مجلة إشكالات في اللغة و الأدب


Description

مجلة إشكالات في اللغة والأدب مجلة هي مجلة دولية مفتوحة الوصول، تصدر أربع مرات في السنة (مارس - يونيو - سبتمبر - ديسمبر) ، تصدر عن جامعة تامنغست، الجزائر. تركز المجلة على المواضيع التالية: اللغات؛ الآداب؛ النقد الأدبي، وما يرتبط بها كتعليمية اللغات والترجمة.. توفر للباحثين منصة جامعية للمساهمة في البحث الأصيل في هذا المجال. تحتوي المجلة على مقالات أصلية وكاملة تعكس أحدث الأبحاث في الجوانب اللغوية والأدبية والنقدية. يتم نشر المجلة مطبوعة وعلى الإنترنت. النسخة عبر الإنترنت مجانية وقابلة للتنزيل. نرحب بجميع الأوراق حول العالم في مجلتنا الدولية. ترسل المقالات في أوقات تحددها المجلة عبر إعلاناتها، وتكون عادة في (فبراير و أغسطس) من كل سنة ونقوم بمعالجتها بالترتيب الذي وردت به.

Ichkalat journal is an open access international journal, published four times a year (March-June-September-December), edited by the University of Tamanghasset, Algeria. The magazine focuses on the following topics: languages; Literature; Literary criticism and related subjects, such as didactic of languages and translation.

It offers researchers an academic platform to contribute to original research in this field. The journal contains original and comprehensive articles that reflect the latest research in linguistic, literary and critical aspects. The magazine is published in print and online. The online version is free and downloadable. We welcome articles from around the world in our journal. Articles are sent at times specified by the magazine through its advertisements, usually in (February and August) of each year, and we process them in the order in which they are received.

 

 

Revue ICHKALAT est une revue internationale en libre accès, publiée quatre fois par an (mars-juin-septembre-décembre), éditée par l'Université de Tamanghasset, Algérie. Le magazine se concentre sur les sujets suivants : langues ; Littérature; La critique littéraire et les matières connexes, telles que la dedactique des langues et la traduction.

Elle offrent aux chercheurs une plate-forme universitaire pour contribuer à des recherches originales dans ce domaine. La revue contient des articles originaux et complets qui reflètent les dernières recherches dans les aspects linguistiques, littéraires et critiques. Le magazine est publié en version papier et en ligne. La version en ligne est gratuite et téléchargeable. Nous accueillons les articles duquatre coins du monde dans notre revue . Les articles sont envoyés à des moments spécifiés par le magazine à travers ses publicités, généralement en (février et août) de chaque année, et nous les traitons dans l'ordre dans lequel ils ont été reçus.

 

Annonce

عضوية لجنة القراءة والتحكيم

 

إعلان  (09/04/2024) 

 

تعلن مجلة إشكالات في اللغة والأدب عن فتح دورة استقبال المقالات المكتوبة باللغة الإسبانية كمرحلة تجريبية. بدءا من اليوم 09/04/2024 إلى 20/04/2024.

نرجو من الباحثين المعنيين بالإرسال استعمال قالب المجلة واحترام قواعد النشر.

قالب المجلة متوفر بملف تعليمات للباحثين.

بالتوفيق 

 

***********************************

 

أعلان. (14/03/2024)


تعلم مجلة إشكالات السادة الباحثين والباحثاث أن فترة استقبال المقالات باللغة العربية واللغة الفرنسية سيكون بتاريخ 21 مارس 2024 فقط.
المجالات المطلوبة :
- باللغة العربية : الأدب حديثه وقديمه / قضايا اللغة واللسانيات / تعليمية اللغة والنص الأدبي/ النقد والنظريات النقدية.
.Français: Langue et linguistique / Littérature-/ critique Litteraire
- المقالات المقبولة ستنشر في العدد 2 مجلد 13 لشهر يونيو/ جوان، و العدد 3 مجلد 13 لشهر سبتمبر.2024.
التوفيق للجميع .

--------

Appel à contributions pour un numéro varia de la revue ICHKALAT Journal

Volume: 13 N°2 (Numéro 40) / Juin 2024



ICHKALAT Journal invite la communauté universitaire - aux niveaux national et international - à soumettre leurs articles non publiés à la publication. Une fois le processus de révision terminé, les articles acceptés seront publiés en ligne le 28 juin 2024

ICHKALAT Journal (ISSN :2335-1586/ E ISSN:2600-6634) , est une revue internationale en libre accès, dotée d'un comité de rédaction et d'un comité scientifique international. ICHKALAT Journal est une revue trimestrielle publiée par l’université de Tamanghasset, Algerie depuis 2012

