


القول الشعري وتجاوز الخطاب التقني في فلسفة مارتن هيدغر

سحابات مليكة .  بن عودة أمينة . 
ص 1126-1145.


مقاربة الفن و التقنية عند مارتن هيدغر

سعدي نادية .  سعدي نادية . 
ص 09-36.