مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 13, Numéro 1, Pages 248-265
2024-03-02
الكاتب : قيط ليندة . بلحنيش عبد الرحمن .
تأتي هذه المطارحة بحثا في المادة ومنهج التعليم، فما أحوج النحو لطرائق حديثة من صلبه، ترفع عنه شكاة الأسرة التربوية بتعقيده وعسر تعليمه، والنادرة النحوية ضرب من هذا الاحتياج الذي ترومه قواعد لغتنا وذلك باتباع الجانب التسلوي في تعليم قواعد اللغة داخل صفوف الدراسة، عبر نقل تعليمي محكم يمارسه الأستاذ، باتخاذ مجرى سؤالين: متى أقرن النادرة مع الدرس؟ وكيف تكون نحوا ضمنيا يذكي العقل ويبهج نفس المتعلم؟ Abstract : This study investigates the subject and the educational method because grammar needs new methods that rid the educational board of is complexity and difficulty of teaching. The grammatical anecdote is among such needs through following the entertaining side in teaching the language rules in the classroom using a firm educational transfer by the teacher following two questions: when do I integrate the anecdote in the lesson? How can it be an implicit grammar that develops the mind and entertains the learner?
نادرة نحوية ; قواعد النحو ; نقل تعليمي ; أستاذ ; طريقة ; تعليم ; grammatical anecdote ; grammatical rules ; educational transfer ; teacher ; method ; teaching
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.