Langues:  Anglais

Domaines Couverts: Littérature - Linguistique - Sociolinguistique - Sciences du langage - Analyse du Discours - Civilisation - Traduction - Didactique - Langue de Spécialité


Comment soumettre:
- Soumettez votre article en ligne sur le site Web d’Ichkalat Journal (ne l'envoyez pas par courrier électronique)
Lien: http://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/238
Lien direct (soumission) : https://www.asjp.cerist.dz/en/submission/238

Les auteurs doivent s'inscrire ] https://www.asjp.cerist.dz/signup [ sur la plateforme de ASJP (Algerian Scientific Journal Platform) avant de soumettre ou, s'ils sont déjà inscrits, peuvent simplement se connecter https://www.asjp.cerist.dz/en/login

  • Date limite de soumission: 30 avril 2023
    Indexating : arcif- ASJP- Al marifa- Arabase.

Responsable :
ICHKALAT Journal

Url de référence :
https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/238

Adresse :
Université de TAMANGHASSET - Algérie.

 

إعلان

بتاريخ 10/01/2024

ترغب المجلة في إضافة دماء جديدة لفريق تحكيمها ممن يتوفرون على درجة الأستاذية ( أستاذ محاضر أ أو أستاذ التعليم العالي ( أو ما يعادلهما خارج الجزائر)، في مهمتي التحكيم ومساعد محرر من داخل الجزائر ومن خارجها وفي اللغات الثلاث (عربية - إنجليزية - فرنسية.) على أن تتوفر الجدية والرغبة في خدمة البحث العلمي.

يمكن التواصل مع رئيس التحرير بأحدى وسائل الاتصال الكثيرة .

استمارة العضوية يتم ملؤها بخط اليد مع التوقيع وضرورة وضوح البريد الإلكتروني .

تحياتي

******************************************************************************************************

إعلان بتاريخ 26 يونيو 2023

تتشرف هيئة تحرير مجلة إشكالات بدعوة الأساتذة الأكاديميين الناطقين باللغة الإنجليزية واللغة الفرنسية من خارج الجزائر ومن جميع القارات إلى الانضمام إلى هيئة التحرير، كمراجعين أو مساعدي رئيس التحرير.

رابط المجلة : https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/238

على المعنيين بالأمر تسجيل الدخول إلى البوابة الجزائرية للمجلات العلمية ASJP، وإرسال الرغبة في العضوية على بريد المجلة : ichkalatmag@gmail.com

***

The editorial board of Ichkalat magazine is honored to invite English- and French-speaking academic professors from outside Algeria and from all continents to join the editorial board, as reviewers or assistant editor-in-chief.

https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/238

Those interested should log in to the Algerian portal of scientific journals ASJP, and send the desire for membership to the journal's mail:

ichkalatmag@gmail.com

***

Le comité de rédaction du magazine Ichkalat est honoré d'inviter des professeurs universitaires anglophones et francophones de l'extérieur de l'Algérie et de tous les continents à rejoindre le comité de rédaction, en tant que relecteurs ou rédacteur en chef adjoint.

https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/238

Les personnes intéressées doivent se connecter au portail algérien des revues scientifiques ASJP, et envoyer le souhait d'adhésion au mail de la revue :

إعلان بتاريخ: 12 يونيو 2023

نعلم السادة والسيدات الباحثين أنه تقرر تخصيص العدد 1 مجلد 13 لشهر مارس 2024، أو العدد 2 مجلد 13 لشهر جوان/ يونيو 2024 إن شاء الله للمقالات المكتوبة باللغة الأنجليزية بحسب توفر المقالات الكافية .. وعليه فإننا نفتح مجال استقبال المقالات باللغة الإنجليزية على مدار هذه السنة للذين يرغبون في النشر في هذا العدد بالذات. من داخل وخارج الجزائر. أما الذين يرغبون في النشر باللغة الإنجليزية في الأعداد الأخرى فعليهم انتظار افتتاح الدورة في أغسطس أو فبراير.

ملحوظة: العدد المقترح عادي وليس خاصا.

 

 

 

31-01-2024


13

Volumes

39

Numéros

1348

Articles


الوسائطُ التّكنولوجيّةُ و النّقلُ التّعليميُّ الدّاخليُّ The technological media and the internal Educational transfer

