المدونة
Volume 10, Numéro 2, Pages 784-798
2023-12-31

أليات االتجريب في إيقاع الشعر الجزائري المعاصر- نماذج مختارة-.

الكاتب : عماد سهام .

الملخص

انفتحت القصيدة الجزائرية المعاصرة على التجريب الذي ولّد تنويعا في كتابة القصيدة التقليدية، كما ولّد تجاوزا لهذه القصيدة من خلال ابتداع أشكال شعرية جديدة ومختلفة –القصيدة الحرّة، قصيدة التوقيعة، القصيدة النثرية و القصيدة البصرية- التي اختلفت في إيقاعاتها بين الاحتكام للوزن الخليلي، والتمرّد عليه بخلق إيقاعات بديلة، حاولت من خلالها ضمان مشروعية الانتماء لعالم الشعر. تهدف هذه الدراسة إلى تتبع آليات التجريب في إيقاع الشعر الجزائري المعاصر من خلال وصف، وتحليل بعض التجارب الشعرية الجزائرية. The contemporary Algerian poem has opened up to experimentation, which has led to a diversification in the writing of the traditional poem, as well as an overcoming of this poem by the creation of new and different poetic forms - the free poem, the signature poem, the prose poem, the visual poem - which differed in their rhythms between invoking the Khalili’s meter and working against it by creating alternative rhythms, through which I tried to ensure the legitimacy of belonging to the world of poetry. This study aims to trace the mechanisms of experimentation in the rhythm of contemporary Algerian poetry by describing and analyzing some Algerian poetic experiences.

الكلمات المفتاحية

تجريب، إيقاع خارجي، إيقاع داخلي، قالب هجين، تدوير. ; experimentation, external rhythm, internal rhythm, hybrid -template, rotation.