المدونة
Volume 10, Numéro 2, Pages 82-106
2023-12-31

نيتشه وسؤال الذات: الذات ما بين التجريب والتنظيم الذاتي

الكاتب : علايلو محمد .

الملخص

شهد الفضاء الفكري العام للقرن التاسع عشر خاصة بألمانيا، جدلا كبيرا حول مسألة التنظيم الذاتي الديناميكي، بحيث تنوعت الأطراف المشاركة بالجدل من فلاسفة وعلماء، كان أحد المشاركين ضمن الجدل الدائر حول عضوية البشر والقابلية للتطور الفيلسوف الألماني نيتشه، والقائمة على سؤال هل يوجد إمكانية للبشر بأن يمنحوا وجودهم شكلا أكبر؟ وهل هم رهينون بما وجدوا عليه؟ أم أن لهم إمكانية إعادة منح أنفسهم توجها آخر لذواتهم من خلال إعادة التشكيل؟ من هنا اتخذ البحث الفلسفي لنيتشه طابع تجريبي، خاصة من خلال توجيه أفكاره نحو صياغة علاقة ما بين الاستقلالية والتنظيم الذاتي الديناميكي، واهتمامه بالتشكيل الذاتي والتعليم المتبادل، كون العلاقة بين الاستقلال والتنظيم الذاتي الديناميكي عملية تشمل العالم الإنساني والعضوي، فكيف يمكننا بناء الذات عن طريق التجريب؟ وهل يمكن أن يكون هناك تنظيم ذاتي تسير الذات وفقه؟ هي أسئلة مثلت فيها آراء نيتشه الفلسفية بحثا عن هذه الرؤية بداية من رؤيته الخاصة حول العبقرية والتعليم، تعد أفكاره التي تضمنها بشكل مسهب ضمن مؤلفه "إنسان مفرط في انسانيته"، والذي يعترف من خلاله بأن فلسفته تجريبية اون نوع من المنهج التجريبي أكثر من كونها نظامًا فلسفيًا، بحيث أدرج الصلة الأساسية ما بين التجريب والتنظيم الذاتي، بذلك حاول نيتشه البحث حول الصلة الأساسية التي تربط ما بين الذات والتجريب ضمن اختبار حدود استقلاليتها، كنقطة عرضها لمجموعة من التفسيرات المتضمنة لعدّة أبعاد، سواء المرتبطة بالجانب النفسي أو الفلسفي والفزيولوجي للذات، هنا لم تصبح الذات قائمة على أساس النسق اللغوي الذي يمنحها شكلا خياليا، بل أصبحت مبنية على القدرة الأدائية لتجريب نفسها على عدة مستويات بالتالي حصولها على التنظيم الذاتي الديناميكي. Abstract: The general intellectual space of the XIX century especially in Germany, witnessed a great controversy over the issue of dynamic self-organization, so that the parties involved in the controversy varied from philosophers and scientists. They give their presence a bigger shape? Are they hostage to what they found it? Or do they have the possibility of re-granting themselves another direction for themselves through reformation? From here, Nietzsche's philosophical research took an experimental character, especially by directing his ideas towards formulating a relationship between independence and dynamic self-regulation, and his interest in self-formation and mutual education, since the relationship between independence and dynamic self-regulation is a process that includes the human and organic world, so how can we build the self through experimentation ? Can there be self-regulation according to which the self proceeds? These are questions in which Nietzsche's philosophical views were represented in search of this vision, beginning with his own vision of genius and education. His thoughts, which he included extensively in his book "An Excessive Human Being", through which he admits that his philosophy is experimental or a kind of experimental method rather than being a system. Philosophically, so that he included the basic link between experimentation and self-regulation. Thus, Nietzsche tried to search for the basic link that connects the self and experimentation within the test of the limits of its independence, as a point of presenting a set of interpretations that include several dimensions, whether related to the psychological, philosophical or physiological aspect of the self, here it is not The self becomes based on the linguistic pattern that gives it an imaginary form, but rather it is based on the performance ability to experiment with itself on several levels, thus obtaining dynamic self-organization.

الكلمات المفتاحية

الذات ; العبقرية ; الروح الحرة ; التجريب ; الاستقلال الذاتي ; الفيزيولوجيا ; التنظيم الذاتي الديناميكي.