تواتي مليكة,  بوصوار صورية, 
2024-03-24

الملخص: ملخص: نقفُ في هذه الورقةِ البحثيّةِ على قضيّةٍ تعليميّةٍ ارتبطَت معالمُها بنتاجِ التّلاقحِ المعرفيِّ بين عالمِ الحاسوبِ والتّكنولوجيا وحقلِ التَّعليميّةِ؛ أفرزت هذه التوأمةُ تركيباً ممزوجاً سمحَ بحضورِ الوسائطِ التّكنولوجيّةِ في الموقفِ التّعليميِّ، إنَّ هذا التّغيُّرَ المطَّردَ أناطَ بالمعلّمِ تكييفَ المعارفِ وتطويعَها وفقَ الوسائلِ والاستراتيجيّاتِ المناسبةِ وبما يتناسبُ وطبيعةَ المادّةِ المُدرَّسة؛وأمامَ هذا التّحوُّل؛ كانَ لا بُدَّ له من بناءِ درسِه وربطِ أنشطتِه بما يتلاءمُ مع مُستجدَّاتِ السَّاحةِ الدِّيداكتيكيّةِ والتّطوُّراتِ الحضاريّةِ، وصياغةِ الموقفِ التّعليميّ ومُخرجاتِه وفقَ وساطةٍ ماديّةٍ/بشريّةٍ، تتّسمُ بطابعٍ تكنولوجيٍّ حداثيٍّ،ضمنَ علاقةٍ جسّدها النّقلُ التّعليميُّ الدّاخليُّ. Abstract: This paper sheds light on an educational issue related to the interdisciplinarity between computer science, technology, and didactics, which brought about a mixture that allows the existence of technology in education. This change obliged the teacher to adapt knowledge according to the strategies and tools that suit the nature of the subject. Consequently, it is necessary for him to build his lesson and link its activities to what suits the news of the didactic scene and the urban developments. Besides, he must formulate the educational situation and its outcomes according to a material/human meditation that is characterized with a modernist technological nature, in a relation embodied by the internal educational transfer.

الكلمات المفتاحية: الوسائطُ التّكنولوجيّةُ ; الموقفُ التّعليميُّ ; المعلّم ; النّقلُ التّعليميُّ ; technological media ; educational situation ; teacher ; educational transfer


Teaching English for Business Purposes in Algerian Universities: The Case of Master I Economics Students at Ahmed Draia University -Adrar

خليلي خديجة,  كوداد محمد, 
2024-03-11

Résumé: The world has witnessed an increasing emphasis on international communication and engagement with English-speaking countries and businesses. Many people worldwide aim to enhance their English proficiency and cater to specific objectives, especially for business purposes. Consequently, a rising demand for teaching English for Business Purposes (EBP) has emerged across non-English speaking countries, and Algeria is no exception. However, the status of teaching EBP in higher education remains undervalued, with English courses offered by most Algerian universities failing to consistently meet the learners' specific needs, except within English departments. The present study aims at exploring the status of EBP within the Department of Economics, Business and Management Sciences at Adrar University. In that vein, a survey questionnaire is delivered to Master 1 Economics students, complemented by an interview conducted with the teacher of English at the same department.

Mots clés: Algerian universities ; Business English ; Course Design ; EBP ; ESP teaching and learning


الكرامة الصوفية والعمل الروائي : اعتقاد إيديولوجي وترميز تجريبي – مقاربة نقدية في رواية ما تشتهيه الروح – لعبد الرشيد هميسي

نوري منيرة,  تباني صليحة, 
2024-03-20

الملخص: تنضوي النصوص السردية؛ سيما النص الروائي على آليات تجريبية ورؤى فكروية، تتشكل على إثرها مواقف حياتية بين واقع مستهجن وخارق مذهل في فسحة زمنية تبعث على انتهاك المحظور وترويضه، لتكون الكرامة إحدى السبل الصوفية العجائبية التي اعتمدها الروائيون المعاصرون، لتوليد الرؤى الفنية وإضفاء الطابع الغرائبي على العمل السردي، للدفع بالمتلقي إلى متاهات زمنية تواترية. وفي إشكالية مسطرة تعضد المحكي، وتكشف غياهب المعقولية، ترنو دراستنا إلى استكناه كرونولوجيا العلاقة بين الكرامة الصوفية والعمل الروائي، ومدى فاعلية الرمز الصوفي في تلاعباته السردية في استنساخ البعد الأسطوري للتجربة الروائية، وفتح باب التأويل والقراءة. Abstract : Narrative texts, especially the novelistic text, are based on experimental mechanisms and intellectual visions, as a result of which life situations are formed between a reprehensible reality and an amazing supernatural in a space of time that leads to the violation of the forbidden and its taming, so that dignity is one of the miraculous Sufism methods which adopted by contemporary novelists to generate artistic visions and impart an exotic character on the narrative work to push the recipient into recurrent temporal mazes. In an underlined problem that supports the narrative, and reveals the mists of plausibility, our study aims to devise the chronology of the relationship between Sufi dignity and novelistic work, and the extent of the effectiveness of the Sufi symbol in its narrative manipulations in reproducing the mythical dimension of the novelistic experience and opening the door to interpretation and reading

الكلمات المفتاحية: رواية صوفية ; اعتقاد; ترميز ; تجريب ; ما تشتهيه الروح ; عبد الرشيد هميسي ; Sufi novel ; belief ; coding ; experimentation ; What the soul desires ; Abd al-Rashid Hamisi


جماليات التناص في رواية يا صاحبي السجن لأيمن العتوم

عبد اللاوي سحر,  حمادة سعد, 
2024-02-17

الملخص: تمثل التجربة الروائية للكاتب رحلة طويلة شاقة يرتبط فيها الحاضر بعبق الماضي، والواقع بنسج الخيال، فيتعالق نصه مع نصوص عديدة مختلفة المنابع وهذا ما نلمحه في تجربة "أيمن العتوم" الروائية فكان للتناص حضوراً بارزاً، وفي هذا المقال سيتم استجلاء شعرية التناص وجمالياته، فكان ولا بد من الابتداء بالتناص الديني، وذلك من خلال الاقتباسات القرآنية أو النصوص المتفاعلة معه. ثم التناص مع الشعر العربي قديماً وحديثاً، اقتباسا كاملاً منصصاً أو جزئياً، ضمنياً، أو تفاعلياً. وتحدثنا عن أسطورة نهر الجنون وأسطورة بجماليون في تناصات النص مع الأسطورة، ختاما بالتناص مع الأمثال الشعبية فيه. The novelist experience of the writer represents a long and arduous journey in which the present is linked to the fragrance of the past, and the reality with the weaving of imagination. Its text relates to many texts from different sources and this is what we see in Ayman Al-Atoum’s novel experience where the Intertextuality had a prominent presence. In this article, the poetics of decrease and its aesthetics will be explored, however it is necessary to start with religious intertextuality, through Quranic quotations or texts interacting with it. Then intertextuality with Arabic poetry, ancient and modern, quotation in full or in part, implicit, orinteractive. And we talked about the legend of the river of madness and the legend of Pygmalion in the text’s Intertextualitywith the legend until we ended up decreasing with popular proverbs in it

الكلمات المفتاحية: تناص ; رواية ; جمالية ; ياصاحبي السجن ; أيمن العتوم


مظاهر الاعتزاز بالأمازيغية من خلال ظاهرة الغرافيتي _جداريات بجاية أنموذجا_

بوطغان سيهام,  طالب الإبراهيمي خولة, 
2023-11-15

الملخص: أحدثت المسألة الأمازيغية جدلًا كبيرًا في الوسط الجزائري فتباينت المواقف ما بين مناصر ومعارض، غير أنّ اِلتفاف الأمازيغ حول قضيتهم وإيمانهم بهويتهم ولغتهم، أدّى إلى الاعتراف بالأمازيغية كلغة وطنية ثمّ تعزيز استعمالها وترقيتها. يروم البحث تسليط الضوء على قيم الاِعتزاز بالأمازيغية لغةً وهويةً من خلال تتبع توظيفها عبر جدران الشوارع بولاية بجاية. من هنا كان جديرًا أن نطرح إشكالية مفادها: إلى أيّ مدى يُعبّر الغرافيتي عن اِعتزاز المجتمع البجائي بالهوية الأمازيغية؟ وفي الختام توصّلنا إلى نتائج أهمّها أنّ المجتمع البجائي يعتزّ بلغته الأمازيغية وثقافته، وأنّه يعبّر عن هذا الاعتزاز بالكتابة على الجدران خاصّة. Tamazight is a subject of different opinions in Algeria, yet the people’s struggle fortheir issue made that Tamazight has become a national and official language, and the development of it one of the main aims of the Algerian policies. This paper aims at revealing the peopler’s manners to express their feelings in terms of their language _ through graphity in Bejaia city_, and how much are they proud of it. In the end, we reached a set of results, the most important of which is that people of Bejaia are proud of their language and culture, and expresses this pride through Graffity

الكلمات المفتاحية: اعتزاز ; ه ; ية ; ثقافة ; لغة أمازيغية ; كتابات حائطية ; being proud ; identity ; culture ; Tamazight ; Graphity


Investigating Third-Year Students’ Perspectives on Specific Listening Sub-skills in ESP

النمر صونيا,  بغول يوسف, 
2024-03-17

Résumé: Abstract In the English for specific purposes (ESP) context, it is essential to tailor listening instruction to meet the needs of students, with an emphasis on developing the specific sub-skills required to enhance students' performance and make their listening most effective. To achieve this, a study was conducted with 130 Third-Year Students of ESP at the English Department of Badji Mokhtar University- Annaba to investigate how they evaluate their sub-skill levels and the challenges they experience. It also explores students' perspectives on the differences between listening in English for general purposes (EGP) and ESP and the sub-skills most relevant to ESP. The paper’s results draw stakeholders’ attention to these practices that could raise students' awareness about the specific nature of listening in ESP, motivate them, and improve the learning of listening in an ESP context. Résumé Dans le contexte de l'anglais à des fins spécifiques (ESP), il est essentiel d'adapter l'enseignement de l'écoute pour répondre aux besoins des étudiants, en mettant l'accent sur le développement des sous-compétences spécifiques nécessaires pour rendre leur écoute plus efficace. L'engagement des étudiants dans le processus ne fera qu'aboutir à des résultats positifs. Une étude a été menée auprès de 130 étudiants du département d'anglais de l'Université Badji Mokhtar-Annaba pour déterminer comment ils évaluent leurs niveaux de sous-compétences et les défis auxquels ils sont confrontés. Il explore également leurs perspectives sur les différences entre l'écoute en anglais à des fins générales (EGP) et l'ESP, en se concentrant sur les sous-compétences les plus pertinentes à l'ESP. Les résultats de l'étude attirent l'attention des intéressés sur ces pratiques qui pourraient sensibiliser les étudiants à la spécificité de l'écoute en ESP, les motiver et améliorer leurs apprentissages liés a des contextes spécifiques.

Mots clés: ESP ; students' needs ; sub-skills ; listening comprehension ; besoins des étudiants ; sous-compétences ; compréhension orale


Intertextualité dans Les bavardages du Seul de Mustapha Benfodil entre interculturalité, ludisme intellectuel et postmodernité littéraire Intertextuality in “Les bavardages du Seul” by Mustapha Benfodil between interculturality, intellectual playism and literary postmodernity

خدام مريم, 
2024-03-13

Résumé: Nous nous pencherons dans cet article sur la dimension intertextuelle du deuxième roman de l’écrivain algérien Mustapha Benfodil, intitulé Les Bavardages du Seul. En effet, au sein de cette œuvre, s’établit un dialogue subtil entre différentes références littéraires et non littéraires. Bien que l’exploration exhaustive de ces intertextes soit impossible, nous tacherons de cerner ceux qui nous semblent les plus saillants, c’est-à-dire ceux qui revêtent une importance particulière, notamment par leur prégnance ou leur fréquence dans le roman, ainsi que ceux qui se distinguent par leur significativité intrinsèque et leur impact sur l’expérience de lecture. Dans la deuxième partie de ce travail, nous examinerons les implications de cette pratique prépondérante dans le roman, interrogeant ses significations sous-jacentes et son influence sur la réception de l’œuvre. Abstract: In this article, we will look at the intertextual dimension of the second novel by the Algerian writer Mustapha Benfodil, entitled “Les bavardages du Seul”. Indeed, within this work, a subtle dialogue is established between different literary and non-literary references. Although it is impossible to exhaustively explore these intertexts, we will try to identify those that seem to us to be most salient, i.e. those that are of particular importance, specifically because of their resonance or frequency in the novel, as well as those that stand out for their intrinsic significance and their impact on the reading experience. In the second part of this work, we will examine the implications of this preponderant practice in the novel, questioning its underlying meanings and its influence on the reception of the work.

Mots clés: Intertextualité ; interculturel ; réception ; postmodernité ; hypotexte ; citation ; intertextuality ; intercultural ; reception ; hypotext ; quote


رمزية المرأة في الرواية الجزائرية المعاصرة روايتي "عزوز الكابران" لمرزاق بقطاش و"الرعشة" لأمين الزاوي أنموذجا Symbolism of Woman in the Contemporary Algerian novel the novel of “Azzouz the Caporal” by Merzek Bagtache and “Tremor” by Amin Zaoui as a Model

بوعقدية لمياء, 
2024-04-17

الملخص: تسعى هذه الدراسة لكشف كيفيات اشتغال المتخيل الروائي وتفاعله مع الراهن بتحولاته المختلفة؛ عبر تشكيل عالم متخيل مشدود باستمرار باستراتيجيات التمثيل الجمالي، عالم متخيل ينبني في تشكيله على المرأة التي تحمل تمفصلا مزدوجا أفقيا امتدادا للمرويات الشفوية والكتابية المختلفة، ليكون موازاة للعالم الواقعي الموضوعي الذي تتجاذبه قوة (ذكر/أنثى) (رجل/امرأة) وما ينجم عنهما من علاقات (تجاذب وتنافر) شعورية واجتماعية وفكرية ووجودية، لذلك يحاول الروائي أن يستثمر في مركز الوجود البشري عبر مساءلته بما هو مكوّن فردي وخصوصي أولا ويرتقي بحسب سياقاته لمساءلة ما هو جماعي وعام. فما هي جل المتغيرات الرمزية التي حملتها المرأة في الرواية الجزائرية من خلال "عزوز الكابران" لمرزاق بقطاش و"الرعشة" لأمين الزاوي؟. لذلك نحاول مقاربة هذا الخطاب وفق منهج سوسيو نصي محاولة لكشف علاقة الأدب بالواقع وفي كيفيات اشتغال المتخيل الروائي وطريقة انبنائه وعلاقات عناصره ومدى قدرته في التعبير عن اليومي والمعيش في تاريخ الإنسان الجزائري المعاصر. Abstract : This study aims to explore the functioning of the novelistic imagination and its interaction with various contemporary issues. It creates an imaginary realm that consistently incorporates aesthetic representation strategies, an imaginary world whose formation is based on the woman who bears a dual role: A horizontal one, which is an extension of the various oral and written narrations, to be parallel to the real, objective world that is attracted by (male/female) (man/woman) power that results in the emotional, social, intellectual, and existential (attraction and repulsion) relationships. Therefore, the novelist attempts to invest in the center of human existence by questioning it; as it is an individual and private component first, it rises according to its contexts to question what is collective and public. What are most of the symbolic variables carried by women in the Algerian novel through “Azouz El-Kabran” by Merzak Baqtash and “The Trembling” by Amin Zaoui? Therefore, we try to approach this discourse according to a socio-textual approach, an attempt to reveal the relationship of literature to reality and the ways in which the fictional imagination works, the way it is constructed, the relationships of its elements, and the extent of its ability to express the daily and living in the history of contemporary Algerian people.

الكلمات المفتاحية: متخيل أنث ; ي تأ ; يل جمعي فردي imagination feminine interpretation collective individual


الهوية الوطنية وتجلياتها في ديوان "الشيخ أحمد سحنون" National Identity and its Manifestations in "The Diwan of Cheikh Ahmed Sahnoun"

بومهراز عائشة, 
2024-04-06

الملخص: تعدُّ مسألة الهوية الوطنية من المسائل المحورية التي طرحها الشعراء الجزائريون في نصوصهم وأشعارهم -الحديثة والمعاصرة- في محاولة منهم للردّ على القهر الذي مارسته الأزمنة الاستعمارية عليهم، وعلى أبناء وطنهم الحبيب، ومحاولتها طمس معالم الهوية الجزائرية والانتماء الحضاري للأمة الإسلامية بشتى الطرق. وبرزت كوكبة من الشعراء أمثال: مفدي زكريا، أحمد مكي، محمد الهادي السنوسي، محمد العيد آل خليفة، أحمد سحنون وغيرهم، حملت على عاتقها لواء الدفاع عن الأرض والعروبة والإسلام، خدمة للقضية الكبرى التي تعمل على تحقيقها، ألا وهي ضرورة الحفاظ على الهوية والوطن والتاريخ وتأكيد الانتماء. وتسعى هذه الورقة البحثية للالتفات إلى صوت من هذه الأصوات المتميزة، ممثلا في صوت الشاعر "أحمد سحنون"، لرصد تشكّلات مقومات الهوية الوطنية في شعره، وفتح آفاق القراءة والتنقيب فيه، لإبراز قيمه وطاقاته ومحاولة الاستفادة منها فكريا وجماليا. فيا ترى كيف تجلّت ثيمة الهوية الوطنية على مستوى نصوصه الشعرية؟. وما القضايا التي طرحها؟.Abstract : The issue of national identity is one of the central issues raised by Algerian poets in their texts and poems - both modern and contemporary in an attempt from themto respond to the oppression practiced by colonial times and their beloved countrymen, and their attempt to obliterate the features of the Algerian identity, and the civilized belonging to the Islamic nation by all means. A constellation of poets, such as MufdiZakaria, Ahmed Makki, Muhammad Al-Hadi Al-Senussi, Muhammad Al-Eid Al-Khalifa, Ahmed Sahnoun...) has emerged as the champio of the defense of the land, Arabs, Arabism and Islam in service to the great cause that it is working to achievewhich is the necessity of preserving on identity, homeland, history and heritage. Through this intervention, we will try to pay attention to one of these voices, represented by the voice of the poet "Ahmed Sahnoun", trying to stop at the manifestations of national identity in his poetry, based on revealing the most important issues he raised in his poems. How did the theme of national identity manifest itself at the level of his poetic texts? And what issues did he raise?

الكلمات المفتاحية: هوية وطنية ; شعر جزائري ; أحمد سحنون ; دين ; لغة ; وطن ; national identity ; , Algerian poetry, ; , Ahmad Sahnoun ; , religion ; , languag ; country .


الذّكاء الاصطناعيّ وتحدّيات المعالجة الآليّة للّغة العربيّة

بقة براهيم,  وهيب وهيبة, 
2024-04-10

الملخص: شهد العقد الأخير تطوّرا هائلا في مجال التّكنولوجيا والحوسبة، وهو ما أدّى إلى ظهور تقنيات ثوريّة جديدة، على رأسها الذّكاء الاصطناعيّ، الذي زحف بتطبيقاته على شتى مجالات الحياة، وتعتبر معالجة اللّغة الطبيعيّة هي جوهر خوارزميّاته في تفاعله مع إدخالات المستخدمين، ولا مندوحة عن كوننا في خضمّ معارك محمومة لفرض وجودنا، واللّغة العربيّة لغة طبيعيّة متفرِّدة بخصائصها، ذات بنية رياضيّة تستوجب منا إيلاء اهتمام كبير بها، وهذا ما تتقصّاه ورقتنا البحثيّة، من خلال النّظر في العلاقة بين الحاسوب واللّغة عموما، والمشاكل التي تعوق المعالجة الآليّة للّغة العربيّة على وجه الخصوص، وكذا اقتراح الحلول النّاجعة التي تجعل خوارزميّات الذّكاء الاصطناعيّ تتوافق وبُنيتها، ليكون تواصلنا مع الآلة بالعربيّة بابًا ييسِّر سبر أغوار هذه التّكنولوجيا الواعدة، وتذليلها في خدمتنا بما يتوافق وثقافتنا. ويمكّن من تحسين التّواصل بين الثّقافات المختلفة وتقليل الحواجز اللّغويّة. The last decade has witnessed tremendous development in the field of technology and computing, which has led to the emergence of new revolutionary technologies, most notably artificial intelligence, which has spread its applications into various areas of life. Natural language processing is the core of its algorithms in its interaction with user input, and there is no denying that we are in In the midst of feverish battles to impose our existence, the Arabic language is a natural language unique in its characteristics, with a mathematical structure that requires us to pay great attention to it, This is what our research paper investigates, by looking at the relationship between the computer and language in general, and the problems that hinder the automatic processing of the Arabic language in particular, as well as proposing effective solutions that make artificial intelligence algorithms compatible with their structure, so that our communication with the machine in Arabic becomes a door that facilitates exploring the depths of this promising technology, and overcoming it in our service in a way that is compatible with our culture. It can improve communication between different cultures and reduce language barriers.

الكلمات المفتاحية: تكنولوجيا ; ذكاء اصطناعي ; لغة طبيعية ; لغة عربية ; معالجة آلية ; Technology ; Artificial Intelligence ; Natural Language ; Arabic language ; Automated Processing


صُورٌ اجتماعية من أشعار بلاد المغرب الإسلامي والأندلس إبّان المائة السابعة الهجرية Social images from the poetry of the Islamic Maghreb and Andalusia during the seventh century AH

شقرون طه, 
2024-04-17

الملخص: يهدف هذا البحث إلى عرض الصُور والمظاهر الاجتماعية لبلاد المغرب الإسلامي والأندلس إبّان القرن السابع الهجري، وذلك من خلال استقصاء واستنطاق بعض قصائد شعراء تلك الحقبة بالشرح والتحليل لسبر أغوار مجتمعها والتبحر في ثقافاتها بغية الاستفادة من تجاربها وخبراتها في شتى المجالات، والتي رأينا أنها تعكس- بلا شك- الجانب الحضاري في شقه الاجتماعي لتلك المنطقة الجغرافية، وهو عصر ازدهرت فيه الحضارة العربية الإسلامية في بلاد المغرب الإسلامي، فحاولت الدراسة أن تقف على أهم المظاهر الحضارية الاجتماعية التي عرفتها هذه الحقبة كما صوّرها الشعراء في أشعارهم، باعتبار أنّ الشعر وثيقة حضارية تتجلى فيها عادات وتقاليد وإنجازات مجتمعات تلك البيئة في عديد الميادين. Abstract : This research aims to present the images and social manifestations of the Islamic Maghreb and Andalusia during the seventh century AH, by surveying and interrogating some of the poems of the poets of that era with explanation and analysis in order to probe the depths of its society and explore its cultures in order to benefit from its experiences and expertise in various fields, which we saw as reflecting - Undoubtedly - the cultural aspect in the social aspect of that geographical region, which is an era in which the Arab-Islamic civilization flourished in the countries of the Islamic Maghreb. The customs, traditions and achievements of the communities of that environment in many fields.

الكلمات المفتاحية: صور ; اجتماعية ; أشعار ; المغرب ; المئة ; السابعة ; pictures ; social ; poetry ; Maghreb ; , seventh ; century


أهمية البعد التواصلي في المقاربات التعليمية

رقيق خديجة,  جعمات توفيق,  دادون مسعود, 
2024-04-13

الملخص: مما لاريب فيه أن ساحة التواصل التعليمي تعد أحد أهم الفضاءات التي يمكن من خلالها رصد انعكاسات المقاربات التعليمية، منطلقاتها، وأهدافها، فقد خضعت هاته المقاربات لخلفيات متباينة، وسياقات ساهمت في تطوير النظرة للكيفية التي ينبغي أن يكون عليها التواصل التعليمي الأمثل وفقا للأهداف المسطرة لكل مقاربة، ماكان له الأثر البالغ في التصورات المختلفة لآلية التواصل التعليمي، إيجابياته، سلبياته، وأسسه، ولم تكن المؤسسات التعليمية الجزائرية في منأى عن هاته المقاربات باختيار الأنسب منها نحو بناء الكفاية التواصلية لدى المتعلم، فإلى أي مدى انعكست المقاربات التعليمية في تصوراتها المتباينة للتواصل التعليمي وكيف تطورت؟ وهل استجابت للنقد الذي عرفته في مراحلها المتعاقبة بغية تحقيق الكفاية التواصلية لدى المتعلم؟ يسعى هذا البحث إلى رصد التطورات التي عرفها التواصل التعليمي في التاريخ الحديث والمعاصر سعيا نحو تشريح التفاعل الحقيقي لما يحدث في العملية التواصلية التعليمية بما يحقق الكفاءات، والمهارات خاصة اللغوية المرجوة من المتعلم باعتباره المواطن المستقبلي الذي يواجه عالما شديد التغير، حيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي والتحليلي في رصد مظاهر التواصل التعليمي وتجلياته وفقا للمقاربات التعليمية على اختلافها، وكذلك المنهج التاريخي بردّها إلى سياقاتها، والمنهج النقدي حين يتعرض البحث لإيجابيات وسلبيات كل مقاربة. The communicative sphere within educational settings is crucial for examining the implications, principles, and objectives of various didactic approaches. These methodologies, rooted in diverse theoretical and contextual backgrounds, enrich discussions on effectively implementing educational communication to meet specific goals. This study highlights the multifaceted views on educational communications mechanisms, advantages, limitations, and core elements, with a focus on how Algerian educational institutions select methods that enhance learner’s communicative proficiency. It investigates how educational strategies reflect different conceptualizations of educational communication and their evolution alongside their receptiveness to critique. Aiming to trace the development of educational communication in modern and contemporary contexts, this research seeks to understand the dynamics of the educational communication process, emphasizing the achievement of competencies, especially linguistic skills, through a descriptive, analytical, and historical examination of didactic approache’s manifestations, merits, and drawbacks.

الكلمات المفتاحية: تواصل تعليمي ; مقاربات تعليمية ; معلم ; متعلم ; معرفة


التّناص القرآنيّ في ديوان التّراويح وأغاني الخيام لأحمد الطّيب معاش The Qur'anic Texts in the Diwan of Taraweeh and the Songs of Khayyam by Ahmed al-Tayeb Maash

بولمغارب ريمة,  قيوش عبد الرحمن زايد, 
2024-04-10

الملخص: تسعى هذه الدّراسة للكشف عن تجليات ظاهرة التّناص القرآنيّ في شعر أحمد الطّيب معاش من خلال ديوانه التّراويح وأغاني الخيام ،وهذا بعد أن نتطرّق إلى مفهوم ونشأة المصطلح في النّقد الغربيّ الحديث وبعده النّقد العربيّ، وسنعتمد في هذه الدّراسة على آليات المنهج التحليليّ، ونحاول الإجابة على ما يأتي كيف ساهم التّناص القرآنيّ في تشكيل بنية النّصّ الشّعريّ؟ وإلى أيّ مدى خدمت هذه النصوص القرآنيّة النص الشّعريّ؟ وهل كان توظيفا بريئا أم أنه لم يخل من شحنات إيديولوجية؟ This study seeks to uncover the manifestations of the phenomenon of Qur'anic intertextuality in the poetry of Ahmed al-Tayeb Maash through his Diwan al-Tarawih and Songs of Khayyam, after addressing the concept and origins of the term in modern Western and later Arabic criticism, and we will rely on the mechanisms of the analytical method. In this study, we will rely on the mechanisms of the analytical method and try to answer the following questions: How did the Qur'anic texts contribute to shaping the structure of the poetic text? To what extent did these Qur'anic texts serve the poetic text? Was it an innocent employment or was it not without ideological charges?

الكلمات المفتاحية: تّناص، قرآن كريم، آيات قرآنيّة، قصص قرآنيّ، تّناص قرآنيّ. ; Qur'anic texts, Qur'anic verses, Qur'anic stories, Qur'anic texts.